Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Dzwon kolejowy
Autor Wiadomość
Nauticus 


Dołączył: 29 Lis 2004
Posty: 128
Wysłany: Czw Lis 23, 2006 10:24 pm   Dzwon kolejowy

Dzwon pochodzi prawdopodobnie z dworca w St. Albrecht lub Guteherberge. Czy ktoś ma zdjęcia tych dworców ? W jakich sytuacjach używano dzwonu na stacji kolejowej ?
 
Mikołaj 
Idi Admin


Dołączył: 13 Paź 2003
Posty: 8107
Wysłany: Pią Lis 24, 2006 2:00 am   

ech, Zoppoter...
 
Marcin 


Dołączył: 14 Mar 2004
Posty: 4244
Wysłany: Sob Lis 25, 2006 12:48 pm   

To z okazji Dnia Kolejarza odświeżę wątek. :)
Piękne "znalezisko" z Królewskiej Kolei Wschodniej :D napisz coś o nim więcej (gdzie, kiedy, kto, czyj :wink: ).

Jedną z form łączności i sygnalizacji na kolei były ówcześnie dzwony sygnałowe. Stawiano je zazwyczaj przy posterunkach dróżniczych (umieszczano je zwykle w drewnianych budkach) - i stanowiły podstawę sygnalizacji dla dróżników odpowiedzialnych za sterowanie zwrotnicami, obsługę rogatek oraz utrzymanie toru.
Dzwony sygnalizacyjne były podłączone do linii telegraficznej, za pomocą której "dzwoniono" nimi z najbliższej stacji.

Według przepisów sygnalizacji Ostbahn z 1851 roku:
dwie serie po 12 uderzeń dzwonu awizowały odejście pociągu z najbliżej stacji z kierunku Berlina, jedna seria - z kierunku przeciwnego (Królewca). Trzy serie były sygnałem, że do następnego rozkładowego pociągu ruchu na linii nie będzie, a dróżnicy mogą udać się do domów.
Jeszcze innego rodzaju sygnały stosowano na posterunkach dróżniczych przy mostach (m.in. Tczew, Malbork):
dwa podwójne uderzenia oznaczały nakaz zamknięcia ruchu pieszych, zwierząt i wozów na moście; 3 podwójne uderzenia były sygnałem zwrotnym potwierdzającym przejezdność mostu. W odpowiedzi na niego odprawiano pociąg, nadając dróżnikowi sygnał 4 podwójnych uderzeń. Nastawiał on semafor w położenie "wolna droga", a po przejściu pociągu nadawał do stacji sygnał zwrotny - 5 podwójnych uderzeń. Następny most był powiadamiany drogą okrężną przez swoją stację. Dwie serie po 6 podwójnych uderzeń dzwonu oznaczały przerwę w ruchu pociągów.

Z tego co kojarzę to tego typu dzwony sygnałowe nie miały formy klasycznej - były raczej czaszami – i wykluczałoby to tego typu zastosowanie.
Tak jak piszesz będzie to dzwon stacyjny lub dzwon sygnałowy z parowozu.
Do przepisów dotyczących tych dzwonów (jeszcze ;) ) nie dotarłem – ale będę szukał. :)
_________________
Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Sob Lis 25, 2006 4:14 pm   

:==
 
Nauticus 


Dołączył: 29 Lis 2004
Posty: 128
Wysłany: Nie Lis 26, 2006 10:47 pm   

Dzwon po II Wojnie Światowej używany był w szkole do ogłaszania rozpoczęcia i zakończenia, lekcji i przerw. W latach sześćdziesiatych wyparł go dzwonek elektryczny. Kiedy i jak trafił do szkolnictwa - nie wiem. Marcinie :== , informacje o używaniu dzwonów na stacjach Królewskich Kolei Wschodnich bardzo ciekawe. Wg mojej oceny zasięg słyszalności tego dzwonu to od 0,5 do 2,0 km.
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Pon Lis 12, 2007 10:01 pm   

A propos dzwonu i dzwonów sygnałowych o których wspominał Marcin swego czasu, to na pewno nie jest sygnałowy dzwon stacyjny. Te bowiem miały zupełnie inny kształt i były montowane u szczytu cylindra który mieścił wszystkie mechanizmy i przykryty był charakterystycznym szpiczastym szpiczastym daszkiem. Etatowym producentem tychże była w Prusach firma Siemens&Halske. O dzwonach sygnałowych był swego czasu artykuł w periodyku "Koleje Małe i Duże" w numerze 1/2002
http://www.kmd.pl/1_2002.php
Kilka przykładów bliższych i dalszych. Jak widać rangę stacji wyznaczała również liczba dzwonów sygnałowych...
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk