Może pomocne będzie poniższe zdjęcie z 1947 roku, pokazujące skalę poszerzenia ulicy.
Pozdrawiam.
Renekk - fantastyczne, niezwykle przydatne - jesteś nieoceniony ta fot. wymaga dodatkowej szczegółowej analizy i będzie kanwą do dyskusji (mam nadzieję) po moich wywodach:
Po dokładnej analizie wcześniej omawianych planów przyjrzałem się bliżej (po 10-krotnym powiększeniu) fragmentowi mapy, a właściwie planu z 1898r. w skali 1:2500 i doszedłem do nast.wniosków:
Hauptstr. na odc. od Dworcowej (Dmowskiego) do Klonowej i dalej miała zmienną szerokość.
Jednak na odc.nas interesującym można moim zadniem określić szerokość między liniami granicznymi zabudowy (uwzgl.korekty zaznacz. na planie czerw.liniami) na 23-25m.
Przy rogu Dworcowej do granicy zabudowy II linii, czyli miejsca, gdzie odsłonięte były w pocz.lat 50-tych fundamenty - około 50-55m.
Porównałem na współcz. zdjęciu satelit. z Google: odl.do narożnego bud. (d.Akwarium) wynosi ok.50m.
Sądzę, że to wystarczające dla potwierdzenia mojej wcześniejszej tezy.
A teraz inne spojrzenie:
Przy pomocy fot.Grzechuu - II z dn.07.01 i z dn.09.01, oraz fot Krzysztofa z dn.09.01. - przybliżoną szer. jezdni z torowiskiem oceniam na ok.10m, a więc podobnie jak dzisiejsza jezdnia w kier.Gdańska.
Dlaczego tyle? - bo są tam 3 pasy ruchu po ok.3m (2 tory tramwajowe i jezdnia po dzisiejszej parzystej str.) Przy dawnej poczcie wąski (ok.1m) pas jezdni - to razem 3x3+1=10.
Szer.chodników oceniam na ok.7m po obu str.jezdni (na podst.porównania obecnego chodn.przy poczcie z fotografiami).
Dodając więc szer.obu chodn.do szer.jezdni 2x7+10=24m, a więc zbliżone do pomiaru na planie z 1898r.granic zabud.
Dla bardziej dokładnego określenia położenia frontu d.poczty potrzebna byłaby znajomość wymiarów obecnych jezdni i torowiska. Najprościej byłoby wyznaczyć odl.24-25m od ściany bud.poczty (np.przy pomocy laserowego dalmierza kieszonkowego).
Oczywiście do dokładność (czy niedokładność) ca 1-2m, ale to wydaje mi się już niezłym wynikiem naszego "dochodzenia". Ciekawym co o tym myślicie?
ps - nie wklejam moich szkiców po przykrych doświadczeniach z wzoraj. Pozdrawiam
(2 tory tramwajowe i jezdnia po dzisiejszej parzystej str.) Przy dawnej poczcie wąski (ok.1m) pas jezdni - to razem 3x3+1=10.
Generalnie dobre wyliczenia.
Ale o ile wiem przed 45 r. przebudowano jezdnię tak, że tory tramwajowe znajdowały się po środku, a po obu stronach były pasy dla nie szynowych. Całość zabrukowana. Było to widoczne w latach 50-tych i tak to zapamiętałem
Ten bruk był mało sympatyczny dla jazdy rowerem (duże kamienie). Na nowej jezdni była cudowna mała kostka brukowa. Kiedyś jadąc rowerami od Jaśkowej Doliny w stronę Gdańska zdecydowaliśmy się jechać prawą stroną lewej jezdni. Przy znajomości obecnego ruchu to może brzmieć jak bajka: pamiętam konsternację kiedy w połowie zjazdu spotkaliśmy samochód jadący w przeciwnym kierunku.
Kiedyś jadąc rowerami od Jaśkowej Doliny w stronę Gdańska zdecydowaliśmy się jechać prawą stroną lewej jezdni.
Widzę, że podobnie traktowaliśmy przepisy drogowe w tym rejonie.
Na szczęście - dalej na Rokossowskiego mieliśmy prawdziwe ścieżki rowerowe przy trakcie konnym. Osobiście najbardziej odpowiadał mi ten kawałek asfaltu na Hanki Sawickiej z górki (a jeszcze bardziej orzechy tam rosnące) .
Ale do rzeczy! Melduję posłusznie,że z Hauptstr. będziemy mieli trochę kłopotów, ponieważ nie tylko miała różną szerokość w różnych miejscach i latach, to na dodatek tramwaj szalał po całej jezdni. Przyjrzyj się szczegółowo fotkom z różnych miejsc. W jednych jeżdzi prawą str., gdzie indziej środkiem, lub po lewej. W póżniejszych latach trochę to uporządkowali, lecz nie do końca.
Na "naszym" odcinku przy samym rogu Dmowskiego jest szersza nieco, przy dawnej poczcie węższa, a dalej chyba przed Klonową jeszcze załamuje się i zwęża.
Nieżle widoczne jest to na jednej z fot. Rynku od str. Jaśkowej Doliny (chyba fotografowane z wyższego piętra bud. Dyr.Tramw. - trochę poddobnie jak ta,która nam renekk wrzucił). Widać tam prostą linię krawędzi jezni po str.parzystej, a skośną i załamującą się po prawej.
W jednych jeżdzi prawą str., gdzie indziej środkiem, lub po lewej.
Przed przebudową, chyba, zawsze tramwaj był po północno-wschodniej stronie, a po środkiem od Ciebie, aż do Wojska Polskiego. Jeszcze w latach 60-tych wyskakiwałem z ostatniego pomostu (trzeci wagon) dwunastki jadącej w stronę Oliwy, gdy zwalniała na łuku, na skrzyżowaniu ze Słowackiego, na brukowaną jezdnię. (Przystanek był dalej 100 m. przy Kościuszki)
Te zdjęcia potwierdzają moją teorię.
8 i 9 (bardzo ciekawe) - tory jeszcze na starej jezdni, torowisko nowe w budowie (oczywiście powojenne).
6 i 7 - po przebudowie - tory po środku.
1, 2, 3, 4, 5 i 10 - starsze - tory po północno-wschodniej (nie parzystej) stronie.
Na 4-tym zdjęciu po parzystej to nie tramwaj, a wóz konny
Przecież to widok w stronę Oliwy od skrzyżowania z Partyzantów.
Krzysztofie - przepraszam, ale dziś mam same problemy. Już kilka razy straciłem kontakt z internetem. Teraz włączyło się znowu. Przedtem nie chciało się wkleić zdjęcie - jak parę dni temu. Ale do rzeczy.
Pogubiłem się również w naszym wątku - nie mam pewności czy dobrze Ciebie zrozumiałem. Dlatego proszę, abyś potwierdził, sprostował lub wyjaśnił mi parę spraw:
1 - czy pisząc "po przebudowie" masz na myśli wybudowanie wydzielonego torowiska po wojnie?
2 - fot.nr2- w którym miejscu ją lokalizujesz ?
3 - fot.nr4- piszesz od Partyzantów w stronę Oliwy. W którym miejscu na tej fot. jest ul.Partyzantów?
4 - fot.nr6 i 7 - piszesz "po przebudowie tory w środku" - co masz na myśli?
I jeszce jedno - czy wiesz jak zrobić, aby zwęzić stronę - bo wkleiłem fot.8 spełniającą wymogi "rozmiarowe", lecz okazało się, że tło pod nią jest szersze - nie miałem pojęcia co to może spowodować. Pozdrawiam i proszę o odpowiedzi.
1, 4 - Pisząc o "przebudowie" mam na myśli, zawsze umieszczenie torowiska po środku i wykonanie nowego, staranniejszego bruku po obu stronach (i wewnątrz) torowiska. Nie wiem kiedy i czy jednorazowo wykonano te prace. Może ktoś wie i powie
2 - To widok w stronę Oliwy. Po lewej za gościem widać wąski wylot ul. Wasowskiego.
3 - Na dole po lewej stronie widać zakręcający krawężnik, to właśnie skręt w Partyzantów.
1, 4 - Pisząc o "przebudowie" mam na myśli, zawsze umieszczenie torowiska po środku i wykonanie nowego, staranniejszego bruku po obu stronach (i wewnątrz) torowiska. Nie wiem kiedy i czy jednorazowo wykonano te prace. Może ktoś wie i powie
Ja to początkowo inaczej zrozumiałem - stąd moje stwierdzenie, że tramwaj jeżdził po różnych stronach ulicy. Ale teraz już wiem o czym myślimy.
Jeśli chodzi o to, czy jednorazowo wykonano te prace, to przypuszczam, że raczej nie - chyba w różnych miejscach ulicy wykonywano roboty w różnych okresach czasu. Sam Rynek był kilkakrotnie przebudowywany. Po 1909r.przesunięcie torów w jego obrębie ze str.płn.wsch. na środek nie stanowiło już szczególnego problemu ze względu na znaczną szerokość ulicy na tym odcinku. Jednak w innych miejscach pewnie bywało trudniej i mogło wymagać wyburzeń i poszerzania ulicy. Zapewne wykonywano to przy okazji innych inwestycji jak np. przebijania nowych ulic.
Zresztą plan z 1898r. pokazuje korektę linii zabudowy. Np. naprzeciwko wylotu Jaśkowej Doliny (nie wytyczona jeszcze dzisiejsza ul.Konopnickiej) budynki znacznie wysunięte sa przed ogólną linię graniczną zabudowy. Więc pytanie - czy tramwaj w tym miejscu nie jechał bliżej dzisiejszej strony parzystej? I pytanie zasadnicze - czy od początku na całej długości Hauptstr. była to linia dwutorowa?
Krzysztofie - wprawdzie Ameryki nie odkryłem, lecz dzięki wskazanemu przez Ciebie kierunkowi dotarłem doń.
Patrząc w obecnej chwili na te same fot. nie potrafię zrozumieć dlaczego przedtem tego nie dostrzegałem. Niestety nie skojarzyłem wstawionej przeze mnie fot.4 (podłej rozdzielczości i małego formatu) z Twoją Gdańsk 14 z dn.09.01. W rezultacie zlokalizowałem to zupełnie gdzie indziej.
Podobnie z fot.2 - wyobraziłem sobie, że ulica tutaj "biegnie z górki" - stąd też błędne umiejscowienie. Dziękuję Ci za "naprostowanie" mnie, lecz na wszelki wypadek poproszę jeszcze o uściślenie:
czyli na fot.2 w głębi - jak gdyby "na końcu" ulicy widać narożny bud. przy dzisiejszej Konopnickiej, a bliżej, po prawej - za domem z iglicą (pod napisem ..Hauptstr.) jest wylot dzisiejszej (bez wylotu) ul.Waryńskiego?
A teraz do fot.4 - tu okazuję jeszcze większe zawstydzenie - bo sam umieściłem ją pomiędzy dwoma, na których można rozpoznać budynki widoczne na fot.4.
Skąd takie zaćmienie u mnie - nie potrafię sobie wytłumaczyć.
Pozostając nadal przy tej fot.(a właściwie przy Twojej Gd.14) - podejrzewam, że można dostrzec na niej bud. dawnej poczty!!!
Tuż przed stojącym (jak mi się wydaje na przystanku) tramwajem. Jeszcze nieco bliżej jakby bramę wjazdową na podwórze poczty. Wszystko to za bud. z otwartą markizą.
Co Ty na to? Pozdrawiam.
W latach 1952-56 codziennie dreptałem do SP nr16 (to ta dawna dla chłopców-bliżej Dmowskiego, a wtedy Barlickiego). Doskonale pamiętam tzw "murki" przy szkole. Sąsiadowały niemal bezpośrednio z południowym narożnikiem bud. szkoły, a za nimi leżał już chodnik ul. Grunwaldzkiej
te murki służyły jeszcze nam do zabawy podczas przerw w roku 1965 jak po reorganizacji szkoł przeniesiono mnie z 33 do szkoły 31 , ktora miała być otwarta na tysiąclecie ( tzw. tysiąclatki ) przy Kilińskiego ale niestety budowa się opoźniła i miałem to " szczęście " jeden rok chodzić do 31 przy Dworcowej .
te uprzątnięte fundamenty były wtedy odgrodzone od chodnika Grunwaldzkiej " gdzieś tam u gory " płotem drewnianym i dosyć szczelnym , a w miejscu obecnego wejścia do Newskiej , na wysokościnarożnika 16-ki , stał pawilon z lodami . lody były wspaniałe .
potem gdy zaczęto budować te budynki " za dolary " lodziarnia ta przeniosła się w doł Wrzeszcza . ale nazwy nie pamiętam . chyba " papuga " .
potem gdy zaczęto budować te budynki " za dolary " lodziarnia ta przeniosła się w doł Wrzeszcza . ale nazwy nie pamiętam . chyba " papuga " .
Czy te budynki "za dolary" - to ten długi nr99-101?
Jeśli chodzi o lodziarnię p.Papugi - to od początku była na dole Grunwaldzkiej. Wprawdzie w trzech kolejnych miejscach, lecz od nr 34 zawsze w dół.
Bardzo fajne pocztówki - fotografowane w kilka lat po przebudowie Rynku z 1909r. Niezbyt często ukazywany fragment zabudowy tej strony ulicy, a zwłaszcza "wglądu" w Mirchauer Weg.
Na tej dolnej tramwaj Herbrandt z 1896r. za doczepę ma jeszcze wagon tramwaju konnego. Pozdrawiam.
Zresztą plan z 1898r. pokazuje korektę linii zabudowy. Np. naprzeciwko wylotu Jaśkowej Doliny (nie wytyczona jeszcze dzisiejsza ul.Konopnickiej) budynki znacznie wysunięte sa przed ogólną linię graniczną zabudowy.
Te budynki wyburzono ( przesunięto ) jeszcze przed, wspomnianą, przebudową
Cytat:
na fot.2 w głębi - jak gdyby "na końcu" ulicy widać narożny bud. przy dzisiejszej Konopnickiej, a bliżej, po prawej - za domem z iglicą (pod napisem ..Hauptstr.) jest wylot dzisiejszej (bez wylotu) ul.Waryńskiego?
Też tak to widzę.
Cytat:
Skąd takie zaćmienie u mnie - nie potrafię sobie wytłumaczyć.
Nie masz co się wstydzić. Nie tylko ty masz problemy.
Na tytułowej stronie "BSG Wrzeszcz" jest zamieszczony fragment zdjęcia pokazującego tą zabudowę, a całe zdjęcie umieszczone wewnątrz (bardzo dobre) ma błędny podpis, lokalizujący ją gdzie indziej
Bardzo cenne zdjęcia są w tym albumie, ale w podpisach, aż roi się od błędów
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum