Trafiłem na to forum przypadkowo, ale sądząc po fachowości jego użytkowników liczę na pomoc.
Moim hobby jest historia polskich wyścigów samochodowych - przedwojennych oraz tych z lat 50 i 60. W związku z tym mam prośbę.
6 pażdziernika 1957 roku na ulicach Gdyni rozegrano 2 eliminacje wyścigowych samochodowych mistrzostw Polski. Obwód trasa liczył 2600 metrów. Czy ktoś mógłby powiedzieć na jakich ulicach wówczas się ścigano. Interesują mnie wszystkie informacje związane z tamtym wyscigiem. Poszukuję zdjęć, programu, wyników (chociaź te mam dosyć dokładne) i czego tam jeszcze.
Jak na razie brak jakiejkolwiek odpowiedzi. Trudno.
Obok historii polskich wyścigów interesują mnie także zawody na ziemiach, które teraz zaliczają się do terytorium naszego kraju. Dość dokładnie zbadałem historie wyścigów samochodowych oraz bardziej liczących sie motocyklowych na Dolnym Śląsku, w okolicach Swinemünde (Świnoujścia) i Kolbergu (Kołobrzeg). Teraz pora na ziemie położone na wschód t.zn. Prusy Wschodnie itp.
Tyle na razie udało mi się ustalić na temat Gdańska:
Pierwszymi samochodowymi zawodami w Gdańsku była jazda niezawodności zorganizowana przez Wschodnioniemiecki Automobilklub (Zuverlässigkeitfahrt des Ostdeutschen A.C.). Odbyła się ona 12 lipca 1907 roku na trasie Zoppot (Sopot) – Neustadt (Wejcherowo) – Schoenwalde (Szemud) – Coeln (Kielno) – Zoppot. Trasa liczyła sobie 75 km długości. Małe pojazdy klasy III (Kleine Wagen) pokonywały ją dwukrotnie, natomiast pojazdy Klas I i II (Grosse Wagen i Mittlere Wagen) trzy razy. W zawodach wzięły udział 22 samochody
Zwycięzcami zostali:
I Klasse: Grosse Wagen: Artur Migeod (Koenigsberg), Benz
II Klasse: Mittlere Wagen: Eugen Pauly (Sporwienen=Sporwiny), Adler
III Klasse: Kleine Wagen: Woik (Langfuhr=Wrzeszcz), Piccolo
Dwa lata później w dniach 13-14 lipca rozegrano Ostdeutsche Tourenpreisfahrt czyli Wschodnioniemiecką jazdę samochodów turystycznych (coś w rodzaju rajdu).
Pierwszego dnia rywalizowano na trasie Danzig – Elbing (Elbląg) – Zoppot, a następnego na trasie Zoppot - Oliva – Zoppot. W tej imprezie wystartowały 23 auta.
Klasyfikacja na pierwszych miejscach wygląda następująco:
1. Herbert Ephraim (Goerlitz), Opel
2. Erwin Achenbach (Koenigsberg), Opel
3. Otto Merkisch (Koenigsberg), Adler
4. Fritz Eichstädt (Koenigsberg), Benz
5. Müller (Koenigsberg), Adler
6. Dr. Hans Lengnick (Tilsit=Sovietsk), Adler
7. Focke (Koenigsberg), Gaggenau
8. Dr Dräer (?), Komnick
Mam informację, że w 1925 roku Danzig-Zoppoter Flachrennen wygrał w klasie samochodów sportowych Graf Eckart von Kalnein na samochodzie Steiger (2900) z Schloß Domnau i. Ostpreussen, czyli Domnowa. Nic więcej na ten temat nie znalazłem oprócz sportowego kalendarza, w którym na dzień 9 sierpnia 1925 był zaplanowany Automobile Trial w ramach Danziger Meisterschaftspokal (pucharu Gdańska)
Teraz trochę o motocyklach:
W 1926 roku drogowe mistrzostwo Gdańska zdobył Hans Franzkowski (Danzig-Langfuhr), który na motocyklu Harley Davidson pokonał 35 km w 22 minuty i 4 sekundy.
Kolejne wyrywkowe informacje to daty Straßenmeisterschaft von Danzig (chodzi tu prawdopodobnie o motocyklowe mistrzostwa Gdańska): 7 i 21 czerwiec 1931.
Danziger ADAC-Kraft-Straßenmeisterschaft: 18 czerwiec 1932.
W tym licznym w wypadki i defekty wyścigu z 30 motocyklistów do mety dotarło tylko 11.
Jeżeli ktokolwiek wie coś na temat tych zawodów a także innych bardzo proszę o informację.
Dzięki za pomoc, ale w tej wyjątkowo egocentrycznej pozycji nic na ten temat nie znajdziesz. No, chyba żeby autor startował w Gdańsku, na pewno by o tym wspomniał (Jest tylko a Rajdzie AP)
Ot tak dla poddierżki razgawora, chociaż jutro wyjeżdżam na kilka dni na Rajd Wawelski.
Kilka informacji na temat gdańskiej motoryzacji w roku 1910.
Zarząd regionu VIII (Gau VIII - Pommern, Ost und Westpreussen) Deutsche Motorfahrer-Vereinigung, czyli Niemieckiego Związku Motocyklistów, mieścił się w Gdańsku. W jego skład wchodzili:
I przewodniczący: Felix Kawalki (kupiec)
II przewodniczący: Kaufmann Balkwitz (kupiec)
Skarbnik i sekretarz: Gustav Glatten
Zastępca: Borris (fabrykant)
W Gdańsku znajdowały się przedstawicielstwa handlowe następujących firm samochodowych:
Komnick = Automobilfabrik F. Komnick, Elbing. - Dominikswall 12
Benz = Benz & Cie, Rheinische Gasmotorenfabrik AG, Mannheim. - Stadtgraben 5
Protos = Siemens-Schuckertwerke, GmbH, (Protos-Benzinwagen, Elektrisch. Last-, Luxus- Feuerwehrwagen, Motorboote u Luftschiffe, Automobilwerk) Nonnendamm bei Berlin. - Reitbahn 4
Inne Automobilhandlungen w Gdańsku (nie wiem pojazdami jakich marek tam handlowano) :
Hermann Kling, Langenmarkt 20
Egon Krahn, Sandgrube 22
Stielow & Foerster, Elisabethwall 6
Ing. Otto Ziemen, Dominikswall 12
oraz
Danzig-Langfuhr
Max Bauer, Hauptstrasse 13
Karoserie do samochodów wyrabiała firma Julius Hybbeneth, Fleischergasse 18/22
W końcu lat 50. Szczecińska Fabryka Motocykli zawarła porozumienie z Gdańskim Klubem Motocyklowym "Budowlani", na mocy którego przekazała kilka motocykli Junak-350 do celów sportowych. W zamian za to GKM zobowiązał się do przekazywania swoich doświadczeń.
Wiosną 1959 roku postanowiono ustanowić motocyklowe rekordy Polski, chociaż podstawową dyscypliną klubu był motocross. Przystąpiono więc do modernizacji Junaka 350: oprofilowano przednią część motocykla, obniżono masę ramy, wzmocniono silnik, zmieniono gaźnik. Do przeprowadzenia próby wybrano fragment autostrady między Tczewem a Malborkiem. 15 kwietnia 1959 roku za kierownicą zasiadł Franciszek Stachiewicz, były zawodnik motocrossowy. Na 1-kilometrowym odcinku trasy przeprowadzono dwa przejazdy, w obu kierunkach (24,35 i 23,9 s) ze średnią prędkością 149,3 km/h. Niestety pomiary czasu prowadzono ręcznie, gdyż zawiodły fotokomórki. Ustanowiono także rekord Polski w klasie 350 ccm na 1 km ze startu stojącego - 102,42 km/h.
Plakietki samochodowe z gdanskich rajdow to tez ich swietna dokumentacja
-wiadomo przynajmniej kiedy to bylo, gdzie, a czasami kto bral udzial
/tu policja/. Niektore z plakietek wymienialy miejscowosci startu i docelowe.
Mialem kiedys mozliwosc zakupu 13-tu takich plakietek z Gdanska i Prus
Wschodnik- niestety transakcja nie doszla do skutku-nie mialem przy sobie takich
pieniedzy, a ze sprzedawca kontakt sie urwal. Chce mi sie z tego powodu
walic dzis lbem o sciane. Taka gratka juz sie nie trafi-stad moja rada dla
wszystkich zbieraczy: znajdujesz "rzecz" to zero namyslu chocbys mial zostac
w skarpetkach.
Całkiem niezłe te plakiety i co ważne z elementami Gdańska, a nie pojazdów czy jakichś ornamentów. Jednak niewiele mają one wspólnego ze sportem. Często były to turystyczne zjazdy gwiaździste, czy popularne na początku lat 30 marsze wierności.
Też się przekonałem na własnej skórze, że jak trafi się coś interesującego to trzeba brać od razu. Ciekawe co było wśród tych 13 plakiet?
Ze swoich zbiorów. Wszedłem kiedyś w posiadanie takich oto powojenych plakiet drogą wymiany na kilka wehrmachtowskich pocztówek. Ciekawe, że na tej z 47 roku jest silny akcent gdański, choć trasa nawet o nasze miasto nie zahaczała..widać taki chwyt propagandowy...
Co do drugiej, z 46r., pochodzi z pierwszej imprezy motorowej zorganizowanej w regonie po wojnie [z tyłu posiada dwie śruby, można ją zamontować na kratownicy atrapy ]
plakietka 1947.jpg
Plik ściągnięto 35982 raz(y) 34,59 KB
plakietka 1946.jpg
Plik ściągnięto 35982 raz(y) 78,27 KB
_________________ als laeg' zauberhaft versteint drunten eine Maerchenwelt...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum