Dzwon pochodzi prawdopodobnie z dworca w St. Albrecht lub Guteherberge. Czy ktoś ma zdjęcia tych dworców ? W jakich sytuacjach używano dzwonu na stacji kolejowej ?
To z okazji Dnia Kolejarza odświeżę wątek.
Piękne "znalezisko" z Królewskiej Kolei Wschodniej napisz coś o nim więcej (gdzie, kiedy, kto, czyj ).
Jedną z form łączności i sygnalizacji na kolei były ówcześnie dzwony sygnałowe. Stawiano je zazwyczaj przy posterunkach dróżniczych (umieszczano je zwykle w drewnianych budkach) - i stanowiły podstawę sygnalizacji dla dróżników odpowiedzialnych za sterowanie zwrotnicami, obsługę rogatek oraz utrzymanie toru.
Dzwony sygnalizacyjne były podłączone do linii telegraficznej, za pomocą której "dzwoniono" nimi z najbliższej stacji.
Według przepisów sygnalizacji Ostbahn z 1851 roku:
dwie serie po 12 uderzeń dzwonu awizowały odejście pociągu z najbliżej stacji z kierunku Berlina, jedna seria - z kierunku przeciwnego (Królewca). Trzy serie były sygnałem, że do następnego rozkładowego pociągu ruchu na linii nie będzie, a dróżnicy mogą udać się do domów.
Jeszcze innego rodzaju sygnały stosowano na posterunkach dróżniczych przy mostach (m.in. Tczew, Malbork):
dwa podwójne uderzenia oznaczały nakaz zamknięcia ruchu pieszych, zwierząt i wozów na moście; 3 podwójne uderzenia były sygnałem zwrotnym potwierdzającym przejezdność mostu. W odpowiedzi na niego odprawiano pociąg, nadając dróżnikowi sygnał 4 podwójnych uderzeń. Nastawiał on semafor w położenie "wolna droga", a po przejściu pociągu nadawał do stacji sygnał zwrotny - 5 podwójnych uderzeń. Następny most był powiadamiany drogą okrężną przez swoją stację. Dwie serie po 6 podwójnych uderzeń dzwonu oznaczały przerwę w ruchu pociągów.
Z tego co kojarzę to tego typu dzwony sygnałowe nie miały formy klasycznej - były raczej czaszami – i wykluczałoby to tego typu zastosowanie.
Tak jak piszesz będzie to dzwon stacyjny lub dzwon sygnałowy z parowozu.
Do przepisów dotyczących tych dzwonów (jeszcze ;) ) nie dotarłem – ale będę szukał.
_________________ Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
Dzwon po II Wojnie Światowej używany był w szkole do ogłaszania rozpoczęcia i zakończenia, lekcji i przerw. W latach sześćdziesiatych wyparł go dzwonek elektryczny. Kiedy i jak trafił do szkolnictwa - nie wiem. Marcinie , informacje o używaniu dzwonów na stacjach Królewskich Kolei Wschodnich bardzo ciekawe. Wg mojej oceny zasięg słyszalności tego dzwonu to od 0,5 do 2,0 km.
A propos dzwonu i dzwonów sygnałowych o których wspominał Marcin swego czasu, to na pewno nie jest sygnałowy dzwon stacyjny. Te bowiem miały zupełnie inny kształt i były montowane u szczytu cylindra który mieścił wszystkie mechanizmy i przykryty był charakterystycznym szpiczastym szpiczastym daszkiem. Etatowym producentem tychże była w Prusach firma Siemens&Halske. O dzwonach sygnałowych był swego czasu artykuł w periodyku "Koleje Małe i Duże" w numerze 1/2002
http://www.kmd.pl/1_2002.php
Kilka przykładów bliższych i dalszych. Jak widać rangę stacji wyznaczała również liczba dzwonów sygnałowych...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum