Wysłany: Pią Maj 07, 2004 9:25 am Dworzec "Gdańsk-Brama Oliwska"
Na temat tego dworca można przeczytać w Wydziale Kolejnictwa przesławnej Akademii. Jego powstanie wiąże się niewątpliwie z budową linii Berlin-Szczecin-Stargard-Słupsk-Sopot-Gdańsk. Otwarcie dworca nastapiło 1 września 1870 r. i jest to chyba jedyna pewna data z nim związana. Bowiem wszystkie opracowania, które widziałem, podają, że "niedługo później" przedłużono tę linię do dworca Brama Wyżynna. Chodzi o ten dworzec, znany z licznych fotografii, do którego schodziło się "trąbą słonia" z ulicy 3 maja. Niestety, nikt nie podał konkretnej daty tego przedłużenia linii, ani założenia dworca Brama Wyżynna. Mam zresztą wrażenie, że dla wszystkich tekstów, które widziałem, źródłem było jedno zdanie w "Danzig und seine Bauten". Inaczej uważają jednak autorzy "Kroniki Gdańskiej", którzy w ogóle pomijają fakt istnienia dworca Brama Oliwska i twierdzą, że dworcem końcowym linii Zachodniopomorskiej był dworzec Brama Wyżynna.
Sytuacja jest o tyle skomplikowana, że już w 1867 r. - 3 lata przed oddaniem dworca Brama Oliwska - powstała linia kolejowa biegnąca od Zaroślaka u podnóża wałów, a więc także w miejscu dworca Brama Wyżynna, do Nowego Portu. Teoretycznie więc, "przedłużenie" linii zachodniopomorskiej do Bramy Wyżynnej wymagało dołożenia jedynie krótkiego odcinka torów. Niestety, nie wiem, czy jest szansa na odnalezienie informacji, w którym roku to nastąpiło. A może ktoś z Was natrafi na datę budowy dworca "Brama Wyżynna"? to by tez mogło rozstrzygnąć sprawę.
PS. Chciałem tu załączyć fotkę dworca Brama Oliwska, ale znów nie mam odpowiedniego okienka
PS. Chciałem tu załączyć fotkę dworca Brama Oliwska, ale znów nie mam odpowiedniego okienka
Też chciałem w Rzygaczach zamieścić zdjęcia. :( Tu musi zadziałać moderator Grün. ;)
_________________ Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
Wysłany: Pią Maj 07, 2004 10:06 am Re: Dworzec "Gdańsk-Brama Oliwska"
pumeks napisał/a:
Sytuacja jest o tyle skomplikowana, że już w 1867 r. - 3 lata przed oddaniem dworca Brama Oliwska - powstała linia kolejowa biegnąca od Zaroślaka u podnóża wałów, a więc także w miejscu dworca Brama Wyżynna, do Nowego Portu. Teoretycznie więc, "przedłużenie" linii zachodniopomorskiej do Bramy Wyżynnej wymagało dołożenia jedynie krótkiego odcinka torów. Niestety, nie wiem, czy jest szansa na odnalezienie informacji, w którym roku to nastąpiło. A może ktoś z Was natrafi na datę budowy dworca "Brama Wyżynna"? to by tez mogło rozstrzygnąć sprawę.
Kochani - ja mogę tylko nadać prawo do czytania i pisania na tym forum - nie mam zielonego pojęcia czemu nie możecie wklejać obrazków... Zapytajmy Wielkiego Architekta.
Ostatnio wracając na rowerze z Sopotu podjechałem obejrzeć ten dworzec z bliska, wcześniej jakoś nie miałem okazji, choć jest to 10 min spacerku od mojego domu. Będe musiał przejść się tam jeszcze raz zobaczyć ponieważ z rowerem nie wszędzie można się dostać. Część terenu jest ogrodzona. Co się teraz mieści w tym budynku, dokładnie się nieprzyjrzałem? Można w jakiś sposób wejść do środka? W kilku innych budynkach są jakieś wrsztaty.
Jest na budynku dworcowym zegar, zatrzymał się kiedyś na godzinie 12:03 o ile dobrze pamiętam
Ostatnio wracając na rowerze z Sopotu podjechałem obejrzeć ten dworzec z bliska, wcześniej jakoś nie miałem okazji, choć jest to 10 min spacerku od mojego domu. Będe musiał przejść się tam jeszcze raz zobaczyć ponieważ z rowerem nie wszędzie można się dostać. Część terenu jest ogrodzona. Co się teraz mieści w tym budynku, dokładnie się nieprzyjrzałem? Można w jakiś sposób wejść do środka? W kilku innych budynkach są jakieś wrsztaty.
Obejrzałem sobie wczoraj, przy okazji zbiórki do parady dziwnych samochodów. Ogrodzone to jest dość szczelnie z trzech stron, oprócz strony wschodniej, czyli od torów. Po stronie "od miasta" zachowały się trzy wysokie okna (pozostałe zostały wymienione na mniejsze, ładnie wkomponowane w portale, po przeniesieniu pasażerskeij funkcji dworca na Hauptbahnhof). Nawet te okna sfotografowałem. W budynku są jakieś biura PLK i chyba związków zawodowych.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum