"Panna Wodna" poszła na złom w 1980
Nie jestem pewien, kiedy odbudowano spichrze na Ołowiance (na zdjęciu Gerharda Jeskego z 1984, kilka postów powyżej, widać je już po odbudowie)
Zrewitalizowane piękno architektury. Nowy sukces gdańskiej ochrony zabytków, 1931.
Państwowa ochrona zabytków architektury, która od momentu powstania Wolnego Miasta systematycznie i z widocznymi sukcesami pracuje nad zachowaniem i odrestaurowaniem historycznych, cennych architektonicznie budynków, po raz kolejny dostarczyła wspaniałego przykładu udanej renowacji, odnawiając fasadę domu Schäferei nr 3. Na podstawie informacji z gdańskiego archiwum miejskiego panna Elisabeth Kloß podała interesujące szczegóły dotyczące budowniczego (w zawiadomieniach Zachodniopruskiego Towarzystwa Historycznego z dnia 1.04.1926 r.).
Według niej gdański rzeźbiarz i mistrz kamieniarski Christoph Stritzk zbudował ten okazały dom w 1728 r., który w swoim barokowym stylu wiejskim oczywiście lepiej pasowałby jako wolnostojący budynek w otoczeniu rozległych parków niż w tym miejscu, wciśnięty między domy i szopy.
Dwa stulecia, podczas których najbliższe otoczenie domu zmieniło się ze szkodą dla jego pełnego efektu, odegrały również spustoszenie w samym budynku, a jego pierzeja uliczna z osobliwym ogrodzeniem wykonanym z kamiennych słupów i żerdzi wykazywała niepokojące oznaki zniszczenia przez pogodę;
Z biegiem czasu ludzkie ręce dokonały również nieestetycznych zmian. W latach 80. okna i drzwi wejściowe musiały ustąpić miejsca renowacji w smaku tej architektonicznie nie inspirowanej epoki. Oprócz gruntownej renowacji ważnych części budynku, takich jak dach, komin itp., szczególną uwagę zwrócono na piękną fasadę uliczną. Szkic i około 70-letnie zdjęcie - oba uzyskane przez Geheimrat Councillor prof. Dr Carsten - zapewniły najlepsze możliwe wsparcie dla prac. Odnowiono tynk, część dekoracji figuralnych, wszystkie okna i portal. Malowanie fasady - architektura w kolorze szarym, powierzchnie tynku w mocnym różowym odcieniu - zostało wykonane przy użyciu techniki ENGKAUSTIK znanej już w starożytnym Rzymie,
w której farby woskowe stają się płynne pod wpływem ciepła, są wypalane w materiale, który ma być poddany obróbce.
Udane prace renowacyjne nadzorował radca budowlany VoImar, a lokalnym kierownikiem budowy był inż. dyplomowany Zirkwitz.
Dom przy Schäferei 3 jest dobrym przykładem, że sztuka okresu rokoko znalazła silny wyraz w działalności budowlanej miasta,
podążając za radosnym, dekoracyjnym charakterem.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum