Zdjęcia 2 i 3 Renneka sa zrobione tego samego dnia? Bo coś mi nie pasuje, by w roku 1960 jeszcze jeździły takie wozy. Na jakiej linii? W grę wchodzi chyba tylko 11.
Mam spore wątpliwości co do opisania miejsca przedstawionego na fotografiach: "Wysepka1" i "Wysepka 2". Czy to nie jest przypadkiem Orunia, róg ul.Dworcowej i Jedności Robotniczej ? W głębi widać dach obecnego komisariatu policji
Co do mijanki z fotografii nr 1 to zasłonięty tramwajami stał kiosk"Ruchu" i ruch w tym miejscu odbywał się w taki 'dziwny' sposób. Co do dwóch wozów silnikowych - w tym czasie jeszcze nie było jeszcze pętli na ul.Gościnnej, tramwaje zawracały na prostym odcinku torów.
Czy można prosić o lepszy skan lub lepszy i większego obszaru ?
To jest fragment projektu koncepcyjnego z 1972 roku budowy drugiej pary torów między Gdańskiem Głównym a Pruszczem, więc obejmuje tylko pas przyległy do torów kolejowych. Postaram się sukcesywnie skanować i zamieszczać te mapy. Dwa kawałki, z których zrobiłem obrazek do postu, podesłałem w mailu.
Mam spore wątpliwości co do opisania miejsca przedstawionego na fotografiach: "Wysepka1" i "Wysepka 2". Czy to nie jest przypadkiem Orunia, róg ul.Dworcowej i Jedności Robotniczej ? W głębi widać dach obecnego komisariatu policji
Zdjęcia te napewno przedstawiają Wrzeszcz,a konkretnie zbieg ulic Gruwaldzkiej,Jesionowej,Lendziona.Po środku zdjęcia wysepka 1, w tle widać nieistniejący dziś domek na rogu Słowackiego i Grunwaldzkiej.
_________________ Bacz byś nie zgłupiał od mądrości swojej.
a ta wysepka - to tam był wtedy przystanek tramwajowy?
Ściślej biorąc, to "wysepka" nie była wtedy jeszcze wysepką; stała się nią po wybudowaniu drugiej jezdni ulicy Grunwaldzkiej, czyli pod koniec lat sześćdziesiątych. W czasie kiedy były robione te zdjęcia Grunwaldzka w tym miejscu była jezdnią dwukierunkową, a tory znajdowały się między jezdniami obu kierunków. Przystanek tramwajowy był tam jeszcze w drugiej połowie lat 70-tych, lecz przesunięty razem z torami bliżej kamienic stojących na wysepce.
Witam serdecznie. Pojęcia nie mam jak mogło stać się, że przez ponad 2 lata Was nie znalazłem. A tu taki skarb.
Gdańskie tramwaje to moja pierwsza życiowa pasja i pzoostała, mimo iż ponad 20 lat mieszkam daleko od Gdańska. Pamięć moja sięga przełomu lat 50/60, nieco wiedzy mam też od śp. matki, która była konduktorką. Znam więc odpowiedzi na niektóre poruszane tu zagadnienia.
Na początek jednak kilka zdań komentarza odnośnie ostatnich wpisów. Nadesłane przez Renekka zdjęcie z Oruni przedstawia czas, w którym musiały być jekieś roboty przed lub na pętli, skoro jeździły sczepione wagony silnikowe. Ja taką sytuację pamiętam ok. 1970 roku, ale po czcionce na numerze 1053 wnioskuję, że jednak było to dużo wcześniej. Zdają się to potwierdzać także samochody.
Że też zawsze znajdzie się jakiś dupek, który nie dość że jedzie lewą stroną ulicy, to jeszcze zasłoni numer wagonu jadacego na Orunię. I co on ma za rejestrację? To chyba rusek, ale przecież w ZSRR nie jeździło sie lewą stroną drogi? Ten samochód to nawet chyba pobieda, a nie warszawa.
Co do zdjęć Jacko i pytania Seestrasse to Bergmanny owszem są nowoporckie, ale KSW z warszawską przyczepą są z Wrzeszcza, zresztą zdjęcie jest zrobione w zajezdni przy Wita Stwosza. To zdjęcie to rarytas, bo bardzo ciężko jest zdobyć zdjęcie KSW. A może ktoś posiada i jeszcze z widocznym numerem?
Pozdrawiam wszystkich miłośników zabytkowych tramwajów. Waldek.
Cześć Tangensie. Miło nam powitać kolejnego Lechistę na FDG
_________________ www.DarioB.net - Kochasz Gdańsk? Zaglądaj na moją stronę
Moim zdaniem fot. mijanka1 została wykonana w okresie: nie wcześniej jak od jesieni 1957r., lecz przed końcem 1958r. - ponieważ produkcję samoch. Warszawa M20 mod.57 (potem oznacz.jako mod.200) rozpoczęto 15.05.1957r. Na drzewach brak liści, a tablice rej. wzoru 1950 (taką ma ten sam.) można było używać tylko do 31.12.1958r.
Jeśli chodzi o to, że sam. W-wa znajduje się po lewej str.jezdni - to można przypuszczać, że na jezdni lub torowisku wykonywano jakieś prace ograniczające przejezdność na tym odcinku, a samochód blokuje przejazd pojazdów z tego kierunku, aby umożliwić wyjechanie pojazdów z przeciwka. Ten pan w mundurze i berecie wygląda mi na pracownika nadzoru ruchu WPK GG.
Ale fajnie sie dyskusja rozkręciła. Miło mi, że też mam w tym swój kamyczek i już odpowiadam.
Nauticus napisał/a:
Co do dwóch wozów silnikowych - w tym czasie jeszcze nie było jeszcze pętli na ul.Gościnnej, tramwaje zawracały na prostym odcinku torów.
Na Waryńskiego też nie było pętli, ale skład tworzył wagon silnikowy i doczepny.
renekk napisał/a:
grzechuu napisał/a:
a ta wysepka - to tam był wtedy przystanek tramwajowy?
Ściślej biorąc, to "wysepka" nie była wtedy jeszcze wysepką; stała się nią po wybudowaniu drugiej jezdni ulicy Grunwaldzkiej, czyli pod koniec lat sześćdziesiątych. W czasie kiedy były robione te zdjęcia Grunwaldzka w tym miejscu była jezdnią dwukierunkową, a tory znajdowały się między jezdniami obu kierunków. Przystanek tramwajowy był tam jeszcze w drugiej połowie lat 70-tych, lecz przesunięty razem z torami bliżej kamienic stojących na wysepce.
Przecież wsiadają tam ludzie. Czyżby wskakiwali w biegu?
renekk napisał/a:
Tangens napisał/a:
I co on ma za rejestrację? To chyba rusek
To jest rejestracja używana w Polsce do (chyba) 1961 roku, więc nie jest to ani rusek, ani szwab, pepik, żabojad czy inny parch
Naprawdę? Nigdy nie natknąłem się, ani w autopsji ani na filmach. Jeśli nawet w 1961 zostały definitywnie wycofane, to przecież powinienem spotkać, gdzieś w rupieciarniach czy na złomowisku. A co oznaczały te znaczki na tabliczce?
DarioB napisał/a:
Cześć Tangensie. Miło nam powitać kolejnego Lechistę na FDG
Witaj, Dario. Nie spodziewałem się, że tak szybko mnie odnajdziesz. Mi tez bardzo miło, że Lechiści przeglądają także forum tramwajowe. Podobnie jak ziomale z Nowego Portu.
seestrasse napisał/a:
cześć Tangens super, żeś tramwajarz
...ale tego "dupka" mogłeś sobie podarować
Teoretycznie tak. Ale jak nazwać gościa, który złotą monetę zaleje szarą farbą? A tramwajarz jestem z zamiłowania. Zawodowym była moja matka. Ja nigdy nie pracowałem w komunikacji miejskiej.
pawel.45 napisał/a:
Moim zdaniem fot. mijanka1 została wykonana w okresie: nie wcześniej jak od jesieni 1957r., lecz przed końcem 1958r. - ponieważ produkcję samoch. Warszawa M20 mod.57 (potem oznacz.jako mod.200) rozpoczęto 15.05.1957r. Na drzewach brak liści, a tablice rej. wzoru 1950 (taką ma ten sam.) można było używać tylko do 31.12.1958r.
Na 1958 mogę się ewentualnie zgodzić. Mając 2 latka mogę nie pamietać, zwłaszcza, że na Oruni po raz pierwszy byłem bodajże w 1964.
pawel.45 napisał/a:
Jeśli chodzi o to, że sam. W-wa znajduje się po lewej str.jezdni - to można przypuszczać, że na jezdni lub torowisku wykonywano jakieś prace ograniczające przejezdność na tym odcinku, a samochód blokuje przejazd pojazdów z tego kierunku, aby umożliwić wyjechanie pojazdów z przeciwka. Ten pan w mundurze i berecie wygląda mi na pracownika nadzoru ruchu WPK GG.
A jak w takim razie wyjechał Star?
Oj, ten pan chyba nie jest w berecie, lecz normalnej czapce z daszkiem. Tramwajarz ponad wszelką wątpliwość, ale czy z nadzoru ruchu? Chyba tak. Wprawdzie mi on wygląda raczej na motorniczego, ale to chyba nie jest przystanek końcowy, bo w obu składach są ludzie, więc trudno podejrzewać, aby motorowy wychodził się przewietrzyć. Chyba, że jest tam prywatnie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum