Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Kolejowe wspomnienia
Autor Wiadomość
Hochstriess 
von Hochstriess

Dołączyła: 05 Sie 2006
Posty: 834
Wysłany: Sro Gru 13, 2006 10:48 pm   

Jaaaaaaaaaaaaaaakie skarby masz:-)
 
sajmoon 

Dołączył: 12 Gru 2006
Posty: 29
Wysłany: Sro Gru 13, 2006 11:22 pm   

Ok, jak obiecałem kolejna garść kolejowych dokumentów z historii jednego człowieka. Chronologicznie pierwszym jest dwujęzyczna legitymacja osobowa:

Tymczasowalegitymacja_gdansk.jpg
Tymczasowa legitymacja kolejowa; Gdańsk, 6 sierpień 1945 R.
Plik ściągnięto 19418 raz(y) 54,48 KB

 
 
syrenka 


Dołączyła: 04 Mar 2006
Posty: 256
Wysłany: Sro Gru 13, 2006 11:49 pm   

Sajmoon - ta lokomotywa, która Cię tak gnębi to spalinowa, przedwojenna typu Kof II, której po wojnie zostało parę sztuk.
_________________

 
sajmoon 

Dołączył: 12 Gru 2006
Posty: 29
Wysłany: Czw Gru 14, 2006 12:13 am   

Bardzo ciekawie rysują się dwa dokumenty. Na uwagę zasługują zwłaszcza ich rewersy. To oczywiście poniemicka spuścizna, ale prosiłbym forumowiczów o rozszyfrowanie i ch przeznaczenia, do czego W Deutshe Reichsbahn były używane. Wydaje mi się, ale to tylko mój wniosek, że Gdańsk cierpiał na...braki papieru. Sajmoon jak ty na to wpadłeś :hiihihi:
Boleję tylko, ze niespecjalnie znam się na obróbce zdjęć - przy moich ustawieniach przy 80kB koniecznych do wrzucenia na serwer forum tracą na jakości dość znacznie, vide wczesniejsze skany :D

Zaswiadczenie_tyl_zaspatowarowa.jpg
Zaświadczenie Parowozowni Głównej Gdańsk - Zaspe; Gdańsk, 13 sierpnia 1945; rewers
Plik ściągnięto 19395 raz(y) 77,66 KB

Zaswiadczenie_front_zaspatowarowa.jpg
Zaświadczenie Parowozowni Głównej Gdańsk - Zaspe; Gdańsk, 13 sierpnia 1945
Plik ściągnięto 19395 raz(y) 58,46 KB

 
 
sajmoon 

Dołączył: 12 Gru 2006
Posty: 29
Wysłany: Czw Gru 14, 2006 12:19 am   

Dzięki Syrenka za info. Nigdzie nie mogłem znaleźć fotki podobnej lokomotywy. Teraz wiem czego szukać dalej... :D
 
 
sajmoon 

Dołączył: 12 Gru 2006
Posty: 29
Wysłany: Czw Gru 14, 2006 12:55 am   

Powyżej pierwszy dokument z "rewersem", poniżej drugi - wezwanie do egzaminu na stanowisko maszynisty parowozu. Tutaj pominałem celowo chronologię, aby umieścić obok siebie dwa dokumenty z niemieckimi "odwrotkami". A gdzie droga awansu służbowego? Jest, a jakże. Przed wezwaniem na egzamin na maszynistę datowanym na 26 lutego 1946 roku Czesław Żarnowski zdał egzamin na pomocnika maszynisty parowego, niestety tylko z wynikiem dostatecznym, co dokumentuje stosowne świadectwo z 7 stycznia 1946 roku. A dalej siłą rzeczy 12 marca 1946 roku zdał egzamin na maszynistę zapowiedziany wezwaniem. Tym razem już z wynikiem dobrym, jak głosi świadectwo :==
Skany jutro, albo pojutrze :co_jest:

wezwanie_na_egzamin.jpg
Wezwanie do egzaminu na maszynistę parowego; Gdańsk, 26 lutego 1946
Plik ściągnięto 19382 raz(y) 99,13 KB

Wezwanie_na_egzamin_rewers.jpg
Wezwanie do egzaminu na maszynistę parowego; rewers; Gdańsk, 26 lutego 1946
Plik ściągnięto 19382 raz(y) 76,37 KB

 
 
sajmoon 

Dołączył: 12 Gru 2006
Posty: 29
Wysłany: Czw Gru 14, 2006 10:18 pm   

Oto dwa świadectwa złożenia egzaminów na palacza i maszynistę parowozu.

Swiadectwo_palacz_low.jpg
Świadectwo złożenia egzaminu na palacza.
Plik ściągnięto 19236 raz(y) 78,7 KB

Swiadectwo_maszynista_low.jpg
Świadectwo złożenia egzaminu na maszynistę parowozu.
Plik ściągnięto 19236 raz(y) 69,51 KB

 
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Pią Gru 15, 2006 6:00 pm   

Cytat:
Nie mam pojęcia co to za lokomotywa i gdzie została "zdjęta"

Słupy oświetleniowe widoczne na zdjęciu są charakterystyczne dla Gdyni, więc może zdjęcie wykonano właśnie w Gdyni?
 
sajmoon 

Dołączył: 12 Gru 2006
Posty: 29
Wysłany: Pią Gru 15, 2006 9:10 pm   

Dobra, myślę, że pora zakończyć tę moją "papierkową prezentację". Wrzucam po raz ostatni dokumenty, które mogą okazac się ciekawe dla każdego, kto przepada za wagonami motorowymi, nie tylko tymi produkcji węgierskiej. Jak wspomniałem wcześniej dziadek prowadził ekspresy do Warszawy. Oprócz dokumentów które miałem przyjemność Wam pokazać posiadam jeszcze 14 pozostałych (przeniesienie do Parowozowni Głównej w Gdyni, zmiany stopni uposażenia, mianowania na maszynistę I i II klasy etc.). Ostatnim dokumentem jest przyznanie 7 grupy uposażenia z 10 stycznia 1970 roku. W miarę zainteresowania służę skanami.

Moj dziadek Czesław Żarnowski zginął tragicznie 4 lipca 1971 roku. To był wypadek motocyklowy na drodze z Żukowa do Kościerzyny, zaledwie kilometr przed Borczem. Jechali z babcią na zwykłą przejażdżkę, jak to się mówi "podładować akumulatory". Zostali potrąceni przez wyprzedzający ich samochód. Wanda Żarnowska przeżyła...

Pozdrawiam
Sajmoon

Swiadectwo_pojazdy_spalinowe.jpg
Świadectwo złożenia egzaminu na maszynistę spalinowych pojazdów trakcyjnych.
Plik ściągnięto 19113 raz(y) 66,95 KB

Dyplom_pojazdy_trakcyjne.jpg
Dyplom dokumentujący przyznanie tytułu mistrza w zawodzie maszynista spalinowych pojazdów trakcyjnych.
Plik ściągnięto 19113 raz(y) 76,39 KB

 
 
Wrzeszczak 


Dołączył: 07 Lis 2004
Posty: 222
Wysłany: Sob Gru 16, 2006 1:24 pm   

Zdjecie wykonano na WOC-u w Nowym Porcie
 
Zdzislaw 


Dołączył: 11 Sie 2006
Posty: 532
Wysłany: Sob Gru 16, 2006 2:49 pm   

sajmoon napisał/a:
Spuścizna po dawnym kole fotograficznym? To nasuwa na myśl jakiś portowy plener, ale jaki?


Moim zdaniem to teren WOC-u w Nowym POrcie, ale pewności nie mam


Dodałem o godzinie 13.51.

Wrzeszczak, ja sie nie bawie, nie dolecialem do konca wątku a ty juz dales odpowiedz :==
_________________
Pozdrawiam Zdzisław

Vivere est cogitare
 
sajmoon 

Dołączył: 12 Gru 2006
Posty: 29
Wysłany: Sob Gru 16, 2006 3:14 pm   

Ej, no nie kłóćcie się :hihi: Faktycznie teraz jak sobie skojarzyłem budynki magazynów na WOCu to rzeczywiście pasuje.
A co powiecie na TKh1, prawdopodobnie też w porcie. Trdycyjnie lokalizacja i data nie znane... :^^

TKh1.jpg
Parowa lokomotywa manewrowa TKh1
Plik ściągnięto 19046 raz(y) 78,96 KB

 
 
Kolins 


Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 21
Wysłany: Sob Gru 16, 2006 4:51 pm   

sajmoon napisał/a:
A co powiecie na TKh1, prawdopodobnie też w porcie. Trdycyjnie lokalizacja i data nie znane... :^^



Co powiemy? Buty zgubiłem z wrażenia, szczęka gdzieś leży... Rewelacyjne fotki!
 
 
sajmoon 

Dołączył: 12 Gru 2006
Posty: 29
Wysłany: Pią Gru 22, 2006 9:40 pm   

Gwoli ścisłości powinienem wnieść korektę, ponieważ popełniłem błąd. Na pierwszych dwóch zdjęciach przedstawiających parowóz koło błędnika widnieje prawdopodobnie TKw1, a nie TKw 2.
Druga sprawa opiera się już bardziej o wyjaśnienie. Jeden z miłych czytelników niniejszego forum zainteresował się sprawą domniemanej lokomtywy Kof II ze zdjęcia. Okazuje się, że prawdopodobnie nie jest to Kof II. Cytuję za autorem:

"No więc na zdjęciu jest uwieczniona lokomotywa spalinowa typu N4 Lokomotivbau Karl Marks. Lokomotywa powstała na bazie przedwojennej koncepcji lokomotywy O&K RL7 lub 8. Rama i kabina została wzięta z typowej małej lokomotywy (Kleinlok). Była produkowana przez LKM w latach 1953 do 1958 numery fabryczne 251001 do 251257. Do Polski trafiły poprzez Metalexport. Nappewno trafiły 251003,251004,251005 i pewnie jeszcze inne, ale brak o nich informacji. Zakładając, że członkowie kólka fotograficznego nie wyjeżdżali za granicę to może to być zdjęcie, którejś z polskich lokomotyw a to jest wieeeelka rewelacja".

"Prosta sprawa widziałem kilka tabliczek LKM. Z resztą na początku również myślałem, że to typowy Kof II, ale nie pasował ślepy wał i wiązary. Oczywiście wiedziałem, że do Polski po II wojnie przyszła pewna liczba lokomotyw LKM typu N3, ale szczerze mówiąc nie wiedziałem nic o N4. Szukając po sieci udało mi się znaleźć stronę na której obok N3 była N4 i reszta była już prosta. Zdjęcie rzeczywiście ma duże ziarno, ale mniej więcej widać zarys napisu VEB Lokomotivbau Kral Marx Germany."

Dziękuję za ogomną pomoc w rozwiązaniu zagadki :OO
 
 
Zdzislaw 


Dołączył: 11 Sie 2006
Posty: 532
Wysłany: Sob Gru 23, 2006 11:49 pm   

Jesli chodzi o parowozy to i tak przyjme każdą informację bo moja wiedza "w temacie" jest "mniej niż Zerooooo", ale fotki prima sort
_________________
Pozdrawiam Zdzisław

Vivere est cogitare
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk