przy 14 przy gorce byl bunkier,a to u swiniopasa to faktycznie dziwny twor ,jak tam jeszcze byl to mial miski z helmow niemieckich.w tych rowach rzeczywiscie bylo duzo roznosci.tak samo na terenie przedszkola w okolicach bajana.bunkier tez byl nad bajorkiem ale go jakis dzalkowicz przysypal.ciekawy jestem tylko w ktorym dokladnie miejscu staly hangary te ktore byly przy japie.pamietam jeszcze jak przy zjezdzie z mostu staly jeszcze budynki z bylego lotniska.
W grudniowym (nr 5) Biuletynie Informacyjnym Spółdzielni Mieszkaniowej "Rozstaje" ukazał się artykuł p. Macieja Bukowskiego "Sekrety gdańskiego lotniska".
W grudniowym (nr 5) Biuletynie Informacyjnym Spółdzielni Mieszkaniowej "Rozstaje" ukazał się artykuł p. Macieja Bukowskiego "Sekrety gdańskiego lotniska".
Witam wszystkich Nawiązując do tematu zbiorników paliwa i ogólnie rejonu ulic Dywizjonu i Skarżyńskiego to na przeciwko bloku Dywizjonu o numerze 3 przy altance mietnikowej na trawniku ( od strony klatek schodowych ) jeszcze w zeszłym roku wystawały pordzewiałe rury, jest to chyba odpowietrzenie podziemnych zbiorników, bo jak wrzuciło sie tam wiekszy kamień to po pewnym czsie rozlegało sie wielkie pluum , które potęgowane było przez echo. Jutro jak bede jechał na stare śmieci to zobacze czy one jeszcze sa, bo moze zbieracze surowców wtórnych juz je zawieźli do punktu skupu na Kosciuszki.
Wysłany: Sro Maj 20, 2009 12:11 am Re: Coś na temat
Makabunda napisał/a:
Ja skojarzyłem dwa fakty. Na mapie Mikołaja z 1940 jest coś zaznaczone w rejonie Schwarzhofu. Czy jest to jakieś torowisko? Nie wiem. To domniemane torowisko zaznaczyłem kolorem na wycinku mapki.
Załączam też zdjęcie-dowód na istnienie podkładów wykopanych w okolicy domniemanego torowiska.
Niniejszym włączam się w "dochodzenie".
Pamiętam te tory wąskotorówki które wychodziły poza linię zielonej drogi także gdzieś niedaleko ul Dąbrowszczaków. Sądzę, że wiele osób młodszych będzie kojarzyć tylko z tymi torowiskami prefabrykatów i budowniczych Przymorza i Zaspy.
Wracając do pytania z początku tego tematu. Zdjęcie idealnie przedstawia stan lotniska po wyzwoleniu 30 III 1945 otóź według tajnego porozumienia między ZSRR a rządem polskim 26 III 1945 r. armia radziecka przejmowała wszystkie zakłady przemysłowe na tzw. Ziemiach Odzyskanych, dokonując grabieży i wywozu wiekszości mienia poniemieckiego. Oczywiście wywóz przedmiotów i elementów o różnych gabarytach zapewniała infrastruktura komunikacyjna t.j przede wszystkim kolej, transport samochodowy ale również lotnictwo.
Gdańskie lotnisko we Wrzeszczu/Zaspie również zostało przejęte zaraz po zdobyciu Gdańska przez krasnoarmieńców i przekazane pod zarząd polski dopiero w lipcu 1945 roku.
Takie małe pytanie do specjalistów od torów---za opustoszałym składem opałowym na ul.Kościuszki pozostawiono zabetonowane kilkanaście metrów wąskich torów z jakimś niekompletnym elementem zwrotnicy -----jakie może byc pochodzenie i przeznaczenie ?
Tam był kiedyś tartak i składowisko drewna. Pnie przewożono takimi małymi wagonikami. W dawnych czasach przekradaliśmy sie przez dziurę w murze na teren tartaku i jeździliśmy tymi wagonikami z górki do czasu aż nie trzeba było uciekać przed cieciem
O tej "kolejce" tartacznej była już mowa w innym miejscu Forum.
Tartak funkcjonował do ok. 1987, bardzo często pracowali tam więźniowie.
Też jeździłem tą "kolejką". Wtedy mówiło się, że "idziemy na wózki". Rzeczony cieć mieszkał w pojedynczej willi, tuż obok torów SKM. Gdy chciał nas zacząć gonić, miał śmieszny zwyczaj przyczajania się - pochylał się i przymykał jedno oko, tak jakby sądził że w ten sposób jest dla nas mniej widoczny.
Tuż obok dawnego tartaku przy Hynka jest niegdysiejsza brama, od której zaczynał się nasyp bocznicy kolejowej, którą dowożono cysternami benzynę lotniczą na potrzeby lotniska.
_________________ BillyBoy na kłopoty ma zawsze środek złoty.
Oto i one. Ale mam wątpliwości czy to są te same hangary.
To nie te same hangary. Te z Twojego foto - to byłe hangary przy ul. Hynka, Te ze zdjęć przy wiadukcie (ul. braci Lewonieckich) to pierwsze hangary na lotnisku. Po wojnie była tam fabryka nart, a potem fabryka szybowców. W hangarach przy Hynka do końca swojej "świetności" był sklep meblowy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum