Przedmiotem przetargu jest rozbiórka i sprzedaż infrastruktury kolejowej (złożonej z szyn kolejowych, i innych części metalowych torowiska wraz z jego uporządkowaniem) zlokalizowanych na dwóch odcinkach:
1) Nowy Dwór Gdański - Wierciny - dł. torowiska - 11,705 km
2) Nowy Dwór Gdański - Nowa Cerkiew - dł. torowiska - 17,959 km
Odcinek za Kmiecinem i tak był w praktyce stracony od czasu przebudowy "siódemki", ale tego drugiego bardzo szkoda. Szczególnie, że był w miarę kompletny (fragment NDG - Tuja wykorzystywany). Pociągów na cmentarz też już nie będzie. Chłopaki z PTMKŻ się narobili, powycinali krzaki, uzupełnili skradzione fragmenty i tyle z tego. Zobaczymy jak starostwo się wywiąże z deklaracji, że środki z rozbiórki pójdą na zachowany odcinek.
Deklaracje? Jakie deklaracje? Kolejka jeszcze ani złotówki za sprzedane składniki majątku PKP przejętego przez powiat nie zobaczyła. Zamiast tego mamy kolejny etap "oskubywania" tegoż majątku. Jedyne co udało się wyprosić to deklaracja że kolejka dostaje około 2 km szlaku. Nawierzchnia ta ma posłużyć do wymiany w rejonie Junoszyna gdzie leży zbieranina starych szyn staroużytecznych, ale czas pokaże czy coś z tego będzie, czy tradycyjnie skończy się tylko na deklaracjach.
Powiat nowodworski. W czasie sesji kontrowersje wzbudziła m.in. sprawa przetargu
dotyczącego sprzedaży ponad 20 km torów z nieużywanych od dawna szlaków kolei wąskotorowej.
[...]
Pozyskane z likwidacji tory lepiej przeznaczyć na remont niszczejącego, ale za to popularnego, szlaku wąskotorówki z Nowego Dworu Gdańskiego nad morze - dodaje starosta Ewa Dąbska.
Tyle, że z daleka śmierdzi to prymitywną próbą spacyfikowania opozycji na zasadzie: zaproponujmy "rozsądne" rozwiązanie* byle przepchnąć decyzję, a potem zrobimy po swojemu.
Do ciężkiej doli, naprawdę nie da się nic na miejscu poruszyć?
* oczywiście każdy, kto pomyśli od razu zorientuje się, że przetarg jest na rozbiórkę i sprzedaż, więc szyny pojadą prosto do huty. Tyle, że u nas mało komu chce się jeszcze myśleć.
PS
Nie wytrzymałem i wysłałem dzisiaj pismo do konserwatora z prośbą o rozważenie wpisu z urzędu. Wiem, że to nic nie da, ale gdybym pożałował tych 5,50 (?) to czułbym się jeszcze gorzej
Z profilu Żuławskiej Kolei Dojazdowej na fejsbuku:
Cytat:
Uchwałą nr 428/2014 z dnia 29 stycznia 2014 r. Zarząd Powiatu w Nowym Dworze Gdańskim wyraził zgodę na wieloetapową "rozbiórkę i sprzedaż składników majątku trwałego stanowiących własność Powiatu Nowodworskiego". Etap czwarty tej uchwały obejmuje rozbiórkę i sprzedaż torowiska czynnej linii na odcinku Nowy Dwór Gdański - Tuja.
W dniach 15 i 16.03.2014 (sobota i niedziela) planujemy uruchomienie pociągów specjalnych o których poinformujemy Was w oddzielnym poście.
Serdecznie zapraszamy !
Cytat:
01.03.2014 r. Tuja.
Naszą drezyną Wmd04 wykonaliśmy rutynowy objazdu szlaku. Według niektórych osób nieprzejezdnego od 20 lat. Za kilka tygodni infrastruktura kolejowa w tym miejscu może już nie istnieć, gdyż aktualnie trwa przetarg na rozbiórkę tego czynnego odcinka i kilku innych.
Nie wytrzymałem i wysłałem dzisiaj pismo do konserwatora z prośbą o rozważenie wpisu z urzędu. Wiem, że to nic nie da, ale gdybym pożałował tych 5,50 (?) to czułbym się jeszcze gorzej
Świetna inicjatywa. Gratuluję postawy i trzymam kciuki. Petycja podpisana.
Sprzedaż i rozbiórka starych torowisk żuławskiej wąskotorówki ma przynieść powiatowi nowodworskiemu około miliona złotych. Całą infrastrukturę samorząd przejął od PKP ponad dekadę temu. W piątek kończy się przetarg.
Od siebie dodam, że (o ile pamiętam) powiat przejął majątek za darmo pod warunkiem wykorzystania go na cele działań własnych w zakresie transportu...
Szanowni Państwo,
Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych zaprasza wszystkich entuzjastów transportu szynowego na przejazd wąskotorowymi pociągami okolicznościowymi w dniu 15 marca 2014 r. (sobota). W związku z podjęciem przez Zarząd Powiatu Nowodworskiego decyzji o rozbiórce linii kolejowej na odcinku Nowy Dwór Gd. – Tuja, będzie to prawdopodobnie ostatnia szansa na wykonanie pamiątkowych zdjęć pociągu w klasycznym żuławskim krajobrazie. Odcinek do Tui biegnie bowiem przez pola, z dala od dróg i zabudowań, czym różni się zasadniczo od czynnych w sezonie letnim tras na Mierzei Wiślanej.
Pociągi specjalne będą zestawione z różnych pojazdów typowych dla Żuławskiej Kolei Dojazdowej wg następującego rozkładu jazdy:
Nowy Dwór Gd. o. 9.30
Tuja p. 10.40
Skład: lokomotywa spalinowa Lxd2 z wagonami towarowymi
Tuja o. 11.00
Nowy Dwór Gd. p. 11.50
Skład: wagon motorowy MBxd2 „solo”
Nowy Dwór Gd. o. 12.15
Tuja p. 13.10
Skład: wagon motorowy MBxd2 z dwoma wagonami doczepnymi Bxhpi
Tuja o. 13.30
Nowy Dwór Gd. p. 14.20
Skład: lokomotywa spalinowa Lxd2 z dwoma wagonami doczepnymi Bxhpi
Podczas przerw między kolejnymi pociągami będzie możliwe zwiedzanie obiektów lokomotywowni PTMKŻ w Nowym Dworze Gdańskim. Koszt biletu na wszystkie wymienione połączenia wynosi 50 zł, płatne gotówką w pociągu. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc w wagonach oraz w autobusie (więcej szczegółów poniżej) rezerwacje będą przyjmowane na adres ptmkz@wp.pl. Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany programu imprezy, o czym będzie informował zainteresowanych.
Dzięki pomocy Trójmiejskiej Galerii Komunikacji Miejskiej zostanie uruchomiony specjalny autobus z Trójmiasta do/z Nowego Dworu Gd. wg rozkładu jazdy:
Gdańsk D.A. o. 8.30
Nowy Dwór Gd. p. 9.20
Nowy Dwór Gd. o. 14.30
Gdańsk D.A. p. 15.30
Koszt uczestnictwa w przejeździe autobusem będzie wynosił 35 zł. Prosimy o przesyłanie zgłoszeń na adres kontakt@trojmiejska.eu . W przypadku małego zainteresowania przejazdem autobusem organizatorzy zastrzegają sobie prawo jego odwołania.
Ratujemy kolejkę wąskotorową biegnącą przez Żuławy! Sporemu odcinkowi trasy, (z ponadstuletnią tradycją) zagroził przetarg na rozbiórkę części torów ogłoszony przez Zarząd Powiatu w Nowym Dworze Gdańskim.
Konserwator zabytków nie godzi się na niszczenie zabytkowej infrastruktury technicznej mającej olbrzymią wartość dla naszego regionu. Uwzględniając także liczne pisma jakie wpłynęły do naszego urzędu w sprawie likwidacji części kolei, PWKZ podjął decyzję o włączeniu do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków województwa pomorskiego odcinka kolei od Ostaszewa do Nowego Dworu.
Co to oznacza? Włączenie obiektów do WEZ skutkuje koniecznością ujęcia w.w. obiektów także w Gminnej Ewidencji Zabytków. W myśl art 39, ust. 3 Prawa budowlanego, po włączeniu obiektów do tych ewidencji, wszelkie prace budowlane i rozbiórkowe przy nich wymagają uzgodnienia z wojewódzkim konserwatorem zabytków.
Niewykluczone także, że niektóre odcinki kolejki wąskotorowej biegnącej przez Żuławy trafią do rejestru zabytków.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum