Że to jest Wrzeszcz to nie mam żadnych wątpliwości w budynku przy ul. Grażyny (za samolotem D 189) mieszkałem przez pierwsze trzy lata swojego życia.
Znając dokładną datę zmniejszenia terenu lotniska i rozpoczęcia budowy domów przy ul. Pestalozziego można potwierdzić datowanie pocztówki albo przynajmniej wykluczyć pewne lata.
W temacie gdańskich samolotów chciałem zapytać, czy ktoś ma jakieś informacje ma temat samolotu - pomnika, stojącego kiedyś na wzniesieniu w pobliżu Osiedla Młodych? Wiem, że był to Jak-18, mocno już "oskubany" z wszystkiego, co można było odkręcić. Ostatni raz widziałem samolot w 91 roku; niedawno podczas wycieczki nasypem Kolei Kaszubskiej śladów po "pominku" już nie znalazłem. Pewnie został zezłomowany, ale kiedy? No i jeśli ktoś posiada informacje dotyczące genezy tej maszyny liczę na odzew
Być może się mylę, co do typu samolotu, właściwie byłem jeszcze gówniarzem, kiedy wdrapywałem się do kabiny tej maszyny Ale pamietam, że stał na betonowych słupkach, a kółko ogonowe wspierał chyba stalowy wspornik, lub podobny żelbetowy słup. Nie przypominam sobie przedniego koła podwozia, więc to chyba nie był TS-8 . Niestety na forum, ani nigdzie indziej nie znalazłem postów na temat samolotu...
Ale pamietam, że stał na betonowych słupkach, a kółko ogonowe wspierał chyba stalowy wspornik, lub podobny żelbetowy słup.
Te słupki ciągle jeszcze tam stoją nieco zarośnięte w chaszczach.
_________________ A computer lets you make more mistakes faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handguns and tequila.
- Mitch Ratliffe
Kilka lat temu przygotowywałem do publikacji "Historię Aeroklubu Gdańskiego" Marka Kochanowskiego. Wśród wielu fantastycznych zdjęć było zdjęcie CSS-13 o , którym jest ta dyskusja - zdjęcie jest oryginalne
No tak, ale na betonowych słupkach stał Jak-18, nie ustąpię, hehe... w opracowaniu o Aeroklubie Gdańskim widnieje on na zdjęciu http://www.pg.gda.pl/PismoPG/nr5/gif/aero15.jpg
Na stronie http://awiacja.republika.pl/jakowlew2.htm znalazłem taka informację
"W lotnictwie polskim pierwsze Jaki-18 pojawiły się w 1949r. w szkole lotniczej w Dęblinie, a w 1952r. trafiły do OSL-5 w Radomiu, stosowano je do końca lat 50. W aeroklubach pierwszy Jak-18 pojawił się w listopadzie 1951r, następne (produkcji węgierskiej) trafiły tam w 1957r., a kolejne przekazane przez lotnictwo wojskowe w 1958 i 60r. Pojedyncze egzemplarze tych samolotów przetrwały do początku lat 80. Obecnie 6 z nich, produkcji węgierskiej i radzieckiej, znajduje się w polskich muzeach. Ponadto Jaki-18 były używane w Albanii, Afganistanie, Austrii, Bułgarii, KRLD, NRD i Rumunii."
Czy zatem tradycyjnie zniknął nam z oczu "mały" rarytas Na zdjęciu malowanie samolotów nie wygląda na wojskowe, a więc są to zapewne maszyny aeroklubowe przekazane z wojska.
Może istnieje jakaś lista kasowania samolotów po osiągnięciu resursu wylatanych godzin, można by na takiej podstawie dojść, który to samolot stanął jako pomnik Wątpliwe, aby przywożono eksponat specjalnie z innego miasta. Zdjęcie z piedestału to już zupełnie inna sprawa
No tak, ale na betonowych słupkach stał Jak-18, nie ustąpię,
A ja myslę, że to był jednak JAK-11 bo nie maił tych "bąbli" jak JAK-18 na obudowie silnika a kabinę miał podobną bo dwumiejscową.
Mam jednak wrażenie, że już na forum poruszaliśmy ten temat.
Może masz na mysli temat stalowego przęsła na Pilotów na Zaspie i samolotu który miał na nim spocząć? Tematu samolotu o którym teraz rozmawiamy nie znalazłem...
Naprawdę nikt nie ma zdjęć, chociaż przypadkowego, ze spaceru...rozwialibysmy chociaz spór o typ samolotu Przyznam, że po obejrzeniu kilku fotek Jaka-11 odżyły w pamięci szczegóły i faktycznie to może być to
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum