Faktycznie to mogla byc wieza zsypowa do napelniania parowozow lub nawet wagonow weglem. Jej usytuowanie pozwalalo na latwy przeladunek wegla (lub innych materialow sypkich) z barek na wagony.
Na dole to ma cos w rodzaju bramy? takiej na przestrzal? Czy tam byly kiedys tory kolejowe?
To mogloby byc urzadzenie do naweglania parowozow, albo jakis silos do ladowania zboza lub innych towarow sypkich.
Wielu już się głowiło nad tym obiektem i nie wymyślono wiele.
1. raczej nie służyło to do nawęglania parowozów (parowozownia była na pobliskiej Przeróbce), obok była malutka stacja towarowa Grobla/Strohdeich (nie posiadała lokomotywowni, więc urządzenie do nawęglania odpada), a bocznica miała jednostanowiskowy garaż (i chyba lokomotywę akumulatorową lub parowóz bezogniowy)
2. znajduje się to na terenie nie-kolejowym, przez jakiś czas portowym, a obecnie diabli wiedzą
3. tory:
a) po wojnie tam nie docierały na pewno
b) według planu bocznicy z 1934 roku znajdowały się w tamtym rejonie 4 tory, w odległości ok. 140, 130 i 80 m od kanału (czekam na zejście śniegu by to w końcu zmierzyć w terenie)
c) układ torowy podczas wojny nie uległ prawdopodobnie zmianom, gdyż na tym samym planie naniesiono poprawki po wojnie (polegały jedynie na skróceniu torów)
d) w 1934 zarządcą bocznicy była firma Bergford handlująca drewnem, po wojnie zawiadywały tym prawdopodobnie (nie potwierdziłem jeszcze tych informacji): Dyrekcja Lasów Państwowych, Pomorskie Zakłady Obróbki Drzewa N 17, Gdańsko-Gdyńskie Zakłady Przemysłu Drzewnego Nr 2 (ale ich mam też w drugim końcu ciągu bocznicowego i nie wiem czy to nie były jedynie plany aby korzystali z tego terenu).
e) w 1970 roku zlecono opracowanie dokumentacji, a kilka lat później zbudowano złomowiec (ale wieża już nie weszła na teren złomowca)
Tak więc raczej był to obiekt służący przemysłowi drzewnemu, tudzież kolejowemu.
Jak ktoś chce się przyłączyć do archiwizacji stacji i bocznicy lub ma jakieś materiały (nawet te najświeższe!) - zapraszam
Pomiary w terenie nie wyszły najlepiej, ale za to dotarłem do mapy geodezyjnej z lat 60-tych na którym jest zaznaczona wieża. Po nałożeniu na mapę z 1940 roku (z http://www.forum.dawnygdansk.pl/portal.php) wyszło coś takiego:
Czerwone - budynki istniejące pod koniec 1960 roku
W - wieża
Pomarańczowe - fundamenty
zielone - rów
niebieskie - leje po bombach (ale to okres po wojnie, zaznaczone miejsca przerwania torów, jeden tor rozerwany na 24 m)
numery torów zgodne z planem z 1934 roku (tam gdzie są dwa numery oznacza że były dwa tory)
Teraz spostrzeżenia:
1. już wiadomo na pewno że obiekt nie służył bezpośrednio kolei (funkcja portowa też odpada - za daleko od wody)
2. tor nr 4 (najbliższy wieży) mam po wojnie opisany jako zniszczony (o ile dobrze odszyfrowałem), natomiast tory 2 i 3 mają leje po bombach - można chyba wnioskować że było to miejsce bombardowania
3. wieża i obiekty obok musiały pełnić ważną funkcję skoro połączone zostały rowem (zapewniał prawdopodobnie komunikację pomiędzy obiektami podczas bombardowania/ostrzału), nie wiem tylko czy bombardowanie było ze względów gospodarczych (zakład), czy znajdowało się tu stanowisko obrony.
A ja uslyszalem wersje, iz podobno sluzyc ta wieza miala do suszenia drewna.
Całkiem możliwe, przecież stała na terenie potężnego składu drewna.
I być może funkcje obronne pełniła tylko w 1945...
Zasysam z murki.pl:
oraz zbliżenie:
Na szczycie coś się musiało znajdować - ten okrągły otwór nie powstał przez przypadek (wieża ma przekrój kwadratu). I być może to coś na szczycie było obrotowe - dźwig?
A może była to wieża obrony przeciwlotniczej z zainstalowaną na szczycie armatą.
Bardzo cieniuteńkie ściany (zresztą jest kilka dziur po pociskach). W środku pusta komora za wyjątkiem idącej wzdłuż jednego rogu drabinki.
I dziś buszując po planach na podkładzie pod jakąś niezrealizowaną inwestycję znalazłem coś takiego:
Taką linią (jak ta przebiegająca przez wieżę) __ .. __ .. __ na reszcie tego planu zaznaczano tory... Ale raczej PLANOWANE, a nie zrealizowane.
Być może ten obiekt miał jednak służyć kolei, ale nie zostało to zrealizowane (bo budowla chyba nie została ukończona).
Chyba wróciliśmy do punktu wyjścia
Przy okazji te wystające pręty to pozostałości po barierkach.
W którym roku mogła powstać ta budowla?
Jest coraz więcej pytań niż odpowiedzi... A odpowiedzi są coraz bardziej zaskakujące niż zadawane pytania...
Może warto grupą się wybrać do tej wieży... Zabrać mapy (plany) i poszukać razem odpowiedzi na miejscu ... Zrobić taką "wizje lokalną" miejsca i budowli... A może i odpowiedzi gdzieś są w okolicy...
I to jest moja propozycja... By wspólnie się wybrać w jakiś weekend do Wieży Bartosa w poszukiwaniu rozwiązania zagadki (rozwiazań)...
_________________ EKIP WYJAZDOWYCH PRAWO DYSTANSU I CZASU: Miejsce, z którego wzywają karetkę, jest tym dalej od miejsca stacjonowania im bliżej jest końca dyżuru.
UZUPEŁNIENIE: Najkrótsza droga jest zakorkowana lub jest w remoncie...
I to jest moja propozycja... By wspólnie się wybrać w jakiś weekend do Wieży Bartosa w poszukiwaniu rozwiązania zagadki (rozwiazań)...
Jestem tam teraz prawie codziennie
Teren splantowany, były tam ogródki działkowe i teraz niewiele pozostało. Może coś się pokaże jak zejdzie śnieg.
Więc wyprawę proponuję jak zejdą śniegi. Chyba że "rekreacyjnie" szybciej
Mówi się, że noc i TV przynosi rozwiązania różnych zagadek...
I tak oglądając w nocy jakiś program w TV i teraz przeglądając zdjęcia Wieży Bartosa na forum wpadłem na dwa pomysły, które daje pod Wasz osąd. Może owa budowla była podstawą pod dużą wieże ciśnień lub może jest to podstawa pod żuraw - proponowana rekonstrukcja na zdjęciu...
Wieża Bartosa dźwigiem.jpg Może Wieża Bartosa to podstawa pod żuraw??
Plik ściągnięto 18162 raz(y) 77,88 KB
_________________ EKIP WYJAZDOWYCH PRAWO DYSTANSU I CZASU: Miejsce, z którego wzywają karetkę, jest tym dalej od miejsca stacjonowania im bliżej jest końca dyżuru.
UZUPEŁNIENIE: Najkrótsza droga jest zakorkowana lub jest w remoncie...
No troszkę za duże mi wyszło, ale zamiar był chyba dobry. Widziałem w TV dźwig portowy/stocznoiwy (żuraw) w Gdyni. Konstrukcja kratownicuwa była identyczna jak ta betonowa Wieży Bartosa. Więc kto wie. Może był na niej obrotowy żuraw. W tym okręgu na szczycie mogło mieścić się koło zębate a w środku budowli cała maszunownia ktora teraz jest gdzieś złomem... Taka jest moja koncepcja
_________________ EKIP WYJAZDOWYCH PRAWO DYSTANSU I CZASU: Miejsce, z którego wzywają karetkę, jest tym dalej od miejsca stacjonowania im bliżej jest końca dyżuru.
UZUPEŁNIENIE: Najkrótsza droga jest zakorkowana lub jest w remoncie...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum