BillyBoy a może wystarczy zalogować się na forum U mnie zdjęcia wyświetlają się prawidłowo
Oh man, oczywiście że sprawdzałem po zalogowaniu. Teraz już się otwierają, ale wciąż nie chce się otworzyć fotka wklejona przez tegoż W.Danielewicza w wątku "Nierozpoznane statki".
_________________ BillyBoy na kłopoty ma zawsze środek złoty.
Wysłany: Nie Lip 04, 2010 11:49 pm Pockenhausche Schleuse
Dość burzliwa dyskusja o Kamiennej Śluzie miała miejsce w wątku poświęconym Olszynce, a zwłaszcza w temacie "Olszynka w systemie obronnym Gdańska", począwszy od tego miejsca: http://forum.dawnygdansk....p=119453#119453
O wiele mniejszy związek z Olszynką miała druga śluza Pockenhausche Schleuse. Pomimo, że zlokalizowana po przeciwległej stronie Gdańska pewien związek ma. Tak jak Kamienna Śluza umożliwiała pokonanie różnicy poziomów wody w Wiśle i w fosie miejskiej która była częścią zbiornika retencyjnego powstałego na skutek spiętrzenia wód Motławy dla potrzeb Młyna przy Kamiennej Śluzie. To spiętrzenie napędzało koło wodne młyna, ale wyższy poziom wody w fosach był także korzystne ze względów obronnych.
I tu prośby. Czy komuś, coś więcej wiadomo o tej śluzie? I czy coś wiadomo o przegrodach oddzielających obydwa ramiona fosy od nurtu Motławy, a na mapce opisane skrótem "Bär."?
Ten fragment śluzy był podobny do tego, co jest na rycinie poniżej. Jest to rycina "Hafenschleuse" istniejącej w Gdańsku od początku XIX w. do likwidacji historycznego ujścia Wisły do morza przy twierdzy Wisłoujście. Uniemożliwiała ona przepływ wody w obecnym Kanale Portowym (Hafenkanal). Były to dwie pary wrót samoczynnie się zamykające, jedne przy chęci przepływu wody z Wisły, drugie przy odwrotnej tendencji. Podobnie jak tu, w Kamiennej Śluzie. Z tą różnicą, że tu, po południowej stronie była śluza, a Hafenschleuse była większa gabarytowo, ale śluzy nie miała.
Te kołowroty z bloczkami musiały służyć do otwierania wrót. Niżej na ścianach musiały być jeszcze 2 bloczki tak żeby lina umocowana do wrót mogła ciągnąć je poziomo do ściany, do niezchowanego bloczka, następnie pionowo do bloczka na wysięgniku i do kołowrotu. W Hafenschleuse, aby nie załamywać trasy łańcucha kołowrót umieszczono we wnęce ściany, na poziomie umocowania łańcucha do wrót.
Bruzdy, takie o jaką pytasz, robi się przy każdej śluzie, czy jazie, po obu stronach. Były takie i w Hafenschleuse (widać je na rzucie). W trakcie budowy, czy remontu wkłada się w nie dyle umożliwiające wypompowanie wody i wykonanie prac "na sucho".
Czy ktoś natknął się, gdzieś, na informację, do którego roku czynny był młyn przy Kamiennej Śluzie? Albo (co na jedno wychodzi) kiedy zrezygnowano z piętrzenia wód Motławy, a śluza stała się niepotrzebna? Podejrzewam, że nawet zlikwidowana, a pozostały tylko wrota przeciwpowodziowe.
znalazłem zdjęcie śluzy wrót przeciwpowodziowych pomiędzy Motławą i Wisłą.
Z niemieckim u mnie krucho. Może ktoś pomorze przetłumaczyć? Zwłaszcza chodzi o słowo "Einchornschleuse".
To może było to na połączeniu Theer Graben z zewnętrzną fosą
Wyjaśnić może dobre tłumaczenie tekstu.
Poniżej dla chętnego troszkę większy fragment mówiący o śluzach gdańskich.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum