Witam,
czas nieco odświerzyć wątek kolejowy, choć oglądając zdjęcia nie napawają one optymizmem. ale każdy już mprzywykł do tego co się stało z koleją w Polsce.
Przesyłam stan kilku dworców Kaszuskich/Kociewskich na nieczynnych liniach 212, 229 i 233 oraz most w Bytowie którym nigdy nie pojechał pociąg bo trasę linii przesunięto o jakieś 200 metrów.
Kartuzy 1.JPG
Plik ściągnięto 27824 raz(y) 59,92 KB
Miechucino 4.JPG
Plik ściągnięto 27824 raz(y) 73,57 KB
Miechucino 3.JPG
Plik ściągnięto 27824 raz(y) 60,65 KB
Miechucino 2.JPG
Plik ściągnięto 27824 raz(y) 51,64 KB
Kamienica Królewska 2.JPG tory o dziwo się ostały, natomiast peron został rozebrany, może komuś były potrzebne płyty chonikowe (chyba że ich w ogóle nie było)
Plik ściągnięto 27824 raz(y) 65,39 KB
Kamienica Królewska 1.JPG
Plik ściągnięto 27824 raz(y) 57,35 KB
Kartuzy 8.jpg Kartuska iskierka nadziei. pociąg sezonowy do Gdyni wyjechał ze stacji.
Na tej linii nawet nadzieja już umarła.
Tory zostały rozebrane.
PKP narzeka na brak pieniędzy, a nawet przeglądając te zdjęcia można dojść do wniosku, że to bardzo bogata firma i stać ją na marnotrawienie pieniędzy. Zresztą majątek trwały i ziemia tej firmy to góra pieniędzy.
Widać, że Skarszewy przed podad 100 laty pełniły dużo ważniejszą rolę niż obecnie o czym moż świadczyć okazały budynek dworca. Obecnia na uboczu komunikacyjnym popada w niebyt.
oraz most w Bytowie którym nigdy nie pojechał pociąg bo trasę linii przesunięto o jakieś 200 metrów.
A skąd takie informacje?
Pociągi kursowały po owym moście kilkanaście lat - od uruchomienia odcinka Kościerzyna - Bytów do budowy linii Bytów - Miastko i przebudowy wejścia do Bytowa istniejącej linii z Korzybia.
Bytów - tutaj powiało optymizmem. Pomimo, iż regularnych połączeń nie ma od 18 lat. Dworzec zadbany, jakby czekał na przyjazd pociągu. Widać że włodarzom miasta marzy się przywrócenie regularnych połączeń, oby im się to udało. Póki co została namiastka w postaci pociągu Transcassibia 1 w roku (już w tą sobotę).
A to przepraszam fachowca oraz forumowiczów za omyłkę. Wyciągnąłem zbyt daleko idące wnioski z jednego z przewodków turystycznych, w którym napisano, że most wzniesiono w latach 90 XIX w. na użytek linii Bytów - Miastko, którą ostatecznie poprowadzono inną trasą.
No i znalazłem źródło na internecie pozycja nr 1 na google pod hasłem most w Bytowie.
stronka kaszuby.pl
Wybudowany pod koniec XIX wieku nad rzeką Borują wiadukt, miał służyć powstającej linii kolejowej do Miastka. Jednak już po zakończeniu prac poprowadzono tory zaledwie kilkaset metrów od pierwotnych planów. W rezultacie nie przejechał po nim nigdy żaden skład kolejowy. Na filarach mostu widnieją herby Prus, Pomorza, Bytowa oraz niemieckich kolei.
A propos Bytowa polecam lekturę artykułów Krzysztofa Labuddy w miesięczniku "Świat Kolei" nr 9 i 10/2003. Informacje zamieszczane przez temu podobne serwisy często stanowią mieszankę faktów i informacji wyssanych z palca a te ostatnie im bardziej są nieprawdopodobne tym łatwiej zakorzeniają się w świadomości czytających
Na wiosnę gmina Bytów przejęła wreszcie od PKP zabytkowy most kolejowy. Byłem go dzisiaj oblukać. Stan jest szokujący. Ubytki, spękania łuków i filarów, wysolenia. Od strony północnej, kamienne klucze w przęśle 1 i 3 (licząc od wschodu) mają niewielkie szanse dotrwania do wiosny. Najfajniejsze, że z najwyższych filarów dołem sączy się dość obficie woda, jakby rozszczelniła się jakaś rura biegnąca pod nawierzchnią, a woda penetrowała w dół filarami.
Chciaż dzień był pochmurny, wokół mostu przewinęło się kilkanaście osób robiących zdjęcia (nie licząc miejscowych przechodniów).
Co do użytkowania mostu - mit prostuje UM Bytowa na swojej stronie internetowej:
Cytat:
W procedurze przejęcia przez Gminę Bytów zabytkowego mostu nad Borują urzędnicy Wydziału Gospodarki Przestrzennej dotarli do dokumentów opracowanych przez Ośrodek Dokumentacji Zabytków w Warszawie, obalających wcześniejsze przekonanie, iż most nigdy nie spełniał funkcji mostu kolejowego. W dokumentach źródłowych znajdujemy informację, iż most eksploatowany był zgodnie z przeznaczeniem przez okres około 30 lat. W końcu XIX i na początku XX wieku, kiedy Bytów zyskał rangę węzła kolejowego (połączenie z Kościerzyną i z Lęborkiem) i gdy budowano linię kolejową do Miastka w 1909 r. narodziła się potrzeba przebudowy infrastruktury kolejowej w Bytowie. Zbudowano nowy dworzec a tory poprowadzono sztucznym nasypem, około 150 m na południe od mostu.
No cóż każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma ...
Co prawda to nie stare Brusy ale zawsze coś. Zresztą tam bez zmian od 100 lat chyba, że na gorsze.
W załączeniu trochę miniaturek z kolejnych wycieczek kolejowych po regionie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum