Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: villaoliva
Wto Kwi 29, 2008 12:46 am
Zajezdnia tramwaju konnego w Oliwie
Autor Wiadomość
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7388
Wysłany: Pon Kwi 04, 2005 3:38 pm   

Tequilla napisał/a:
Osobiście pamiętam okres po 1965 gdyż miałem wówczas 9 lat W tym czacie pętle w Oliwie i Jjelitkowie już istniały Natomiast torowisko jeszcze dosyć długo było jedno torowe z dwoma mijankami na trasie. Natomiast linia tramwajowa z Oliwy do Gdańska już w Okresie międzywojennym była dwu torowa

To ja jeszcze dodam, z tego samego źródła co poprzednio:
Cytat:
W 1974 roku nastąpiła przebudowa ulicy Pomorskiej. Linia tramwajowa otrzymała drugi tor, przez co stała się całkowicie linią dwutorową. W związku z budową drugiej jezdni przy ul. Pomorskiej, uległa likwidacji kolidująca z nią pętla tramwajowa. Wybudowana została nowa pętla po przeciwnej stronie ulicy, istniejąca do dziś. dzięki tej przebudowie zlikwidowane zostały przecięcia toru z jezdnią.
 
Marcin 


Dołączył: 14 Mar 2004
Posty: 4244
Wysłany: Pon Kwi 04, 2005 3:52 pm   

Cytat:
W związku z budową drugiej jezdni przy ul. Pomorskiej, uległa likwidacji kolidująca z nią pętla tramwajowa. Wybudowana została nowa pętla po przeciwnej stronie ulicy, istniejąca do dziś. dzięki tej przebudowie zlikwidowane zostały przecięcia toru z jezdnią.

No to wiadomo kiedy ostatecznie przeniesiono pętlę (której jeszcze nie ma na zdjęciu) z wątku: Pocztówki i zdjęcia

_________________
Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
 
Tequilla 
Jan Fedorowicz


Dołączył: 13 Mar 2005
Posty: 267
Wysłany: Pon Kwi 04, 2005 4:17 pm   

Pumeks dzięki za uzupełnienie moich wypowiedzi W tym miejscu dodam tylko jeszcze kilka fotek, o co Sabaoth się nie obrazi gdyż pochodzą z jego źródeł, za co mu niniejszym dziękuję

tramwaj_jelitkowo.jpg
Poczekalnia widoczna na zdjęciu istnieje do dzisiaj po prawej stronie w okresie powojennym wybudowano pętle
Plik ściągnięto 15342 raz(y) 27,77 KB

Pętla tramwajowa w Oliwie - linia 2 - Pullman z03.jpg
Plac Inwalidów
Plik ściągnięto 15342 raz(y) 26,74 KB

ul. Opata Rybińskiego (Am Schloßgarten) w Oliwie - linia 10 - model 242.jpg
Inne ujęcie końcowego przystanku przy Starym Rynku Oliwskim obok Domu Bramnego
Plik ściągnięto 15342 raz(y) 36,23 KB

ul. Pomorska (Seestraße) w Jelitkowie - linia 10.jpg
A takim to jeszcze jeździłem tylko z Nr 4
Plik ściągnięto 15342 raz(y) 27,77 KB

_________________

 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Pon Kwi 04, 2005 4:31 pm   

Skoro mowa o linii tramwajowej do Jelitkowa to dodam jeszcze dwa zdjęcia przystanku końcowego:

g1.jpg
Plik ściągnięto 15334 raz(y) 46,43 KB

g2.jpg
Plik ściągnięto 15334 raz(y) 46,39 KB

_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Tequilla 
Jan Fedorowicz


Dołączył: 13 Mar 2005
Posty: 267
Wysłany: Pon Kwi 04, 2005 4:46 pm   

:==
Jako ciekawostkę wspomnę tylko na zdjęciu G1 po lewej stronie na wyspie jest widoczny fragment altany o ile dobrze pamiętam uległa zagładzie w latach 70 XX w
_________________

 
 
stumar 
lorbas

Dołączył: 01 Kwi 2005
Posty: 299
Wysłany: Pon Kwi 04, 2005 4:53 pm   

Cytat:
Poczekalnia widoczna na zdjęciu istnieje do dzisiaj


Racja jest to "buda" w, której ostatnimi czasy sprzedają gofry czy też lody :P
 
Tequilla 
Jan Fedorowicz


Dołączył: 13 Mar 2005
Posty: 267
Wysłany: Pon Kwi 04, 2005 5:00 pm   

Cytat:
Racja jest to "buda" w, której ostatnimi czasy sprzedają gofry czy też lody


O zgrozo :rwie_wlosy: ale i tak szczeście, że w ogóle jest :==
_________________

 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Pon Kwi 04, 2005 5:08 pm   

Ale jak widać na zdjęciu g2, linia Oliwa-Jelitkowo miała połączenie z linią Oliwa-Wrzeszcz-Gdańsk, tramwaj widoczny na zdjęciu ma możliwość łatwej zmiany numeru z 10 na 1.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Tequilla 
Jan Fedorowicz


Dołączył: 13 Mar 2005
Posty: 267
Wysłany: Pon Kwi 04, 2005 5:29 pm   

Cytat:
Ale jak widać na zdjęciu g2, linia Oliwa-Jelitkowo miała połączenie z linią Oliwa-Wrzeszcz-Gdańsk, tramwaj widoczny na zdjęciu ma możliwość łatwej zmiany numeru z 10 na 1.


Na pewno linie te były połączone Układ torów, które oglądałem w młodości przy Placu Inwalidów skręcały zarówno w kierunku ul. Stary Rynek Oliwski i Opata Rybickiego łącząc się z linią biegnącą wzdłuż tych ulic
_________________

 
 
stumar 
lorbas

Dołączył: 01 Kwi 2005
Posty: 299
Wysłany: Pon Kwi 04, 2005 6:03 pm   

Cytat:
Na pewno linie te były połączone Układ torów, które oglądałem w młodości przy Placu Inwalidów skręcały zarówno w kierunku ul. Stary Rynek Oliwski i Opata Rybickiego łącząc się z linią biegnącą wzdłuż tych ulic


To wydaje się najbardziej logiczne. Informację o braku połączenia tych lini powziełem jednak z lektury albumu z cyklu dzielnice "Oliwa", a konkretnie podpisu do zdjęcia końcowego przystanku tramwaju nr 2. (tak przynajmniej mi się wydaje -nie mam teraz przy sobie książki i nie mogę tego zweryfikować). To tłumaczyło by konieczność utrzymywania dodatkowej zajezdni tylko dla wozów lini do Jelitkowa. Połączenie może zbudowano w okresie pżżniejszym :co_jest:
 
Tequilla 
Jan Fedorowicz


Dołączył: 13 Mar 2005
Posty: 267
Wysłany: Pon Kwi 04, 2005 6:20 pm   

Ja myślę, iż pierwotnie te linie były nie zależne, ale w trakcie zelektryzowania linii tramwajowych wymagały one elektrowni jak wiemy zajezdnie miały swoje własne i aby nie ponosić problemów związanych z zasilaniem linie te połączono.


I jeszcze jedno zdjęcie tramwaju w Oliwie http://www.trojmiasto.pl/oliwa/tramwaj45_1.jpg

tramwaj45_1.jpg
Plik ściągnięto 15543 raz(y) 15,89 KB

_________________

 
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7388
Wysłany: Wto Kwi 05, 2005 9:19 am   

W artykule Cisłaka który już wyżej wyzyskałem, jest mowa i na ten temat:
Cytat:
W 1935 roku we Wrzeszczu oddano do eksploatacji nową zajezdnię. Przejęła ona obsługę linii jelitkowskiej. Dotychczasowa zajezdnia pozostała zajezdnią gospodarczą i prawdopodobnie stacjonowały w niej do 1945 roku dwa tramwaje techniczne do obsługi torów i sieci tramwajowej.
 
mowgliusz 

Dołączył: 06 Sty 2007
Posty: 1
Wysłany: Sob Sty 06, 2007 4:49 pm   

Siema Wszystkim :)

Tak wogóle ja tam kiedyś mieszkałem :P

Widze że sporo wiesz o moim byłym domku :d

Teraz to ja mieszkam w tym baraku z dytky i jest kich :(

Ale chociaż pomorską wyremontowali skoro nie zajezdni :d szkoda tylko że zrójnowali cały ten praczek koło mojego baraku :(

Beznadziejnie to zrobili a trawę tylko rozjechali i same błoto jest :(.

Nie wiem jak można na coś takiego pozwolić :(

Ta firma teraz powinna nam park jakoś doprowadzić do porządku a nie ze rozwalili wszystko i tak tylko zostawili :(
 
 
racibo 
burzymurek


Dołączył: 09 Lip 2006
Posty: 94
Wysłany: Czw Sty 18, 2007 10:36 pm   

A kiedy powstała pętla w Oliwie przy Grunwaldzkiej? Znalazłem 2 informacje:
1)powstała w 1948 (przeniesiono ją wtedy sprzed Bramy Parku)
za: łukasz Bartnik, http://www.mlyniec.gda.pl...sk.htm#historia

2)powstała w 1962 (ze stronu Oliwiaków, która powołuje się na Iwickiego od Katedry)
------
Wydaje mi się że pętelka była już w 1948 a w 1962 roku rozbudowano ją aby tramwaje mogły godnie się po niej ścigać. Przy okazji w 1963 roku zwaporyzowano też Szpital sw. Łazarza.

Bajdełej: Ostatnio słyszałem że "w przyszłości" kiedy po 3city będą śmigać tramwaje wzdłuż i wszerz przez nasypy, autostrady, tunele i zburzone wiadukty to pętle nam znowu zlikwidują.

A co do dawnej zajezdni konno-tramwajowej to się nieco gubie.
1873 - uruchomiono tramkonie (zajezdnie miały podobno na Partyzantów.. więc po co druga tu?),trasa do Oliwy okazała się jednak nierentowna już w 1874 (za Bartnikiem) lub 1879.
1896-tramwaje elektyczne w Gdańsku już jeżdzą ale nie w Oliwie
1901-już jeżdzą, ale tylko do Parku
1908-do Jelitkowa
1946-61 -do Sopotu

I gdzie w to wszystko wpleść tę zajezdnię. Mogła tu być w latach 1873-4 lub 1873-79 czyli budynek jedynie przez 6% swojego trwania był zajezdnią tramwajów konnych. Co tu było w międzywojniu? a co za Gierka?
Pozdrawiam
_________________
nie lubię podpisów
 
penetrator 


Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 197
Wysłany: Pią Sty 19, 2007 11:35 am   

"Za Gierka" to w zajezdni były magazyny dawnego WPK,przez okres w latach
70-tych w części były warsztaty telewizji gdańskiej oraz stacjonował tam wóz
transmisyjny.Na piętrze były przez cały czas mieszkania.

--------------------------------------------------------------

Co do pętli to na stronie Kosycarz Foto znalazłem dwa zdjęcia jej okolic.
Lata 60-te.

jpgCAUCP1WS.jpg
Plik ściągnięto 15171 raz(y) 40,65 KB

jpgCAERFDLR.jpg
Plik ściągnięto 15171 raz(y) 37,28 KB

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk