Dla mnie bomba Krzysztofie
Siódemka na pętli przy Reja w Sopocie, a szóstka przy kościółku, obecnie Jana Bosko, na Oruni. Obydwu linii, a oczywiście i torowisk już nie ma.
No i ta dwójka z wagonami ze środkowym wejściem, jeszcze jeździły takie w 50-tych latach.
Piękny zimowy widok na teatr.
Most chyba nad Motławą, przy Zielonej Bramie?
A tego rozjazdu w remoncie nie jestem pewna, ale to może być pętla na obecnych Legionów.
Nooo, naprawdę smakowitości dla oka
Nad Nową Motławą. Widoczna zabudowa to ul. Szafarnia.
EwkaW napisał/a:
to może być pętla na obecnych Legionów
Tak. Opis ze strony.
Cytat:
Rok 1956, u zbiegu dzisiejszej al. Legionów z ul. Kościuszki trwa budowa pętli tramwajowej "Wrzeszcz Lotnisko", zwanej też "Dzierżyńskiego" (do 1990 roku al. Legionów nosiła nazwę al. Dzierżyńskiego).
Tramwaje docierały w to miejsce od roku 1930. W pierwszym okresie nie było tu pętli, lecz tradycyjnie ślepo zakończony odcinek torowy z przejazdami międzytorowymi, umożliwiający sprawne przygotowanie pociągów tramwajowych do trasy powrotnej. W dalszych planach trasa miała zostać przedłużona przez ul. Kościuszki do al. Hallera, lecz przed zakończeniem II WŚ nie zrealizowano tego projektu.
47 lata później trasa została wydłużona przez Zaspę i Przymorze do ul. Pomorskiej, a pętla w roku 1983 uległa likwidacji .
Jeszcze to:
Wóz silnikowy jeszcze w kolorystyce WMG, a doczepa już biało-czerwona.
Bardzo mi się zwłaszcza foty z Oruni i z Dzierżyńskiego/Legionów. Co do tej drugiej, to niecałe 3 tygodnie temu indagowałem kilka osób ze starszego pokolenia czy nie pamiętają kiedy tam powstała pętla - odpowiedzi nie uzyskałem, ale widzę że nie musiałem na nią długo czekać
W 1942 roku powstała tutaj nieistniejąca już klasyczna pętla tramwajowa.
Mam pewne wątpliwości, czy ta informacja jest w pełni poprawna, ale może tak.
Zachowane do lat, chyba, 60 pozostałości starego torowiska na placu nie sugerowały pętli.
Mnie zachwyciła ta wiata przesiadkowa za tramwajem.
Mam pewne wątpliwości, czy ta informacja jest w pełni poprawna
Ze swoimi wątpliwościami zwróciłem się do autora strony i już mi odpowiedział.
Cytat:
Informacja pochodzi z dwóch źródeł: "Die Entwicklung der Nahverkehrsbetriebe in Polen" branżowego czasopisma dot. transportu zbiorowego "Der Stadtverkehr" (rok 1969) oraz ze wspomnień przedwojennego gdańszczanina, p. Horsta Strehlke, opublikowanych w "Unser Danzig", rok 1952.
Sprawdziłem na Mapy Google czy zmieściłaby się i widać, że tak!
Chodnik od Obrońców Westerplatte do Opata Jacka Rybickiego do dziś biegnie po wycinku okręgu. To musiał być peron tamtej pętli! Pozostałości toru, które pamiętam były dalej, na obecnym parkingu. To był z pewnością łącznik z torowiskiem na Opata Jacka Rybickiego.
Powojenny rozwój motoryzacji wymagał coraz więcej przestrzeni. W 1971 r. dotychczasowe ciasne skrzyżowanie ul. Hucisko i ul. Wały Jagiellońskie zmieniono w duże trzypasmowe skrzyżowanie z wielką wyspą centralną. Jednocześnie poszerzono całą ul. Hucisko, a tramwaje zyskały swoje wydzielone torowisko w pasie rozdziału. W tym samym roku likwidacji uległa pętla na Targu Węglowym. Na pierwszym planie widać stare torowisko wyjazdowe z Targu Drzewnego w kierunku Siedlec, Dworca Głównego i Bramy Wyżynnej.
Widać tu, że do końca przetrwała krzyżówka toru z Targu Drzewnego na Siedlce z torem, z przed dworca w stronę Bramy Wyżynnej. Krzyżówka w przeciwną stronę musiała wcześniej ulec dewastacji i już jest zlikwidowana.
Dodatkowy komentarz
Cytat:
Jacek Antoni Konieczny T.zw. Pierwszym Sekretarzem Komitetu Wojewódzkiego PZPR w Gdańsku był niejaki Tadeusz Bejm... Mówiono, że przeniósł swój gabinet w Białym Domu na stronę przy Kanale... tak by móc obserwować prace na przyszłym rondzie Hucisko...
[Widać tu, że do końca przetrwała krzyżówka toru z Targu Drzewnego na Siedlce z torem, z przed dworca w stronę Bramy Wyżynnej. Krzyżówka w przeciwną stronę musiała wcześniej ulec dewastacji i już jest zlikwidowana.
Obie historyczne krzyżówki nie dotrwały do początku lat 60-tych, a prawdopodobnie nawet jeszcze wcześniej. Ta którą widać na zdjęciu powstała pod koniec lat 60-tych na czas remontu (przebudowy) mostu Błędnik, kiedy to ruch tramwajowy w kierunku Wrzeszcza odbywał się przez ul. 3 Maja. Ponieważ wyjazd z Targu Drzewnego na ul. Wały Jagielońskie mógł odbywać się w lewo ("6" na Orunię i "9" na Stogi) lub w prawo w kierunku dworca ("2" do Oliwy i "3" do Nowego Portu). Dodatkowo z Huciska włączały się tory "12" na / z Siedlec.
Podczas przebudowy Błędnika "2" musiała jeżdzić przez Hucisko i 3 Maja i na te potrzeby wbudowano widoczną na zdjeciu krzyżówkę, po kilku latach zniknęła wraz z likwidacją pętli Targ Węglowy i przebudową Wałów Jagielońskich
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum