Dawny Gdańsk

Gdańsk - Sopot - Gdynia - Ciemne chmury nad parowozownią Gdańsk Zaspa

Hamburger - Wto Lut 23, 2010 7:42 pm
Temat postu: Ciemne chmury nad parowozownią Gdańsk Zaspa
Gazeta napisał/a:
Ciemne chmury zbierają się nad parowozownią na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. PKP chce budynek wyburzyć. Tym samym do historii przeszedłby kolejny autentyczny ślad dawnego Gdańska.

Na początku trzeba uczciwie przyznać - parowozownia nie jest w najlepszym stanie. Fragment budynku został już rozebrany (pozostały jedynie mury), choć większość ciągle prezentuje się całkiem nieźle - zachowały się stalowe drzwi, w dobrej kondycji jest też towarzysząca budynkowi wysoka wieża ciśnień. Obecnie budynek jest wynajmowany przez firmy transportowe które traktują go jako magazyn. I choć dziś cała okolica to jeden z najbardziej zaniedbanych rejonów Gdańska, perspektywy ma całkiem dobre - bezpośrednie sąsiedztwo nowego stadionu, plany (choć na razie mgliste) dotyczące zabudowy biurowej, czy planowana przez Biuro Rozwoju Gdańska duża, wielkomiejska dzielnica mieszkaniowa pomiędzy stacją Zaspa Towarowa, Drogą Zieloną, a al. Hallera sprawią, że za kilkanaście lat będzie to jedno z bardziej atrakcyjnych miejsc w Trójmieście.

Wiele wskazuje na to, że parowozownia jednak tych czasów nie dotrwa. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa odcinka Drogi Zielonej - czyli dwujezdniowej, częściowo bezkolizyjnej arterii która do 2013 połączy skrzyżowanie Uczniowskiej, Czarnego Dworu i Hallera w Brzeźnie ze skrzyżowaniem Marynarki Polskiej, Uczniowskiej i Wielopola w sąsiedztwie stadionu. Planowana trasa przecina stację dokładnie w miejscu, gdzie stoi parowozownia. Trzeba przyznać, że projektanci nie poszli na łatwiznę - kilka miesięcy temu pisaliśmy, że parowozownia zostanie ocalona, bo wiadukt na którym Droga Zielona pokona tory stacji kolejowej zostanie wydłużony i przebiegnie także nad nią. Potem ta wizja została nawet doprecyzowana - zaplanowano nowoczesny łukowy wiadukt, który niejako wcina się w dach starej parowozowni. Można powiedzieć - odważne połączenie starego z nowym w europejskim stylu.

Te ustalenia są już nieaktualne. Okazało się, że zapał drogowców i projektantów do ocalenia faktycznego zabytku architektury przemysłowej w Gdańsku (choć oficjalnie do rejestrów nie wpisanego) spotkał się z obojętnością i niezrozumieniem kolejarzy odpowiedzialnych za nieruchomości których kolej już nie używa. Dla nich, komplikacje związane z dopasowaniem estakady i parowozowni to zbyt wielkie wyzwanie. A sama konieczność budowy nowej drogi to idealna okazja, by problemu (z ich punktu widzenia) się po prostu pozbyć, wyburzając parowozownię.

Wiem, że u czytelników pojawić się wątpliwości, czy z jednej strony ceglana hala jest wartościowym obiektem, a z drugiej, czy znajdzie się jakiś sposób by ją sensownie zagospodarować. Co do wartości historycznej parowozowni argument jest jeden - jej autentyczność. Podniecamy się betonowo-styropianowymi podróbkami dawnego Gdańska na Głównym Mieście, a równocześnie pozwalamy bezpowrotnie odejść w zapomnienie autentycznym budynkom. Straciliśmy już za PRL pierzejową zabudowę Podwala Grodzkiego, a w ostatnich latach na naszych oczach giną Zakłady Mięsne.

Co do potencjalnego wykorzystania budynku, do głowy przychodzi mi setka pomysłów - jak choćby tak popularne lofty mieszkaniowe (z widokiem na PGE Arenę!) czy np. muzeum transportu. Rozwiązanie jest z resztą bardzo proste - wystarczy, że kolejarze wystawią parowozownię na sprzedaż w przetargu, z zastrzeżeniem, że po przebudowie jej konstrukcja musi zostać całkowicie zachowana. Jestem pewien, że ambitni trójmiejscy deweloperzy na taką atrakcyjną ofertę się skuszą.


Autor: Michał Tusk
Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto

Wypada dodać, że parowozownia wybudowana została w 1887 r. i w nieuszkodzonym stanie przetrwała dwie wojny światowe. Służyła kolei przez 104 lata, a następnie przekazana została różnym firmom w dzierżawę.

Cypis - Wto Lut 23, 2010 8:15 pm

Czy ja wiem czy deweloperzy się skuszą hmm... Średnia to przyjemność mieszkać pomiędzy linią kolejową z górką rozrządową i przyszłą drogową arterią komunikacyjną.
Pozdrawiam

Jarek z Wrzeszcza - Wto Lut 23, 2010 8:25 pm

Dla tych, co jeszcze nie znają: http://www.dolnywrzeszcz....haltestelle.htm.
pumeks - Wto Lut 23, 2010 8:47 pm
Temat postu: Re: Ciemne chmury nad parowozownią Gdańsk Zaspa
Michał Tusk napisał/a:
do głowy przychodzi mi setka pomysłów - jak choćby tak popularne lofty mieszkaniowe
(.......)
Jestem pewien, że ambitni trójmiejscy deweloperzy na taką atrakcyjną ofertę się skuszą.

Widzieliście gdzieś w Gdańsku lofty? i ambitnych deweloperów? :hihi:

Hamburger - Wto Lut 23, 2010 9:25 pm

W tym tekście o Dolnym Wrzeszczu jest parę istotnych błędów m.in.: po wojnie pociągi ruszyły nie 2.01.1951 r. (to oficjalnie dzień uruchomienia trakcji elektrycznej) ale w 1945 r., budynek dla administracji i kierownictwa parowozowni to nie budynek stacyjny.
pumeks - Wto Lut 23, 2010 9:46 pm
Temat postu: Re: Ciemne chmury nad parowozownią Gdańsk Zaspa
Hamburger napisał/a:
Wypada dodać, że parowozownia wybudowana została w 1887 r. (...)

Projekt Dolny Wrzeszcz napisał/a:
Dworzec przeładunkowy Zaspa Towarowa (Rangierbahnhof Saspe) powstał na początku wieku XX (zaznaczony jest już na planach pochodzących z 1908 roku), przy czym zabudowania, które możemy dziś podziwiać, pochodzą z okresu późniejszego (część powstała w latach 1913-1914, a np. lokomotywownia i dworzec - w 1917 roku).

Chętnie bym się dowiedział, która z dat jest prawdziwa (bo chyba chodzi o ten sam obiekt?)

Hamburger - Sro Lut 24, 2010 12:20 am

W latach 80. ówczesny maszynista-instruktor znalazł na strychu budynku administracyjnego MD Zaspa dokumenty mówiące o tym, ze w 1887 r. tam powstała parowozownia. Być może chodzi tu o małą dwustanowiskową szopę na terenie Freihafen, niewykluczone jednak że właśnie tu powstała pierwsza parowozownia. Natomiast stacja rozrządowa na Zaspie powstała już w latach 80/90. XIX w. i wkrótce, po oddaniu do eksploatacji w dniu 15.08.1899 r. odcinka Saspe - Weichselbahnhof nabrała dużego znaczenia. Wydaje się że w 1917 r. obiekty te (stację i parowozownię) rozbudowano.
mikado - Sro Lut 24, 2010 2:53 pm

Czyli chodzi tu o lokomotywownię wachlarzową nieopodal wiaduktu na ul. Uczniowskiej? Miałam zamiar wybrać się w to miejsce jak tylko znikną śniegi, tym razem mam nadzieję, że polska biurokracja mnie nie zawiedzie :D
pumeks - Sro Lut 24, 2010 3:07 pm

Na innym forum Hamburger zamieścił kiedyś parę zdjęć z lat siedemdziesiątych:




Hamburger - Sro Lut 24, 2010 7:03 pm

Pumeks mnie uprzedził, gdyż porcję zdjęć trzymałem w zanadrzu do momentu aż przyjdą wspomnienia.... Wybaczcie mi więc zwłokę, ale serce mi się ściska jak widzę te zrujnowane hale, dla których nie ma miejsca w nowej rzeczywistości.
Faktycznie w latach 70. wykonałem trochę różnych ujęć tego niesamowitego miejsca. Tu stacjonowały dziś zapomniane, bądź znane młodej generacji tylko ze skansenów serie jak Oi1, Ok1, Tr203, Ty2, Ty4, Ty51, Ty246, czy ostatnia w Polsce Tw1-90 zwana "Kaczką". Tu panowała atmosfera pary przez 24 h na dobę i spotykały się różne "konie pociągowe" z innych jednostek jak Malbork, Zajączkowo Tcz., Bydgoszcz Gł., Toruń, Olsztyn itd. Były to maszyny serii Pm2, Pt47, Ol49, Ok1, Oi2 i inne. Wówczas byłem częstym świadkiem różnych zjawisk o których dziś możemy tylko pomarzyć. Np. w dni robocze, wczesnym rankiem w kierunku Gdańska Głównego wruszało 8 skuplowanych ze sobą parowozów różnych serii - to był widok ! Na manewrach na stacji rozrządowej Gd. Zaspa codziennie pracowały minimum 3 lokomotywy, z których jedna po południu z ciężkim bruttem udawała się do obsługi odcinka Zaspa - dworzec Wiślany. W międzyczasie w Brzeźnie, wzdłuż toru wyrosły już nowoczesne bloki, a tu czas jakby się zatrzymał - parowóz majestatycznie przemierzał szlak obok osiedla i cały skład z łoskotem przejeżdżał przez skrzyżowanie pod kątem 90° z torami tramwajowymi na ulicy Marynarki Polskiej.

Gdy po latach znów ujrzałem parowozownię, nie mogłem uwierzyć własnym oczom ! Czułem się jak 90 letni starzec, który pod koniec życia przybył oglądać miejsce bliske swej młodości - chce coś powiedzieć, ale zatyka go brak tchu, gdyż zupełnie nie może pojąć co się stało.... Hala i budynek administracji zrujnowane, prawie wszystkie parowozy, obrotnica oraz urządzenia do obrządzania maszyn dawno pocięte na złom, i.... cisza, kompletna cisza, i żadnych ludzi.

mikado - Sro Lut 24, 2010 7:28 pm

mieszkałam na uczniowskiej, ale bliżej ul. Gdańskiej, poza tym byłam za mała, żeby te parowozy pamiętać :oops: a szkoda...
Hamburger, mam takie pytanie odnośnie forum Miłosników Kolei. Przewija się tam nazwa stacji/parowozowni (sama nie wiem za bardzo) Danzig Saspe i Danzig Odz. Co znaczy drugi skrót? Bardzo mnie to zastanawia... :khmm:

Hamburger - Sro Lut 24, 2010 7:37 pm

Danzig Odz - to skrót od parowozowni Danzig Olivaer Tor, która wówczas była parowozownią główną, a Dzg Saspe tylko pomocniczą.
Przy okazji poprawiłem ostrość fotki.

mikado - Sro Lut 24, 2010 7:51 pm

Dziękuję :) a zachowało się coś z parowozowni przy Bramie Oliwskiej? Czy ktoś wie cokolwiek na temat lokomotywowni wachlarzowej przy trakcie Św. Wojciecha na wys. ul. Sandomierskiej? Nie bywam w tych rejonach, a znalazłam ją na mapie satelitarnej, jest jakoś szczególnie warta uwagi lub stara? Nie wiem, czy powinnam się fatygować z aparatem :mrgreen:
Hamburger - Sro Lut 24, 2010 8:05 pm

Z parowozowni na Oliwcu (Olivaer Tor) zachował się budynek z dużym zegarem na ścianie widoczny z przystanku Gdańsk Stocznia. W miejscu gdzie była hala wachlarzowa stoi wybudowany na pocz. lat 50. budynek utrzymania sieci trakcyjnej i stacjonuje tam skład pociągu sieciowego.
Parowozownia przy ul. Sandomierskiej to dawna parowozownia Danzig Rdz, po wojnie Gdańsk Południowy. Tu rozpoczął sie proces modernizacji PKP, gdy wprowadzono w l. 50. pojazdy spalinowe. W miedzyczasie hala uległa różnym zmianom i przeróbkom tak, że z pierwotnego wyglądu (no może poza samą bryłą) niewiele pozostało.

pumeks - Czw Lut 25, 2010 9:34 am

Hamburger napisał/a:
MD Zaspa

A swoją drogą, poproszę wtajemniczonych o rozszyfrowanie skrótu MD. Domyślam się, że oznacza on lokomotywownię, a na swój wewnętrzny użytek tłumaczę go sobie "Maschinen Depot", ale pewnie jest trochę inaczej?
Tak w ogóle, przypomniałem sobie, że już gdzieś widziałem to kolorowe zdjęcie dymiącego parowozu, które podlinkowałem wczoraj. No i okazało się, że faktycznie, kupiłem kiedyś dwie pocztówki ze zdjęciami lokomotyw podpisanych jako "MD Zaspa" (na drugiej inny parowóz prowadzi pociąg do Kościerzyny w rejonie stacji Gdańsk Osowa). :wink:

Hamburger - Czw Lut 25, 2010 12:48 pm

[quote]"Maschinen Depot"
jak najbardziej słusznie, może być też "maszynowa dyspozytornia".
Kilka lat temu zostało wydanych 9 wzorów pocztówek wykonanych w latach 70. w różnych miejscach Polski. W sumie udało się wówczas wykonać około tysiąca zdjęć, o wiele za mało zważywszy późniejszą degrengoladę kolei. Ale kto wtedy to przewidział ? Kolej się modernizowała, rozrastała, budowano nowe linie, powstawały nowe dworce kolejowe, więc wydawało się że jest faktycznie "żelazna", w jakimś stopniu niezniszczalna !
A propos zdjęć w MD Zaspa - jednego nie mogę sobie wybaczyć: tuż obok dyspozytora (na torze przy wjeździe do szopy nr 1) stał wówczas stary pruski 4-ro osiowy wagon sypialny, który służył za noclegownię dla drużyn trakcyjnych. Wagon był w oryginalnym stanie i pamiętał początek XX w. Niestety, nie wykonałem żadnego zdjęcia tego unikatu. Może ktoś z Forumowiczów ma gdzieś w swoich zbiorach fotkę tego wagonu ?

norveg - Czw Lut 25, 2010 1:01 pm

mikado napisał/a:
Czy ktoś wie cokolwiek na temat lokomotywowni wachlarzowej przy trakcie Św. Wojciecha na wys. ul. Sandomierskiej? Nie bywam w tych rejonach, a znalazłam ją na mapie satelitarnej, jest jakoś szczególnie warta uwagi lub stara? Nie wiem, czy powinnam się fatygować z aparatem


Było niedawno w innym wątku. Informacji trochę od tego miejsca http://www.forum.dawnygda...p=116687#116687

norveg - Czw Lut 25, 2010 1:24 pm

Hamburger napisał/a:
Wydaje się że w 1917 r. obiekty te (stację i parowozownię) rozbudowano.


Lub zakończono rozbudowę rozpoczętą w latach 1913/1914. Nie pamiętam niestety kto i w którym wątku (i nie mogę teraz odnaleźć :???: ), ale pokazywany był obrazek fragmentu Zentralblat... z 1914 r. z kwotą przy haśle o rozbudowie stacji Saspe.

feyg - Czw Lut 25, 2010 2:42 pm

norveg napisał/a:


Lub zakończono rozbudowę rozpoczętą w latach 1913/1914. Nie pamiętam niestety kto i w którym wątku (i nie mogę teraz odnaleźć :???: ), ale pokazywany był obrazek fragmentu Zentralblat... z 1914 r. z kwotą przy haśle o rozbudowie stacji Saspe.

To chyba chodzi o mnie: :wink:


1914

1915

1916

1917

norveg - Czw Lut 25, 2010 2:58 pm

feyg napisał/a:
To chyba chodzi o mnie:

Tak! Teraz sobie przypominam :D
I o te fragmenty Zentralblat mi chodziło :== , a że nie jestem w domu, to nie mam ich pod ręką. Swoją drogą, nawet takie wykazy, to ciekawy materiał.

Jarek z Wrzeszcza - Czw Lut 25, 2010 7:31 pm

A mógłby ktoś z Was udostępnić mi ten nr Zentralblata?
2xM - Czw Lut 25, 2010 7:42 pm

Nie tylko ten. Trzeba tylko wpisać, co Cię interesuje :D
http://opus.kobv.de/cgi-z...&dr_e_year=2009
W PDFach działa również wyszukiwanie, więc jeśli użyjesz opcji szukaj, nie musisz przeglądać całego tekstu.

Jarek z Wrzeszcza - Czw Lut 25, 2010 7:45 pm

No właśnie przypomniałem sobie, że przecież są Google i przed momentem znalazłem właśnie to archiwum :D Dzięki :wink:
Pepo - Sob Mar 13, 2010 3:22 pm
Temat postu: Re: Ciemne chmury nad parowozownią Gdańsk Zaspa
pumeks napisał/a:
Hamburger napisał/a:
Wypada dodać, że parowozownia wybudowana została w 1887 r. (...)

Projekt Dolny Wrzeszcz napisał/a:
Dworzec przeładunkowy Zaspa Towarowa (Rangierbahnhof Saspe) powstał na początku wieku XX (zaznaczony jest już na planach pochodzących z 1908 roku), przy czym zabudowania, które możemy dziś podziwiać, pochodzą z okresu późniejszego (część powstała w latach 1913-1914, a np. lokomotywownia i dworzec - w 1917 roku).

Chętnie bym się dowiedział, która z dat jest prawdziwa (bo chyba chodzi o ten sam obiekt?)


Z zabudowaniami przy Rangerbahnohof Saspe zawsze był mały problem - nie udało mi się dotąd potwierdzić na 100% przytoczonych dat (czyt. znalazłem tylko po jednym źródle do datacji, a dostępne mi mapy nie rozwiązuja niestety sprawy). Datę 1917 r. zaczerpnąłem z "Kroniki Gdańska 997-1997", natomiast 1913-1914 z opracowania aurostwa O.Müllera o Brzeźnie.

Ale - tak jak wspomniałem - są to słabe poszlaki.

feyg - Pią Wrz 16, 2011 8:32 am

Parowozownia znika....

Cytat:
27-letnia parowozownia przy ul. Uczniowskiej znika z krajobrazu Gdańska. Rozbiera ją wykonawca Drogi Zielonej, która będzie częścią Trasy Słowackiego.

W miejscu parowozowni pojawi się do końca 2012 r. Droga Zielona i pętla autobusowa.
W czwartek ruszyły wyburzenia dawnej parowozowni na granicy Wrzeszcza i Letnicy zobacz na mapie Gdańska. Jako pierwsi pokazujemy, jak one przebiegają.

Parowozownia musi zostać rozebrana, bo stoi dokładnie w świetle Drogi Zielonej, która powstaje jako fragment Trasy Słowackiego. W miejscu parowozowni powstanie wiadukt, którym trasa pobiegnie nad torami kolejowymi oraz tymczasowa pętla autobusowa. Sprawę szczegółowo poruszaliśmy w artykule z maja.

Na razie trwają prace porządkowe wewnątrz pomieszczeń, w których kilkadziesiąt lat temu na rozruch oczekiwały lokomotywy. Praca zacznie tam wrzeć od poniedziałku. Wtedy zacznie się burzenie ścian i stalowego nitowanego dachu.

Na razie zostanie wyburzona tylko północna część obiektu, bowiem w południowym skrzydle rezyduje wciąż firma spedycyjna.

norveg - Pią Wrz 16, 2011 7:57 pm

feyg napisał/a:
Parowozownia znika....


Tylko skąd się autorowi tekstu na trojmiasto.pl wziął ten 1884 r.? O_o Wedle mojej, przyznaję skąpej, wiedzy dopiero ok. 1897 powstała tam parowozownia i była to raczej dwustanowiskowa szopa. Parowozownia wachlarzowa to raczej lata I WŚ – ok. 1913 rozpoczęto rozbudowę stacji rozrządowej Zaspa, prace trwały w zasadzie do końca wojny.

totenkopf1956 - Pon Paź 03, 2011 5:55 pm

Parowozownia Gdańsk Zaspa - obraz wczorajszy.
slowik45 - Sob Paź 08, 2011 4:08 pm

Komin przeszedł do historii :( http://www.trojmiasto.pl/...nej-n52025.html
totenkopf1956 - Sob Paź 08, 2011 5:54 pm

slowik45 napisał/a:
Komin przeszedł do historii :( http://www.trojmiasto.pl/...nej-n52025.html

Postępu nie da się zatrzymać, dla mnie te kominy i wieża ciśnień stały tam od zawsze.
Uwieczniona historia raz jeszcze.

TOMB - Nie Paź 09, 2011 2:58 pm
Temat postu: uwiecznione 24.06.2011
Wyburzona już część parowozowni z widocznym kominem.
roko - Sro Paź 12, 2011 9:59 am
Temat postu: Marzec 2010
Do wyżej prezentowanych zdjęć dorzucam kilka wykonanych w marcu 2010 a więc jeszcze przed rozpoczęciem remontu wiaduktu na Uczniowskiej.
totenkopf1956 - Nie Paź 16, 2011 8:38 pm

Tu zaszła zmiana, fotki wykonane dzisiaj. Apropo ciekawe, co zrobiono z mogiłą żołnierza, która tu przedtem się znajdowała.
slowik45 - Nie Paź 16, 2011 8:55 pm

Przeniesiono na cmentarz żołnierzy zd Radzieckich.
totenkopf1956 - Nie Paź 16, 2011 9:15 pm

slowik45 napisał/a:
Przeniesiono na cmentarz żołnierzy zd Radzieckich.

Dzięki za informację.
Pozdrowienia.

totenkopf1956 - Sob Paź 22, 2011 7:53 pm

Dzisiejszy rekonesans, co o tym sądzicie? :skolowany: :brake:
norveg - Sob Paź 22, 2011 8:27 pm

totenkopf1956 napisał/a:
Dzisiejszy rekonesans, co o tym sądzicie

To w związku z budową Drogi Zielonej http://korki.trojmiasto.p...ace-n52280.html

Marek Z - Nie Paź 23, 2011 12:23 am

totenkopf1956 napisał/a:
co o tym sądzicie?


Hmm.. Czegoś tutaj nie rozumiem. Najpierw budowali przez rok czasu, żeby teraz rozbierać nawierzchnię ? Czyżby nie dało się wykonać fragmentu Drogi Zielonej już wcześniej. Przecież wiadomo było, że będzie przebiegała w tym właśnie miejscu... :???:

slowik45 - Nie Paź 23, 2011 10:22 am

I teraz wiadomo dlaczego u nas kilometr drogi kosztuje kilka razy więcej niż gdzie indziej :hihi: .
roko - Nie Lis 06, 2011 10:27 am

totenkopf1956 napisał/a:
Dzisiejszy rekonesans, co o tym sądzicie? :skolowany: :brake:


Cóż można o tym sądzić, hmm, kiedyś był taki zespół Józefa Skrzeka SBB czyli Szukaj, Burz i Buduj. W muzyce pewne zmiany rytmu, linii melodycznej i innych jak najbardziej poszukiwane są ale w ruchu komunikacyjnym raczej nie za bardzo.

Zdjęcia z wczoraj.

slowik45 - Nie Lis 06, 2011 11:58 am

CO TO Qrrrrrrrrr.........jest :wow: , przecież za tą zmarnowaną kasę to by Łąkową wyremontowano , no i jak zwykle nikt za nic nie odpowiada :evil:
Marek Z - Nie Lis 06, 2011 2:58 pm

Ja też oczom nie wierzę... Niesamowite !! To nie jest jakiś fotomontaż ? :II
danielewicz - Nie Lis 06, 2011 6:21 pm

8O
Normalnie nie chce się wierzyć, ręce opadają... Tak było ładnie zrobione, cieszyło oko; może znowu będzie ładnie a może ładniej ale ile pieniędzy poszło w błoto :roll:
A co jest jeszcze smutne: winnych nie ma bo przecież jest dobrze.

totenkopf1956 - Nie Lis 06, 2011 7:07 pm

Dorzucę coś od siebie, fotki zrobione wczoraj. Zastanawiam się czy coś takiego mogło by się wydarzyć w Wolnym Mieście Gdańsku.
Jarek z Wrzeszcza - Nie Lis 06, 2011 9:33 pm

W fascynującym kraju żyjemy... :II
seestrasse - Nie Lis 06, 2011 10:27 pm

a tak ładnie wyglądało to miejsce we wrześniu
żaaal...

1852m - Sro Lis 09, 2011 11:36 pm

Jeszcze cos z mojego dysku:

2008 04 06

Zrobione dnia 2011/04/09 08:31:05

totenkopf1956 - Sob Gru 03, 2011 2:34 pm

Od nowa „ Polska Ludowa”, stan na dzień dzisiejszy.
Martino - Sob Gru 03, 2011 3:00 pm

wreszcie się coś ruszyło w tym smutnym miejscu.
luanda - Sob Gru 03, 2011 11:36 pm

Ale się wściekłem!
Uważam że nasypy były potrzebne na otwarcie stadionu i wybory.
Czuję się okradziony!

Mikołaj - Sob Gru 03, 2011 11:44 pm

luanda napisał/a:
Uważam że nasypy były potrzebne na otwarcie stadionu i wybory.


http://www.trojmiasto.pl/...iej-n52493.html
Cytat:

Co spowodowało, że miasto zleciło rozbiórkę drogi zbudowanej zaledwie cztery miesiące wcześniej? - Gdy trzy lata temu przygotowywaliśmy się do przebudowy Czerwonego Wiaduktu, nie mieliśmy gwarancji, że Droga Zielona powstanie. Gdy okazało się, że jednak mamy na to środki, było już za późno na wstrzymywanie przebudowy Czerwonego Wiaduktu. Poza tym wiadukt był nam potrzebny, ponieważ musimy zapewnić drogę ewakuacyjną podczas meczów Euro 2012 na stadionie w Letnicy - tłumaczy Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

luanda - Nie Gru 04, 2011 12:46 am

Mikołaj napisał/a:
luanda napisał/a:
Uważam że nasypy były potrzebne na otwarcie stadionu i wybory.


http://www.trojmiasto.pl/...iej-n52493.html
Cytat:

Co spowodowało, że miasto zleciło rozbiórkę drogi zbudowanej zaledwie cztery miesiące wcześniej? - Gdy trzy lata temu przygotowywaliśmy się do przebudowy Czerwonego Wiaduktu, nie mieliśmy gwarancji, że Droga Zielona powstanie. Gdy okazało się, że jednak mamy na to środki, było już za późno na wstrzymywanie przebudowy Czerwonego Wiaduktu. Poza tym wiadukt był nam potrzebny, ponieważ musimy zapewnić drogę ewakuacyjną podczas meczów Euro 2012 na stadionie w Letnicy - tłumaczy Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.


Dla mnie to jest jeden cyrk...
Jak któregoś tam września reprezentacja PZPN grała z Niemcami, to z jakiś tam powodów bezpieczeństwa towarowy ruch kolejowy został wyłączony na cały dzień.
Nie wiem, kogo jeszcze, ale mnie to ubodło ewidentną stratą, bo 1500 ton cukru z portu nie wyjechało, wyłącznie z tego powodu ;/

Martino - Pon Gru 05, 2011 12:40 pm

wątek nazywał się: "ciemne chmury nad parowozownią Gdańsk Zaspa"
slowik45 - Sro Lut 01, 2012 9:55 pm

W najbliższą sobotę mają ponoć wysadzać drugi komin .
slowik45 - Sob Lut 04, 2012 4:07 pm

No i ni ma już komina :II http://www.trojmiasto.pl/...wni-n55169.html
totenkopf1956 - Nie Mar 11, 2012 1:27 pm

Kominy już padły lecz bitwa trwa nadal , obrazki sprzed tygodnia .
TOMB - Wto Mar 13, 2012 4:35 pm
Temat postu: wątek
Martino napisał/a:
wątek nazywał się: "ciemne chmury nad parowozownią Gdańsk Zaspa"

No właśnie. Zostały juz tylko "ciemne chmury".

Krzysztof - Sob Sie 22, 2020 9:21 pm
Temat postu: Wieża ciśnień
Ciekawy tekst i inicjatywa: https://www.trojmiasto.pl...cy-n147869.html



Krzysztof - Nie Sie 23, 2020 10:00 am

Inne wieże ciśnień:
http://forum.dawnygdansk....ghlight=#103678
http://forum.dawnygdansk....p=103904#103904

turecki - Sro Maj 12, 2021 9:02 pm

Trochę czasu minęło, ale co tam. Dla kol pumexa... http://www.robo.eu.com/slownik-kolejarza
pumeks - Czw Maj 13, 2021 8:26 am

Dziękuję za pamięć! :mrgreen:

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group