Gdansk nie nalezal do przodujacych portow gdzie kwitla zegluga parowa
Do pierwszych Gdanskich parowcow nalezaly:
DER FISCH (1840) zbud Gdansk, maszyna z Anglii kolowy drewniany 11.5CL 30KM Alexander Gibsone
DIE SCHWALBE (1857) zbud ? kolowy drewniany 13CL 100KM wl Alexander Gibsone
DER BLITZ (10.08.1842) zbud J.W.Klawitter kolowy drewniany 37CL 32KM Alexander Gibsone
DER PFEIL (4.05.1842) J.W.Klawitter -kolowy drewniany 27CL 34KM Alexander Gibsone
DANZIG (11.09.1846) zbud J.W.Klawitter kolowy drewniany 50CL 216KM Dampfschiffahrt Gesellschaft
CHARLES J.MARE (1855) zbud C.J.Mare srubowy zelazny n 149CL 180KM wl. Th.Behrend & Co.
RÜCHEL-KLEIST (1839) zbud Dundee kolowy drewniany 32CL wl. Danziger Dampfschiffahrts-Verein
OTOMIN (1857) zbud J.W.Klawitter srubowy drewniany 202CL 60KM wl. Dampfschiffs-Verein
OLIVA (20.07.1857) zbud J.W.Klawittersrubowy drewniany 205CL 210KM wl. Th.Rodenacker
A to krotki spis "szpiegow" angielskich
Czy ktos zna jakies zdjecia, litografie itd z ww statkami.
Ciekawe... a skąd masz te dane? bo Jerzy Litwin podaje, że "Oliva" i "Ottomin" nie były statkami drewnianymi, tylko pierwszymi zbudowanymi w Gdańsku parowcami żelaznymi. Ale we wcześniejszych opracowaniach (Historia budownictwa okrętowego na wybrzeżu gdańskim", która zresztą jeżeli chodzi o Klawitera praktycznie nie wychodzi poza taką jubileuszową broszurkę z lat międzywojennych) w ogóle nie ma wzmianek o tych statkach. Datę dzienną wodowania "Olivy" też mam nieco inną, 26 maja 1857, ale to chyba z "Kroniki gdańskiej" Glińskiego.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum