Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Lokomotywy ca. 1850
Autor Wiadomość
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7746
Wysłany: Pią Sty 28, 2005 11:54 am   Lokomotywy ca. 1850

No muszę powiedzieć, że już nie jestem taki pewien, czy parowozik na św. Ducha jest faktycznie "Adlerem" z 1835 r. Znalazłem parę obrazków kolei Berlin-Poczdam i tamtejsza lokomotywa wygląda bardzo podobnie (na pierwszym obrazku widać zastosowanie obrotnicy kolejowej):



Usiłowałem też wyśledzić, jaka lokomotywa wjechała w 1852 r. do Gdańska. Na razie wiem, że linię do Bydgoszczy zainaugurowały rok wcześniej dwie lokomotywy o nazwach wziętych od rzek Prus Zachodnich - Brahe (Brda) i Schwarzwasser (Czarna Woda = Wda). Więc może do Gdańska zajechała jedna z nich? (Linia wschodnia - Ostbahn)
Znam dwie ryciny pokazujące dworzec Am Leegen Tor. Z tego jedna jest chyba starsza, bo na drugiej pojawiły się dodatkowe elementy - zadaszenie nad peronem i budynek wyglądający na lokomotywownię. Ta pierwsza musi być bliska 1852 r. (w katalogu "Gdańsk i okolice. Prace z lat 1800-1920" datowano ją, nieco bezmyślnie, "ok. 1850"). Widać tam jakiś pociąg, ale na dostępnej mi reprodukcji jest on bardzo malutki... Tym niemniej, wydaje mi się, że parowozik wciąż nie posiada budki dla maszynisty :wink:
Informacje o lokomotywach użytkowanych na Ostbahn w początkach jej istnienia są na stronie http://www.ostbahn.net/historia/tekst/j.php , ale na razie wiele mi te dane nie wyjaśniły :P

komentarz do zmiany: przez pomyłkę wkleiłem uprzednio jako trzecią ilustrację rycinę dworca Coethen na trasie Anhalter Bahn - teraz to podmieniłem na obrazek z linii Berlin - Poczdam.
Ostatnio zmieniony przez pumeks Pią Sty 28, 2005 1:28 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Pią Sty 28, 2005 12:28 pm   Re: Lokomotywy ca. 1850

pumeks napisał/a:
No muszę powiedzieć, że już nie jestem taki pewien, czy parowozik na św. Ducha jest faktycznie "Adlerem" z 1835 r. Znalazłem parę obrazków kolei Berlin-Poczdam i tamtejsza lokomotywa wygląda bardzo podobnie


Mogły byc oparte na tej samej konstrukcji.



pumeks napisał/a:

Usiłowałem też wyśledzić, jaka lokomotywa wjechała w 1852 r. do Gdańska. Na razie wiem, że linię do Bydgoszczy zainaugurowały rok wcześniej dwie lokomotywy o nazwach wziętych od rzek Prus Zachodnich - Brahe (Brda) i Schwarzwasser (Czarna Woda = Wda). Więc może do Gdańska zajechała jedna z nich? Znam dwie ryciny pokazujące dworzec Am Leegen Tor. Z tego jedna jest chyba starsza, bo na drugiej pojawiły się dodatkowe elementy - zadaszenie nad peronem i budynek wyglądający na lokomotywownię. Ta pierwsza musi być bliska 1852 r. (w katalogu "Gdańsk i okolice. Prace z lat 1800-1920" datowano ją, nieco bezmyślnie, "ok. 1850"). Widać tam jakiś pociąg, ale na dostępnej mi reprodukcji jest on bardzo malutki... Tym niemniej, wydaje mi się, że parowozik wciąż nie posiada budki dla maszynisty :wink:
Informacje o lokomotywach użytkowanych na Ostbahn w początkach jej istnienia są na stronie http://www.ostbahn.net/historia/tekst/j.php , ale na razie wiele mi te dane nie wyjaśniły :P


No bo to obrazki potrzebne są. Wydaje mi się, że gdzieś w domu mam obrazki.
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7746
Wysłany: Wto Lut 01, 2005 10:04 am   Re: Lokomotywy ca. 1850

Zoppoter napisał/a:
pumeks napisał/a:
już nie jestem taki pewien, czy parowozik na św. Ducha jest faktycznie "Adlerem" z 1835 r. Znalazłem parę obrazków kolei Berlin-Poczdam i tamtejsza lokomotywa wygląda bardzo podobnie

Mogły byc oparte na tej samej konstrukcji.

No właśnie, dlatego nie ma pewności, czy gdańska lokomotywa jest "Adlerem" czy inną lokomotywą opartą na tej samej konstrukcji. A w ogóle wydaje mi się, że znalazłem pierwowzór, według którego gdański rzeźbiarz zrobił tę płaskorzeźbę - jest to winieta "Eisenbahn-Zeitung" (z wirtualnej wystawy Faszination Dampflokomotive). Zgadza się m. in. ilość kół oraz połączenie wagonika i lokomotywy wspólną podłogą.
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7746
Wysłany: Czw Lut 24, 2005 1:35 pm   

Wyszperałem jeszcze znaczki wydane przez Pocztę Polską - jeden z "Adlerem" i dwa z pierwszym parowozem Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (produkcja: fabryka "Cockerill", Seraing, Belgia).
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk