Potrzebuję pomocy fachowców przy określeniu marki tych strażackich wozów. Ponoć niektóre z nich to przerobione niemieckie frontowce... nie wiem ile w tym prawdy - opieram się na wspomnieniach sprzed 60 lat. Zdjęcia pochodzą z Pruszcza lat 50-tych.
Mało kompetentny jestem w tematach motoryzacyjnych. Straz-3.jpg kojarzy mi się z autem marki ZAZ, produkowanym potem w oparciu o licencje w Lublinie, pod marką Lublin...
Potrzebuję pomocy fachowców przy określeniu marki tych strażackich wozów...
Na początku zapytam co znaczą te napisy na pojazdach – czy możesz to rozszyfrować?
Jeśli zaś chodzi o marki pokazanych pojazdów to wydaje mi się, że jednoznacznie będzie trudno do końca to wyjaśnić. Samochody są moim zdaniem poskładane z różnych elementów pochodzących ze zdobyczy powojennych. Fot. oznaczone nr 1 i 2 przedstawiają samochód zbudowany z podwozia nie związanego pierwotnie z nadwoziem tu widocznym. Moim zdaniem kabina kierowcy z osłoną silnika pochodzi z samochodu Steyr 1500A albo 2000A, natomiast podwozie prawdopodobnie z samochodu International. Pozostała część nadwozia została dorobiona w warunkach warsztatowych chyba z wykorzystaniem fragmentów nadwozi innych pojazdów. Na czym opieram swoje przypuszczenia? – W samochodzie Steyr silnik mieści się całkowicie przed przegrodą czołową, a tu na pierwszej fot. widać przez otwarte drzwi kabiny pokrywę silnika wchodzącą do wnętrza kabiny kierowcy. Kolumna kierownicy jest pochylona pod znacznie mniejszym kątem niż w oryginale i sięga jak się wydaje prawie do zderzaka – gdzie zamocowana jest przekładnia. Koła takie również nie były stosowane w tym samochodzie.
Na fot.nr 3 widoczny jest samochód GMC- CCKW-353 czyli wersja o zwiększonym rozstawie osi. Zamknięta kabina kierowcy i wyciągarka. W tym przypadku prawdopodobnie wykorzystano zabudowę oryginalną z innego wozu bojowego straży poż. i dostosowano do tego podwozia z kabiną kierowcy. Widać wyrażnie jak wpasowano węższą kabinę do szerszego przedziału załogowego – drzwi jakby rozbiegały się w tyle kabiny.
Fot. nr 4 wzbudza u mnie pewne wątpliwości i muszę jeszcze przeanalizować pewne szczegóły.
Natomiast przód samochodu z kabiną kierowcy z fot. nr5 wydaje mi się pochodzić z Bedforda OYD, choć błotniki przednie są trochę za długie pod zderzakiem i nie posiadają charakterystycznych scięć na zewn. przednich końcach. Także koła nie pasują mi do tego modelu. Zabudowa specjalna nie wygląda na fabryczną.
Przyjrzę się jeszcze dokładniej tym fot. i dopiszę swoje spostrzeżenia. Chętnie poznam zdanie innych kolegów. Jeśli mógłbyś zeskanować w dobrej rozdzielczości koła sam. z fot. 1 i 2, oraz przód sam. z fot. nr 4 – to można by upewnić się co ich pochodzenia. Pozdrawiam.
Na początku zapytam co znaczą te napisy na pojazdach – czy możesz to rozszyfrować?
Skrót CZPC oznacza Centralny Zarząd Przemysłu Cukrowniczego zatem prawdopodobnie byłyby to pojazdy zakładowej straży pożarnej cukrowni w Pruszczu Gdańskim.
A za wyjaśnienia odnoście wozów strażackich wielkie
Wszystko się zgadza. Pojazdy pochodziły w cukrowniczych OSP, jednak z Pruszcza pochodzi tylko wóz ze zdjęć nr 1 i 2, reszta pewnie z okazji defilady bądż strażackich zawodów pochodziła z sąsiednich jednostek.
pawel.45 - dziękuję bardzo za pomoc, szczegółowe zdjęcia wyślę na @.
Witam.
Dziękuję Wam za wyjaśnienie znaczenia skrótów i przysłane przez Swissa fot. Niestety nie mogłem wcześniej zająć się nimi – teraz uzupełnię nieco swoje wcześniejsze spostrzeżenia.
Wszystkie fot. przedstawione tutaj wykonano pomiędzy 1951 a 1957r. – bo samochody posiadają tabl.rej. wz. 1950r. – stosowane w tych latach. Jedynie na fot. od przodu samochodu z cukrowni Pruszcz (nie pokazanej tu przez autora tego tematu) widoczna jest tabl.rej.wz.1956r.
Teraz parę słów o samochodzie z fot. straż 4 – to jest wóz gaśniczy (prawdopodobnie LF8) na 3-tonowym podwoziu Opel Blitz model A – czyli z napędem wszystkich kół. Niestety nie można mieć pewności czy jest to produkt Opla, bo na licencji produkowany był również jako Mercedes Benz L 701. Zabudowa o drewniano-metalowej konstrukcji przypomina nadwozie produkowane przez Magirusa. Nie mam jednak pewności co do oryginalności, bo szczegóły nie są dobrze widoczne, a przedni prosty zderzak też nie pasuje do fabrycznego wyposażenia.
Wracając do samochodu straży zakładowej cukrowni z Pruszcza – podwozie z kołami tego wzoru może pochodzić od 2-4 tonowego samochodu IHC Serie D model z 1938r., lub Serie K – modele od 1941-45r. (Pojazdy takie w znacznych ilościach były dostarczane do ZSRR w ramach umowy o pomocy wojennej, a także po wojnie do Polski przez UNRRA). Samochód ten posiada bardzo charakterystyczne kulkowe tylne światła odblaskowe (widoczne są one na przesłanych mi fot. tyłu samochodu na białych polach namalowanych na płycie poniżej ramy podwozia). Takie odblaski były stosowane również w niektórych modelach samochodów Dodge. Na tych zdjęciach widać też niemieckie przenośne zwijadła węży tłocznych. Pozdrawiam.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum