Ja tam nie jestem nerwowy...
Wydaje mi się, że określenie "torowisko" najbardziej pasuje do opisu wędrówki śladem rozebranej linii kolejowej - torowisko to jest ta część podtorza, po której "się idzie".
Po tej małej wymianie zdań proponuję kontynuować spacer po reliktach torowiska sprzed 60 lat
Wychodzimy na wydmę pierwszym wejściem i widać wyraźnie, że jedynym możliwym wariantem przebiegu linii kolejowej jest grzbiet wydmy. Wracamy na plażę i ruszamy do kolejnego wyjścia. Tutaj za wydmą równolegle do brzegu biegnie droga. Na pierwszy rzut oka jednak widać, że jest ona zbyt pofałdowana. Kilkanaście metrów za wyjściem odchodzi jednak od niej w lewo zamaskowany dorodnymi krzakami przekop. W tym momencie nie ma już wątpliwości, co do jego pochodzenia. Po kilku metrach krzaki się kończą i szlak biegnie prawym łukiem, ponownie zbliżając się do drogi. Tutaj przekop się kończy i dalej na kolejnych 400 metrach nie zachował się żaden wyraźny ślad. Najprawdopodobniej tor przecinał drogę i wchodził ponownie na wydmę.
Dopiero za kolejną drogą na plażę las się zmienia i od tego miejsca droga zaczyna pokrywać się z dawnym przebiegiem linii. Mijamy mniejsze lub większe przekopy i w pewnym momencie znajdujemy rzucone na skarpę wykopu zbutwiałe podkłady. Pomimo kiepskiego stanu dziury po hakach nie pozostawiają wątpliwości. Kilkadziesiąt metrów dalej - kolejny podkład, tym razem po prawej stronie.
Chwilę później ponownie odbijamy w lewo i wchodzimy w przekop. Tutaj szlak ponownie omijał większe wzniesienie skręcając szerokim łukiem w prawo i zmierzając dalej w kierunku morza. Droga leśna ucieka ostro w lewo a my wychodzimy prosto na klif. Jak widać morze przez grubo ponad 50 lat zabrało fragment wydmy wraz z pozostałościami naszej kinii.
ZDJĘCIA
Twoja relacja z wycieczki i dokumentacja naprawdę robią wrażenie. Trochę szkoda, że nie odniosłeś się do istniejącej i wyznaczonej w terenie kilometracji linii brzegowej - bardzo ułatwiłoby to zlokalizowanie opisywanych przez Ciebie odcinków, zwłaszcz tych między Skowronkami a Krynicą i na wschód od Krynicy.
Jako uzupełnienie pozwolę sobie zamieścić skany mapy topograficznej w skali 1:25 tys. z pierwszej połowy lat 50-tych. Kolejność - od wschodu w stronę Sztutowa, pierwsze dwa kawałki po rosyjskiej stronie granicy.
Trochę szkoda, że nie odniosłeś się do istniejącej i wyznaczonej w terenie kilometracji linii brzegowej
Przecież na mapie, na którą naniosłem trasę i miejsca wykonania zdjęć, kilometraż wybrzeża jest zaznaczony (miejscami schował się pod numerami zdjęć). Jest też podziałka, więc w razie potrzeby można dość dokładnie umiejscowić każde zdjęcie. W terenie i później, zaczynając opisywanie, posługiwałem się faktycznie kilometrażem (idealny sposób na precyzyjne zorientowanie się w przestrzeni). Później jednak stwierdziłem, że najczytelniejsze będzie umieszczenie wszystkiego na współczesnej mapie.
...slyszalem jednak o drewnianej drodze(z podkladow kolejowych) , biegnacej przez las.
Było na samym początku wątku (przedostatni post na pierwszej stronie): http://forum.dawnygdansk....der=asc&start=0
Droga taka faktycznie istniała. Została zbudowana przez Wehrmacht pod koniec wojny (podobnie zresztą jak kolejka). Tyle, że raczej nie z podkładów a po prostu z pni okolicznych drzew (bali). Na mapach, które zamieścił renekk jest dobrze widoczna jako główna droga wzdłuż Mierzei (szosę asfaltową zbudowano w latach '50)
Na mapkach renekk’a zwróciły moją uwagę dwie konstrukcje przecinające mierzeję. Na 8_416[1] za Kątami i na 9b_190[1] przed Kątami. Ta pierwsza "tnie" wszystko z torowiskiem i drogą. Druga przechodzi pod drogą i "oszczędza" torowisko.
Czy to wojenne, niemieckie konstrukcje, czy WOP-owskie, powojenne?
Może to specjalny "pas-przesieka" wykonany przez WOP w celu namierzenia śladów na piasku ewentualnych wrogów socjalizmu?
W pasie nadgranicznym swego czasu nawet trójmiejskie plaże były "grabione"...(w sensie normalnie tak,grabiami nie mylić z grabieżą)
Kąty jako kąpielisko miało wydzielony teren i dalej żadna noga niech nie stąpa bo
ale nie wiem,tak pomyslałem.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum