Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Koleją do Neufahrwasser
Autor Wiadomość
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Sob Maj 29, 2021 10:30 pm   

no i kibel widać :== :wink:
 
Wiercipietek 


Dołączył: 03 Lut 2010
Posty: 577
Wysłany: Nie Maj 30, 2021 2:56 pm   

Qui belle? :hmm:
_________________
Co to ja miałem w tej puszce ... ?
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Nie Maj 30, 2021 8:22 pm   

EN-57 :hihi:
 
Zbych 
Wonneberger

Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 945
Wysłany: Nie Maj 30, 2021 8:57 pm   

Jeśli to EN 57, to, czy na pewno zdjęcie jest z roku 1974? Zdjęcie wygląda na letnie, a moje zdjęcia zrobione w Sopocie na jesieni 1974 r. pokazują EW 90, 91, 92, natomiast Roko napisał, że zmiany napięcia dokonano w 1976 r.
Czyżby na linii Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zmieniono napięcie wcześniej niż na skróconej linii Gdańsk Główny - Gdynia Stocznia?
_________________
Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Nie Maj 30, 2021 9:20 pm   

Zbych napisał/a:
Czyżby na linii Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zmieniono napięcie wcześniej niż na skróconej linii Gdańsk Główny - Gdynia Stocznia?


Otóż tak. Październik 1973. Mój mąż Zoppoter tak mówi.

Swoją drogą, bardzo przyjemna dla mnie data :huuurra:
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Nie Maj 30, 2021 10:13 pm   

Proponuję zajrzeć do wątku "koniec kolejki do Brzeźna" na tut. forum i do działu "Nowy Port" na WFG.
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7686
Wysłany: Wto Cze 01, 2021 12:37 pm   

Z tym się wiąże ciekawostka, mianowicie od czasu elektryfikacji trasy Gdańsk - Nowy Port funkcjonowało chyba jedyne w Gdańsku skrzyżowanie linii tramwajowej z PKP na jednym poziomie (tramwaj jechał do początku lat siedemdziesiątych ulicą Przemysłową, po północnej stronie przystanku SKM Gdańsk Brzeźno a nie jak obecnie po południowej). Pytałem kiedyś Tangensa, według niego przewód zasilający tramwaj był zaizolowany, motorniczy nabierał prędkości i przejeżdżał przez skrzyżowanie samym rozpędem.
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Zbych 
Wonneberger

Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 945
Wysłany: Wto Cze 01, 2021 10:15 pm   

seestrasse napisał/a:
Otóż tak.

Coś mi się zaczęło kojarzyć, że istniała taki dziwna sytuacja, że na stacji Gdańsk Główny przy skrajnych peronach była sieć 3000V przedzielona siecią 800V przy peronach drugim i trzecim. Wtedy chyba jeszcze nie było pięciu peronów, więc skrajne to pierwszy i czwarty.
_________________
Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
 
Matti 
Miłośnik zegaru

Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 145
Wysłany: Wto Cze 01, 2021 11:33 pm   

pumeks napisał/a:
Z tym się wiąże ciekawostka, mianowicie od czasu elektryfikacji trasy Gdańsk - Nowy Port funkcjonowało chyba jedyne w Gdańsku skrzyżowanie linii tramwajowej z PKP na jednym poziomie (tramwaj jechał do początku lat siedemdziesiątych ulicą Przemysłową, po północnej stronie przystanku SKM Gdańsk Brzeźno a nie jak obecnie po południowej). Pytałem kiedyś Tangensa, według niego przewód zasilający tramwaj był zaizolowany, motorniczy nabierał prędkości i przejeżdżał przez skrzyżowanie samym rozpędem.

Warto zaznaczyć przy tym, że na skrzyżowaniu Wyzwolenia i Marynarki Polskiej również bardzo długo funkcjonowało skrzyżowanie torów tramwajowych z kolejowymi. Takie małe OT :)
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7686
Wysłany: Sro Cze 02, 2021 9:20 am   

Matti napisał/a:
Warto zaznaczyć przy tym, że na skrzyżowaniu Wyzwolenia i Marynarki Polskiej również bardzo długo funkcjonowało skrzyżowanie torów tramwajowych z kolejowymi. Takie małe OT :)
Rzeczywiście, nieprecyzyjnie się wyraziłem. Chodziło mi o skrzyżowanie tramwaju z linią kolejową wyposażoną w przewody trakcyjne. Linia nr 722 wzdłuż ul. Wyzwolenia nigdy nie została zelektryfikowana, więc nie rodziła takich problemów o jakich napisałem. Podobnie jak inne niezelektryfikowane łącznice, np. koło Stoczni Gdańskiej.
Zbych napisał/a:
na stacji Gdańsk Główny przy skrajnych peronach była sieć 3000V przedzielona siecią 800V przy peronach drugim i trzecim. Wtedy chyba jeszcze nie było pięciu peronów, więc skrajne to pierwszy i czwarty.

Widać to na zdjęciach zrobionych w ostatnich dniach użytkowania "modraków" na 800V. Przy peronie 4 stoi "kibel" obsługujący trasę do Nowego Portu.

Maj 1976 Modraki i Kibel.jpg
Plik ściągnięto 5655 raz(y) 115,84 KB

 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Sro Cze 02, 2021 11:41 pm   

No właśnie :^^
 
subsens

Dołączył: 14 Lut 2021
Posty: 23
Wysłany: Czw Cze 03, 2021 4:33 pm   

norveg napisał/a:
(...) Forumowicze! Przyznaję, że ten temat jest i jeszcze będzie przeze niepogłębiony w stopniu odpowiednim. Wrócę do niego, tak planuję. Temat XIX w. ma tak wielki potencjał, że należy stwierdzić, iż dotąd faktycznie tylko go „liznąłem” na potrzeby bardziej krótkiego wprowadzenia w klimat w jednej takiej książce. Nie wrócę do niego przed majowym wykładem, więc pewnie i nie bardzo będę poruszał temat „łącznicy”. (...)

Żałuję, że na FDG nie pojawił się bardziej jednoznaczny anons majowego wykładu. Czy może chodzić o rzecz poniżej?
Achtung!
Link:

Things yuh mada neva told ya (pol. 'wszystko, co chcielibyście wiedzieć') na temat pierwszego gdańskiego dworca
- może faktycznie poza tym jednym: czy, kiedy i w jaki sposób, dzięki kolei do NFW stał się stacją węzłową.

pumeks napisał/a:
Niestety, nie mam w odpowiedniej skali arkusza przylegającego od południa i nawet nie wiem, czy taki kiedykolwiek istniał. Ale z http://igrek.amzp.pl/11783812 pobrałem arkusz w nieco mniejszej skali, zrobiłem wycinek i wygląda to, jak niżej.

Dzięki. Niestety, mimo teoretycznie tożsamego datowania, są to fragmenty dwu bardzo odmiennych odwzorowań.
Matti napisał/a:
Nie wiem czy mogę w tym wątku, ale szukam wszelkich informacji i zdjęć nt. kładki nad torami w Nowym Porcie. W którym miejscu ona była? Czy w okolicach Kasztanowej czy jednak bliżej stacji Gdańsk Brzeźno? Może jest o niej coś na forum, ale coś nie mogę znaleźć...
Edit:
Na razie znalazłem tylko, że łączyła ulicę Blizową z zabudowaniami przy nabrzeżach :)

Ożywienie wywołane tym pytaniem (osobliwym, biorąc pod uwagę dostępność wielokrotnie powielanych materiałów) skłania do refleksji nad dziejową niesprawiedliwością. Całkiem bowiem niedaleko funkcjonował obiekt pokrewny, który cieszył się solidniejsza konstrukcją, ciekawszą architekturą i zapewne większą frekwencją, ale pozostaje kompletnie zapomniany: kładka nad torem wyciągowym w Brzeźnie. Jej rysunki upowszechnił kiedyś renekk na WFG:




a poza tym widać ją na pewno na co najmniej jednej 'lotniczej' pocztówce z Brzeźna.

Zadaniem kładki był przerzut gawiedzi z szosy brzeźnieńskiej (Krasickiego) do Brösener Wäldchen ponad rozjazdem w torze stanowiącym wyciągnięty, zachodni ogon ówczesnego WOC. Musiała spełniać podobne kryteria odporności na penetrację, jak całe ogrodzenie Freibezirk i była chyba dość charakterystycznym i malowniczym elementem infrastruktury tej stacji towarowej - jednego z co najmniej 3 punktów eksploatacyjnych historycznie noszących w nazwie imię Nfw.
Brakuje naziemnych ujęć z dowolnego okresu.
Jakąś kładkę, nie wiadomo czy tę z 1895, widać na wczesnej powojennej mapie w wątku 'kolejkowym', aczkolwiek Rosjanie już jej nie uwzględnili. Tam też renekk wskazał terminus ante quem możliwej likwidacji, czyli kres funkcjonowania starego układu z torem wyciągowym, przebudowę Zaspy Towarowej z bezpośrednim wjazdem na WOC, przekładką linii 249 i toru 501.
Z punktu widzenia obateli przede wszystkim było to powstanie wiaduktu w ciągu Krasickiego.
Ktoś z Państwa coś?
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Czw Cze 03, 2021 11:40 pm   

Ciekawe. Byłem przekonany, że to jest ta sama lokalizacja. O istnieniu drugiej kładki nie miałem pojęcia. Czy można prosić o coś bardziej konkretnego, np. zdjęcie (choćby lotnicze)?
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2658
Wysłany: Pią Cze 04, 2021 8:45 am   

Na mapie z 33 są dwie.

kładka.jpg
Plik ściągnięto 5447 raz(y) 118,8 KB

 
 
subsens

Dołączył: 14 Lut 2021
Posty: 23
Wysłany: Sob Cze 05, 2021 7:46 am   

renekk napisał/a:
Byłem przekonany, że to jest ta sama lokalizacja.

Patrzę na Lageplan i udaję, że nie słyszałem. Kindersztuba.
renekk napisał/a:
Czy można prosić o coś bardziej konkretnego, np. zdjęcie (choćby lotnicze)?

Służę:

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk