Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Sopot Wyścigi
Autor Wiadomość
pablo-pablo 
pablo

Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 63
Wysłany: Pon Maj 14, 2007 10:02 am   Sopot Wyścigi

Witam, czy ktos może wie, kiedy powstał peron Sopot Wyścigi? Poniższa mapa sugeruje, że jeszcze przed wojną, ale wydaje mi sie to mało prawdopodobne, a jeśli tak to pytanie jak sie wtedy nazywała ta stacja? Czyżby Schmierau (Świemirowo)? Może ktoś posiada jakies archiwalne zdjęcia z okolicy stacji?

6.jpg
Plik ściągnięto 15186 raz(y) 67,35 KB

 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Pon Maj 14, 2007 4:56 pm   

Plan jest z lat 20-tych i jak widac przystanek już wtedy był, nazywał się Schmierau. Na planie z roku 1936 widać wybudowany wiadukt ul. Jana z Kolna (Heinrichs Allee). Przystanek znajdował się po "gdańskiej" stronie wiaduktu. Na współczesnym planie zaznaczyłem na czerwono przedwojenną lokalizację przystanku.

Niestety, zdjęć przystanku nie posiadam :II

Schmierau1.jpg
Plan z lat 20-tych
Plik ściągnięto 15151 raz(y) 22,75 KB

Schmierau3.jpg
Plan współczesny
Plik ściągnięto 15151 raz(y) 29,95 KB

Schmierau2.jpg
Plan z 1936 r.
Plik ściągnięto 15151 raz(y) 29 KB

_________________
www.danzig-online.pl
 
 
villaoliva 
Olivaer


Dołączył: 23 Wrz 2004
Posty: 3300
Wysłany: Pon Maj 14, 2007 8:02 pm   

Czyli z pociągu wprost na trybuny! :D
_________________
Ponury Zwracacz Uwagi na Wykraczających Poza Ramy


www.staraoliwa.pl
 
pablo-pablo 
pablo

Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 63
Wysłany: Pon Maj 14, 2007 11:09 pm   

No dobra, czyli zakładając ze peron istniał już w latach 20 to wnioskuję, ze poniższe zdjęcie trybuny zostało wykonane właśnie z peronu, albo przynajmniej z miejsca gdzie się on wtedy znajdował (bo zdjęcie jest z ok. 1910r). Pozostaje jeszcze nazwa stacji: na planie z ok. 1913 r stacja oznaczona jest jako Rennplatz = Tor Wyścigów - czyli tak jak obecnie. Zastanawia mnie jednak dlaczego na licznych mapach z okresu lat 20-30 peron wogóle nie jest zaznaczony a stacja Sopotu Głównego czy Oliwy - jest? Poza tym, na znanym chyba wszystkim zdjęciu Sopotu z ok. 1934 r. peronu tez trudno się doszukać http://www.dawnysopot.pl/mapa/index.php No chyba ze jako takiego peronu nie było - może było to zwykłe klepisko przy którym pociąg się zatrzymywał albo i nie - może zatrzymywał się sporadycznie, tylko w sezonie gonitw czy innych imprez – np. wyścigu strusiów :) Myślę że dobrym dowodem byłby jakiś rozkład jazdy pociągów z tego okresu – jeśli stacja była „pełnoprawną” to na pewno była ujęta w rozkładzie. Byłaby też jej nazwa. Może jak powstawała stacja Żabianki to wtedy przesunęli nasz peron w kierunku centrum, żeby owe stacje nie były za blisko ;) Chociaż peron Kanianki to chyba dużo późniejsze czasy…

trybuny_1.jpg
Plik ściągnięto 15096 raz(y) 39,4 KB

1913.jpg
Plik ściągnięto 15102 raz(y) 73,03 KB

 
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Pon Maj 14, 2007 11:24 pm   

fota o szerokości 1600 piksów to stanowczo za dużo (trybuny.jpg) :glina: pozwoliłam sobie ją zmniejszyć, i z obowiązku moderskiego zwacam się z uprzejmą prośbą o wiadomo co na przyszłość :wink:
 
villaoliva 
Olivaer


Dołączył: 23 Wrz 2004
Posty: 3300
Wysłany: Pon Maj 14, 2007 11:44 pm   

Myślę, że nie zawsze peron wymieniano na mapach gdyż był to tylko Haltstation a nie Bahnhof.
Więc teoria co do zwykłego klepiska w pierwszej fazie istnienia "przystanku" Wyścigi może być bardzo prawdopodobna.
_________________
Ponury Zwracacz Uwagi na Wykraczających Poza Ramy


www.staraoliwa.pl
 
Mikołaj 
Idi Admin


Dołączył: 13 Paź 2003
Posty: 8107
Wysłany: Wto Maj 15, 2007 12:35 pm   

stan z 1924 r.

rennplatz.jpg
Plik ściągnięto 15059 raz(y) 74,32 KB

 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Wto Maj 15, 2007 9:03 pm   

Spośród wielu zdjęć z zawodów znalazłem u siebie trzy ciekawsze, przedstawiające trybuny i punkt przyjmowania zakładów (Renneplatz3.jpg). Na żadnym zdjęciu nie widać przystanku kolejowego ani nawet kawałka torów.

Renneplatz2.jpg
Trybuny.
Plik ściągnięto 15020 raz(y) 34,87 KB

Renneplatz1.jpg
Trybuny.
Plik ściągnięto 15020 raz(y) 56,45 KB

Renneplatz3.jpg
Punkt przyjmowania zakładów.
Plik ściągnięto 15020 raz(y) 51,43 KB

_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Mikołaj 
Idi Admin


Dołączył: 13 Paź 2003
Posty: 8107
Wysłany: Wto Maj 15, 2007 9:13 pm   

Cytat:
punkt przyjmowania zakładów
nic się nie zmieniło! :D
 
villaoliva 
Olivaer


Dołączył: 23 Wrz 2004
Posty: 3300
Wysłany: Wto Maj 15, 2007 9:17 pm   

Renneplatz3.jpg

No ok a skad to zdjęcie zrobiono? Może z wagonu?
_________________
Ponury Zwracacz Uwagi na Wykraczających Poza Ramy


www.staraoliwa.pl
 
Mikołaj 
Idi Admin


Dołączył: 13 Paź 2003
Posty: 8107
Wysłany: Wto Maj 15, 2007 9:53 pm   

Cytat:
No ok a skad to zdjęcie zrobiono? Może z wagonu?

to widok od drugiej strony, tory są za tym budynkiem
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Sro Maj 16, 2007 12:15 am   

Były tam dwa obiekty: stalowa kładka dla pieszych nad torami z 1907 roku i przystanek osobowy (haltestelle) Zoppot-Rennplatz. W 1907 roku na tej linii przebudowano wiele skrzyżowań z drogami na dwupoziomowe, m. in. pierwszy wiadukt Świętojański w Gdyni i wiadukt w Kamiennym Potoku oraz właśnie kładkę przy sopockich wyścigach. Przystanek Rennplatz nie był wykazywany w rozkładach jazdy i używany był zapewne okazjonalnie. Składał się z dwóch jednokrawędziowych peronów, z prowizorycznymi drewnianymi ściankami. Czy był uruchomiony jednocześnie z kładką - nie wiem.
Kładka znajdowała się w odległości 377 m od obecnego wiaduktu na ul. Jana z Kolna, oś przystanku 267 m od wiaduktu - oczywiście w stronę Gdańska.

schemat.jpg
Plik ściągnięto 14986 raz(y) 42,05 KB

kładka1907.jpg
Plik ściągnięto 14986 raz(y) 67,93 KB

kładka1935.jpg
Plik ściągnięto 14986 raz(y) 72,72 KB

 
Mikołaj 
Idi Admin


Dołączył: 13 Paź 2003
Posty: 8107
Wysłany: Sro Maj 16, 2007 12:20 am   

:szczena:
 
villaoliva 
Olivaer


Dołączył: 23 Wrz 2004
Posty: 3300
Wysłany: Sro Maj 16, 2007 1:57 am   

:wow: To się nazywa wyczerpująca odpowiedź!
_________________
Ponury Zwracacz Uwagi na Wykraczających Poza Ramy


www.staraoliwa.pl
 
pablo-pablo 
pablo

Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 63
Wysłany: Sro Maj 16, 2007 7:30 am   

Jestem w szoku! Nie spodziewałem sie aż tak wyczerpującej odpowiedzi ;) Aż szkoda ze w takim układzie temat został już wyczerpany ;) Żałuje tylko ze nie zachowało się zadne zdjęcie peronu albo kładki
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk