Znaczącym ładunkiem w dawnym porcie gdańskim było drewno. Pierwotnie składowano je - w stanie surowym - na wodzie. Z czasem zaistniała potrzeba jego obrabiania, a tym samym potrzeba dużych powierzchni składowania. Na główne składowisko przeznaczono tereny położone nad Martwą Wisła, pomiędzy Twierdzą Wisloujście a Portem Cesarskim. Place do składowania drewna zbudowane zostały przez firmy prywatne, które dokonaly niwelacji terenów, budując równocześnie liczne linie kolejowe i pomosty przeładunkowe. Składy drewna były kryte i otwarte, wyposażone w tory kolejowe, zarówno wąsko- jaki szerokotorowe oraz pomosty ładunkowe do bezpośredniego ładowania drewna na statki.
W okresie przedwojennym ogólny obszar doskonale urządzonych placów drzewnych w porcie gdańskim wynosił ok. 200 ha na lądzie oraz 220 ha na wodzie. W 1927 r. eksport drewna osiągnął rekordową liczbę 1 mln 740 tys. ton.
Jak widzisz Parker stąd wziął się Dworzec Drewny, popularnie nazywany również Pagedem. A jak ładnie poprosisz Marka_Z to wstawi Ci fragment przedwojennej mapy portu z rzeczonym terenem.
_________________ When a man is tired of Gdańsk he is tired of life /niby Oscar Wilde/
Szerokotorowe czyli normalnotorowe, czy też faktycznie miały szerszy roztaw?
Są tory wąskotorowe, normalnotorowe i szerokotorowe. Te ostatnie prowadzą na Syberię
Nie tylko - coś mi się majaczy, że w Indiach też są szersze, a może jeszcze gdzieś indziej?
W Polsce tez mamy jedną szerokotorową linie (Linia Hutniczo - Siarkowa).
No, w każdym razie szerokotorowa linia w Gdańsku, to byłaby ciekawostka - dlatego pytam co to za tory były.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum