Wysłany: Pią Sty 28, 2005 11:54 am Lokomotywy ca. 1850
No muszę powiedzieć, że już nie jestem taki pewien, czy parowozik na św. Ducha jest faktycznie "Adlerem" z 1835 r. Znalazłem parę obrazków kolei Berlin-Poczdam i tamtejsza lokomotywa wygląda bardzo podobnie (na pierwszym obrazku widać zastosowanie obrotnicy kolejowej):
Usiłowałem też wyśledzić, jaka lokomotywa wjechała w 1852 r. do Gdańska. Na razie wiem, że linię do Bydgoszczy zainaugurowały rok wcześniej dwie lokomotywy o nazwach wziętych od rzek Prus Zachodnich - Brahe (Brda) i Schwarzwasser (Czarna Woda = Wda). Więc może do Gdańska zajechała jedna z nich? (Linia wschodnia - Ostbahn)
Znam dwie ryciny pokazujące dworzec Am Leegen Tor. Z tego jedna jest chyba starsza, bo na drugiej pojawiły się dodatkowe elementy - zadaszenie nad peronem i budynek wyglądający na lokomotywownię. Ta pierwsza musi być bliska 1852 r. (w katalogu "Gdańsk i okolice. Prace z lat 1800-1920" datowano ją, nieco bezmyślnie, "ok. 1850"). Widać tam jakiś pociąg, ale na dostępnej mi reprodukcji jest on bardzo malutki... Tym niemniej, wydaje mi się, że parowozik wciąż nie posiada budki dla maszynisty
Informacje o lokomotywach użytkowanych na Ostbahn w początkach jej istnienia są na stronie http://www.ostbahn.net/historia/tekst/j.php , ale na razie wiele mi te dane nie wyjaśniły
komentarz do zmiany: przez pomyłkę wkleiłem uprzednio jako trzecią ilustrację rycinę dworca Coethen na trasie Anhalter Bahn - teraz to podmieniłem na obrazek z linii Berlin - Poczdam.
Ostatnio zmieniony przez pumeks Pią Sty 28, 2005 1:28 pm, w całości zmieniany 1 raz
No muszę powiedzieć, że już nie jestem taki pewien, czy parowozik na św. Ducha jest faktycznie "Adlerem" z 1835 r. Znalazłem parę obrazków kolei Berlin-Poczdam i tamtejsza lokomotywa wygląda bardzo podobnie
Mogły byc oparte na tej samej konstrukcji.
pumeks napisał/a:
Usiłowałem też wyśledzić, jaka lokomotywa wjechała w 1852 r. do Gdańska. Na razie wiem, że linię do Bydgoszczy zainaugurowały rok wcześniej dwie lokomotywy o nazwach wziętych od rzek Prus Zachodnich - Brahe (Brda) i Schwarzwasser (Czarna Woda = Wda). Więc może do Gdańska zajechała jedna z nich? Znam dwie ryciny pokazujące dworzec Am Leegen Tor. Z tego jedna jest chyba starsza, bo na drugiej pojawiły się dodatkowe elementy - zadaszenie nad peronem i budynek wyglądający na lokomotywownię. Ta pierwsza musi być bliska 1852 r. (w katalogu "Gdańsk i okolice. Prace z lat 1800-1920" datowano ją, nieco bezmyślnie, "ok. 1850"). Widać tam jakiś pociąg, ale na dostępnej mi reprodukcji jest on bardzo malutki... Tym niemniej, wydaje mi się, że parowozik wciąż nie posiada budki dla maszynisty
Informacje o lokomotywach użytkowanych na Ostbahn w początkach jej istnienia są na stronie http://www.ostbahn.net/historia/tekst/j.php , ale na razie wiele mi te dane nie wyjaśniły
No bo to obrazki potrzebne są. Wydaje mi się, że gdzieś w domu mam obrazki.
Wysłany: Wto Lut 01, 2005 10:04 am Re: Lokomotywy ca. 1850
Zoppoter napisał/a:
pumeks napisał/a:
już nie jestem taki pewien, czy parowozik na św. Ducha jest faktycznie "Adlerem" z 1835 r. Znalazłem parę obrazków kolei Berlin-Poczdam i tamtejsza lokomotywa wygląda bardzo podobnie
Mogły byc oparte na tej samej konstrukcji.
No właśnie, dlatego nie ma pewności, czy gdańska lokomotywa jest "Adlerem" czy inną lokomotywą opartą na tej samej konstrukcji. A w ogóle wydaje mi się, że znalazłem pierwowzór, według którego gdański rzeźbiarz zrobił tę płaskorzeźbę - jest to winieta "Eisenbahn-Zeitung" (z wirtualnej wystawy Faszination Dampflokomotive). Zgadza się m. in. ilość kół oraz połączenie wagonika i lokomotywy wspólną podłogą.
Wyszperałem jeszcze znaczki wydane przez Pocztę Polską - jeden z "Adlerem" i dwa z pierwszym parowozem Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (produkcja: fabryka "Cockerill", Seraing, Belgia).
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum