Wysłany: Sro Mar 09, 2005 3:57 pm Re: Jeszcze jeden parowozik...
pumeks napisał/a:
...znajduje się na fasadzie kamienicy przy Lawendowej. Ciekawe, czy znawcy mogą coś o nim bliżej...
Wyglada mi na bawarski pośpieszny z przełomu XIX i XX wieku. Zresztą ten idylliczny landszafcik w tle też przypomina Bawarię...
Popatrzę w szpargałach, mam wrażenie, że widziałem juz podobny na zdjęciach.
Uprzedziłeś mnie, Pumpciu...
Pozazdrościłem Ci "Adlera" i również chciałem znaleźć odpowiedź na pytanie jaki to parowóz. Dopiero wtedy chciałem zamieścić jego fotę. A od blisko miesiąca tropię go bezskutecznie...
I jeszcze jedno. Tak kamienica była "filmowym" hotelem w którym spotykali się Jan Broński i matka Oskara.
_________________ Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
Zopp, do dzieła dla mnie to on jest po prostu zielony
ale super, Pumciu
No więc ona chyba nie jest jednak bawarska, jakkolwiek podobne do niej lokomytywy w bawarii kursowały. Jeżeli uznac, że ten parowóz z kamienicy jest wzorowany na jakims prawdziwym, to wydaje mi się, że wzorem mógł byc parowóz osobowy oznaczony na KPEV jako P4-1 i P4-2, a po I Wojnie Światowej na DRG jako 36 a na PKP Od1 i Od2. P4-1 produkowano w latach 1892 - 1900 a P4-2 w latach 1897-1910. Z wygladu były do siebie podobne, różnice były natury technicznej. Te lokomotywy były dość popularne w swoim czasie, więc na początku XX wieku zapewne mozna je było spotkać przy pociągach osobowych również na Pomorzu i w Prusach.
A jednak do końca pewny nie jestem. Albowiem parowóz na zdjęciu Pumeksa oprócz oczywistych uproszczeń rózni sie wyraźnie kształtem budki maszynisty (powinna mieć dolna krawędź "wyciętą" w kształcie spłaszczonej litery S) i tendrem (powinien byc czteroosiowy). Co wiecej ów parowóz wyjeżdża z tunelu a w tle są góry, to raczej jest widok charakterystyczny dla Dolnego Śląska albo Bawarii a nie Prus...
Historia i zdjęcia tych parowozów są w "Kolejach Małych i Duzych" 1/2004, ale ja nie mam jak tego zeskanować.
W internecie znalazłem (na razie) tylko zdjęcia modeli tych parowozów... Jednak modele kolejowe odznaczają się dużą wiernością wobec oryginału, więc jakis pogląd Wam to da na tę sprawę:
Dla mnie one są podobne. Na cztery kółka w tandemie nie starczyło miejsca, to wstawiono trzy, daszek za kabiną mógl rzeźbiarzowi sprawić pewien problem, więc go pominął (podobnie jak przednie kółko i dzwonek). Ale ja na parowozach znam się tyle ile napatrzyłem sie w dzieciństwie u dziadka w Kcyni.
No bardzo dziękuję za konsultacje Marcinie, sorry, że cię ubiegłem. A tak swoją drogą, czy ty kiedyś nie dawałeś zdjęcia jakiegos portalu z politechniki gdzie też była lokomotywa? czy też coś sobie wymyśliłem? (bo znalazłem jedynie wątek ze zdjęciem portalu z wieżą mariacką i latarnią morską)?
Przez czas jakiś miałem avatara właśnie z parowozem z Politechniki (dobrze kojarzysz).
Ten sam "element" pojawia się parokrotnie na elewacji.
_________________ Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
W nurcie rozważań o celowości wypowiedzi na forum...
Mierzi mnie to co chcę teraz napisać nieco, ale co tam.
Popatrzcie ile jest lokomotyw i ile zostało zidentyfikowanych... Czy naprawdę nie możnaby tego zebrać i umieścić w stosownym wydziale?
W nurcie rozważań o celowości wypowiedzi na forum...
Mierzi mnie to co chcę teraz napisać nieco, ale co tam.
Popatrzcie ile jest lokomotyw i ile zostało zidentyfikowanych... Czy naprawdę nie możnaby tego zebrać i umieścić w stosownym wydziale?
Dwa, z których jeden juz jest w wydziale...
Sabaoth napisał/a:
Dla mnie one są podobne. Na cztery kółka w tandemie nie starczyło miejsca, to wstawiono trzy, :
W tandemie to z reguły sa tylko dwa kółka i dwa siodełka
Odkryłem właśnie bardzo ciekawą stronę http://www.dlok.de/
I wiecie, pod pewnymi względami (zwłaszcza okienka z przodu kabiny i drzwiczki "zachodzące" na koło) ta lokomotywka z płaskorzeźby bardzo przypomina parowóz określony jako Personenzuglokomotive Baureihe 38 . Ale są i różnice, przede wszystkim lokomotywka z Lawendowej ma o jedno duże koło mniej, no i ogólne proporcje trochę się różnią. A poza tym, według tej strony lokomotywy serii 38 zaczęto budować dopiero w 1906 r., a wydawało mi się że ta kamienica powinna być o kilka lat starsza
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum