Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Tramwaje w Gdańsku
Autor Wiadomość
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Sro Sty 22, 2014 9:50 pm   

za/rą/bi/ste :D
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2682
Wysłany: Pią Lut 14, 2014 7:41 pm   

Sporo ciekawych zdjęć
https://www.facebook.com/...k=photos_stream
Wybrałem kilka dla mnie ciekawszych:






1013049_439707312791576_1711030897_n (1).jpg
Plik ściągnięto 11435 raz(y) 61,75 KB

 
 
EwkaW 


Dołączyła: 04 Wrz 2011
Posty: 589
Wysłany: Pią Lut 14, 2014 9:16 pm   

Dla mnie bomba Krzysztofie :==
Siódemka na pętli przy Reja w Sopocie, a szóstka przy kościółku, obecnie Jana Bosko, na Oruni. Obydwu linii, a oczywiście i torowisk już nie ma.
No i ta dwójka z wagonami ze środkowym wejściem, jeszcze jeździły takie w 50-tych latach.
Piękny zimowy widok na teatr.
Most chyba nad Motławą, przy Zielonej Bramie? :hmm:
A tego rozjazdu w remoncie nie jestem pewna, ale to może być pętla na obecnych Legionów.
Nooo, naprawdę smakowitości dla oka :roll:
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2682
Wysłany: Pią Lut 14, 2014 10:16 pm   

EwkaW napisał/a:
Most chyba nad Motławą, przy Zielonej Bramie?

Nad Nową Motławą. Widoczna zabudowa to ul. Szafarnia.
EwkaW napisał/a:
to może być pętla na obecnych Legionów

Tak. Opis ze strony.
Cytat:
Rok 1956, u zbiegu dzisiejszej al. Legionów z ul. Kościuszki trwa budowa pętli tramwajowej "Wrzeszcz Lotnisko", zwanej też "Dzierżyńskiego" (do 1990 roku al. Legionów nosiła nazwę al. Dzierżyńskiego).
Tramwaje docierały w to miejsce od roku 1930. W pierwszym okresie nie było tu pętli, lecz tradycyjnie ślepo zakończony odcinek torowy z przejazdami międzytorowymi, umożliwiający sprawne przygotowanie pociągów tramwajowych do trasy powrotnej. W dalszych planach trasa miała zostać przedłużona przez ul. Kościuszki do al. Hallera, lecz przed zakończeniem II WŚ nie zrealizowano tego projektu.
47 lata później trasa została wydłużona przez Zaspę i Przymorze do ul. Pomorskiej, a pętla w roku 1983 uległa likwidacji .

Jeszcze to:
Wóz silnikowy jeszcze w kolorystyce WMG, a doczepa już biało-czerwona.
 
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7738
Wysłany: Pią Lut 14, 2014 10:31 pm   

Bardzo mi się :== zwłaszcza foty z Oruni i z Dzierżyńskiego/Legionów. Co do tej drugiej, to niecałe 3 tygodnie temu indagowałem kilka osób ze starszego pokolenia czy nie pamiętają kiedy tam powstała pętla - odpowiedzi nie uzyskałem, ale widzę że nie musiałem na nią długo czekać :)
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2682
Wysłany: Pią Lut 14, 2014 11:44 pm   

Cytat:
W 1942 roku powstała tutaj nieistniejąca już klasyczna pętla tramwajowa.

Mam pewne wątpliwości, czy ta informacja jest w pełni poprawna, ale może tak. :hmm:
Zachowane do lat, chyba, 60 pozostałości starego torowiska na placu nie sugerowały pętli.
Mnie zachwyciła ta wiata przesiadkowa za tramwajem.
 
 
EwkaW 


Dołączyła: 04 Wrz 2011
Posty: 589
Wysłany: Pią Lut 14, 2014 11:59 pm   

Nie mogłam sobie odmówić :wink: To też ze źródełka Krzysztofa...

1920.jpg
Plik ściągnięto 11379 raz(y) 42,27 KB

 
Zbych 
Wonneberger

Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 947
Wysłany: Sob Lut 15, 2014 11:37 am   

Aż cztery tory tam były. To prawie jak stacja.
_________________
Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2682
Wysłany: Sob Lut 15, 2014 10:36 pm   

Ja żem napisał/a:
Mam pewne wątpliwości, czy ta informacja jest w pełni poprawna

Ze swoimi wątpliwościami zwróciłem się do autora strony i już mi odpowiedział.
Cytat:
Informacja pochodzi z dwóch źródeł: "Die Entwicklung der Nahverkehrsbetriebe in Polen" branżowego czasopisma dot. transportu zbiorowego "Der Stadtverkehr" (rok 1969) oraz ze wspomnień przedwojennego gdańszczanina, p. Horsta Strehlke, opublikowanych w "Unser Danzig", rok 1952.

Sprawdziłem na Mapy Google czy zmieściłaby się i widać, że tak!
Chodnik od Obrońców Westerplatte do Opata Jacka Rybickiego do dziś biegnie po wycinku okręgu. To musiał być peron tamtej pętli! Pozostałości toru, które pamiętam były dalej, na obecnym parkingu. To był z pewnością łącznik z torowiskiem na Opata Jacka Rybickiego.

pętla.oliwa.jpg
Plik ściągnięto 11278 raz(y) 61,23 KB

 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2682
Wysłany: Pon Lut 17, 2014 9:21 am   

Następne ciekawe zdjęcie.

Cytat:
Powojenny rozwój motoryzacji wymagał coraz więcej przestrzeni. W 1971 r. dotychczasowe ciasne skrzyżowanie ul. Hucisko i ul. Wały Jagiellońskie zmieniono w duże trzypasmowe skrzyżowanie z wielką wyspą centralną. Jednocześnie poszerzono całą ul. Hucisko, a tramwaje zyskały swoje wydzielone torowisko w pasie rozdziału. W tym samym roku likwidacji uległa pętla na Targu Węglowym. Na pierwszym planie widać stare torowisko wyjazdowe z Targu Drzewnego w kierunku Siedlec, Dworca Głównego i Bramy Wyżynnej.

Widać tu, że do końca przetrwała krzyżówka toru z Targu Drzewnego na Siedlce z torem, z przed dworca w stronę Bramy Wyżynnej. Krzyżówka w przeciwną stronę musiała wcześniej ulec dewastacji i już jest zlikwidowana.
Dodatkowy komentarz
Cytat:
Jacek Antoni Konieczny T.zw. Pierwszym Sekretarzem Komitetu Wojewódzkiego PZPR w Gdańsku był niejaki Tadeusz Bejm... Mówiono, że przeniósł swój gabinet w Białym Domu na stronę przy Kanale... tak by móc obserwować prace na przyszłym rondzie Hucisko...


huć.jpg
Plik ściągnięto 11184 raz(y) 34 KB

 
 
penetrator 


Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 197
Wysłany: Pon Lut 17, 2014 7:21 pm   

http://www.zkm.pl/zamowie...sowej-renowacji
Będzie nowy zabytek w Gdańsku.
_________________

 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2682
Wysłany: Pon Lut 17, 2014 9:17 pm   

http://historia.trojmiast...rik-n77141.html
Tak wyglądał
Tak wygląda
 
 
jacekk 

Dołączył: 04 Gru 2013
Posty: 2
Wysłany: Pon Lut 17, 2014 9:43 pm   

Dziś to po lewej za biało czerwonymi słupkami wygląda znacznie lepiej.
a sama hala, w której zrobiono to zdjęcie przez dziurkę, żyje i chroni czynne wagony.
 
lechmako 

Dołączył: 18 Lut 2014
Posty: 19
Wysłany: Sro Lut 19, 2014 8:46 am   

[Widać tu, że do końca przetrwała krzyżówka toru z Targu Drzewnego na Siedlce z torem, z przed dworca w stronę Bramy Wyżynnej. Krzyżówka w przeciwną stronę musiała wcześniej ulec dewastacji i już jest zlikwidowana.


Obie historyczne krzyżówki nie dotrwały do początku lat 60-tych, a prawdopodobnie nawet jeszcze wcześniej. Ta którą widać na zdjęciu powstała pod koniec lat 60-tych na czas remontu (przebudowy) mostu Błędnik, kiedy to ruch tramwajowy w kierunku Wrzeszcza odbywał się przez ul. 3 Maja. Ponieważ wyjazd z Targu Drzewnego na ul. Wały Jagielońskie mógł odbywać się w lewo ("6" na Orunię i "9" na Stogi) lub w prawo w kierunku dworca ("2" do Oliwy i "3" do Nowego Portu). Dodatkowo z Huciska włączały się tory "12" na / z Siedlec.
Podczas przebudowy Błędnika "2" musiała jeżdzić przez Hucisko i 3 Maja i na te potrzeby wbudowano widoczną na zdjeciu krzyżówkę, po kilku latach zniknęła wraz z likwidacją pętli Targ Węglowy i przebudową Wałów Jagielońskich
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2682
Wysłany: Sro Lut 19, 2014 9:04 am   

lechmako napisał/a:
Dodatkowo z Huciska włączały się tory "12" na / z Siedlec.

Dla uściślenia: Z Huciska w stronę dworca. Na tym zdjęciu już ich niema.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk