Wysłany: Czw Lut 09, 2006 10:27 am Wlasciciele statkow
Ponizej lista wlasciciel statkow, czesto talkojednej barki lub motorowki z Gdanska i Okolic
Trudno ich nazwac armatorami. Czy ktos moze wic cos wiecej o nich, jest w stanie podsc dokladne
adresy losy po 1945, itd.
Albert Becker, Danzig
Emil Behrenz , Danzig ,Schфferi 18
Johann Bekusch, Danzig, Weichselstrasse 12
Gustav Bloda Einlage b.Danzig
Richard Blum , Danzig, Hirschtrasse 7
Gerhard Brode, Danzig, Bastion Ochs
Burnicki , Danzig
Johann Cichotzki, Danzig
Dilengawski, Danzig
Josef Deutschendorf, Danzig
Paul Erdmann ,Danzig ,Bleihof
Otto Erdmann ,Danzig , Holm 8
Max Fobianski ,Danzig
Wladyslaw Fobianski ,Danzig
Bruno Fobianski ,Danzig
Rudolph Freitag ,Danzig
Robert Grќtzmacher ,Danzig
Paul Greiser ,Danzig , Plankengasse 15
Richard Grety ,Danzig , Plankengasse 8A
Gustav Grety ,Danzig , Plankengasse 9
Irene Grety und Herbert Winkler , Danzig
Otto Gherke , Stutthof
Heinrich Gottenmeyer, Danzig, Metzerstrasse 2
Otto Gottenmeyer, Danzig,
John Gohl , Danzig, Olivastrasse 26A
Johann Gortz, Danzig
Paul Grќbner , Danzig, Paul Benecke weg 24
Kurt Hoffmann, Danzig
Otto Herbert , Danzig, Eintrachtchtstr. 6
Richard Hirsch, Danzig
Franz Jantzen,. Danzig, Rennerstiftsgasse 1c
Paul Koschke, Stutthof
Adolf Kruger , Danzig, Wilhelmplatz 5
Falix Krќger, Danzig
Heinrich Kurek, Danzig
Franz Kurek, Danzig
Leo Kossmann, Danzig
Arthur Krause, Danzig
Lothar Laser Danzig Brausedenweg 12
Johann Lipke
Josef Lipke
Johann lengowski
Walter Ladbahn Danzig Saspstrasse 31a
Paul Lengowski Danzig
Karl Marks Danzig Schlifgasse 8
Max Mietchen Danzig Plankengasse 8
Josef Meyerowski Danzig
Gerard Neumann , Danzig, Trumpturm 5
Norbert & Strenlu, Stutthof
Fritz Quram, Danzig, Saspenstrasse 30a
Johann Orlowski, Danzig,
Andrzej Omnieczynski, Danzig,
Samuel Philipp, Pnegalina
Gustav Pohlmann, Danzig, Milchkannengasse 21
Marianne Pohlmann, Danzig,
Franz Preukschat, Danzig, Burgstrasse 14
Panninsky & Sohn, Danzig, Langgarten 82
Pestka Franz, Danzig, (Biala Gora)
Brunio Pischke , Danzig, Norderstr. 3/4
Hermann Porsch, Danzig,
Bruno Prillwitz, Danzig, Weichselstr 13
Paul Rautenberg , Danzig, Altstadt Groben 96
Otto Runde , Danzig, Alte Ross 4
William Runde, Danzig, Olivarstrass. 24
Erich Runde , Danzig, Phippstr. 4
Eduard Streu, Danzig, Plankengasse 16
Johann Senger, Pnegaunz
Peter Senger, Lakendorf/Gr. Werder
Johann Saidowski, Danzig, Badelschwinng 2
Hermann Schmidt , Danzig, Nehrungerweg 2
Leo Wittkowski, Danzig, Plankengasse 1
Ernst Wanderlich , Danzig, Brabank 226
Andreas Wojan , Danzig, Troyl
Johann Wickland, Danzig,
Albert Zimmermann, Danzig, Wallgasse
pumeks napisał/a:
To po niemiecku było Mewe, a nie Moewe.
Masz racje :-)
Szukam informacji, zdjec o tychludziach i ich statkach.
A ci armatorzy Cię nie interesują ?
Od wojny na dnie Zatoki Puckiej, w rejonie Osłonina, spoczywają wraki czterech niedużych, drewnianych żaglowców towarowych z przełomu XIX i XX wieku. Dopiero niedawno jednak udało się je zlokalizować i zidentyfikować archeologom podwodnym z Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku.Do wybuchu wojny małe żaglowce eksploatowane były przez armatorów kaszubskich z Rewy. Jeszcze w okresie międzywojennym pod polską banderą żeglowało po Zatoce Gdańskiej dziesięć takich jedno- lub dwumasztowych statków. Ich macierzystą przystanią była Rewa, którą już na niemieckich mapach z ubiegłego stulecia oznaczono, jako mały port morski, choć w rzeczywistości były tam tylko pomost przeładunkowy i kotwicowisko żaglowców. Większość kaszubskich statków uległo uszkodzeniom lub całkowitej zagładzie na kotwicowisku rewskim w latach 1939-1945, a jeden przebudowano po wojnie na kuter rybacki.
- Sporządzając morską dokumentację archeologiczną penetrujemy dokładnie niektóre akweny, wykorzystując m.in. fotografie lotnicze i sonary, elektroniczne urządzenia do wykrywania obiektów podwodnych - mówi Iwona Pomian, kierownik Działu Poszukiwań i Badań Podwodnych CMM.
- Następnie nanosimy na mapy pozycje wszystkich historycznych obiektów podwodnych. Często też sami schodzimy pod wodę, aby obejrzeć jakieś znalezisko. W ten sposób natrafiliśmy cztery wraki żaglowców rewskich, leżące w Zatoce Puckiej, pomiędzy Osłoninem a Beką.Przed trzydziestu laty płetwonurkowie z gdyńskiego klubu Kotwica odnaleźli i spenetrowali powierzchownie pokład jednego z wraków rewskich, który był pozostałością żaglowca "Helena". Wydobyli wtedy z niego lornetkę, kompas i trochę elementów wyposażenia pokładowego. Eksponaty te trafiły do muzeum morskiego.- Postanowiliśmy ponownie odnaleźć wrak "Heleny". Odszukaliśmy nie tylko ten żaglowiec, ale także leżący obok kadłub "Katarzyny" oraz zalegające nieco dalej wraki "Erwina" i "Eugenii". Znaleźliśmy również pozostałości dawnego drewnianego pomostu przeładunkowego - dodaje Pomian.Jacek SieńskiKaszubska żeglugaRozwojowi lokalnej żeglugi towarowej w rejonie Zatoki Gdańskiej sprzyjał brak połączeń drogowych pomiędzy miejscowościami nadbrzeżnymi i na Mierzei Helskiej. Nie bez znaczenia były też niższe koszty przewozów morskich.Już przed sześciu wiekami w okolicy Beki i Rewy przeładowywano na małe żaglowce drewno, spławiane wcześniej rzeką Redą.
W późniejszych stuleciach statkami takimi transportowano, pomiędzy portami leżącymi nad Zatoką Gdańska, torf i materiały budowlane. W XIX wieku niedużymi żaglowcami przewożono do Gdańska piach i żwir pozyskiwany z dna Zatoki Puckiej, a także - głazy i cegły.Nie było przypadkiem, że ośrodkiem lokalnej żeglugi nad Zatoką Gdańską była kaszubska miejscowość Rewa. Zadecydowało o tym jej dogodne położenie nad głęboko wcinającą się w ląd zatoczką, osłoniętą tzw. szperkiem, czyli piaszczystą mierzeją.
ŻAGLOWCE Z REWY
Nazwa -- rok budowy/rok przebudowy -- długość -- armator
1. "Anna" ------------- 1901 ------------------- 13,1 m --- Antoni Pioch
2. "Ekonomia" ------- 1906 ------------------- 11, 8 m -- Franciszek Marek
3. "Erwin" ------------ 1874/1902 ------------ 13, 8 m -- Jan Długi
4. "Eugenia" --------- 1905 ------------------- 12, 4 m -- Franciszek Bigot
5. "Helena" ---------- 1872/1906 ------------ 13, 6 m -- Józef Długi
6. "Henrietta" ------- 1853/1907 ------------ 14, 3 m -- Augustyn Markowc
7. "Henryk" ---------- 1869/1904 ------------ 14, 2 m -- Klemens Długi
8. "Leopold" ---------- 1910 ------------------ 13, 3 m -- Michał Markowc
9. "Marta" ------------ 1862/1905 ----------- 17, 6 m --- Franciszek Voss
10. "Tersa" ----------- 1907 ------------------- 12, 8 m -- Jan Długi
(o zaznaczonych moge powiedzieć więcej - to moj dziadek i pradziadek)
Cztery żaglowce zbudowano w Rewie i wszystkie dziesięć tam przebudowano. Pozostałe sprowadzono do Rewy z portów niemieckich i skandynawskich. Iwona Pomian, kierownik Działu Poszukiwań i Badań Podwodnych Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku:
- Wraki rewskich żaglowców należałoby odsłonić i dokładnie zbadać. Trudność polega na tym, że leżą one kilkaset metrów od brzegu i na małej głębokości. Nie możemy więc podpłynąć do nich naszym statkiem badawczym "Kaszubski Brzeg", gdyż ma on zbyt duże zanurzenie. Badania trzeba będzie prowadzić z lądu, w oparciu o bazę nurkową założoną na płytko zanurzonym pontonie. Musimy znaleźć sponsora, który pokryłby koszty takiej ekspedycji i badań prowadzonych od strony lądu. Postaramy się zainteresować tym środowiska kaszubskie, bowiem znalezisko jest świadectwem wielowiekowych tradycji morskich Kaszubów.
Winda "Katarzyny" według relacji Iwony Pomian, archeologa morskiego, z czterech wraków żaglowców kaszubskich, spoczywających na dnie Zatoki Puckiej, w najlepszym stanie znajduje się kadłub "Katarzyny". Mimo pokrywającej go warstwy glonów, roślinności podwodnej i pąkli, widać wyraźnie wystające z piachu dennego burty z wręgami oraz fragmenty pokładu z windą kotwiczną, lukami i nadbudówką. Zapewne na wszystkich czterech wrakach jest wiele ciekawych obiektów, które powinny wzbogacić zbiory Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku.(JAS)
Ktoś ma więcej danych na temat Antoniego Piocha ?
Identycznie nazywał się mój dziadek mojego pradziadka tyle ze on mieszkał według moich danych w Rotmance; na pewno około 1878.
Moim pradziadkiem był Albert Becker i pochodził z Gdańska. Był także właścicielem statku. Może to Albert Becker, którego tutaj szukamy?
Niewiele wiem o jego przeszłości przed 1945 rokiem. Znam datę urodzenia, rodziców i ich rodziców itp., Jego rodzeństwo i jego pracę, żony i własne dzieci z pobytu w Gdańsku. Może ktoś ma więcej informacji na temat Alberta Reinholda Beckera sprzed 1945 roku i chciałby do mnie napisać?
Przepraszam za język. Użyłem Tłumacza Google, ponieważ nie mówię po polsku.
Wielkie dzięki!
Najnowsze informacje o miejscu zamieszkania, jakie znalazłem w dotychczasowych dokumentach, to: Auf dem Kutter Kaporn (1928). :-)
Będę teraz kontynuował badanie Heubuder Strasse.
Obecny adres to ul. Sienna 45. Teraz są tam jakieś firmy związane z żeglugą (znalazłem Sail Service Sp. z o.o., chyba wytwarzają żagle), ale przed wojną był w tym miejscu chyba tartak - Sägewerke GmbH. Może więc jednak ten Albert Becker, cały czas pod tym adresem (znalazłem go też w Adreßbuch für Danzig und Vororte 1920) to inna osoba niż Twój pradziadek.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum