Dla przypomnienia most został przebudowany w połowie lat trzydziestych ub. wieku.
Pierwsze zdjęcie zostało wykonane /jak sądzę/ na krótko przed tą przebudową.
Most widoczny na zdjęciu nie był podnoszony tylko przęsło przesuwano w bok w celu otwarcia toru wodnego.
W trakcie przebudowy wymieniono przęsło na szersze a także zmieniono lokalizację mostu tak że znalazł się w osi ul. Długie Ogrody.
Zwróciłem uwagę na słowo „przesuwany”. Wydało mi się niezbyt fachowe. Sprawdziłem jak został narysowany na planie Buhsego i jak wygląda na innych zdjęciach. Most, ten istniejący do połowy lat 30-tych był mostem zwodzonym, obrotowym. Oś obrotu znajdowała się na przyczółku wschodniego nabrzeża, wchodzącym w światło nurtu Nowej Motławy. Otwierał się poprzez obrót w prawo, w stronę Ołowianki. Razem z mostem obracała się sieć trakcyjna, tramwajowa. Dla tego przed i za mostem, blisko siebie są pary słupów trakcyjnych. Jedne na moście, drugie na nabrzeżu. Te na moście są wzmocnione zastrzałami, a te na nabrzeżu, aby przenieść siły zginające od sieci, ciągnącej w jedną stronę są po prostu masywniejsze.
W wątku o pozagdańskim biegu Motławy
dandola napisał/a:
Otóż znalazłem w czasopiśmie plan z 1871 roku mostu obrotowego nad Motławą w okolicach Gdańska.
( http://www.forum.dawnygda...p=114944#114944 )
Podejrzewałem, że to może być most na ulicy Mostowej, prowadzącej na Olszynkę. Po obejrzeniu zdjęć mostu Stągiewnego jestem przekonany, że ten rysunek przedstawia, właśnie ten most. Możliwe, że dla opisującego ten rysunek jako „… w okolicach gdańska” to, co jest za Wyspą Spichrzów, to już nie był Gdańsk, a okolica.
most stągiewny.r.jpg
Plik ściągnięto 28862 raz(y) 79,18 KB
most stągiewny.BSG.jpg
Plik ściągnięto 28862 raz(y) 79,9 KB
langgarten_ebner_202[1].f.jpg Fragment zdjęcia jayms'a - widoczne koło i okrągła szyna służące do obracania mostu
Zwróciłem uwagę na słowo „przesuwany”. Wydało mi się niezbyt fachowe.
Musze się przyznac że użyłem tego zwrotu celowo aby odróżnic omawiany most od kolejowego mostu na Wiśle Leniwce.
Do spostrzeżenia że most Stągiewny był przed rokiem 1935r ub. wieku mostem obrotowym w sposób istotny przyczyniło się to że konstrukcje tego póżniejszego znam niejako od podszewki.
Do przebudowy w latach siedemdziesiątych ub. wieku, można było dośc łatwo wejśc pod most do komory w którą zapadała się przeciwwaga mostu w trakcie jego podnoszenia.
Pamiętam że stał tam pokażnych rozmiarów silnik elektryczny który służył do uruchamiania mechanizmu mostu w czasach gdy most ten był jeszcze podnoszony.
Przypuszczam że silnik ten jak i pompy odwadniające niszę zapadni mogą się tam znajdowac do dzisiaj bowiem wejście pod most nie zostało zlikwidowane.
Krzysztof napisał/a:
Podejrzewałem, że to może być most na ulicy Mostowej
Moim skromnym zdaniem słusznie, bowiem oba oba mosty różnią się w paru istotnych szczegółach.
Porównujac fragment planu Buchsego z rysunkiem zamieszczonym przez Dandola można dostrzec że inne jest ustawienie osi obu mostów względem linii brzegowej i różnią się kształtem przyczółków na których są zlokalizowane mechanizmy obracające mosty.
Krzysztof napisał/a:
co jest za Wyspą Spichrzów, to już nie był Gdańsk, a okolica
Jeśli tak było to w pełni zgadzam się z tym gościem.
Przy okazji tematu gdańskie mosty szukam informacji na temat Mostu Szafarskiego i Wapiennickiego oraz Kamieniarskiego. Takowe znalazłem na planie Buhsego i starych rycinach. I widok Mostu Szafarskiego z 1617 r. z fragmentem Ołowianki i spichrzami: Oliwskim, Miedzią i Panną wg sztychu Dickmanna.
szukam informacji na temat Mostu Szafarskiego i Wapiennickiego oraz Kamieniarskiego.
Z tego, co wiem Most Szafarski i Kamieniarski to ten sam, a międzyczasie (w XVIII wieku) jeszcze nazywany był Czerwonym Wiem jeszcze tyle, że w pierwszej połowie XIX wieku zlikwidowano jego zwodzenie, a pod koniec tegoż wieku przerobiono go na murowany
To jeszcze pomóżcie rozeznać ten sztych.
Widok jest od strony Kanału Ciesielskiego? Ta baszta na wprost to Stągwia Mleczna?
To, co to za wysoki obiekt nad spichrzami na Wyspie Spichrzów?
Jak widać na rysunku pod literą K - jest most Kamieniarski, a pod W - Wapiennicki. Jak ktoś ściągnął artykuł dotyczący Ołowianki, który dałem przy tym temacie może zobaczyć, gdzie mieścił się most Kamieniarski.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum