Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Koleją do Neufahrwasser
Autor Wiadomość
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Sob Cze 05, 2021 5:51 pm   

Super. A może coś jeszcze dla starszego pana, czyli wskazanie palcem? :tu:
 
Wiercipietek 


Dołączył: 03 Lut 2010
Posty: 577
Wysłany: Sob Cze 05, 2021 6:40 pm   

No tuuuu --->
tej drugiej nie widzę, gdzieś tam ginie w cimnej plamie

5566000261abbbbbbbbbbbbb.jpg
Plik ściągnięto 5903 raz(y) 91,06 KB

_________________
Co to ja miałem w tej puszce ... ?
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2658
Wysłany: Sob Cze 05, 2021 10:03 pm   

Chyba bliżej.

kładka.jpg
Plik ściągnięto 5887 raz(y) 71,71 KB

 
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Nie Cze 06, 2021 11:51 am   

Baardzo przekonujące, ale jednak kupuję.
Wyszło na to, że dziewięć lat temu byłem mimowolnym i nieświadomym odkrywcą jedynego znanego - podobno - wizerunku kładki, o której istnieniu nikt z kręgu FDG/WFG nie wiedział. Prawie Kolumb. Dobre.
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2658
Wysłany: Nie Paź 03, 2021 7:16 pm   

Jeszcze jedno zdjęcie kładki: https://www.facebook.com/...592105870811504

244420681_4480183708695104_2655725659076381869_n.jpg
Plik ściągnięto 5320 raz(y) 73,32 KB

 
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Sob Lis 13, 2021 8:46 pm   

Wracając nieco do tego co już było w tym wątku, dziś taki obrazek się mi ukazał. To oczywiście nadal nic, ale zawsze wskazówka.
Źródło: https://kpbc.umk.pl/dlibra/publication/235183/edition/246957/content „Eine bautechnische Studienreise nach West- und Ostpreussen : Bericht über eine unter Leitung des Geheimen Ober-Bauraths, Herrn L. Hagen, im Jahre 1883 veranstaltete Studienreise”

gdansk.JPG
Plik ściągnięto 4932 raz(y) 30,76 KB

 
subsens

Dołączył: 14 Lut 2021
Posty: 23
Wysłany: Nie Lis 14, 2021 8:53 am   

norveg napisał/a:
To oczywiście nadal nic, ale zawsze wskazówka.
:huuurra:
Cytując, ofc bez porównywalnych koleżeńskich upoważnień, renekk'a
Cytat:
O, miło Cię znowu zobaczyć....
Wątek jest interesujący, miejsc do zbadania na pewno będzie więcej niż tylko początek linii. Pozdrawiam.

Największą wartością jest bowiem Twoja obecność i ekspercka aktywność.
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7686
Wysłany: Wto Kwi 26, 2022 7:49 pm   

pumeks napisał/a:
Ikonografia dworca w Neufahrwasser nieco się ostatnio wzbogaciła, m.in. dzięki materiałom opublikowanym w serwisie Fotopolska.


2015352_Fotopolska-Eu.jpg
Fot. John Greve, 1927
Plik ściągnięto 4080 raz(y) 119,73 KB

_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
MłodyBocieK

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 250
Wysłany: Sro Kwi 27, 2022 9:53 am   

Czy "kolejarze" wią, że Archiwum Państwowe w Gdańsku udostępniło zespół Dyrekcja Kolejowa w Gdańsku ?

Przykładowy skan
 
Matti 
Miłośnik zegaru

Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 145
Wysłany: Sob Kwi 30, 2022 6:43 am   

pumeks napisał/a:
pumeks napisał/a:
Ikonografia dworca w Neufahrwasser nieco się ostatnio wzbogaciła, m.in. dzięki materiałom opublikowanym w serwisie Fotopolska.

Piękne... marzy mi się odbudowa tego dworca...
 
MłodyBocieK

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 250
Wysłany: Pią Cze 03, 2022 11:27 am   

subsens napisał/a:
kładka nad torem wyciągowym


Ziędobry! ja tylko po ogień, z przybliżeniem- wspomnianej wprzódy- budowli. A może tylko jej cienia...

kładka_tota_min.jpg
foto z zasobów AP w Gdańsku za
Historie Gdańskich Dzielnic
tom 3
Nowy Port
str. 220
Plik ściągnięto 3593 raz(y) 105,05 KB

 
subsens

Dołączył: 14 Lut 2021
Posty: 23
Wysłany: Nie Cze 12, 2022 1:36 pm   

MłodyBocieK napisał/a:
Ziędobry! ja tylko po ogień, z przybliżeniem- wspomnianej wprzódy- budowli. (...)
Gdyby o ogień w kaganku szło, to szkoda, że nie z przybliżeniem opisu do zdjęcia, alboć chocia kontekstu, w jakim je umieszczono do tekstu.

Tu muszę grzecznie podziękować za decydującą inspirację. Zapoznawszy się z nazwiskami i tytułami (zwłaszcza artykułów) tworzących wolumin, chwilowo nie uwzględniłem dzieła w budżecie, pęczniejącą zawartość skarbonki przeznaczając na Podgórskiego, gdyby się kiedyś pojawił w jakiejś ofercie. Książkę zaraz sobie kupię i być może będzie to zakup dla tego jednego zdjęcia, jak to się czasem zdarza, zanim ten zasób AP w Gdańsku zyska formę odwzorowania bardziej czytelnego.

Zdjęcie ciekawe. Nie wyszło spod ręki mistrza Kuhna, który mógł już dawno gościć na niebieskich plenerach, ani nikogo o formę dbałego. Ktoś, wdarłszy się do freibezirkowej zony, niechybnie pospiesznie i skrycie komórką je uczynił, z konieczności, niechlujstwa lub dla podkreślenia dramatyzmu sytuacji lokując słup w centrum kadru.

Ponury kształt brzeźnieńskiego Fussgangerbruecke ujęty jest w ramkę stojącego dużo bliżej skrajnika.
Dla złośliwego wydłużenia nużącej, nieczytelnej, bełkotliwej i sprzecznej ze stylistyką FDG tyrady dodam, że skrajnik to urządzenie mające postać żelaznej bramy, trwale otwartej - z zastrzeżeniem, że zwisa z niej oraz przegubowo sterczy. A kiedy przeprowadzany przez bramę tabor (wagon) okazuje się przeładowany ponad przewidziany gabaryt, czyli normę zwaną skrajnią, to również dzwoni, brzęczy, skrzypi i zgrzyta, sygnalizując potencjalne zagrożenie.
Na otwierającej wątek fotografii Kuhna skrajnik stoi na prawo od żurawia bramowego, na sąsiednim torze.

Wracając, ten skrajnik zapewniał kontrolę wagonów wyciąganych z południowego nabrzeża basenu wolnocłowego na widoczny w oddali na wprost tor wyciągowy. Do lat 70. (?) XX w. - chyba jeszcze nie padła precyzyjna data - wyjazd w kierunku Zaspy musiał odbywać się w trzech krokach, manewrem rysującym lustrzane odbicie litery Z, wymagającym zmiany kierunku jazdy na torze wyciągowym, a następnie w ulubionej przez ogół stacji zdjętej przez Kuhna lub sąsiadujących z nią torach nabrzeża.
Generalnie istota działania toru wyciągowego podobna jest do śmiesznych ruchów w dwóch kierunkach podczas parkowania tyłem oraz późniejszego wygrzebywania auta z ciasnej przestrzeni.

Jeżeli autor zdjęcia stał na pomoście hamulcowym wagonu, może to oznaczać całkowicie przenośny aparacik (Jerzyk, Krzyżyk, Aparacik, te sprawy) i lokować je w czasach nawet WMG. Nie zaryzykuję kopania w drzwi być może szeroko otwarte w książce oraz interpretowania barokowych pseudoszczytów. Czoło basenu było miejscem strategicznym i w którymś momencie pogoniono stamtąd Wielera z Hardtmannem, a na nowszych planach widać, że w owo krocze pomiędzy dwiema od-nogami torów rozkraczonych nad basenem wprowadzono trzy krótkie tory. Gdyby tam, a nie w małej parowozowni na stacji odpoczywał parowóz manewrowy, mógłby stosunkowo szybko reagować na zapotrzebowanie na pracę w tym rejonie.

Dla złapania oddechu klikłem 'kup teraz', zatem raz jeszcze dzięki i wielu Młodych Żabć tego lata.

norveg napisał/a:
Wracając nieco do tego co już było w tym wątku, dziś taki obrazek się mi ukazał. To oczywiście nadal nic, ale zawsze wskazówka.
Byłbym zapomniał. Na s. 3 tego wątku taki obrazek się ukazał:
Ktoś go kupił w materialnej całości, i ja się komuś nie dziwię, bo sam bym to chętnie zrobił. Nikt go nie skomentował, i ja się nikomu nie dziwię, bo o czym tu gadać.
Bez tzw. wywoływania do tablicy, jeno odwołując się do Twojej działalności popularyzatorskiej, z której czerpałem pełnymi oczyma i uszyma, póki film na YT wisiał - co myślisz?
 
MłodyBocieK

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 250
Wysłany: Pon Cze 13, 2022 6:07 am   

subsens napisał/a:
szkoda, że nie z przybliżeniem opisu do zdjęcia, alboć chocia kontekstu, w jakim je umieszczono do tekstu


Polegając na zdalnych pomocnikach zapewniam błyskawicznie dostęp do żądanej informacji:

Jan Daniluk napisał/a:
Biuro kolejowe i kantor w Nowym Porcie filii Generalnej Dyrekcji Ministerstwa Aprowizacji w Gdańsku, najpewniej 1919 r. Budynek stał na końcu Basenu wolnocłowego (obecnie ul. Przemysłowa 20)


Podpis zdjęcia z artykułu "Polska obecność w Nowym Porcie w latach 1919-1939"
Ów fotogram jest ilustracją passusu dotyczącego działalności GDMA.
 
subsens

Dołączył: 14 Lut 2021
Posty: 23
Wysłany: Pon Cze 13, 2022 10:08 am   

Podsumowując dotychczasowy etap przygody, która zakończy się powiększeniem księgozbioru oraz poszerzeniem świadomości: nawet tzw. dywersyfikacja zainteresowań nie usprawiedliwia mojej dotychczasowej opieszałości w zakresie nowoporckiego must have.

Wobec APG kieruję przeprosiny, gdyż albowiem robi, co może:

Źródło

Nie lekceważąc polityczno-gospodarczych aspektów historii, cichutko liczę, że kiedyś pojawi się architektoniczno-funkcjonalne objaśnienie obiektu, który raczej zajęła i zaadaptowała, niż wybudowała, Generalna Delegacja (nie Dyrekcja). W sensie: czym to coś było w pierwotnej infrastrukturze basenu, freibezirku, portu.

BTW, z lewej: ogrodzenie Freibezirk, w które była przyodziana cała zona, włącznie z torem brutalnie wbitym w brzeźnieńską strefę komfortu. Sądziłem, że było bardziej ażurowe.
W prawym dolnym rogu wyłukowany bruk (lub odwrotnie) - mały zachwyt i zupełny brak koncepcji.
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2658
Wysłany: Pon Cze 13, 2022 11:39 am   

subsens napisał/a:
BTW, z lewej: ogrodzenie Freibezirk, w które była przyodziana cała zona, włącznie z torem brutalnie wbitym w brzeźnieńską strefę komfortu. Sądziłem, że było bardziej ażurowe.
W prawym dolnym rogu wyłukowany bruk (lub odwrotnie) - mały zachwyt i zupełny brak koncepcji.

To musi być ten ścięty narożnik Hafenbassin. Na planie z 1940 widać dwa budynki. Lewy - murowany, prawy - drewniany barak.
To co wziąłeś za ogrodzenie to mogą być wagony na sąsiednim torze (dla tego mało ażurowe).
Na wprost za bramą gabarytową widać kładkę dla plażowiczów podążających z przystanku kolejowego na plażę.

Unnamed3.jpg
Plik ściągnięto 3384 raz(y) 87,67 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk