Te ślady wyglądają na pozostałości po budowie drogi. Niewielki zakres wykonanych prac sugeruje, że roboty były wykonywane później niż w 39 r. Na planie Gdańska 1:10000 z 40 roku, również brak jakiegokolwiek śladu, a są zaznaczone trasy innych nie zrealiaowanych inwestycji: droga do Brzeźna (obecna Hallera) i połączenie Wyspiańskiego (ciekawe, że pomimo wybudowania na tym łączniku akademików nazwę "Wyspiańskiego" posiadają obydwa, nie łączące się, odcinki).
Sądzę, że w 39 r. Forster mógł (i z pewnością to robił) chwalić się mostem w Knybawie i dojazdami do niego.
Te ślady wyglądają na pozostałości po budowie drogi. Niewielki zakres wykonanych prac sugeruje, że roboty były wykonywane później niż w 39 r. Na planie Gdańska 1:10000 z 40 roku, również brak jakiegokolwiek śladu, a są zaznaczone trasy innych nie zrealiaowanych inwestycji
Zgadza się, jest nowa ulica od Traugutta idąca na Suchanino (na mapie z lat 70. podpisana jako Powstańców Warszawskich), choć roboty tam zostały przerwane po wykonaniu (ale czy ukończeniu?) prac ziemnych. Nie ma zaś jej przedłużenia dalej wzdłuż Schuberta do Migówka i dalej za Migowo do miejsca, które sfociłem. Może więc roboty zostały tam wykonane w czasie wojny i może chodziło o zbudowanie wjazdu od strony autostrady.
Cytat:
Sądzę, że w 39 r. Forster mógł (i z pewnością to robił) chwalić się mostem w Knybawie i dojazdami do niego.
Ależ oczywiście, że wtedy (we wrześniu 1939) rozpoczęto budowę tego mostu i przebudowę drogi Chojnice – Malbork (choć to akurat nie wiem czy już we wrześniu, na messtischblattach 1:25 z 1940 roku odcinek od mostu do Gnojewa jest już w budowie). Tylko:
- w tekście jest wyraźnie mowa o Reichsautobahn a nie Reichsstrasse, a Niemcom chyba nie mylą się autostrady z drogami pierwszej kategorii,
- w dwóch relacjach zawartych u Zwarry jeden mówi o okolicy Oruni a drugi Maćkowych.
jest nowa ulica od Traugutta idąca na Suchanino (na mapie z lat 70. podpisana jako Powstańców Warszawskich), choć roboty tam zostały przerwane po wykonaniu (ale czy ukończeniu?) prac ziemnych. Nie ma zaś jej przedłużenia dalej wzdłuż
Schuberta do Migówka i dalej za Migowo
I nie może być. Trasa nazwana po wojnie ul. Powstańców Warszawskich kontynuuje się w stronę Suchanina robi duży łuk nad ul. Nad Jarem i wraca na północną stronę Beethovena, aby opaść do Nowych Ogrodów. Nie miała być drogą, a trasą tramwaju. Roboty ziemne, zrobione w całości, były wykonywane przed I wojną (kiedy o autostradach nikt jeszcze nie myślał). Poza ok. 400 m. odcinkiem od Nowych Ogrodów do ok. 70 r. nie miała nawierzchni.
Koncepcja drogi wylotowej z Wrzeszcza (w stronę projektowanej autostrady) to inna epoka. Mogła pokrywać się do Diabełkowa ze starą trasą tramwajową, lub przebiegać równolegle.
Roboty ziemne, zrobione w całości, były wykonywane przed I wojną
Wydaje mi się, że na tym forum oraz gdzieś w internecie wyczytałem o przerwanych pracach w czasie kryzysu około 1930 roku.
Niemniej razem z tramwajem musiała być w planach ulica. Przecież szerokość przygotowanego terenu to potwierdza. Widać to bardzo wyraźnie na owym łuku na Suchaninie (najlepiej przy kładce dla pieszych) oraz przy Cmentarzu Francuskim (miejsca zostało tyle, że prosi się o drogę rowerową).
Na 100% to nie wiem kiedy wykonywano te prace. Wiem, że na przedpierwszowojennym planie trasa jest zaznaczona jako "projektowana elektryczna kolej". Na zdjęciach lotniczych z 29 r. jest już w takim stanie jak pamiętam ją z lat 60-tych. Jej szerokość sugeruje, że obok mogła być przewidziana droga. Jednak, tak kręta trasa ma uzasadnienie jedynie przy tramwaju "zbierającym" pasażerów z kilku (planowanych) osiedli, podobnie jak od lat robi to autobus 115. Nie widzę uzasadnienia dla, tak poprowadzonej, drogi przelotowej.
w142c.jpg Odcinek od Wydziału Chemi U.G. do skrzyżowania z obecną ul. Schuberta.
Plik ściągnięto 31724 raz(y) 50,23 KB
s156.jpg Na górze widoczne "S" nad ul. Nad Jarem. Na dole odcinek przy cmentarzu francuskim.
Na drugiej fotce się nie orientuję. Powstańców to jest ta droga na dole czy ta na środku zdjęcia (obie w poprzek)?
Przy okazji ciekawa fotka ze strony Allconu
Widać jak pójdzie Bulońska do AK. W tle też wspomniany wykop. Po prawej park w Migowie i miejsce po dworku:
I w drugą stronę:
Może jeszcze informacja o "autostradzie" Warluubie - Skórcz - (Gdynia), którą zamieściłem już na innym forum:
Dzięki życzliwości Macieja Oksienia („Nowe Drogi”) nareszcie dowiedziałem się jaka była historia drogi Warlubie – Skórcz – Lubichowo – (Gdynia). Sprawa została opisana w „Drogownictwie” nr 1/87. Prace ziemne z Warlubia do Lubichowa wykonano w latach 1937-38. W 1939 roku miała powstać betonowa nawierzchnia (wtedy w Polsce coś tak egzotycznego jak trzypasmowa autostrada obecnie) o szerokości 6 metrów na odcinku Warlubie – Skórcz (do drogi Osie – Skórcz). Prace przerwała wojna w związku z tym w środkowym i końcowym odcinku pozostało kilka nieukończonych kilometrów. Odcinek Skórcz – Lubichowo był przewidziany do realizacji w 1940 roku. Na finał czeka po dziś dzień. Co ciekawe droga ta była realizowana jako wojewódzka. Zgaduję, że może po ukończeniu miała stać się państwową (krajową). W ramach usprawnienia tego szlaku przebudowano też drogę Nowa Karczma – Egiertowo (jezdnia o szerokości 5 metrów z bruku, materiał z okolicy, który się nie sprawdził). Jechałem tam kiedyś i pamiętam, że raczej omija ona domy, jest dość nudna krajobrazowo i dość szybko się ją pokonuje. Powstała też nowa droga Tuchom – Chwaszczyno – Gdynia (dziś DK20) także 5 metrów szerokości, bruk ze Szwecji. Wracając do „autostrady” Warlubie – Skórcz to wcale nie realizowała ją firma Puricelli S.A. Tylko polska „Ołtarzew”. Włosi jednak rzeczywiście modernizowali inne drogi w okolicy (np. DK22). A np. „Drogomost” zrealizował brukowy przejazd przez Zblewo, co do dziś można oglądać na nieużywanym od 1941 roku odcinku przy skrzyżowaniu DK22 z DW214.
Na drugiej fotce się nie orientuję. Powstańców to jest ta droga na dole czy ta na środku zdjęcia (obie w poprzek)?
Powstańców to ta dolna. Tu już mocno "opada" w lewo. Ta górna to przedłużenie Legnickiej. Wyjaśnia to zdjęcie "lot23" pokazujące teren po lewej stronie, na kturym widać odchodzącą w prawo drogę. Na tym zdjęciu Powstańców jest nie widoczna (poniżej kadru).
Może miała wejść do Gdańska od strony Jasienia? Może to jest skutek tych prac:
Obrazek
To przygotowany pod drogę teren za kościółkiem w Migowie, w rejonie zaplanowanego obecnie skrzyżowania Nowej Politechnicznej z Bulońską.
Byłem tydzień temu w Migowie.
Od zachodu wygląda jak by zasypywali stary wykop, ale z drugiej (od Migowa) strony wygląda na budowę przedłużenia Bulońskiej
wykop.jpg Widok jak na zdjęciu Bartosza, tylko trichę przekrzywiony (widok w stronę Gdańska)
Plik ściągnięto 30924 raz(y) 50,56 KB
DSC02167.jpg Na przedłużeniu nowo wyrównanej trasy widać skarpę starego wykopu (widok w stronę Jasienia)
Plan przebudowy Śródmieścia z lat 30. U góry widać to co dziś nazwiemy Nową Wałową. Po prawej, bardziej na dole, arterie do których co nieco nawiązują dzisiejsze plany Trasy Sucharskiego i Nowej Sandomierskiej.
Fragment planu z
http://www.mlodemiasto.pl...2337&mode=print
Może ktoś ma cały ten plan i mógłby co najmniej mnie nim uszczęśliwić?
Marek1024 napisał/a:
W LWSM Morena na korytarzu wisi śliczna mapka, gdzie niedoszła trasa tramwajowa jest pokazana jako ulica NowoPolitechniczna (albo jakoś podobnie) .Następnym razem spróbuję zrobić jej zdjęcie (co może być trudne, bo jest za szybką)
Wspomniane plany są w książce R. Cielątkowskiej i P. Lorensa "Architektura i urbanistyka osiedli socjalnych Gdańska okresu XX-lecia międzywojennego", o czym niektórzy forumowicze (jak się właśnie zorientowałem) mogliby powiedzieć więcej.
Na stronie
http://wintersonnenwende....olen/ukp11.html pod datą 18.09.1939. taki zapis: Innerdeutsche Ereignisse. Bei Danzig tut Gauleiter Forster den ersten feierlichen Spatenstich zur Autobahn auf Danziger Gebiet.
Na stronie http://usmbooks.com/kriegsmarine_RAD.html z kolei taki:
Gauleiter Forster opening work on the Danzig-Berlin Reichsautobahn
U mnie na stronie taki: W książce Brunona Zwarry "Gdańsk 1939" w dwóch relacjach pojawia się motyw budowy autostrady przez firmę Wolter Woelke niedaleko Gdańska.
Gratulacje za rozszyfrowanie zdjęcia z Forsterem
Podejrzewałem to miejsce, ale nie potrafiłem dopasować, go do terenu. Mam, jednak, pewne zastrzeżenia do:
http://www.berlinka.pcp.p...-krolewiec.html
To, chyba, nie komin politechniczny, a jakiś, nieistniejący, bliższy. Ale, to nieistotne.
Ta trasa, którą obfotografowałeś, to, chyba jest późniejsza. Podejrzewam, że ten „szlak” powstał w okresie powojennym, po ułożeniu tam kolektora kanalizacyjnego (burzowego). Najprawdopodobniej – okres gierkowski.
Ja, dalej ( http://www.forum.dawnygda...054cd56d7#77106 ) optuję za wariantem północnym, wyznaczonym istniejącymi w latach 50-tych wykopami, nasypami i trawersami A – B – C – D.
Cytat:
Czy dalej na południe wykonano jakieś prace?
Jestem przekonany, że tak.
W miejscu "E" ciek wodny jest wprowadzony do kolektora. Wydaje mi się, że w tym miejscu mógł być planowany nasyp, po którym droga ta przechodziłaby z wzniesienia migowskiego na górki Jasienia. Technicznie rzecz biorąc, to, najoptymalniejsze miejsce takiego przejścia.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum