Nie mogę znaleźć linka do strony z rozkładem jazdy DRG z okresu wojny, tam by były nazwy przystanków... a na "Pharusie" z twoich zbiorów trudno rozstrzygnąć, czy przystanek "Wyścigi" miał nazwę Rennplatz, czy może Schmierau.
[Co ciekawe, między Danzig-Oliva a Zoppot nie ma żadnego przystanku mimo że na planie miasta (co prawda kilka lat wcześniejszym) był. Może przystanek wyłączono z eksploatacji na czas wojny?
Sprawdzę w jaskini, czy w 1944 roku nie zawieszono przypadkiem działalności hipodromu. hipodrom był jedynym powodem isntnienia tego przystanku.
W którymyś z dość odległych numerów "świata kolei" był artykuł o historii gdańskiego węzła kolejowego. Przeczytałem tam informację, iż w okresie międzywojennym uruchomiono przystanek sezonowy, czynny tylko w okresie wyścigów konnych. Chociaż wygląd obecnego przystanku ( drugi człon wiadukt i zejście na peron) przemawiałby raczej, za tym że został zbudowany równocześnie z oddaniem do eksploatacji SKM, a wkażdym bąź razie później niż zasadnicza część wiaduktu w ciągu obenej ul. Jana z Kolna
W którymyś z dość odległych numerów "świata kolei" był artykuł o historii gdańskiego węzła kolejowego. Przeczytałem tam informację, iż w okresie międzywojennym uruchomiono przystanek sezonowy, czynny tylko w okresie wyścigów konnych. Chociaż wygląd obecnego przystanku ( drugi człon wiadukt i zejście na peron) przemawiałby raczej, za tym że został zbudowany równocześnie z oddaniem do eksploatacji SKM, a wkażdym bąź razie później niż zasadnicza część wiaduktu w ciągu obenej ul. Jana z Kolna
W odpowiedzi zacytuję moja własną wypowiedź z pierwszej strony niniejszego wątku :
"Współczesny przystanek Sopot Wyścigi powstał dopiero po wojnie wraz z dodatkową para torów dla SKM. Co ciekawe, wiadukt drogowy nad torami przy tym obecnym przystanku już przed wojna obejmował cztery tory (do dzisiaj tak jest), a te dodatkowe tory SKM powstały nieco z boku (czyli dziś mamy pod wiaduktem 6 torów)
Sopot Jazdowo (nie znałem wczesniej tej nazwy) to z pewnością przystanek Schmierau (tej nazwy nie jestem pewien, ale na jakiejś mapie to widziałem) usytuowany bardziej na południe, na wysokości trybuny hipodromu. Po tym dawnym przystanku do tej pory są ślady na terenie Hipodromu, od strony torowiska też widac miejsce, gdzie to było. Na "urzędowej" stronie Sopotu jest przedwojenne zdjęcie lotnicze Sopotu, gdzie ów przystanek widać jako dwa perony umieszczone po zewnętrznej stronie dwóch torów, połączone kładką nad torami."
Co do braku omawianego przystanku w rozkładzie jazdy z 1944: Nie wiem, czemu go brakuje. Nie jest to raczej spowodowane sezonowością jego funkcjonowania, bo to byłoby odpowiednio zaznaczone na rozkładzie jazdy. Nie znalazłem tez informacji, że w 1944 roku wyscigi w ogóle nie funkcjonowały, ale nie wykluczałbym tego. W sezonie 1944 ilość atrakcji sopockich była wyraźnie mniejsza niż w latach poprzednich. Byc może, że i wyscigi odwołano.
Dyskusje na temat jw. są zdaje się rozproszone po innych wątkach; poniżej zamieszczam fragmenty planu schematycznego sieci kolejowej Dyrekcji Gdańskiej PKP z listopada 1945 roku.
Spośród tychże nazw parę się utrzymało się na dłużej chociażby Gdańsk Nowa Szkocja (Gdańsk Nowe Szkoty). Ciekawe na tej mapie jest też na przykład że linia z Wrzeszcza do Starej Piły zaznaczona jest na tym schemacie jeszcze linią ciągłą ...
Ale Wolny Port to nie to samo co Nowy Port. Wolny Port to WOC, a Nowy Port nazywany był Warzywód, czyżbyś Frysiu chciała mieszkać w Warzywodzie?
Wolny Port to się stał później Gdańskiem - Brzeźno Chociaż jest po mojej stronie mostu
A Warzywód jest absolutnie boski Do zobaczenia w Warzywodzie Sabciu
btw/ Kto to wymyślił...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum