Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Co to było?
Autor Wiadomość
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7723
Wysłany: Pią Lip 15, 2016 12:14 pm   

Powyższa rycina powstała chyba w oparciu o zdjęcie R.Th.Kuhna z 1879 r.



Ja tam kalfartowania raczej nie widzę ale mogę się mylić :hmm:
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
discus 

Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 309
Wysłany: Pią Lip 15, 2016 9:05 pm   

Dziękuję za dużą rozdzielczość wskazanego miejsca, raczej również nie widzę tutaj konstrukcji do przechyłu statku, jednakże teraz zastanawia mnie konstrukcja po prawej stronie gdy lepiej można ją dostrzec a dokładnie czym może być - pogłębiarką czy raczej młotem do wbijania pali podczas tworzenia nabrzeża. Oczywiście jest to tylko moje rozważanie, które raczej odchodzi od tematu :D
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7723
Wysłany: Sob Lip 16, 2016 9:39 am   

Na pierwszy rzut oka wygląda to jak urządzenie (pływające?) do wbijania pali. Z tym, że nie mam pojęcia, jak w 1879 r. wyglądałaby pogłębiarka. Z pewnością Krzysztof lub inne osoby z inżynierskim "backgroundem" będą w stanie lepiej to ocenić.
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Wiercipietek 


Dołączył: 03 Lut 2010
Posty: 591
Wysłany: Sob Lip 16, 2016 1:00 pm   

Mi też to wygląda na kafar. Na lewo od pala silnik podciągający młot.
Pogłębiarka powinna mieć "ryja" do odsysania urobku lub wiadrowe czerpaki oraz taśmociąg (lub drugiego "ryja") do zrzutu urobku na bok, na barkę na przykład. I była by przez to sporo większa.
Zdziwię się jeżeli na forum nie ma już jakiegoś zdjęcia pogłębiarki.
_________________
Co to ja miałem w tej puszce ... ?
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7723
Wysłany: Sob Lip 16, 2016 2:26 pm   

Da się znaleźć zdjęcia pogłębiarek, z tym że raczej dwudziestowiecznych
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2674
Wysłany: Nie Lip 17, 2016 12:15 pm   

discus napisał/a:
kalfartowania
Raczej "kalfatrowania".
Tam dalej to wszystko jest możliwe, ale ten obiekt, przy nabrzeżu, przy prawej krawędzi najbardziej przypomina mi kafar pływający.
 
 
Henio 

Dołączył: 24 Maj 2011
Posty: 149
Wysłany: Wto Lip 19, 2016 7:15 pm   

Kalfatrowanie to uszczelnianie jednostek pływających (pakułami pakiem itp)

Po wbijaniu pali nie ma urobku , za to jest podczas pogłębiania i niezależnie jaką metodą to się robi , to te wały mogą być po tym , a dlaczego wały ? Urobek zawiera sporo wody i rozłożony równomiernie nie pozwolłby na wjazd z owym w to błoto . Po jakimś czasie woda odsączała się i można było dodawać następny . Tak podnoszono teren pod zabudowę nabrzeży , a kafary wbijały pale , w owym czasie drewniane by teren nie osuwał się .

Maszty , to typowe znaki nawigacyjne na tym szlaku wodnym umożliwiające żeglugę w nocy i budowano je na zakrętach . Drabiny , czy póżniej liny na bloczach umożliwiały zawieszenie światła.
 
MłodyBocieK

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 250
Wysłany: Sob Sty 30, 2021 8:51 am   

Krzysztof napisał/a:
Funkcję kabestanów wyjaśnia Max Kiesewetter w "DAWNO TEMU W NOWYM PORCIE" (chwała tłumaczom).
Cytat:
Między pierwszą i drugą kuchnią {na Westerpatte} znajdował się kielbank (dosł.: ławica do bragowania, czyli przechylania statku w celu jego uszczelnienia od spodu). Tutaj się kładło statki na boku, aby dostać się do części kadłuba będących zazwyczaj pod wodą dla przeprowadzenia koniecznych reperacji. W tym celu przywiązywano do masztów i rei statku liny, które następnie ściągano za pomocą stojących na lądzie wielkich drewnianych wind. By położyć statek całkowicie na boku, przemieszczano też balast na tę burtę, na której miał leżeć. Gdy już leżał na boku, cieśle najpierw usuwali ze szczelin pomiędzy deskami przegniły warg (mieszanka smoły i pakuł używana do uszczelniania poszycia kadłuba), następnie uszczelniali nowym wargiem, który natychmiast smołowano dla lepszej ochrony przed wpływami pogody. Cały ten proces nazywano "kalfatrowaniem", a kielbank porzucono dopiero wtedy, gdy upowszechniły się doki i wynaleziono slip (dosł. slip patentowy).


Kolejne pomoce naukowe w temacie słupa i kabestanów:

Der Hafen zu Neufahrwasser

kielbank_x.jpg
Plik ściągnięto 8736 raz(y) 96,49 KB

kielbank_mapka.JPG
Plik ściągnięto 8736 raz(y) 77,82 KB

 
MłodyBocieK

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 250
Wysłany: Czw Kwi 15, 2021 3:08 pm   kalfatrowanie w Gdańsku

Skoro pod ręką jest mapka


to dołożę kolejny kamyczek do wątku sfotografowany przez pana Kuhna:

kalfatrowanie_x.jpg
Plik ściągnięto 8000 raz(y) 103,16 KB

33Kuhn_całe_x.jpg
Plik ściągnięto 8000 raz(y) 97,92 KB

 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2674
Wysłany: Czw Kwi 15, 2021 3:58 pm   

Dzięki wspólnemu wysiłkowi sporo dowiedzieliśmy się o kielbankach, ale to co sfotografował pan Kuhn

i drugi obiekt w porcie w Wisłoujściu

Nie mogły być stanowiskami do pochylania statków w celu remontu ich podwodnego poszycia.
Taki maszt uniemożliwiałby pochylenie statku ze względu na jego olinowanie.
 
 
MłodyBocieK

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 250
Wysłany: Czw Kwi 15, 2021 5:16 pm   

Krzysztof napisał/a:
ale to co sfotografował pan Kuhn
Obrazek



Wiem, czepiam się, ale w tym wypadku sprawcą był pan Gottheil.

Krzysztof napisał/a:
Taki maszt uniemożliwiałby pochylenie statku ze względu na jego olinowanie.


Tak całkiem nie jestem przekonany, że uniemożliwiałby, pewnie jakieś komplikacje byłyby, ale ludzie cwaniaki są :)





Zastanawiam się czy ów maszt nie służył jako jakaś podpora dla masztu reperowanej jednostki.




 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2674
Wysłany: Czw Kwi 15, 2021 5:57 pm   

Na tych rycinach są pokazane maszty, wprawdzie na łodziach, ale rzeczywiście podtrzymują maszty pochylonych statków.
 
 
MłodyBocieK

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 250
Wysłany: Czw Kwi 15, 2021 6:52 pm   

Dla porządku dodam:


której fragment pojawił się już w drugim poście tego wątku, bo to ona mi to podpieranie podsunęła. Proszę tylko odwrócić wzrok od lewej strony grafiki, a popatrzeć w prawo.

Edytuję dokładając jeszcze jeden obraz:
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2674
Wysłany: Czw Kwi 15, 2021 7:46 pm   

Można zamknąć ten wątek - wszystko jasne. :wink:
Chyba, że znajdziesz rycinę ze statkiem naprawianym w tym miejscu :mrug:
 
 
MłodyBocieK

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 250
Wysłany: Czw Kwi 15, 2021 8:33 pm   

:mrgreen: Chętnie zobaczyłbym jak to wyglądało, może wyciekną jakieś filmy...


A jeszcze do wątku pobocznego o pogłąbiarkach mam dwie ( :hihi: )
ilustracje Henrego Winklesa z ok. połowy XIX w.

Winkles11_x.jpg
Plik ściągnięto 7935 raz(y) 106,16 KB

Winkles_19_x.jpg
Plik ściągnięto 7935 raz(y) 104,2 KB

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk