Ciekawy film na YouTube lub na stronie wyświetlanej w pasku na filmie.
Elbing Oberland Canal, 1930's Film 1930
Barka transportująca drewno. Rejs sfilmowany w ciekawym skrócie kanałem przez pochylnie i jezioro Druzno do Elbląga. Barka bez silnika ale "idzie" jak nie na żaglach to na "pych" długimi drągami a nawet przez burłaczenie.I to w pełnym załadunku. Szacunek ciężki kawał chleba mieli.
(link do filmu - http://www.youtube.com/watch?v=KW3C97HiZJU )
Film doskonale dokumentuje ten transport drewna od jakiegoś jeziora (żaglowy holownik!), do rozładunku w Elblągu, oraz funkcjonowanie kanału. Doskonale pokazane jest pokonywanie pochylni:
(Zwróćcie uwagę na pracę chłopca. - Przed wpłynięciem na wózek, coś "załatwiał" i teraz dogania barkę. Łódkę zawiesza na specjalnie do tego zainstalowanych wysięgnikach,a następnie daje sygnał gotowości.
Ciekawe co "załatwiał", ale te wysięgniki sugerują, że to była norma.)
Ważniejszą funkcję wykonywał przy pokonaniu mostu zwodzonego. Aby barki nie wyhamowywać, odpowiednio wcześniej musiał wsiąść do łódki, wyprzedzić barkę, wyjść na brzeg, wejść na pomst przy moście, korbą odsunąć ruchome przęsło, poczekać aż barka przepłynie, zamknąć most, wsiąść do łódki i dogonić barkę. (Na filmie jest pokazane tylko otwieranie mostu, i przepływanie barki)
Tydzień temu byliśmy nad kanałem, w Buczyńcu i Kątach. Ta wiosna to dobry moment do zwiedzania. Można oglądnąć (zwłaszcza w niedzielę, gdy brak robotników na budowie) normalnie trudno dostępne elementy maszynowni. Tu wyciągnięte na zewnątrz koło wodne.
Więcej zdjęć na stronie: http://www.tomek.strony.ug.edu.pl/opisy/powisle (pierwsza część to relacja Tomka z wizyty nad kanałem w poprzednim roku).
Dla mnie najciekawsza była możliwość zobaczenia tego co normalnie jest skryte pod wodą, a kluczowe dla pochylni. System poziomowania wózków.
Koła wózków mają dwustronną bieżnię. W odróżnieniu od kół kolejowych z piórem pomiędzy szynami i bieżnią na zewnątrz, te koła mają pióra po środku i dwie bieżnie, po wewnętrznej i zewnętrznej stronie. Koła od strony górnej wody jadą po szynach pochylni na wewnętrznej bieżni i po częściowym zanurzeniu zewnętrzną bieżnią wjeżdżają na dodatkową, wyższą szynę (na zewnątrz szyn głównych).
Koła od strony dolnej wody jadą po szynach pochylni po zewnętrznej bieżni i pod wodą dolnego stanowiska wjeżdżają na dodatkową, wysoką szynę wewnętrznymi bieżniami. Tam ta poziomująca szyna jest wewnątrz torowiska pochylni.
Polecam film "Tajemnice Kanału Elbląskiego 2" http://www.youtube.com/watch?v=RxcGDaankdM z którego pochodzi poniższy rysunek pokazujący wjazd wózka na stanowiska dolne. Niebieska to szyna głównego torowiska pochylni, zielona szyna poziomująca.
Wózek.jpg
Plik ściągnięto 14041 raz(y) 70,2 KB
DSC_5146.jpg Stanowisko górnej wody w Buczyńcu, bez wody
Bardzo ciekawy materiał, o tych szczegółach nie wiedziałam, mimo kilkukrotnego przepłynięcia kajakiem tego szlaku...w poprzednim stuleciu
Duże wrażenie zrobiła na mnie maszynownia, zwłaszcza standard wykonania poszczególnych elementów. Tam się człowiek na moment cofał o sto lat
„EMILIE”
statek towarowo-pasażerski parowy
rok budowy: 1891; stocznia nieznana
wymiary: L-24,50 m; B-3,08 m; Tmax.-2,00 m;
1 maszyna parowa o mocy 48 KM; 1 kocioł parowy; 1 śruba napędowa; nośność: 53 t
numery rejestracji administracyjnej: brak danych
1889: EMILIE – Moritz Matzmorr, Deutsch Eylau [D]
1917: jeszcze w służbie
dalszy los nieznany
Tratwa z szałasem flisaków na Kanale Elbląskim. Zdjęcie opublikowane w National Geographic w grudniu 1928 roku, a powtórzone w tym magazynie w lipcu 2000 roku.
Od 5:40 minuty pokazany jest Kanał. Dla mnie ciekawe pokazanie otwieranie i zamykanie mostu odsuwanego (pokazany kilka postów wcześniej, ale tu wyraźniej).
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum