Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Przeróbka
Autor Wiadomość
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Pią Paź 10, 2008 10:39 pm   

Sbigneus ponieważ nie jestem Stanalexem to nie wiem czy mogę odpowiedzieć :D

feyg napisał/a:
Tuż po wojnie można było tu dojechać pociągiem.


Dojechać można było do lat 80-tych (ale nie pamiętam do kiedy - jeździłem parę razy jako dzieciak). Z tym, że zawsze było to połączenie dla pracowników PKP i ZNTK (czyli też PKP). Czasami korzystali miejscowi, ale to było na zasadzie "znajomych królika". W latach 80-tych było to pojedyncze EN57. Wsiadanie/wysiadanie odbywało się pierwszymi drzwiami i było właściwie "na żądanie" :)

Gdzieś na forum była dyskusja o tym, ale nie mam czasu kopać :)

Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
tadter 
Pochodzę stąd


Dołączył: 12 Sty 2006
Posty: 174
Wysłany: Pią Paź 10, 2008 11:08 pm   

Ten pociag faktycznie jezdzil dosc dlugo. Widzialem go z okna jak zatrzymywal sie "za mostem" na Przerobce - patrzac od strony przyjazdu: z Gdanska. Nie bylo tam oczywiscie oficjalnego przystanku. Ludzie - pracownicy ZNTK - wysiadali wprost na nasyp. I nie bylo wtedy problemu!!! A czy dzisiaj bylo by takie cos mozliwe?!?!
Podsumowujac: historia naszej Przerobki byla i jest ciekawa.
_________________
Danzig (Gdańsk), it's where my story begins... W Gdańsku się wszystko rozpoczęło...

"Tak, jeśli mam żyć szczęśliwie
to musi to być tylko w Gdańsku"
(czy aby na pewno??)
 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Pią Paź 10, 2008 11:44 pm   

tadter napisał/a:
Widzialem go z okna


Gdzie mieszkałeś w onych czasach?
Bo ja obecnie na Przeróbce, a wcześniej nastawnia wykonawcza Piaski :D

tadter napisał/a:
I nie bylo wtedy problemu!!! A czy dzisiaj bylo by takie cos mozliwe?!?!


Dzisiaj służbowe pociągi robią tak samo. Z tym, że teraz "osobówki" na Przeróbce to rzadkość i pojawiają się sporadycznie na ważenie (SKM). Ostatni udokumentowany 29 września 2008 roku :)

Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
stanalex 


Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 218
Wysłany: Pon Paź 13, 2008 8:52 pm   O tym było..

O pociągach osobowych jeżdźących przez Przeróbkę napisano więcej chyba w wątku ZNTK. Tam też chyba informacje do kiedy jeździły.Ja w tym temacie jestem cienki.Ale doskonale pamiętam czasy gdy na pociąg czekał tłumek umundurowanych kolejarzy przy przejeździe - wtedy zamykanym "szlabanem" - na ul.Siennickiej. Co ciekawe "szlaban" był zamykany na kłódkę a piesi przechodzili przez "karuzelę" spowalniającą ruch.Codziennie jeździłem rowerem po mleko przez tory dlatego to pamiętam.Często obserwowałem przyjeżdżajacy pociąg - parowóz i dwa - trzy wagony tzw. francuskie czyli z drzwiami do każdego przedziału.Pociąg wieczorny to był przeważnie pojedynczywagon spalinowy.Jak mówiłem szczegóły można znaleźc w innym wątku. Wtedy/ lata 50 -60 te / ZNTK to był jeden z większych zakładów Gdańska, zatrudniał ponad 3000 ludzi na trzech zmianach.Również pętlę tramwajową na Przeróbce i tramwaj 11 uruchomiono, by umożliwic licznym pracownikow załadowanie się po pracy.Dziewiątka ze Stogów przyjeżdżała często już pełna.O tym specjaliści tramwajowi pisali już w innych wątkach. Trzeba też wspomniec ze pracownicy ZNTK zasiedlili licznie wybudowane wtedy osiedle na Rudnikach / m.in ul. Gdańskiego Kolejarza / i pociągiem przez most na Martwej Wiśle było im bliziutko.
 
guidesailing 
guidesailing


Dołączył: 13 Wrz 2008
Posty: 41
Wysłany: Wto Paź 14, 2008 9:40 pm   

Wyprostujcie mnie jeśli sie mylę, ale chyba ostatni pociąg osobowy z pasażerami zapełnionymi na full (skład kolejki SKM) wjechał przez most kolejowy na wyspę w stronę Westerplatte w dniu 1 września 1990 roku.

Wieziono tradycyjnie ale ostatni raz młodzież szkół średnich, pierwszych klas na tradycyjna "przysięgę licealistów" w obecności władz oświatowych i partyjnych pod pomnikiem Obrońców Wybrzeża... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 
Hochstriess 
von Hochstriess

Dołączyła: 05 Sie 2006
Posty: 834
Wysłany: Wto Paź 14, 2008 11:21 pm   

W 1990 juz nie władz partyjnych a kościelnych :hihi:
Mnie tam wozili motorówką.
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Wto Paź 14, 2008 11:57 pm   

Pamiętam że 1 września 1985 jako świeżo upieczony licealista jechałem pociągiem z Gdyni Orłowa na Westerplatte bodajże przez Gdańsk Św. Wojciech. Z tej wycieczki najbardziej zapadły mi w pamięci wraki (chyba kutrów?) widoczne z okien pociągu...
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
BillyBoy 
Rockabilly man


Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 462
Wysłany: Sro Paź 15, 2008 12:33 am   

feyg napisał/a:
Pamiętam że 1 września 1985 jako świeżo upieczony licealista jechałem pociągiem z Gdyni Orłowa na Westerplatte bodajże przez Gdańsk Św. Wojciech.

Do Świętego Wojciecha pociąg "licealny" nie docierał, w kierunku na Westerplatte wjeżdżał w bocznicę na Oruni przy ul. Głuchej.
_________________
BillyBoy na kłopoty ma zawsze środek złoty.
 
guidesailing 
guidesailing


Dołączył: 13 Wrz 2008
Posty: 41
Wysłany: Sro Paź 15, 2008 11:42 am   

,,W 1990 już nie władz partyjnych a kościelnych :hihi: ,,

Eeeeeetammmm :hihi:
Zawsze są obecne jakieś aktualnie "wiodące" władze partyjne... :mrgreen:

Patrz rocznicowe od lat wiece przy pochodniach o świcie 1 września, ibidem... :^^

Ciekawostka:
Ostatnio przy udziale premiera i ministrów wszelakich na tegorocznej imprezie, zadbali nawet o zamknięcie wejścia do dużego bunkra pod pomnikiem... :hmm:
 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Pią Paź 17, 2008 6:29 pm   

guidesailing napisał/a:
ale chyba ostatni pociąg osobowy z pasażerami zapełnionymi na full (skład kolejki SKM) wjechał przez most kolejowy na wyspę w stronę Westerplatte w dniu 1 września 1990 roku.


13.04.2002 pociąg specjalny po Kaszubach (w składzie SN61)
foto Jarka Stawarza:


A na Westerplatte nie mogły wjeżdżać składy SKMu - tam nie ma sieci trakcyjnej.

Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
guidesailing 
guidesailing


Dołączył: 13 Wrz 2008
Posty: 41
Wysłany: Pią Paź 17, 2008 7:02 pm   

Masz tylko częściowo rację... :wink:

Trakcji co prawda nie ma ale te składy wagonów SKM ciągnęła spalinowa lokomotywa... :D :D :D . Że tak powiem temat zbadany empirycznie z autopsji z roku bodajże 1984... :^^

I sugeruje mniej kategorycznych stwierdzeń typu ,,nie mogły,, :II
Wszak nie raz badając niesamowitą historię naszego miasta można sie było naciąć na już ostatecznych ustaleniach w danym temacie...po weryfikacji najnowszych odkryć w terenie i archiwach... 8O :roll:

Ja osobiście jestem ciekawy kiedy ostatni raz otwarto dla statku (obrócono) most kolejowy???
 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Pią Paź 17, 2008 8:32 pm   

guidesailing napisał/a:
Trakcji co prawda nie ma ale te składy wagonów SKM ciągnęła spalinowa lokomotywa... :D :D :D . Że tak powiem temat zbadany empirycznie z autopsji z roku bodajże 1984... :^^


1986 bodajże skład wagonowy, ale w środku SKMo-podobny, wagony bezprzedziałowe :)
Na papieża, skład bardzo wagonowy. Ale nie sprzeczam się - może kiedyś pokażą się fotki z tych pociągów.


guidesailing napisał/a:
Wszak nie raz badając niesamowitą historię naszego miasta można sie było naciąć na już ostatecznych ustaleniach w danym temacie...


Dlatego ja się nie wypowiadam co do ostatniego Westerplatte (bo kolejarze twierdzą że ostatni raz po papieżu - 1986), ale ja przestałem ufać dokumentom :)

Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
Art 

Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 1
Wysłany: Pią Paź 24, 2008 9:45 am   

Heyka, na poczatek chciałem napisać że ineresuję się bardzo historia Gdańska,a tym bardziej dzilenicy Przeróbka, tej na której sie wychowałem i mieszkam do dziś. Od poczatku czytałem co tutaj piszecie na temat naszej dzielnicy i byłem pod wrażeniem postów a przedewszystkim fotek, które sa fantastyczne. W końcu ile mozna biernie sie przyglądać i i czytać.ponowiłem trochę dodać od siebie, no i proszę:) Jako że jestem pracownikiem komunikacji miejskiej, nie dawno było obchodzone 80lecie lini tramwajowej na Stogi, więc daje trochę na ten temat i kilka fotek. Co do Bergmanna, który obsługiwał tą trasę to jeździ on po dzień dzisiejszy, w weekendy a w sezonie co dziennie od Oliwy po centrum do Bramy Wyżynnej, przejazd bezpłatny polecam fajna przejażdżka. to co miłej lektury!
Wagon Bergmann został zamówiony i wykonany w Gdańskiej Fabryce Wagonów (dziś Stocznia Północna) właśnie na otwarcie linii do Stogów - 1 lipca 1927r. W 2004 roku został odrestaurowany w warsztatach ZKM w Gdańsku Sp. z o.o. Co ciekawe, zamontowano w nim również system lokalizacji pojazdu GPS! Obecnie obsługuje Gdańskie Linie Turystyczne, jest również dużą atrakcją dla gdańszczan, jak i turystów.

Plany trasy tramwajowej od Bramy Żuławskiej do Stogów Plaży sięgają 1907 roku, jednak jej intensywna budowa nastąpiła dopiero w 1927 roku i trwała zaledwie 3 miesiące. W roku 1912, w trakcie budowy mostu zwodzonego na Przeróbce, pamietano już o przyszłym tramwaju: na przęsłach mostu ułożono torowisko, ale jeszcze bez sieci trakcyjnej.

Wagony najliczniejszej serii 245-264 otrzymały silniki typu AEG USL-323a o mocy 45kW, natomiast w 4 kolejnych wagonach o numerach 265, 266, 267 i 268 wykonano instalację elektryczną berlińskej firmy Bergmann z silnikami SL-49 o zwięszkonej mocy (46kW), stąd też nazwa Bergmann dla tego typu tramwaju. Z uwagi na swoją moc, Bergmann-y kierowano w zimie również do obsługi innych linii na terenie miasta Gdańska - wszędzie tam, gdzie słabsze wozy tramwajowe nie mogły sobie poradzić z zaspami śnieżnymi. Ciekawostką jest fakt, że to właśnie dzięki tramwajom "stogowym" zawitały do Gdańska nożycowe odbieraki prądu (pantografy). Dotychczas wszystkie tramwaje elektryczne w Gdańsku miały tzw. odbierak drążkowy z rolką.

Linię na Stogi oznaczono numerem "4", a jej trasa zaczynała się na Placu Kaszubskim - niedaleko dzisiejszego Dworca Głównego PKP. Według rozkładu jazdy z 1929 roku, "czwórka" funkcjonowała z częstotliwością co 15 minut w ciągu dnia. W sezonie letnim, kiedy plaża na Stogach przeżywała prawdziwe oblężenie, uruchamiano dodatkową linię "4E" z Centrum do plaży. Aby zapewnić energię elektryczną dla tak dużej ilości wozów, zakupiono specjalną "podstację mobilną". Był to wagon techniczny, który zawierał prostowniki o łącznej mocy 600 A i transformatory dla napięcia 15 000 Volt. Taki wagon podłączano do sieci zasilającej i w ten sposób wzmacniano istniejącą na Stogach podstację.

W trakcie II WŚ zniszczeniu uległa infrastruktura linii tramwajowej na Stogi. Dopiero 1 maja 1948r. pojechały znów wozy tramwajowe w kierunku "Sianek", kiedy prowizorycznie podłączono ten rejon miasta pod zasilanie elektryczne z podstacji przy ul. Towarowej. Ponieważ takie rozwiązanie przeciążało pozostałą sięć tramwajową, przystąpiono do odbudowy podstacji "Sianki", w ktorej na początku zamontowano nieuszkodzone prostowniki z cegielni w Wiślinkach. Po wojnie linia na Stogi otrzymała numer "9", a pierwotną "czwórkę" skierowano na trasę Oliwa-Jelitkowo. W późniejszych okresach na Stogi zwitały również tramwaje linii "1" z Siedlec, "8" z Jelitkowa, "11" z Wrzeszcza i "13" z Brzeźna. Nawet linia nocna docierała do tej wschodniej uroczej dzielnicy. Była to "90"-tka na trasie z Nowego Portu przez Marynarki Polskiej i Jana z Kolna.

Statystyki podają, że w 1927 roku długość tras wynosiła 45 km i 76 km toru pojedynczego, przewieziono 30,7 mln pasażerów, a wagony wykonały 7,5 mln wozokilometrów.
Dzisiaj długość linii w komunikacji tramwajowej to 116,7 km, a długość tras wynosi 50 km. Według statystyk ZKM w Gdańsku Sp. z o.o. przewozi rocznie na liniach tramwajowych ok. 78,4 mln pasażerów, czyli ilość równą dwukrotnej ilości mieszkańców Polski.

nka.jpg
Plik ściągnięto 9014 raz(y) 32,91 KB

bergmann.jpg
Plik ściągnięto 9014 raz(y) 10,69 KB

aeg.jpg
na naszym moście
Plik ściągnięto 9014 raz(y) 68,63 KB

 
Ponury2 


Dołączył: 01 Cze 2007
Posty: 764
Ostrzeżeń:
 4/4/6
Wysłany: Sob Paź 25, 2008 1:22 pm   

Ja z dzieciństwa pamiętam z Przeróbki jeszcze dwie rzeczy:

- lodziarnię przy głównej ulicy, były to chyba w PRL`u jedne z lepszych lodów w okolicy

- przychodnię PKP, dziadek był kolejarzem to się tam często chodziło do specjalistów
_________________
"Ci, którzy się boją, umierają codziennie. Ci, którzy się nie boją, umierają tylko raz."

Giovanni Falcone (1939-1992), włoski sędzia śledczy, poległy w walce z mafią.
 
 
adpo6 
Myśle o Gdańsku


Dołączył: 09 Sty 2006
Posty: 86
Wysłany: Sob Lis 15, 2008 8:40 am   Kamena

No i stało się, burzą budynek w którym była kiedyś kawiarnia "Kamena" 8O . Z jednej strony żal budynku, a z drugiej, budynek był zaniedbany i nie używany. Ciekawe co teraz tam postawią :???: . Jak tylko się coś dowiem dam znać. Fotki gruzowiska zamieszczę jutro.
_________________
Kocham dawny Gdańsk
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk