Jak się dowiedziałem, budynek dworca na zdjęciu, mniej więcej z początku lat 50-tych to efekt powojennej odbudowy a raczej zbudowania od podstaw
Tak, musiał powstać w związku z uruchamianiem SKM po II wojnie światowej. To zdjęcie to duża niespodzianka. Pierwszy budynek wrzeszczańskiego dworca został zniszczony w 1945 r. Obecny to modernizacja z lat 60.
Dla norvega. Historycznie rzecz ujmując to pierwszą linią czy też nitką kolejową była obecna trasa SKM. Odbywał się się ruch pociągów a osobowych i towarowych poprzez lokomotywy parowe. W związku z tym tunel pod torami był krótszy tylko pod dwoma rzędami torów obecnej SKM. Jak uruchamiano SKM od początku lat 50-tych to ruch towarowo -osobowy przeniesiono na nowe zbudowane tory i w związku z tym wydłużono tunel. Jak się przyjrzeć zdjęciom to tory dla wspomnianego ruchu osobowo-towarowego nie mają trakcji elektrycznej. Tak w skrócie wygląda historia tunelu pod SKM z przejściem z obecnej Dmowskiego na ulicę Kilińskiego.
Dla norvega. Historycznie rzecz ujmując to pierwszą linią czy też nitką kolejową była obecna trasa SKM.
Przebudowy rozpoczętej przed pierwszą wojną światową nie ukończono. Tzn. nie ułożono drugiej pary torów, obecnych dalekobieżnych, nie wybudowano nowego budynku dworca.
Sagapo8 napisał/a:
Tak w skrócie wygląda historia tunelu pod SKM z przejściem z obecnej Dmowskiego na ulicę Kilińskiego
To ciekawostka, choć jak chwilę pomyśleć, to ma to sens.
Z relacji ojca wynika, że było tak, iż po wojnie zbudowano drewniany budynek dworca w miejscu obecnej pizzerii, koło wejścia do kolejki. W tym czasie kasy biletowe znajdowały się w budynku mieszkalnym koło wiaduktu. Nie wiem czy cały czas ale na pewno tam były. Budynek drewniany funkcjonował do początku lat 50-tych (1952?) po czym został z uwagi na zbudowanie nowego budynku (tego którego zdjęcie dostarczyłem) zlikwidowany. Było to jak wspomniałem na początku lat 50-tych.
Odcinek SKM z Gdańsk Głównego do Sopotu Kamiennego Potoku uruchomiono w styczniu 1952 r. W 1951 r. uruchomiono odcinek Gdańsk - Nowy Port, a decyzję o budowie podjęto w październiku 1950 r.
Po wojnie budynek był wypalony, zburzono go i wybudowano nowy dworzec w miejscu obecnego.
To wydaje się nie do końca dokładne, a wręcz sprzeczne z:
Sagapo8 napisał/a:
po wojnie zbudowano drewniany budynek dworca w miejscu obecnej pizzerii, koło wejścia do kolejki. W tym czasie kasy biletowe znajdowały się w budynku mieszkalnym koło wiaduktu. Nie wiem czy cały czas ale na pewno tam były. Budynek drewniany funkcjonował do początku lat 50-tych (1952?)
Jak rozumiem w miejscu starego (przedwojennego) dworca: "w miejscu obecnej pizzerii, koło wejścia do kolejki". Ale i tu dopatruję się pewnej nielogiczności. Skoro postawiono ten "drewniany budynek" to kasy powinny być w nim. Może te kasy biletowe w budynku mieszkalnym były do momentu jego postawienia? Od 52 r. było to co widzimy na zdjęciu Sagap'a8
Sagapo8 napisał/a:
Jak się dowiedziałem, budynek dworca na zdjęciu, mniej więcej z początku lat 50-tych to efekt powojennej odbudowy a raczej zbudowania od podstaw.
I ten stan trwał do:
norveg napisał/a:
„8 marca 1969 - Zmodernizowany dworzec kolejowy we Wrzeszczu przekazano do użytku. Pierwszy dworzec powstał w tym miejscu w 1870 r. ”
Sporo wiemy, ale może kiedyś, ktoś wygrzebie adjęcie tego "drewnianego budynku". Mógł stać w miejscu starego dworca, ale mógł być również w tym samym miejscu co ten z 52 r. bo tą zaznaczoną na czerwono część budynku podjżewam o wcześniejszą (wojenną) datę powstania. Jeśli tak było to kasy biletowe do budynku mieszkalnego mogły trafić na czas budowy.
Wysłany: Pon Lip 18, 2011 3:11 pm Dworce.Drewniane i ceglane
Dworzec stary przedwojenny spalił się w czasie działań wojennych. To nie ulega wątpliwości. Po wojnie trzeba było postawić nowy. Myślę, że najpierw zbudowano drewniany, prowizoryczny i funkcjonował on do poczatku lat 50-tych. Kasy biletowe (nie wiem czy cały czas) były w budynku mieszkalnym obok wiaduktu. No jak jechał gdzieś i kupował w tym budynku to tak to zapamiętał. Można mu wierzyć. Potem zbudowano ekspresowo ten, którego zdjęcie udało mi się zdobyć a starą budę rozebrano. Tyle udało mi się ustalić.
To, że kasy były kiedyś w tym budynku to i ja sobie przypominam, że ojciec coś takiego mówił.
Sagapo8 napisał/a:
Dworzec stary przedwojenny spalił się w czasie działań wojennych. To nie ulega wątpliwości.
To budzi moje wątpliwości.
na poprzedniej stronie ja żem napisał/a:
Mam wątpliwości, czy stary dworzec dotrwał do 45 r. i czy to on się spalił (został spalony). To, że w okresie międzywojennym nie dokończono rozbudowy i zmiany lokalizacji budynku dworcowego jest w miarę oczywiste. Polski dworzec w nie polskim Wrzeszczu. Nie dokończenie tej inwestycji musiało być sporą bolączką dla mieszkańców i dziwne by było gdyby Niemcy, po przejęciu terenów kolejowych nie zabrali się za jej dokończenie.
W ramach uzupełnienia. Skany niestety są marne i to bardzo. Oba z „Dziennika Bałtyckiego”:
1) o rozpoczęciu kursów kolejki elektrycznej na trasie Gdańsk - Sopot w dniu 2 stycznia 1952 r. (wycinek z gazety z 3 stycznia 1952 r.)
2) o otwarciu dworca we Wrzeszczu w dniu 24 stycznia 1952 r. zbudowanego w przeciągu 65 dni (wycinek z gazety z 25 stycznia 1952 r.)
No to zdjęcie musi być z 1952 roku. No i rację miał ojciec który twierdził, że była wmurowana tablica na cześć klasy robotniczej, która postawiła dworzec w 66 dni. Zresztą to się zazębia, oddawano linię to i postawiono dworzec.
Jeśli dobrze pamiętam to publiczne wejście do tego pawilonu było od strony wejścia - schodów. W pierwszej części były kasy biletowe po lewej i poczekalnia. Za przepierzeniem w połowie(?) pawilonu był bufet
Wydaje mi się, że na moją, zapamiętaną z dzieciństwa, wizję dawnego dworca nałożyły się dwa obiekty. Drewniany z bufetem i ten pawilon (52 - 69), który istniał tylko 17 lat. Tam już bufetu, chyba, nie było.
Dla norvega. Historycznie rzecz ujmując to pierwszą linią czy też nitką kolejową była obecna trasa SKM.
To niemożliwe. Zobacz jak usytuowana jest słynna nastawnia. Jest ona tylko nad dwoma torami i to one były z pewnością najpierw zbudowane - a są to tory "dalekobieżne" - nie SKMki.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum