Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Przystanek Brętowo. Gdzie w końcu był?!
Autor Wiadomość
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Wto Gru 06, 2011 7:13 pm   

Rampa zdecydowanie nie kolejowa, bo wiadukt prowadzi nad sporym wykopem do powiedzmy nadal dość płaskiego placu. Więc raczej, jeśli Cyganie, to tam gdzie się rozbijali. I jakoś do tego miejsca musieli się dostać.

Cytat:
To jest możliwe, ale po co mostek do nikąd?


Ale jak do nikąd? To teren, który teraz jest zadrzewiony, ale wtedy (co widać po mapach) mogło być tam jakieś czyjeś poletko na stoku, do którego jakoś trzeba było dojechać. Dziś jest zaraz za mostkiem młodnik (tak to się chyba u leśniczych nazywa). Nie pamiętam od kiedy (Grzegorz Kotlarz w „Magistrali Węglowej” o tym wspomina), ale na pewno przed rozpoczęciem budowy linii z Wrzeszcza obowiązywały przepisy nakazujące budowanie kolei tak, aby nie było skrzyżowań z innymi drogami w jednym poziomie. Ze względów bezpieczeństwa.
Do tego linia pierwotnie planowana była jako wyłącznie towarowa dla lokalnych cegielni i drobnego (powiedzmy) przemysłu oraz wyrobów z gospodarstw rolnych. Więc i o drogach w jakiejś tam perspektywie pewnie myślano. A jeszcze, jak już jednak zdecydowano się na linię towarowo-osobową to uważano, że przyczyni się do narodowo-politycznego scalenia regionu poprzez podniesienie kulturowego statusu mieszkańców okolicznych miejscowości. Jakoś mniej więcej w takie słowa to ujęto. I o tym m.in. jest w teczce „Erlauterungsbericht des allgemeinen Entwurfs für eine Nebenbahn von Altemühle 1907”, sygnatura 1081/694
Wnioskuję więc, że lepiej już było zrobić ten mostek i mieć tego rolnika po swojej stronie;), niż żeby on się wkurzał i przez tory targał po zbiory. A pewnie i tak mu gruntu zabrano trochę na kolej (odpłatnie zresztą, niektóre sprawy ciągnęły się nawet po rozpoczęciu budowy).
 
Wrotek 

Dołączył: 04 Gru 2011
Posty: 13
Wysłany: Sro Gru 07, 2011 12:16 am   

norveg napisał/a:
Przewodnik swoje, życie swoje. W Gdyni jest oddział gdańskiego AP

To raczej nie kwestia praktyki, ale tego, że przewodnik ma prawie 20 lat..
W międzyczasie chyba rozbudowano oddział w Gdyni, a w związku z problemem miejsca w Gdańskim AP sporo zespołów przeniesiono właśnie tam..

norveg napisał/a:
W Gdyni jest oddział gdańskiego AP. Dokładnie Gdynia Cisowa i jeszcze ok. 10 min. piechotą z peronu SKM. W sumie fajna wycieczka (a w zasadzie seria wycieczek):)

Wiem.. byłem raz, miałem okazję zwiedzać, fajne magazyny - regały kompaktowe, jak w materiałach wideo o np. IPN...
Ale wizja częstych wycieczek tam mi się niezbyt podoba.

Ale wracając do tematu.
Zgaduje, że akta, szczególnie we wspomnianej jednostce 700, są zapisane w tzw. neografii gotyckiej?
 
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Sro Gru 07, 2011 9:22 am   

Wrotek napisał/a:
są zapisane w tzw. neografii gotyckiej?


I tak i nie. Są dokumenty, np. tabele kosztorysów, wypisane odręcznie, są pisma szwabachą ale są też normalne maszynopisy, np. pisma różnych instytucji do KED i odpowiedzi KED.
 
Wrotek 

Dołączył: 04 Gru 2011
Posty: 13
Wysłany: Sro Gru 07, 2011 12:26 pm   

norveg napisał/a:
Wrotek napisał/a:
są zapisane w tzw. neografii gotyckiej?


I tak i nie. Są dokumenty, np. tabele kosztorysów, wypisane odręcznie, są pisma szwabachą ale są też normalne maszynopisy, np. pisma różnych instytucji do KED i odpowiedzi KED.


I co w tej .. teczce jest, jakbyś miał to określić? Jakie informacje tam znajdę? bo mnie kusi aby się nią hmm zająć
 
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Sro Gru 07, 2011 12:43 pm   

Cytat:
I co w tej .. teczce jest, jakbyś miał to określić? Jakie informacje tam znajdę? bo mnie kusi aby się nią hmm zająć


Jak pisałem wcześniej http://forum.dawnygdansk....p=130918#130918 to nie jest jedna teczka dla tej linii. Obejmują one okres od projektów do otwarcia. Zawierają korenspondencję, plany, dokumentację wykupu gruntów, projektowane lub pożądane przez niektóre instytucje warianty prowadzenia linii, szkice niektórych wiaduktów itd. itp.
 
Wrotek 

Dołączył: 04 Gru 2011
Posty: 13
Wysłany: Sro Gru 07, 2011 4:27 pm   

norveg napisał/a:


Jak pisałem wcześniej http://forum.dawnygdansk....p=130918#130918 to nie jest jedna teczka dla tej linii. Obejmują one okres od projektów do otwarcia. Zawierają korenspondencję, plany, dokumentację wykupu gruntów, projektowane lub pożądane przez niektóre instytucje warianty prowadzenia linii, szkice niektórych wiaduktów itd. itp.


Ale mi chodzi o tę teczkę, tj. - j.a. nr 700, z tego zespołu 1081, a nie cały zespół. Według dopisków w inwentarzu (z lat 70-tych...) liczy 240 s., ale jakie informacje się tam znajdują? Z tytułu rozumiem, że dotyczy m. in. wiaduktów, przejść, itp.. ale co o nich jest?
 
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Sro Gru 07, 2011 6:11 pm   

Wrotek napisał/a:
Ale mi chodzi o tę teczkę, tj. - j.a. nr 700, z tego zespołu 1081, a nie cały zespół


No to ta dotyczy tylko tego, co w tytule. Myślałem, że będą Cię interesowały wszystkie teczki dotyczące linii z Wrzeszcza do Starej Piły.
 
Wrotek 

Dołączył: 04 Gru 2011
Posty: 13
Wysłany: Sro Gru 07, 2011 8:27 pm   

norveg napisał/a:

No to ta dotyczy tylko tego, co w tytule.

Tak, ale jakie to są informacje? Bo to może kolor zalecanej farby, kosztorys, parametry techniczne, ale i np. celowość stawiania takich obiektów w konkretnym miejscu.

norveg napisał/a:
Myślałem, że będą Cię interesowały wszystkie teczki dotyczące linii z Wrzeszcza do Starej Piły.

Wstępnie to mnie interesowało, ale od czegoś trzeba zacząć, a np. wykup gruntów mnie średnio interesuje,
 
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Sro Gru 07, 2011 11:01 pm   

Wrotek napisał/a:
Tak, ale jakie to są informacje? Bo to może kolor zalecanej farby, kosztorys, parametry techniczne, ale i np. celowość stawiania takich obiektów w konkretnym miejscu.


No trochę już czasu minęło od tych majowo-czerwcowych wycieczek, a spisu treści to nie robiłem. Proponuję się wybrać i wziąć sobie tę teczkę do przejrzenia. Tak choćby na próbę.
 
Wrotek 

Dołączył: 04 Gru 2011
Posty: 13
Wysłany: Sro Gru 07, 2011 11:43 pm   

norveg napisał/a:
a spisu treści to nie robiłem.

To w pełni zrozumiałe, ale liczyłem, że mniej więcej pamiętasz jaki to typ danych..
No, ale z pewnością będę się musiał wybrać, ale przy mej ograniczonej znajomości niemieckiego, to będzie dla mnie dłuższa przygoda...
 
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Czw Gru 08, 2011 9:19 am   

Cytat:
To w pełni zrozumiałe, ale liczyłem, że mniej więcej pamiętasz jaki to typ danych..
No, ale z pewnością będę się musiał wybrać, ale przy mej ograniczonej znajomości niemieckiego, to będzie dla mnie dłuższa przygoda...


Mam wynotowane z tej teczki np. info o konieczności budowy drogi długości ok. 250 m od wiaduktu (dziś w ciągu ul. Nowatorów) do stacji w Kokoszkach. I to takie okołowiaduktowe rzeczy będą. Może się na dniach wybiorę i jeśli będzie czas, to mogę zerknąć i do tej coby sobie przypomnieć dokładniej.
 
Wrotek 

Dołączył: 04 Gru 2011
Posty: 13
Wysłany: Czw Gru 08, 2011 9:20 pm   

norveg napisał/a:
Mam wynotowane z tej teczki np. info o konieczności budowy drogi długości ok. 250 m od wiaduktu (dziś w ciągu ul. Nowatorów) do stacji w Kokoszkach. I to takie okołowiaduktowe rzeczy będą.

A dzięki.. o to mi chyba teraz chodzi..
 
 
Wrotek 

Dołączył: 04 Gru 2011
Posty: 13
Wysłany: Czw Gru 15, 2011 8:42 pm   

Postanowiłem pisać pracę mgr z historii na temat tejże linii kolejowej, skupiając się głównie na wiaduktach i ich przeznaczeniu..
Więc jeśli to mi się uda, to znajdę i odpowiedź na wątpliwości Krzysztofa.
 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2424
Wysłany: Czw Gru 15, 2011 9:44 pm   

:zgooda: powodzenia :tuptup:
 
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Pon Gru 19, 2011 7:32 pm   

Krzysztof napisał/a:
Mam problem z połapaniem się. „ul. Gomółki i tzw. Mostek Weisera” – to mapka nr 2. „Ziganzen Rampe” to ten teren z mapki nr 1 (Brętowo), czy za w/w mostkami, czyli też mapka nr 2? I ta nazwa „Ziganzen Rampe” jest starsza od inwestycji, z okresu jej projektowania, czy z okresu II WŚ?


Mogę już doprecyzować. Mapka2, czyli to co wcześniej pisałem, że droga do Ziganzen Rampe wg planu z 1910/11 r. (sygn. planu 1081,2/4285) po obu stronach tory jest teren prywatny należący do Hartmann Mag Fabrik [Fabwik? trochę nieczytelne) Ziganzenberg. Są to więc bezkolizyjne połączenia terenu prywatnego. Jeśli się komuś chce, to może poszukać w książkach adresowych.

Mapka1, czyli teren w Brętowie, plan z 1910/11 (sygn. 1081,2/4284). Teren płaski przy torze nieoznaczony. Przy nim od strony północnej oznaczone zbocze, na jego krańcu zachodnim Schnee-Schutzen-Streifen, przy wiadukcie od strony wschodniej również taka sama strefa, droga przez wiadukt oznaczona jako droga prywatna, tereny wokoło również. Schnee-Schutzen-Streifen dosłownie śniegowa ochronna strefa, czyli miejsca gdzie można swobodnie zrzucić śnieg z odśnieżania toru. Takich stref wzdłuż całej linii jest sporo o różnych rozmiarach (plany z 1910/11, sygn. 1081,2/4270 - 4286). Wspominane plany mają także pieczęci z 1928 r. ze statusem "stan aktualny" (DKP Gdańsk) oraz z 1945 (DOKP Gdańsk), a także drobne poprawki z 1913 r. (dorysowane przepusty lub korekty przebiegu dróg przy torze).

W kwestii wiaduktu zniszczonego niby przed 1940 r. Inwentaryzacja z 1940 r. (sygn. 1081,2/1587) wg mnie zawiera tylko informacje o zużyciu szyn i ich profilach (18H1913 i 20H1913). Są co prawda ołówkiem wypisane na niej wiadukty (nie wszystkie, a z wypisanych nie wszystkie zniszczone), jednakże lista ta jest w języku polskim (powstała więc jak sądzę po IIWŚ) i nic w niej nie ma o stanie wiaduktów.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk