Wysłany: Sro Lut 02, 2005 8:53 pm Przystanek Brętowo. Gdzie w końcu był?!
Nie widziałem, żeby taki temat był podejmowany więc...
Chodzi mi o dokładne umiejscowienie przystanku brętowo. Dzięki Zoppoterowi udało się toustalić: "Przystanek Brentau znajdował sie na łuku po wschodniej stronie dzisiejszej ulicy Rakoczego w bezpośrednim sąsiedztwie tej ulicy. Budynek przystanku znajdował się po wewnętrznej (północnej) stronie łuku. Licząc do osi budynku stacji Klein Kelpin było to w odległości 5,57 km od tegoż. Jesli masz rower z licznkiem kilometrów to zapewne dałoby sie w przybliżeniu zlokalizować budynek przystanku Brentau (nieistniejący wedle moich danych). Tyle, że musiałbys tym rowerem przejechac w poprzek ulicę Rakoczego... Możesz też liczyć odległość od strony Wrzeszcza (3,3 km), ale tu już jest trudniej, bo nie ma dawnego budynku dworca we Wrzeszczu, więc trudno zlokalizować jego oś. W dodatku po drodze jest sporo wiaduktów. To znaczy było... "
Ale jest jeszcze mały problem. Znalazłem raz w gazetce o mojej dzielnicy(Brętowo), że za ul. Rakoczego idąc nasypem w stronę poligonu za wiaduktem był ów przystanek. Wiadomo, że to już się wyjaśniło. Ale z innego źródła (nie podam bo nie pamiętam) dowiedziałem się, że była to bocznica. Jeśli ma ktoś jakie kolwiek informacje, na temat tego miejsca bym był bardzo zadowolony.
przystanek Brętowo..jpg WYBACZCIE TE WYCIĘCIA, ale musiałem zmniejszyć rozmiar!
Plik ściągnięto 44772 raz(y) 68,56 KB
Ostatnio zmieniony przez danziger Czw Lip 11, 2013 6:25 pm, w całości zmieniany 1 raz
Lokalizacja Zoppotera jest idealna.
Poniżej zobaczycie dwie mapki to potwierdzające.
Pierwsza przedstawia punkt Przystanek Brętowo na mapie Mikołaja z 1940 a druga ten sam punkt naniesiony (dzięki danym z mapy skalibrowanej do celów nawigacji GPS) na elektroniczną wersję planu Gdańska z 2004 roku (tego co sie ukazał w Gazecie wyborczej). Niestety nie wiele można wyczytać z tego elektronicznego planu ale precyzja wskazania jest gwarantowana.
Moze ktos sie tam kiedys wybierze na wal o dokona dokladnej obdukcji terenu. Jakies slady (plac) powinny zostac.
Obawiam się, że co najwyzej skromne rozszerzenie nasypu. To był tylko jednotorowy przystanek z wąskim peronikiem. Mozliwe, że peronik to był tylko usypany piach. No i zapewne jakaś budka, której nie nazwałbym budynkiem dworcowym...
Niech to nie wygląda na moja obsesję ale takie obiekty właśnie nadają się do wytropienia z GPS-em w dłoni. Jak się kiedyś uzbiera parę obiektów do zlokalizowania w okolicy to wybierzemy sie więksża grupą na eksplorację. Gdyby ktoś miał podobne pytania lokalizacyjne proszę je umieszczać w wątku GPS w służbie Rzygaczy bo właśnie tam zbieramy tego typu pytania.
Tam pod koniec walu rosla taka stara sosna (pare lat juz uplynelo, moze padla) mam wrazenie, ze ktos ja posadzil obok dworca. Do tego miejsca prowadza dwie drogi, jedna, zaznaczona na wspolczesnej mapie dochodzaca do Rakoczego i druga, prawie niewidoczna, zarosnieta schodzaca w dol po drugiej stronie walu (od strony Rakoczego) do najblizszego wiaduktu.
Wysłany: Czw Lut 03, 2005 9:51 am Re: Przystanek Brętowo. Gdzie wkońcu był?!
wodnik88 napisał/a:
Nie widziałem, żeby taki temat był podejmowany więc...
Chodzi mi o dokładne umiejscowienie przystanku brętowo. .
W kwestii formalnej... Ten przystanek nigdy nie funkcjonował pod nazwą Brętowo. Niewykluczone, że po wchłonięciu Gdańska przez Polskę tak właśnie nazwanoby ten przystanek (gdyby ta kolej funkcjonowała po marcu 1945), ale równie dobrze mogliby go nazwać zupełnie inaczej, były takie tendencje...
No i zgodnie z obyczajem PKP na pewno nazwa składałaby się z dwóch części: Gdańsk Brętowo, albo Gdańsk Strzyża, albo Gdańsk Dwie Sosny, albo Gdańsk Morena, albo jeszcze inaczej. Ale na pewno na początku byłby Gdańsk.
Ja w sumie mógłbym się tam wybrać, jakby jeszcze znaleźli się inni chętni no i gdyby tą lokalizacje umieścić na jakiejś lepszej współczesnej mapie bo na tej to ja widzę tylko gdzie to było mniej więcej.
Tu już widać wszytsko jak na dłoni. Przy okazji spójrzcie na ten fioletowy pas (odpowiadający przebiegowi torowiska, w legendzie do współczesnej mapy określony jako "tereny przemysłowe") i jego odpowiednik na mapie z 1940 r.!
Tu już widać wszytsko jak na dłoni. Przy okazji spójrzcie na ten fioletowy pas (odpowiadający przebiegowi torowiska, w legendzie do współczesnej mapy określony jako "tereny przemysłowe") i jego odpowiednik na mapie z 1940 r.!
Mikołaju wykorzystam,to, że masz ten ksiązkowy atlas Gdańska. Ja go zostawiłem w Gdańsku. Czy mógłbyś powiedzieć jaka siatka jest na tej mapie. To zwykłe ABC.... 123... czy też jakiś układ wspólrzędnych?
A propos lokalizacji. Twój strzał należy do typu mistrzowskich.
Śmiem podejrzewać, że to jest wciąż grunt należący do PKP. Ten plan (to chyba taki zielony Atlas w skali 1:10000) oznacza wszystkie tereny kolejowe, stoczniowe, portowe fabryczne, magazynowe jako przemysłowe
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum