Hurra!!! nareszcie !!!
W czasach licealnych (druga połowa lat 80-tych jakby ktoś się pytał) często bywałem w pobliskim antykwariacie i pamiętam tabliczkę wypożyczalni książek - właśnie wypożyczalni a nie biblioteki.
Niezły kit wstawił pan Kitowski... Powojenne zdjęcie z Wrzeszcza pasuje jak ulał do "miasta z morza i marzeń" Gratuluję Grzegorzowi spostrzegawczości i odrobiny złośliwości
Niezły kit wstawił pan Kitowski... Powojenne zdjęcie z Wrzeszcza pasuje jak ulał do "miasta z morza i marzeń" Gratuluję Grzegorzowi spostrzegawczości i odrobiny złośliwości
Ja z tego antykwariatu wynioslam tony ksiazek. I dalej wynosze, tylko mniej :-)
To już nie wynoś tylko zapłać czasem
A swoją drogą bardzo lubię ten antykawariat. W szkolnych latach mogłem tam godzinami ryć w książkach.
_________________ "(...) lecz ta jedyna której strzeże
liczba najbardziej pojedyńcza
jest tutaj gdzie cię wdepczą w grunt
lub szpadlem który hardo dzwoni
tęsknocie zrobią spory dół"
Chyba raczej "wojenny" .
To MB 230 (model W153) w wersji sedan 4-drzw. Produkowany był w latach 1938-43. Sądząc po malowanym, a nie chromowanym zderzaku przednim i braku lamp pozycyjnych na błotnikach - to zubożona wojenna wersja. Również dodatkowy reflektor dalekosiężny montowany był w pojazdach dla wojska (przed wojną instalowany był w wersjach sportowych).
Ciekawostką jest natomiast tablica rejestracyjna niezgodna z przepisami. Ma niewłaściwe wymiary i treść.
W latach 1944-46r. obowiązywały tablice 6-cyfrowe. Od pocz. 1947r. weszły do użytku tablice 5-cyfrowe. Ich znaki - to 1 litera oznacz. rodzaj właściciela, 2 cyfry oznaczające województwo, kreska rozdzielająca, 3 cyfry oznaczające nr rej. pojazdu. Pod tymi znakami wpisana była mniejszymi literami nazwa miasta wojewódzkiego. Tablica miała proporcje 1:2,5 i wymiary 140x350 mm. Takie tablice obowiązywały do końca 1956r., kiedy wprowadzono nowy wzór (2 litery, kreska, 4 cyfry). Tak więc tabl.rej.poj. z fot. jest chyba nielegalną "samoróbką".
Tak czy owak, zdjęcie pasuje do albumu jak pięść do nosa.
Jak już jesteśmy przy tym (wspaniałym zresztą) albumie, chciałbym zwrócić uwagę na zdjęcie na dole strony 75 ("próba.jpg"). Zdjęcie właściwie jest nie podpisane, a przedstawia próbne obciążenie tymczasowej, drewnianej kostrukcji mostowej i zostało wykonane w sierpniu 1929 roku w Małym Kacku, w obecnym kilometrze 200+228 linii nr 201. Na zdjęciu widać dwa tory, ale myliłby się ten, kto sądziłby że są to tory dzisiejszej "węglówki" - ten z lewej, to stary tor linii Kokoszki - Gdynia z 1921 roku, z prawej skorygowana trasa tej linii. Lewy tor za chwilę zniknie pod budowanym nasypem "węglówki"... Drewniany mostek wybudowano, ponieważ w tym miejscu znajdował się sklepiony przepust (podobny do tego w Krykulcu), rozebrany i wybudowany od nowa w innym kształcie. Miejsce to miało zresztą wyjątkowe szczęście do fotografujących - na stronie 40 albumu jest zdjęcie (jedno z czterech zachowanych w Muzeum Gdyni) z 1921 roku, przedstawiające roboty ziemne przy budowie linii Kokoszki - Gdynia.
I jeszcze dwa zdjęcia z 1929-30 roku: "tor1.jpg", na którym widać tor do Kokoszek, zachowany do dziś murek oporowy i daleko po prawej stronie barierkę tymczasowego mostku oraz "zagadka.jpg", przedstawiające pracownika VIII Dystansu p. Mikołaja Rostkowskiego. Na tym zdjęciu widać też tor kokoszczański oraz ten sam murek oporowy. Zdjęcie to było w lecie tego roku zagadką "GW" i Gdańskiej Galerii Fotografii (pozdrowienia dla kolegi feyga ).
Przy okazji, ciekawe czy stojący przy niwelatorze mężczyzna ze zdjęcia "próba.jpg" to też Mikołaj Rostkowski?
Chyba raczej "wojenny" .
To MB 230 (model W153) w wersji sedan 4-drzw. Produkowany był w latach 1938-43. Sądząc po malowanym, a nie chromowanym zderzaku przednim i braku lamp pozycyjnych na błotnikach - to zubożona wojenna wersja. Również dodatkowy reflektor dalekosiężny montowany był w pojazdach dla wojska (przed wojną instalowany był w wersjach sportowych).
Ciekawostką jest natomiast tablica rejestracyjna niezgodna z przepisami. Ma niewłaściwe wymiary i treść.
W latach 1944-46r. obowiązywały tablice 6-cyfrowe. Od pocz. 1947r. weszły do użytku tablice 5-cyfrowe. Ich znaki - to 1 litera oznacz. rodzaj właściciela, 2 cyfry oznaczające województwo, kreska rozdzielająca, 3 cyfry oznaczające nr rej. pojazdu. Pod tymi znakami wpisana była mniejszymi literami nazwa miasta wojewódzkiego. Tablica miała proporcje 1:2,5 i wymiary 140x350 mm. Takie tablice obowiązywały do końca 1956r., kiedy wprowadzono nowy wzór (2 litery, kreska, 4 cyfry). Tak więc tabl.rej.poj. z fot. jest chyba nielegalną "samoróbką".
A nie jest to przypadkiem skrócony "lubliniak"?
Cytat:
Cyfrowe wyróżniki województw:
055-064 - woj. lubelskie
Pozwolę sobie wrócić do zdjęcia z początku tego wątku:
W przewodniku Jana Kilarskiego "Poznaj Gdańsk" (wydanie z roku 1949, str 112) znalazłem dane właścicielki "Nowej Wypożyczalni Książek" przy ówczesnej ul. Barlickiego (ob. Dmowskiego) 8 (i jej "konkurencję" spod numeru 5)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum