Najczęściej byli to importowani z Polski pracownicy różnych firm i instytucji. Tak przy okazji, na jakich materiałach można opierać sądy, jeśli większość jest tendencyjna? Np. Orłowicz pisze
Cytat:
Statystyka niemiecka wykazywała w Gdańsku w r. 1910 zaledwie 8 000 Polaków (5% ludności), która to garstka topniała zupełnie w niemieckiem morzu tem łatwiej, że polska inteligencja była bardzo nieliczną, a olbrzymią większość kolonji polskiej stanowili robotnicy. Stowarzyszeń polskich było wprawdzie dość dużo, ale ani jedno z nich nie posiadało własnego lokalu, zbierając się na posiedzenia w niemieckich restauracjach, było zaledwie kilka firm polskich, z których ani jedna nie miała odwagi umieszczenia polskiego szyldu. Zawziętość hakatystyczna i tu nie przepuszczała garstce Polaków. Kto tylko zawisły był od Niemców uczuwał na sobie ich ciężką rękę. Tu i ówdzie Polak pod naciskiem przełożonych musiał zmienić nazwisko na niemieckie, inni dla chleba sami niemczyli swe dzieci, i wpajali w nie przekonanie o wyższości niemczyzny.
Tak a'propos braku polskich szyldów, znalezione na szybko przy Długim Targu i Targu Drzewnym, lata 20-te
Ale w cytacie podanym przez ciebie mowa jest o braku szyldów polskich w roku 1910. W czasach wolnego miasta były - choćby na spichrzach vis-a-vis Bramy Chlebnickiej "Centrala Rolników w Poznaniu S.A."
Trzeba by sprawdzić, gdzie akurat była redakcja we wspomnianym przez Orłowicza 1910 r., bo ona się dość często przenosiła. Na pewno była na Szerokiej, ale to jeszcze przed 1900 rokiem, i tamten szyld widać na jednym ze zdjęć.
No i na pewno byly szyldy polskich bankow, jeden na Dlugim Targu - Banku Przemyslowego, drugi, Banku Ludowego na Targu Drzewnym. Pare dni temu wrzucalem na Forum fotki.
No i na pewno byly szyldy polskich bankow, jeden na Dlugim Targu - Banku Przemyslowego, drugi, Banku Ludowego na Targu Drzewnym. Pare dni temu wrzucalem na Forum fotki.
Raczej po 1919. Ale dosyc wczesnie po 1919 r. sadzac po samochodach i architekturze.
Pod Polskim Bankiem Przemysłowym stoja samochody z przełomu lat 20-cyh i 30-ych. No i mają gdańskie rejestracje. Nie wiem, czy tuz po 1919 roku tak od raz wszystkie auta miały takie.
Na ten temat-czyli ilości polskich obiektów w Wolnym Mieście był niedawno artykuł w 30 dni.Wedlug autora-i to jest fakt właśnie sytuacja polityczna przed powstaniem Wolnego Miasta spowodowała przejście dużej liczby obiektów w ręce polskie
Ja też nie ale faktem jest że bardzo wiele obiektów było wykupywanych przez rząd polski jeszcze w l. 1919-1920, przed oficjalnym powstaniem Wolnego Miasta.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum