Wysłany: Czw Maj 08, 2025 8:16 am Pocztówki Original-Radierung z WMG
Temat o gdańskich pocztówkach /akwafortach obiegowych “Handpressen-Kupferdruck” oraz “Handabzug”, tłoczonych na samorobnym papierze w formie użytkowej twórczości artystycznej.
WYDAWCA: Franz Jander, Berlin W 62
WYMIARY: ok. 14 cm x ok. 9,5 cm (akwaforta na recznie robionym papierze z pofalowanym brzegiem)
CZAS: szacunkowo po 1930 r.
AUTOR: podpis KAHOW E.
OPIS: DANZIG
WYDAWCA: Nieoznaczony. Prawdopodobnie na podstawie znanego mi późniejszego obiektu z 26.07.1934 roku, wydał Franz Jander, Berlin W 62
WYMIARY: ok. 14.2 cm x ok. 9,4 cm (akwaforta na recznie robionym papierze z pofalowanym brzegiem)
CZAS: wesłana w urzędzie pocztowym Zoppot 15.06.1930 r.
AUTOR: Nieznany
OPIS: DANZIG
WYDAWCA: Nieoznaczony.
WYMIARY: ok. 9.2 cm x ok. 14.3 cm (akwaforta na ręcznie robionym papierze z pofalowanym brzegiem)
CZAS: szacunkowo po 1930 r.
AUTOR: Nieznany
OPIS: DANZIG Jopengasse
WYDAWCA: Franz Jander, Berlin W 62
WYMIARY: ok. 9.5 cm x ok. 14.2cm (akwaforta na ręcznie robionym papierze z pofalowanym brzegiem)
CZAS: wesłana w urzędzie pocztowym Zoppot 15.07.1932 r.
AUTOR: Nieoznaczony. Na podstawie identycznej i zarazem podpisanej ołówkiem akwaforty artystycznej ustaliłem, że wykonał Maurice Berg. Aby to potwierdzić poniżej załącze identyczną gdańską akwafortę z widokiem na Żuraw, opisaną oraz podpisaną ołówkiem przez Maurica Berg
OPIS: DANZIG KRANTOR
WYDAWCA: Nieoznaczony.
WYMIARY: ok. 9.2 cm x ok. 14.1 cm (akwaforta na ręcznie robionym papierze z pofalowanym brzegiem)
CZAS: szacunkowo po 1930 r.
AUTOR: Nieznany
OPIS: DANZIG Rathaus
WYDAWCA: Pieczątka firmy Ruberg’s Briefmarken Haus Danzig.
WYMIARY: ok. 9 cm x ok. 14.1 cm (akwaforta na ręcznie robionym papierze z pofalowanym brzegiem)
CZAS: szacunkowo po 1930 r.
AUTOR: Nieznany
OPIS: DANZIG STERNWARTE
WYDAWCA: Franz Jander, Berlin W 62
WYMIARY: ok. 9.3 cm x ok. 14.2 cm (akwaforta na ręcznie robionym papierze z pofalowanym brzegiem)
CZAS: szacunkowo po 1930 r.
AUTOR: Nieznany
OPIS: DANZIG KANZELHAUS
Ciekawy jestem czy ktokolwiek z was ma lub spotkał jakiekolwiek inne jeszcze dotyczczas nie przedstawione wizerunki tego typu kart artystycznych z okresu Wolnego Miasta Gdańska, lub ich odpowiedniki podpisane ołówkiem na większych akwafortach?
Jak nikt nie ma to teraz troche starszy egzemplarz innego wydawcy kart artystycznych “Handpressen-Kupferdruck” z widokiem WMG;
WYDAWCA: Kunstverlag Johannes Ickel, Züllichau
WYMIARY: ok. 13.8 cm x ok. 9.1 cm (Ręczny druk miedziorytniczy na papierze z pofalowanym brzegiem)
CZAS: wysłana w urzędzie pocztowym Zoppot 18.09.1929 r.
AUTOR: Nieznany
OPIS: OSTSEEBAD ZOPPOT SEESTEG
Kolejna karta artystyczna została wysłana też w Sopocie ale dzień później. Zrobił to ten sam nadawca wysyłając ją do tego samego odbiorcy. Tym razem artysta wykonał akwafortę z widokiem na Dom Zdrojowy od strony Mola.
WYDAWCA: Kunstverlag Johannes Ickel, Züllichau
WYMIARY: ok. 13.9 cm x ok. 9.1 cm (Ręczny druk miedziorytniczy na papierze z pofalowanym brzegiem)
CZAS: wysłana w urzędzie pocztowym Zoppot 19.09.1929 r.
AUTOR: Nieznany
OPIS: OSTSEEBAD ZOPPOT SEESTEG UND KURHAUS
WYDAWCA: Nieoznaczony.
WYMIARY: ok. 10.6 cm x ok. 15 cm (akwaforta na przyciętej tekturze)
CZAS: szacunkowo po 1935 r.
AUTOR: Nieznany
OPIS: Danzig Langgasser Tor mit Stockturm
Teraz trochę fachowych informacji o tego typu obiektach artystycznych:
Cytat:
“Karty, o których mowa, należą do grupy kart artystycznych i ich nakład był ograniczony. Oznacza to, że odbitki wykonano z oryginalnej płyty miedzianej, na prasie ręcznej. Radierung = Akwaforta, kwasoryt i ze względu na wysokie ciśnienie potrzebne do przeniesienia obrazu na specjalny, słaby i bardzo chłonny papier drukarski, maksymalny nakład wynosił tylko około 200-400 odbitek. Po tym taka płyta nie nadawała się więcej do użytku. W przypadku miedziorytu maksymalny nakład wynosił około 1000 kopii.
Każdy wydruk musiał być ręcznie tuszowany. Ogólnie rzecz biorąc, jest to bardzo powolny proces. Typowy efekt „zapadnięcia się płyty” spowodowany wysokim ciśnieniem i słabym papierem/kartonem. Często imitowane przez inne tego typu procesy.
Innym typowym efektem kart „Original-Handabzug” jest nieregularny kształt i nierówne boki kart. Wygląda to gorzej niż z postrzępionymi krawędziami, ponieważ karty zostały wydrukowane na papierze drukarskim o większym formacie, a następnie ręcznie podarte do ostatecznego rozmiaru. Jeśli masz kilka próbek tego samego motywu na karcie, zauważysz, że każda karta różni się nieco kształtem i rozmiarem. Co jest dosyć dziwne.
Tego typu proces był zwykle stosowany w przypadku wydruków artystycznych (w ograniczonych seriach), a nie tak często w przypadku pocztówek.
Nie zawsze jest jasne, czy producenci byli rzeczywiście szczerzy w tym, co było napisane oraz przedstawione na kartach. Artysta potrzebował czasu, aby wykonać akwafortę bezpośrednio na płycie miedzianej. W razie gdyby wydruk się nie udał, pozostało tylko około 200-250 kart, a „oryginalna” matryca uległa zniszczeniu.
Franz Jander był wydawcą dzieł sztuki działającym od ok. 1912-1927
Johannes Ickel z Züllichau nie jest mi znany. W 1927 r. podano, że prowadził działalność introligatorską.
Moja opinia tylko częściowo się różni od powyższej, bo dalej myślę że przynajmniej te pierwsze karty artystyczne z postrzępionymi krawędziam były tłoczone na samorobnym papierze lub papierze tekturowym z odpadków (co przyczyniło się do ich nierównomiernych kształtów w tym formacie) aby w ten sposób zaoszczędzić na materiale używanym do produkcyji tych unikalnych kart pocztowych.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum