Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Tor kolejowy z Pustek na Babie Doły
Autor Wiadomość
Wolfgang 

Dołączył: 02 Wrz 2005
Posty: 9
Wysłany: Sob Lis 26, 2005 2:04 pm   Tor kolejowy z Pustek na Babie Doły

Na Wikipedii czytamy: "Na Pustkach Niemcy postawili również szereg domów dla lotników Luftwaffe. Do lotniska na Babich Dołach prowadziła specjalnie wybudowana linia kolejowa. Część z tych domów stoi do dziś wzdłuż ulicy Pawiej."

Dziś po owym torze nie ma ani śladu, ale może ktoś z Was wie, którędy dokładnie przebiegał? Szczególnie mam na myśli odcinek Pustki-Pogórze Dolne, gdyż z Dolnego na Babie Doły używali zapewne torów, które prowadząc wiaduktem nad ul. Unruga przecinają las w drodze do jednostki. Jednak jak to wyglądało w Chyloni? Kiedyś słyszałem, że tor był podobno przy zachodniej ścianie bloku przy Morskiej 210 (od strony ul. Gospodarskiej). Jednak i za to głowy nie dam.
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Sob Lis 26, 2005 2:34 pm   Re: Tor kolejowy z Pustek na Babie Doły

Wolfgang napisał/a:
Na Wikipedii czytamy: "Na Pustkach Niemcy postawili również szereg domów dla lotników Luftwaffe. Do lotniska na Babich Dołach prowadziła specjalnie wybudowana linia kolejowa. Część z tych domów stoi do dziś wzdłuż ulicy Pawiej."

Dziś po owym torze nie ma ani śladu, ale może ktoś z Was wie, którędy dokładnie przebiegał? Szczególnie mam na myśli odcinek Pustki-Pogórze Dolne, gdyż z Dolnego na Babie Doły używali zapewne torów, które prowadząc wiaduktem nad ul. Unruga przecinają las w drodze do jednostki. Jednak jak to wyglądało w Chyloni? Kiedyś słyszałem, że tor był podobno przy zachodniej ścianie bloku przy Morskiej 210 (od strony ul. Gospodarskiej). Jednak i za to głowy nie dam.


Mnie z tego opisu nie wynika, że istniał tor prowadzący od Pustek do Babich Dołów. Mowa jest o domkach na Pustkach. Mowa jest tez o specjalnej linii do lotniska, ale nikt nie napisał, że ona tam prowadziła z Pustek Cisowskich! W ogóle nie napisano, skąd miałaby ona na to lornisko prowadzić.

Nie wydaje mi się, żeby na Pustkach był jakis tor kiedyś.
Po pierwsze Na samych Pustkach musiałaby istniec jakaś - chocby mała - stacja końcowa. Nie wiem, gdzie należałoby ja zlokalizować.
Po drugie fyrtel z Kartuską, Morską, Chylońską i Gospodarską był juz wówczas zabudowany. Przedwojenne domy stoja tam do dziś. A wtedy mogło byc ich wiecej. Nie bardzo widze ten tor miedzy tymi kamienicami.
Po trzecie, ów hipotetyczny tor w strone Pustek musiałby wychodzić ze stacji na Chylonii. Otóż w jednym ze "Światów Kolei" opisano historię tej stacji - nie wspomniano ani słowem o czyms podobnym.
 
Tomek 

Dołączył: 04 Sie 2005
Posty: 6
Wysłany: Sob Lis 26, 2005 10:57 pm   

Spytam babci czy była jakaś linia na Pustki. Całą wojnę mieszkała w Chyloni.
 
Ponury 
Eliot Ness


Dołączył: 25 Lip 2005
Posty: 249
Wysłany: Sob Lis 26, 2005 11:23 pm   Re: Tor kolejowy z Pustek na Babie Doły

Wolfgang napisał/a:
Na Wikipedii czytamy


Na Wikipedii każdy może coś napisać :hiihihi:
_________________
http://cichociemni.ouh.org/
 
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Nie Lis 27, 2005 8:42 am   

Należałoby jeszcze zadac sobie pytanie po co mieliby Niemcy taki tor budować. Wożenie raz dziennie (a może i rzadziej) kilkudziesieciu osób na dystansie 1 kilometra (tyle dzieli Pustki od stacji w Chylonii) to z pewnościa nie jest powód do nader kapitałochłonnej budowy kolei i późniejszej jej eksploatacji.
 
Tomek 

Dołączył: 04 Sie 2005
Posty: 6
Wysłany: Nie Lis 27, 2005 11:42 pm   

Zdaniem babci: Na Pustkach psy d.. szczekały. Kilka domków, reszta to same pola i lasy, żadnych torów do Pustek nie było.
 
Corzano 
bi-cyklista
z Północy


Dołączył: 18 Lis 2004
Posty: 4571
Wysłany: Pon Lis 28, 2005 10:48 am   

Tomek napisał/a:
Zdaniem babci: Na Pustkach psy d.. szczekały.

Rezolutną masz babcię. :hihi: :wink:
_________________
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Pon Lis 28, 2005 11:13 am   

Moze to jest po prostu streszczenie babcinej wypowiedzi :hihi:
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Tomek 

Dołączył: 04 Sie 2005
Posty: 6
Wysłany: Pon Lis 28, 2005 3:16 pm   

Bardziej cytat :)
 
turecki 
Motorniczy
ech te....


Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 826
Wysłany: Pon Lis 28, 2005 6:50 pm   

patrząc na mapę i dane z wikipedii-wcale tor by nie wychodził ze stacji Chylonia tylko za stacją -małe pytanie -kiedy powstał tor ,który w ,,dziwny ,,sposób przecina Hutniczą[pomiędzy Morsem a Megą]? :hmmm:
_________________

 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Pon Lis 28, 2005 7:01 pm   

turecki napisał/a:
patrząc na mapę i dane z wikipedii-wcale tor by nie wychodził ze stacji Chylonia tylko za stacją -małe pytanie -kiedy powstał tor ,który w ,,dziwny ,,sposób przecina Hutniczą[pomiędzy Morsem a Megą]? :hmmm:


Za, czy przed, zalezy z której strony spojrzeć. Tak czy inaczej musiałby ów tor łączyc sie z linią tylnopomorską właśnie w obrębie stacji Chylonia. Zwłaszcza, jesli miałby przebiegać w okolicy ulicy Gospodarskiej.

Ale to dyskusja czysto teoraetyczna. Mamy juz informacje od naocznego swiadka, że nie było tam żandego toru.

Miedzy Morsme a Megą? To znaczy gdzie? Nie znam na pamięć lokalizacji wszystkich przedsiębiorstw na Hutniczej...
 
turecki 
Motorniczy
ech te....


Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 826
Wysłany: Pon Lis 28, 2005 7:08 pm   

to znaczy za ul Północną w stronę Rumii-a dyskusja jest faktycznie teoretyczna -i wynika z obserwacji obecnego układu torów-ale w owych czasach wyglądał inaczej-takie teoretyczne rozważanie dopuszcza istnienie toru-obniżenie terenu na łuku gospodarska -obwodnica-okolice OBI i dalej w stronę pętli trolejbusowej[prawie]ale to tylko teoria
_________________

 
Corzano 
bi-cyklista
z Północy


Dołączył: 18 Lis 2004
Posty: 4571
Wysłany: Pon Lis 28, 2005 7:23 pm   

turecki napisał/a:
patrząc na mapę i dane z wikipedii

A prościej będize zapytać autora tego tekstu o co mu chodziło? :hmmm:
_________________
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Pon Lis 28, 2005 8:05 pm   

turecki napisał/a:
to znaczy za ul Północną w stronę Rumii-a dyskusja jest faktycznie teoretyczna -i wynika z obserwacji obecnego układu torów-ale w owych czasach wyglądał inaczej-


Juz wspominałem, że czytałem historię stacji Chylonia. Umiejscowienie głowic rozjzdowych się nie zmieniło.

Mówisz o tym zelektryfikowanym łuku na wysokości przystanku w Cisowej? Podejrzewam, że nie ma to więcej niz 20 lat. Tam wciąż istnieją resztki asfaltowej (!) ulicy Hutniczej przebiegającej prosto (obecnie wchodzi ona łukiem pod góre na przejazd kolejowy).
 
turecki 
Motorniczy
ech te....


Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 826
Wysłany: Sro Lis 30, 2005 7:59 pm   

wiem ,wiem ale tylko ten odcinek mija stację Chylonia i dociera z odpowiedniej strony aby nie trafiając na stację dotrzeć do Gosdpodarskiej i następnie łukiem na Pustki.Też zdaję sobie sprawę z czysto teoretyczej formy tej trasy...a co do artykułu-też go czytałem-mapy odnoszą się niestety do innych lat t.j. 1936 i 1951 oraz następnych i znając przebiegłość niemieckich budowniczych mógłby na mapy nie trafić...
_________________

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk