|
Dawny Gdańsk
|
 |
Nie-dawny Gdańsk - Zbiorowe zboczenie autobusowe
wrangla - Czw Mar 31, 2005 12:40 pm
Gdańsk, którego już nie ma...
Hotel Monopol
Sabaoth - Czw Mar 31, 2005 1:53 pm
Ale zamiast Hotelu Monopol mozemy szczycic sie wspanialym City Forum Zreszta, na wierzchu dzisiaj tez widac tyle ludzi, co na tej pocztowce.
pumeks - Czw Mar 31, 2005 2:30 pm
Ale ten autobus... pamiętam takie z bardzo wczesnego dzieciństwa. To jest polski "San", czy coś innego? i jeszcze pamiętam z tego samego okresu takie dziwne "Ikarusy" z garbatym tyłem...
Corzano - Czw Mar 31, 2005 2:36 pm
Proszę nie podbijać.
seestrasse - Czw Mar 31, 2005 3:56 pm
w cukierni w Monopolu były kasaty... łza się w oku kręci
lusinek1 - Pon Kwi 04, 2005 12:18 am
Cytat: | Ale ten autobus... pamiętam takie z bardzo wczesnego dzieciństwa. To jest polski "San", czy coś innego? |
Ja też obstawiam "Sana"
Chociaż moimi ulubionymi busami z dzieciństwa były potężne Jelcze-"ogórki"
Wchodziło się do środka jak do jakiegoś... samolotu Tak to sobie przynajmniej wtedy kojarzyłem Pamiętam, jaką miałem frajdę, kiedy kierowca pozwalał mi siadać na samym przodzie, na pojedynczym siedzeniu... i ten wielki silnik obok... tia...
Może nie będzie to za bardzo w temacie tego wątku, ale pozwolę sobie wkleić tę linkę (jest tam parę fajnych fotek starych czadowych gdyńskich busów):
http://infobus.com.pl/text.php?id=312
Sabaoth - Pon Kwi 04, 2005 12:23 am
Cytat: | Chociaż moimi ulubionymi busami z dzieciństwa były potężne Jelcze-"ogórki"
Wchodziło się do środka jak do jakiegoś... samolotu Tak to sobie przynajmniej wtedy kojarzyłem Pamiętam, jaką miałem frajdę, kiedy kierowca pozwalał mi siadać na samym przodzie, na pojedynczym siedzeniu... i ten wielki silnik obok... tia... |
Ja też je lubiłem i nawet parę razy siedziałem obok kierowcy, na pojedyńczym siedzeniu i może ze dwa razy na silniku Fajne były jeszcze "ogórkowe" przyczepy. A jeździłeś tymi z drzwiami otwieranymi na klamkę? Z kontrolerem siedzącym przy drzwiach i sprawdzającym bilety?
Mikołaj - Pon Kwi 04, 2005 12:26 am
to jest temat POCZTÓWKI, do tego przyklejony, ileż razy można was prosić
jahrek - Pon Kwi 04, 2005 1:23 am
Dla ścisłości, Żeby nie było Off-Topic ja w temacie POCZTÓWKI Na POCZTÓWCE z monopolem widać faktycznie San'a, dokładnie jest to San H-100.
A na tej samej pocztówce,obok stoi sobie Ford Zodiac
[uzyłem trzy razy słowa pocztówka, o nawet 4 , więc proszę mnie nie ganić]
lusinek1 - Pon Kwi 04, 2005 9:24 am
No też mi się wydaje, że ten autobus na POCZTÓWCE, to San H-100 - taki jak ten np.:
http://www.infoludek.pl/stmkm/san.html
Nie byłem pewien, bo NA POCZTÓWCE stoi tyłem...
Pewnie, że jeździłem też tymi z drzwiami otwieranymi na klamkę
A parę razy załapałem się również i na kontrolera... Żeby nie było wątpliwości: busem, który widać na wklejonym przez Wranglę zdjęciu POCZTÓWKI - niestety - nigdy nie jechałem...
Co do Zodiaca na POCZTÓWCE - zdaje się, że również masz rację, jahrek
[sorki, Główny, ale jakoś nie mogłem się powstrzymać...]
Zoppoter - Pon Kwi 04, 2005 9:33 am
lusinek1 napisał/a: | No też mi się wydaje, że ten autobus na POCZTÓWCE, to San H-100 - taki jak ten np.:
http://www.infoludek.pl/stmkm/san.html
Nie byłem pewien, bo NA POCZTÓWCE stoi tyłem... ]] |
No i słusznie, że nie byłes pewien. Bo H-100 od tyłu wygląda inaczej: ma dwie tylne szyby oddzielone w środku, a nie trzy tylne szyby jak ten na pocztówce.
parker - Pon Kwi 04, 2005 9:36 am
Użyliście mnóstwo razy słowa pocztówka ale ani razu aukcja
lusinek1 - Pon Kwi 04, 2005 10:03 am
Zoppoter napisał/a: |
No i słusznie, że nie byłes pewien. Bo H-100 od tyłu wygląda inaczej: ma dwie tylne szyby oddzielone w środku, a nie trzy tylne szyby jak ten na pocztówce. |
No właśnie te trzy szyby wzbudziły moje wątpliwości, Zopp!
Masz może jakąś własną teorię, co też za autobus faktycznie widnieje na tej pocztówce wystawionej na aukcji?
Zoppoter - Pon Kwi 04, 2005 10:09 am
lusinek1 napisał/a: | Zoppoter napisał/a: |
No i słusznie, że nie byłes pewien. Bo H-100 od tyłu wygląda inaczej: ma dwie tylne szyby oddzielone w środku, a nie trzy tylne szyby jak ten na pocztówce. |
No właśnie te trzy szyby wzbudziły moje wątpliwości, Zopp!
Masz może jakąś własną teorię, co też za autobus faktycznie widnieje na tej pocztówce wystawionej na aukcji? |
Był wcześniej (przed H-100) starszy model Sana, ale nie znam jego oznaczenia ani nie znalazłem zdjęć w internecie. Ja je po prostu pamiętam, już w moim dzieciństwie one były bardzo stare... Przednia atrapa była zdecydowanie większa i miała bardzo smutny wyraz twarzy (w H-100 jest prostokątna i bez wyrazu), a z tyłu... No właśnie nie jestem pewien, ale chyba były te trzy szyby... Czyli to mógłby byc ten starszy San.
lusinek1 - Pon Kwi 04, 2005 10:50 am
http://www.kmkm.waw.pl/h100.html
Czyli na tej pocztówce może być San H-01, H-25 lub H-27
Coś jakby taki:
Zoppoter - Pon Kwi 04, 2005 11:29 am
lusinek1 napisał/a: | http://www.kmkm.waw.pl/h100.html
Czyli na tej pocztówce może być San H-01, H-25 lub H-27
Coś jakby taki: |
Myślałem o jeszcze innym, ale niewykluczone, że to ten. Kształt nadkoli i konstrukcja okien pasuje.
Piotr - Pon Kwi 04, 2005 8:39 pm
To jest San H01. Istne cudo konstrukcyjne. Samonośne nadwozie, rozlatujące się i pękające po roku eksploatacji. Wprowadzony do produkcji w 1958 roku. W 1967 produkcję zakończono na wersji H27 i powrócono do ramowej konstrukcji (H100).
Piotr
wrangla - Sob Kwi 09, 2005 2:25 pm
Grunwaldzka z 1966r. i "Ciekawy autobus"
ps. taki fajny wątek, a w bla bla bla wylądował
Wrzeszczak - Sob Kwi 09, 2005 2:32 pm
A na przejsciu dla pieszych naprzeciw Steru zainstalowany byl dzwoneczek, ktory odzywal sie gdy nadjezdzal tramwaj ( na tym zdjeciu sie go nie slyszy bo i tramwaju nie ma...)
jahrek - Sob Kwi 09, 2005 3:16 pm
Zoppoter napisał/a: |
Był wcześniej (przed H-100) starszy model Sana, ale nie znam jego oznaczenia ani nie znalazłem zdjęć w internecie. Ja je po prostu pamiętam, już w moim dzieciństwie one były bardzo stare... Przednia atrapa była zdecydowanie większa i miała bardzo smutny wyraz twarzy (w H-100 jest prostokątna i bez wyrazu), a z tyłu... No właśnie nie jestem pewien, ale chyba były te trzy szyby... Czyli to mógłby byc ten starszy San. |
Znalazłem w archiwum kilka Sanów, przeważnie wersję H-27, folder reklamowy H-100 i tego "smutasa" o którym pisze Zoppoter
jahrek - Sob Kwi 09, 2005 3:32 pm
A na dokładkę kilka gdańskich autobusów z przeszłości
Sabaoth - Sob Kwi 09, 2005 3:46 pm
To dorzucę jeszcze dwa stare gdańskie autobusy, ale nie Sany, raczej Many
jahrek - Sob Kwi 09, 2005 4:09 pm
Ten Buessing z przyczepą.... poezja....ładniejszy był chyba tylko Star 52....
Tequilla - Sob Kwi 09, 2005 4:14 pm
Tak najbardziej podoba mi się Warszawa garbus (pabieda) cośik mie sie zdaje ze to autko ma jakieś powiązanie z Hameryką
danziger - Sob Kwi 09, 2005 4:17 pm
Tequilla napisał/a: |
Tak najbardziej podoba mi się Warszawa garbus (pabieda) cośik mie sie zdaje ze to autko ma jakieś powiązanie z Hameryką |
To była licencja Papiedy, która z tego co kojarzę była zerżnięta z jakiegoś amerykańskiego auta.......
Grün - Sob Kwi 09, 2005 4:23 pm
A Pobieda była z kolei produkowana na licencji amerykańskiej, ale dotyczyła ona Forda A, który był, z wyglądu przynajmniej, samochodem absolutnie przedwojennym.
Tequilla - Sob Kwi 09, 2005 4:32 pm
Cytat: | A Pobieda była z kolei produkowana na licencji amerykańskiej, ale dotyczyła ona Forda A, który był, z wyglądu przynajmniej, samochodem absolutnie przedwojennym. |
Tak właśnie coś kojarzyłem
Cytat: | Warszawa garbus (pabieda) cośik mie sie zdaje ze to autko ma jakieś powiązanie z Hameryką |
jahrek - Sob Kwi 09, 2005 4:35 pm
Rodowód samochodu Warszawa a wcześniej Pobiedy wywodzi się niewątpliwie z konstrukcji amerykańskiego Forda. Istnieje jednak kilka "teori" jego powstania. Według jednej pod koniec II wojny światowej Rosjanie wywieźli z Niemiec fabrykę Opla wraz ze wszystkimi maszynami, tłocznikami, całą dokumentacją i technologią. Dokumentacja ta dotyczyła nowego amerykańskiego projektu samochodu przeznaczonego dla Europy jako że Opel należał do koncernu General Motors. Rosjanie tylko dokończyli wywieziony projekt i zaadoptowali go do swoich warunków i dlatego istnieje tyle podobieństw z amerykańskimi samochodami z lat 30.
Według kolejnej teorii Pobieda wywodzi się z również z samochodu amerykańskiego. Przed II wojną światową Zakłady Samochodowe w Gorki produkowały samochody na amerykańskej licencji - pierwsze produkowane seryjnie w ZSRR osobowe Gaz A(Ford A) zwane potocznie "Gazikami" i małe ciężarówki budowane w oparciu o te same podzespoły - Gaz AA. Sam silnik oparty był konstrukcyjnie na silniku Dodge'a z roku 1940.
Na bazie Gaza A w 1936 r. rosjanie zbudowali Gaza M1 tzw. Emke. Skrót M1 oznaczal Molotov-Nr.1. W czasie wojny dla Gaza M1 opracowano nowe nadwozie i samochód z tym nadwoziem zaprezentowano Stalinowi w roku 1946 i dwa lata później w 1948 wszedł do produkcji seryjnej.
CYTAT Z http://www.fso.warszawa.prv.pl/
Zoppoter - Sob Kwi 09, 2005 8:20 pm
jahrek napisał/a: | Rodowód samochodu Warszawa a wcześniej Pobiedy wywodzi się niewątpliwie z konstrukcji amerykańskiego Forda. Istnieje jednak kilka "teori" jego powstania. Według jednej pod koniec II wojny światowej Rosjanie wywieźli z Niemiec fabrykę Opla wraz ze wszystkimi maszynami, tłocznikami, całą dokumentacją i technologią. Dokumentacja ta dotyczyła nowego amerykańskiego projektu samochodu przeznaczonego dla Europy jako że Opel należał do koncernu General Motors. Rosjanie tylko dokończyli wywieziony projekt i zaadoptowali go do swoich warunków i dlatego istnieje tyle podobieństw z amerykańskimi samochodami z lat 30.
|
Jeżdżące prototypy Pobiedy istniały juz w 1944 roku, czyli co najmniej rok przed wejściem sowietów do Niemiec i wywiezieniem linii produkcyjnej Opla z Rüsselheim. Pobieda to po prostu Ford A z nowym (całkiem nowoczesnym wówczas) nadwoziem. W pewnym forum motoryzacyjnym zapewniano mnie, że do Warszawy bez przeróbek mozna włozyc kilka silników Forda z lat 50ych i 60ych...
A wywieziony Opel to Kadett, model z 1938, czyli rzeczywiście całkiem świeży projekt (zwazywszy, że chwile potem wybuchła wojna i w Niemczech nie konstruowano nowych cywilnych samochodów). Sowieci nazwali Kadetta Moskwiczem i oznaczyli symbolem 400.
Niestety rozważania tego forum FSO, często maja węcej wspólnego zlegendami niz z rzeczywistością, dotyczy to tez późniejszych dziejów FSO.
A smutny San, którego znalazłeś to strzał w dziesiątkę. Właśnie o tym aurobusie myślałem...
penetrator - Pon Paź 30, 2006 12:15 pm
Ulubieniec Jahrka z fotki bus-3.
Marcin - Pon Paź 30, 2006 1:34 pm
Jakoś nie mogę dopatrzyć się na "bus-3" tego łysiejącego pana - ulubieńca Jahrka.
penetrator - Pon Paź 30, 2006 3:31 pm
Pomyliłeś głównego bohatera na zdjęciu.
Marcin - Pon Paź 30, 2006 4:33 pm
Nie wyczułeś ironii i żartu...
penetrator - Pon Paź 30, 2006 4:53 pm
Zrozumiałem,ale to było zbyt jednoznaczne wskazanie
a w dzisiejszej dobie trzeba uważać....
Marcin - Pon Paź 30, 2006 5:02 pm
Cytat: | a w dzisiejszej dobie trzeba uważać.... |
Oj trzeba, trzeba uważać...
- bo jak mówi przysłowie: "można nawet od własnej siostry syfa załapać".
luanda - Pon Paź 30, 2006 6:29 pm
Marcin napisał/a: | - bo jak mówi przysłowie: "można nawet od własnej siostry syfa załapać". |
Zmroziło mnie!!!!!!
;-)
penetrator - Wto Paź 31, 2006 11:32 am
Inne ujęcie "ulubieńca".
feyg - Nie Lut 17, 2008 4:44 pm
Zaciekawiło mnie jedno zdjęcie, a konkretnie pojazd na nim przedstawiony. Próbowałem dopasować go do konkretnego modelu firmy Leyland aż natrafiłem na poniższą notatkę prasową:
Cytat: | Niedawno przybyła do portu w Gdyni, zamówiona w Anglii partia kilkudziesięciu podwozi autobusowych typu Leyland, zakupionych przez Rząd polski. Z tych podwozi Zarządowi Miejskiemu w Szczecinie CUP przydzielił 3 sztuki. Połowę kosztów podwozi pokrył pełnomocnik rządu dla aktywizacji portu Szczecińskiego. Z Gdyni podwozia zostaną przewiezione do Poznania celem dorobienia karoserii. Prawdopodobnie za 3 miesiące autobusy przybędą do Szczecina. [...]
Głos Szczeciński - 11-12-1947 r. |
Czy pojazd poniżej należał do tej grupy? W galerii pojazdów historycznych na stronie ZKM Gdynia brak wzmianki o Leylandach...
P.S. Opis miejsca (ulicy) jest błędny!!!
źródło
seestrasse - Nie Lut 17, 2008 4:46 pm
a gdzie to jest?
feyg - Nie Lut 17, 2008 5:06 pm
A TU
w tle widać starą szkołę podstawową nr 13 w Gdyni.
Jak zobaczyłem pierwszy raz to zdjęcie zrobiłem
stanalex - Wto Lut 19, 2008 9:29 pm Temat postu: Leyland i Ikarus Wspomniane podwozia Leyland docierały do Polski w różnych okresach. Część z nich wyposażono w karoserie w gdańskich ZNTK. Jak informuje Wikipedia "...w 1958 wyprodukowano kilkadziesiąt autobusów dla PKS na podwoziu z silnikiem Leyland; karoserie z wyposażeniem pochodziły z taboru kolejowego.... ".Te autobusy trafiały m.in. do kieleckiego PKS. Przy okazji: czy takie Ikarusy byly eksploatowane w trójmiejskim WPKGG.Ten zakupiono od miejskiej komunikacji na początku lat 70-tych. Ale z jakiego miasta już nie pamiętam.Służył potem jako autobus zakładowy.Jezdziliśmy nim na grzyby.
penetrator - Czw Lut 21, 2008 8:02 pm
Wydaje się że takie Ikarusy jeździły po Gdańsku co widać na zdjęciu.
pumeks - Pią Lut 22, 2008 10:30 am
No, to ja chyba i takiego Ikarusa, i takiego Leylanda w dzieciństwie widywałem (ale rzadko bo już wtedy zwracały one uwagę swoją "zabytkowością").
pawel.45 - Pią Lut 22, 2008 3:51 pm
penetrator napisał/a: | Wydaje się że takie Ikarusy jeździły po Gdańsku co widać na zdjęciu. |
Ta fot.wykonana została prawdopodobnie w 1972r. - widoczny jest żuraw na budowie za ul.Dmowskiego, a "Olimp" juz zasiedlony (chyba w 1971r.)
Autobusy Ikarus 620 produkowane były w latach 1959-70, a w Polsce eksploatowane od 1960r. Najwięcej było ich na południu - głównie w bazach Katowice i Gliwice, trochę w Łodzi i Warszawie. W Gdańsku jeżdziło niewiele i dośc krótko - podobnie jak ich poprzednicy - model 60 w końcówce lat 50-tych. To były hałaśliwe pojazdy. Jeśli były mało obciążone trzęsło w nich na nierównościach, a młodsi kierowcy lubili sobie ostro pojeżdzic, bo nieżle przyspieszały i były szybkie. Wsiadanie było niewygodne ze względu na wysoko umieszczony stopień tylnego wejścia- zwłaszcza przy niewielkiej ilości pasażerów.
Jeśli dobrze sobie przypominam - tych kilka (chyba używanych) autobusów zostało sprowadzone do Gdańska ze względu na niedostateczne, czy też opóżnione dostawy Jelczy. Dla przypomnienia widok wnętrza Ikarusa. Pozdrawiam.
Hinek - Wto Maj 20, 2008 11:45 am
penetrator napisał/a: | Ulubieniec Jahrka z fotki bus-3. |
Witam szanownych użytkowników forum. Co nieco wiem o autobusie z fotki.
Ba, nawet kiedyś nim jechałem na wycieczkę szkolną po Kaszubach. W szoferce
Autobusy tego typu w WPKGG były dwa. W pierwszej połowie lat 60-tych był już tylko jeden.
Nazywano go Bajadera. Naczepa z drugiego pełniła rolę domku kempingowego w ośrodku
wypoczynkowym WPKGG w Straszynie. Mieszkało się tam w starych autobusach, tramwajach i
trolejbusach adaptowanych na domki. Ciągnik pełnił jakiś czas rolę pojazdu technicznego,
służył do holowania uszkodzonych autobusów. W autobusie na zdjęciu mieściło sie osiemdziesięciu pasażerów. Stacjonował w zajezdni przy ulicy Partyzantów. Stał z reguły w hali
w pierwszej bramie od strony wjazdu - pewnie ze względu na swoją długość i trudność w manewrowaniu. Przypominam sobie, że mój ojciec, który wówczas pracował w WPKGG, mówił
że we wczesnych latach 50-tych autobusy te jeździły między Gdynią a Gdańskiem.
Pozdrawiam.
Hinek
mac_kaw - Sob Sie 09, 2008 4:10 pm
Nocna sesja Autobusu Ikarus 280 #2189 linii N5. Zdjęcia mojego autorstwa.
KLIK
Krzysztof - Nie Lis 25, 2012 10:29 pm
Na stronie http://www.infobus.pl/tex...=archive&id=312 "75-lat gdyńskiej komunikacji miejskiej - Rozwój gdyńskiej komunikacji miejskiej w latach 1929-2004". są dwa ciekawe zdjęcia autobusów w Gdańsku.
- Autobus Büssing nr inw. 43 na linii 101 na pętli w Gdańsku (1953 r.)Źródło: Zbiory M. Gwiazdy
- Autobus Star 52 nr inw. 20 (1956 r.)Źródło: Zbiory M. Gwiazdy. Przed zajezdnią na ul. Partyzantów.
discus - Pią Wrz 20, 2013 10:42 am
Źródło w dziale O ZKM/HISTORIA GDYŃSKIEJ KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ - FOTOGRAFIE - zamieszczono 4-y zdjęcia powiązane z tematyką gdańską.
pumeks - Pią Wrz 20, 2013 10:51 am
Krzysztof napisał/a: | - Autobus Büssing nr inw. 43 na linii 101 na pętli w Gdańsku (1953 r.)Źródło: Zbiory M. Gwiazdy |
To zdjęcie pojawia się też w artykule na portalu Trójmiasto (KLIK) ale przy okazji zauważyłem drobną niekonsekwencję:
Cytat: | - Linia 101 początkowo do 1954 r. posiadała oznaczenie literowe A. (...) - uzupełnia Kamil Bujak. |
To dlaczego na zdjęciu datowanym na 1953, autobus posiada już numer 101? gdzie jest błąd, w dacie zdjęcia czy w wypowiedzi p. Bujaka?
pumeks - Pią Wrz 20, 2013 10:59 am
discus napisał/a: | Źródło w dziale O ZKM/HISTORIA GDYŃSKIEJ KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ - FOTOGRAFIE - zamieszczono 4-y zdjęcia powiązane z tematyką gdańską. |
Chyba więcej niż 4 zdjęcia są "gdańskie". Na przykład to, jest przecież przed (już nieistniejącą) zajezdnią na Partyzantów we Wrzeszczu.
discus - Pią Wrz 20, 2013 11:14 am
Zgadza się.
Dotakowo tak sobie myślę,iż linia kursująca między Gdańskiem a Gdynią w latach 53/54 swoje oznaczenie z A na 101 zmieniła ze względu na ruszenie SKM.
Zanim jednak znajdziemy odpowiedź na to pytanie w dniu 21.09.2013 r. możemy przejechać się 101.
Autobus z przed zajezdni na zdęciu to charakterysztyczna naczepa. Na stronie ZKM Gdynia są jeszcze dwa ujęcia z takim typem autobusów. Zainteresowało mnie czy nie mają one coś wspólnego z ciężarówką (piąte zdjęcie od góry) ze zdjęcia zamieszczonego na forum.
pumeks - Pią Wrz 20, 2013 12:08 pm
W tym wątku na stronie 2 też już były takie pojazdy złożone z ciągnika siodłowego + naczepy pasażerskiej.
tobocian - Pon Wrz 23, 2013 9:22 am
Niebawem pojedziemy nową linią 100 miniautobusem .
discus - Sob Gru 28, 2013 1:31 am
Autobus z przyczepą - tylko Niemcy w tych mundurach do wymazania.
Krzysztof - Sob Gru 28, 2013 8:35 am
To taki sam zestaw jak zamieszczony przez Sabaotha na drugiej stronie.
Zbych - Pon Lip 21, 2014 8:18 pm Temat postu: Przy okazji autobusowego tematu. Kiedy i na której ulicy w Gdańsku po raz pierwszy położono asfalt?
Krzysztof - Pon Lip 21, 2014 8:24 pm
Nie jestem pewny, czy pierwszy, ale od dawna (przed 1945 r.) porządny asfalt i to chyba naturalny, leżał na obydwu jezdniach Wielkiej Alei.
Zbych - Pon Lip 21, 2014 8:34 pm
Dzięki. Tak mi się właśnie zdaje, że asfaltowanie ulic rozpoczęto między wojnami, i raczej bliżej tej drugiej.
Hinek - Nie Sie 03, 2014 10:40 am
Krzysztof napisał/a: | Nie jestem pewny, czy pierwszy, ale od dawna (przed 1945 r.) porządny asfalt i to chyba naturalny, leżał na obydwu jezdniach Wielkiej Alei. |
Na początku lat 60-tych był już dość mocno podniszczony i połatany. Wydaje mi się, że ul.Uphagena też miała przedwojenny asfalt.
discus - Sob Wrz 20, 2014 11:22 pm
Ponownie 101
Zbych - Sob Wrz 20, 2014 11:28 pm
To trwało jeden dzień i już się skończyło.
Dario - Nie Wrz 21, 2014 10:05 am
Tu są szczegóły:
http://www.zkmgdynia.pl/?...i&id=82&lang=pl
Krzysztof - Pon Lut 09, 2015 7:12 pm
Archiwum Państwowe w Gdańsku napisał/a: | Fotografia pochodzi ze zbioru fotogramów "RYSIA" Mariana Dobrzykowskiego z Gdańska
1949 r. |
https://www.facebook.com/...?type=1&theater
Krzysztof - Wto Lut 24, 2015 9:34 pm
Archiwum Państwowe w Gdańsku napisał/a: | Fotografia pochodzi ze zbioru fotogramów "RYSIA" Mariana Dobrzykowskiego z Gdańska
1949 r. |
https://www.facebook.com/...?type=1&theater
Na pierwszym planie to ten sam autobus, co w poprzednim poście. Ale ten z tyłu, to prawdziwy rarytas. Przerobiony na przewóz osób samochód ciężarowy. A jak ładnie pomalowany!
Wiercipietek - Czw Maj 21, 2015 9:22 am
Bez autobusu, ale wokół tematu.
Marzec 1971, baza PKS przy Wałowej. Tablica z mądrością skierowaną do kierowców. A poniżej ich odpowiedź
Miro - Sro Lis 25, 2015 1:56 pm Temat postu: Postomnibus Postomnibus kursował trzy razy dziennie na trasie Gdańsk-Malbork.
Miro
pumeks - Sro Lis 25, 2015 2:51 pm
Zdjęcia tegoż busa na trasie: KLIK i KLIK
djjack - Sro Lis 25, 2015 5:52 pm Temat postu: Rothebude-Kazemark To drugie zdjęcie kolegi Pumeksa Rothebude-Kazemark ukazało się w książce "Wer kannt Danzig/How to see Danzig".
Verlag F. Hessenland G.m.b.H / Stettin.
Niestety nie znam roku wydania.
Ale publikacja jest przedwojenna.
pumeks - Czw Lis 26, 2015 9:39 am
Prawie się zgadza, oprócz tego że nie Kazemark tylko Käsemark. A zdjęcie autobusu w Kałdowie jest z pierwszego albumu Tuska "Był sobie Gdańsk", tego z 1996 r.
djjack - Czw Lis 26, 2015 11:42 am
pumeks napisał/a: | Prawie się zgadza, oprócz tego że nie Kazemark tylko Käsemark. A zdjęcie autobusu w Kałdowie jest z pierwszego albumu Tuska "Był sobie Gdańsk", tego z 1996 r. |
Czyli znamy już źródła pochodzenia obu zdjęć.
Dziękuję i pozdrawiam.
Fotomemoria - Pią Gru 04, 2015 11:26 pm
Autobus do Sopotu z Targu Węglowego, lata 30.
Miro - Pon Sty 18, 2016 9:16 am
Rok 1955.
Miro
discus - Wto Sty 19, 2016 12:50 pm
Komunikacja zastępcza dla autobusów.
Miro - Wto Maj 03, 2016 11:53 am
Pojazdy Firmy „Labuddas Auto-Betrieb“ kursowały na trasie Danzig- Langfuhr- Oliva- Zoppot.
Zdjęcie z 1924 roku.
Miro
Miro - Sro Paź 12, 2016 12:45 pm
Zbiorowe zboczenie autobusowe.
Dziennik Bałtycki 4.01.1950 nr 4
Cytat: | Obsługa jednego z autobusów PKS w Gdańsku, która przejechała w ub. roku na trasie Gdańsk-Gdynia 100.000 km. Bez zmiany opon i remontów. |
Miro
Krzysztof - Czw Sie 24, 2017 6:16 pm
Piętróś na (jeszcze) nie pneumatykach z: https://www.facebook.com/...&type=3&theater
i Mercedes-Benz z 1935 r. z: https://www.facebook.com/...&type=3&theater
Cytat: | Zdjęcie poglądowe i na dodatek z prasy, stąd kiepska jakość... Niemniej jednak, może zainteresować
Najbardziej luksusowy autobus gdańskiej komunikacji (marka: Mercedes-Benz), nówka-sztuka, nabyta w połowie 1935 r.
(źródło ilustracji: Danziger Neueste Nachrichten, 17 VII 1935). |
Dieter - Czw Sie 24, 2017 8:52 pm
[quote="Krzysztof"] Danziger Neueste Nachrichten, 17 VII 1935 [quote]
Ja od wielu lat mam oryginalny eksemplarz gazety "Der Danziger Vorposten" z dnia 19.05.1936 - to moje urodziny.
Dalem za ta gazete slone 70 Euro.
Ciekawe poczytac czym sie handlowalo, jakie filmy grali, co sie wydarzylo itd.
Tadeusz Marek - Nie Wrz 17, 2017 12:25 pm
Z archiwum Tadeusza Rolke
https://artmuseum.pl/pl/archiwum/archiwum-tadeusza-rolke/2223/121553
pumeks - Nie Wrz 17, 2017 3:12 pm
Hmmm a ktoś potrafi określić, gdzie zrobiono powyższe zdjęcie?
Krzysztof - Nie Wrz 17, 2017 6:00 pm
Stawiam na Grunwaldzką, we Wrzeszczu.
Ta grupa starszych drzew wygląda i na te, za tramwajem, na zdjęciu z 1935 r. Po lewej stronie zachowała się latarnia, taka jak w 35.
Irx - Pią Lis 17, 2017 6:43 pm
Autobus turystyczny na Starym Mieście
Wiercipietek - Pią Lis 17, 2017 8:39 pm
Ładną kolekcję dzisiaj wstawiasz. Skany slajdów?
pumeks - Pią Lis 17, 2017 9:11 pm
Irx napisał/a: | Autobus turystyczny na Starym Mieście |
Raczej na Głównym Mieście. Zwłaszcza na tym pierwszym zdjęciu
Irx - Sro Lip 11, 2018 12:15 am
Autokary z rejestracjami z Gdańska krążyły po Europie. Ogórek GA pod Reichstagiem
discus - Pią Sty 18, 2019 12:17 pm
Linia 101 przez jeden dzień, niestety okoliczności uruchomienia bardzo smutne
Dieter - Pią Sty 18, 2019 11:28 pm
Irx napisał/a: | Ogórek GA pod Reichstagiem | To na pewno nie jest Reichstag.
justine2 - Nie Sty 20, 2019 7:14 pm
Irx napisał/a: | Autokary z rejestracjami z Gdańska krążyły po Europie. Ogórek GA pod Reichstagiem |
To nie Reichstag, ale Pałac Sprawiedliwości przy Placu Kossutha w Budapeszcie. Mieści się tam Muzeum Etnograficzne.
Krzysztof - Czw Gru 19, 2019 7:53 pm
"Nowe" zdjęcie z: https://www.facebook.com/...&type=3&theater Cytat: | ,,bajadera'' przed ruinami Danziger Hof-u | skłoniło mnie do przejrzenia i porównania tych uroczych długich autobusów.
Ten o numerze 18 miał jedną oś w naczepie.
tu chyba też jednoosiowiec:
Ale były i takie o dwóch osiach pod naczepą:
pumeks - Nie Gru 22, 2019 7:06 pm
Cytat: | "bajadera'' przed ruinami Danziger Hof-u |
Jako znany sceptyk podejrzewam błąd.
Przede wszystkim, w tamtym czasie autobusów było bardzo mało - kilka, może kilkanaście - a jeśli chodzi o długie naczepy z ciągnikami siodłowymi, to w albumie "Gdańsk w tramwajach i autobusach" znalazłem wzmianki o dwóch (wraz z "imionami"), i żadnej sugestii, by kiedykolwiek było ich więcej.
Naczepa z pojedynczą osią z tyłu i "garbato zakończonym" nadwoziem miała oprócz numeru taborowego 18 wymalowaną na burcie nazwę "Colombina".
"Bajadera" to z kolei naczepa z dwoma osiami z tyłu i nadwoziem zamkniętym bardziej pionowo. Numeru taborowego na żadnym zdjęciu się nie dopatrzyłem. Ciągnik siodłowy, jak widać na zdjęciu z Maciejem Gwiazdą, marki GMC.
Moim zdaniem na zdjęciu w cytowanym poście z FB jest więc "Colombina", nie "Bajadera"
djjack - Pon Gru 23, 2019 5:18 am Temat postu: Syrena
pumeks napisał/a: | Cytat: | "bajadera'' przed ruinami Danziger Hof-u |
(...)
Przede wszystkim, w tamtym czasie autobusów było bardzo mało - kilka, może kilkanaście - a jeśli chodzi o długie naczepy z ciągnikami siodłowymi, to w albumie "Gdańsk w tramwajach i autobusach" znalazłem wzmianki o dwóch (wraz z "imionami"), i żadnej sugestii, by kiedykolwiek było ich więcej.
(...)
|
A trzecia to nie była przypadkiem Syrena?...
https://www.motofakty.pl/...ina-syrena.html
Krzysztof - Pon Gru 23, 2019 8:35 am
Cytat: | Zdjęcie ze zbiorów Henryka Biangi przedstawia niemal na pewno Bajaderę z ciągnikiem Hanomag SS 100 Fot: Ze zbiorów Henryka Biangi |
pumeks - Pon Gru 23, 2019 12:15 pm
Ok, czyli były trzy takie długie pojazdy i wygląda na to, że wciąż bywają mylone, nawet w fachowych publikacjach.
Krzysztof - Pon Gru 23, 2019 3:28 pm
Cytat: | odkryli wśród setek pojazdów pozostawionych u ujścia Wisły trzy długie przyczepy czy też naczepy pasażerskie. Rozpoczęto ich przebudowę, poszukując jednocześnie odpowiednich ciągników. Analiza zdjęć Bajadery, Colombiny i Syreny wskazuje, że mechanicy wykorzystali znalezione również na Bohnsacku drogowe ciągniki Hanomag SS 100, szeroko stosowane w hitlerowskich siłach zbrojnych do holowania ciężkiego sprzętu |
Zastanawiam się jak te naczepy dotarły na Bohnsack skoro brakowało ich ciągników i gdzie mogły jeździć zanim zostały zmilitaryzowane?
djjack - Sro Lut 05, 2020 1:36 pm Temat postu: Moderne Verkehrsmittel
Źródło - Danziger Zeitung: Organ für Handel..., 1926.01.08 nr 8 str. 9
MłodyBocieK - Nie Maj 01, 2022 8:03 am
Fiacik:
seestrasse - Nie Maj 01, 2022 8:04 pm
MłodyBocieK napisał/a: | Fiacik | pozwolę sobie na FB udostępnić
MłodyBocieK - Pon Maj 02, 2022 6:42 am
justine2 - Sro Cze 01, 2022 8:35 pm Temat postu: Z którego roku mogą być? Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Gdańsk-Gdynia istniało w latach 1951 - 1974 wg Internetu, a czy da się zawęzić przedział czasowy patrząc na nominały?
Irx - Czw Cze 09, 2022 11:49 pm Temat postu: Re: Z którego roku mogą być? Tu już kierowca prawie wyjechał
Dana - Wto Lip 26, 2022 11:47 am Temat postu: ogórki Archiwum Społeczne Stowarzyszenie Biskupia Górka wzbogaciło się o zdjęcia z prywatnego albumu. To powinno zainteresować. Chyba połowa lat 70-tych. Ogórki na Targu Węglowym to chyba raczej turystyczne, a nie rejsowe?
pumeks - Sro Lip 27, 2022 9:22 am
Jelcz ogórek z lewej na pewno turystyczny. Natomiast autobus za panem w białej koszulce nie wygląda mi na ogórka, raczej to jest San H100. No i z prawej znów rufa Jelcza.
pumeks - Czw Maj 04, 2023 7:43 am
Z okazji premiery albumu zdjęć Mariana "Rysia" Dobrzykowskiego, portal Trojmiasto opublikował piękne zdjęcie "piętrusa" z 1949
Miro - Pią Wrz 29, 2023 1:52 pm
Tym zdjęciem można by obdarować kilka tematów, ale bryczek to chyba nie ma.
Miro
pumeks - Pon Lis 20, 2023 10:29 am
Z materiałów do filmu "Do widzenia, do jutra"
https://fototeka.fn.org.pl/pl/strona/wyszukiwarka.html?key=Do+widzenia%2C+do+jutra&search_type_in=tytul&view_type=info&sort=alfabetycznie&result%5B%5D=3262&lastResult%5B%5D=3262&pageNumber=1&howmany=50&view_id=35&hash=1700472491&filter%5BkolorZdjecia%5D%5B%5D=barwny
Jakość zdjęcia beznadziejna, nie wiem czy to linia 106, czy 108? wolałbym, żeby ta druga
Miro - Sro Lis 22, 2023 10:50 am
Rok 1961, autobus czeka przed wjazdem do pewnego urzędu.
W tym miejscu parkować nie było wolno.
Miro
Miro - Nie Sty 07, 2024 1:46 pm
Rok 1930.
pumeks - Wto Maj 28, 2024 7:36 am
San H01B przed zajezdnią na ul. Partyzantów
Źródło: https://fotopolska.eu/2491598,foto.html (nieco większy plik niż tu zamieszczam)
pumeks - Pią Maj 31, 2024 8:59 am
Mniej więcej w tym samym miejscu, ale prawdopodobnie kilka lat wcześniej (1954?) Star N52 #10
pumeks - Pią Maj 31, 2024 9:30 am
I "rufa" Stara N52 na pętli przy Urzędzie Wojewódzkim
pumeks - Czw Sie 29, 2024 4:05 pm
Niestety, wygląda na to, że zdjęcie "zaplątało się" w materiałach i w rzeczywistości przedstawia warszawski autobus Chausson, który po Gdańsku nie jeździł
|
|