Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Ciemne chmury nad parowozownią Gdańsk Zaspa
Autor Wiadomość
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Wto Lut 23, 2010 7:42 pm   Ciemne chmury nad parowozownią Gdańsk Zaspa

Gazeta napisał/a:
Ciemne chmury zbierają się nad parowozownią na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. PKP chce budynek wyburzyć. Tym samym do historii przeszedłby kolejny autentyczny ślad dawnego Gdańska.

Na początku trzeba uczciwie przyznać - parowozownia nie jest w najlepszym stanie. Fragment budynku został już rozebrany (pozostały jedynie mury), choć większość ciągle prezentuje się całkiem nieźle - zachowały się stalowe drzwi, w dobrej kondycji jest też towarzysząca budynkowi wysoka wieża ciśnień. Obecnie budynek jest wynajmowany przez firmy transportowe które traktują go jako magazyn. I choć dziś cała okolica to jeden z najbardziej zaniedbanych rejonów Gdańska, perspektywy ma całkiem dobre - bezpośrednie sąsiedztwo nowego stadionu, plany (choć na razie mgliste) dotyczące zabudowy biurowej, czy planowana przez Biuro Rozwoju Gdańska duża, wielkomiejska dzielnica mieszkaniowa pomiędzy stacją Zaspa Towarowa, Drogą Zieloną, a al. Hallera sprawią, że za kilkanaście lat będzie to jedno z bardziej atrakcyjnych miejsc w Trójmieście.

Wiele wskazuje na to, że parowozownia jednak tych czasów nie dotrwa. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa odcinka Drogi Zielonej - czyli dwujezdniowej, częściowo bezkolizyjnej arterii która do 2013 połączy skrzyżowanie Uczniowskiej, Czarnego Dworu i Hallera w Brzeźnie ze skrzyżowaniem Marynarki Polskiej, Uczniowskiej i Wielopola w sąsiedztwie stadionu. Planowana trasa przecina stację dokładnie w miejscu, gdzie stoi parowozownia. Trzeba przyznać, że projektanci nie poszli na łatwiznę - kilka miesięcy temu pisaliśmy, że parowozownia zostanie ocalona, bo wiadukt na którym Droga Zielona pokona tory stacji kolejowej zostanie wydłużony i przebiegnie także nad nią. Potem ta wizja została nawet doprecyzowana - zaplanowano nowoczesny łukowy wiadukt, który niejako wcina się w dach starej parowozowni. Można powiedzieć - odważne połączenie starego z nowym w europejskim stylu.

Te ustalenia są już nieaktualne. Okazało się, że zapał drogowców i projektantów do ocalenia faktycznego zabytku architektury przemysłowej w Gdańsku (choć oficjalnie do rejestrów nie wpisanego) spotkał się z obojętnością i niezrozumieniem kolejarzy odpowiedzialnych za nieruchomości których kolej już nie używa. Dla nich, komplikacje związane z dopasowaniem estakady i parowozowni to zbyt wielkie wyzwanie. A sama konieczność budowy nowej drogi to idealna okazja, by problemu (z ich punktu widzenia) się po prostu pozbyć, wyburzając parowozownię.

Wiem, że u czytelników pojawić się wątpliwości, czy z jednej strony ceglana hala jest wartościowym obiektem, a z drugiej, czy znajdzie się jakiś sposób by ją sensownie zagospodarować. Co do wartości historycznej parowozowni argument jest jeden - jej autentyczność. Podniecamy się betonowo-styropianowymi podróbkami dawnego Gdańska na Głównym Mieście, a równocześnie pozwalamy bezpowrotnie odejść w zapomnienie autentycznym budynkom. Straciliśmy już za PRL pierzejową zabudowę Podwala Grodzkiego, a w ostatnich latach na naszych oczach giną Zakłady Mięsne.

Co do potencjalnego wykorzystania budynku, do głowy przychodzi mi setka pomysłów - jak choćby tak popularne lofty mieszkaniowe (z widokiem na PGE Arenę!) czy np. muzeum transportu. Rozwiązanie jest z resztą bardzo proste - wystarczy, że kolejarze wystawią parowozownię na sprzedaż w przetargu, z zastrzeżeniem, że po przebudowie jej konstrukcja musi zostać całkowicie zachowana. Jestem pewien, że ambitni trójmiejscy deweloperzy na taką atrakcyjną ofertę się skuszą.


Autor: Michał Tusk
Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto

Wypada dodać, że parowozownia wybudowana została w 1887 r. i w nieuszkodzonym stanie przetrwała dwie wojny światowe. Służyła kolei przez 104 lata, a następnie przekazana została różnym firmom w dzierżawę.
Ostatnio zmieniony przez Mikołaj Wto Lut 23, 2010 8:42 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
Cypis 


Dołączył: 28 Gru 2005
Posty: 27
Wysłany: Wto Lut 23, 2010 8:15 pm   

Czy ja wiem czy deweloperzy się skuszą hmm... Średnia to przyjemność mieszkać pomiędzy linią kolejową z górką rozrządową i przyszłą drogową arterią komunikacyjną.
Pozdrawiam
 
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 839
Wysłany: Wto Lut 23, 2010 8:25 pm   

Dla tych, co jeszcze nie znają: http://www.dolnywrzeszcz....haltestelle.htm.
_________________
Blog z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu

...oraz o Żabiance :)
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Wto Lut 23, 2010 8:47 pm   Re: Ciemne chmury nad parowozownią Gdańsk Zaspa

Michał Tusk napisał/a:
do głowy przychodzi mi setka pomysłów - jak choćby tak popularne lofty mieszkaniowe
(.......)
Jestem pewien, że ambitni trójmiejscy deweloperzy na taką atrakcyjną ofertę się skuszą.

Widzieliście gdzieś w Gdańsku lofty? i ambitnych deweloperów? :hihi:
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Wto Lut 23, 2010 9:25 pm   

W tym tekście o Dolnym Wrzeszczu jest parę istotnych błędów m.in.: po wojnie pociągi ruszyły nie 2.01.1951 r. (to oficjalnie dzień uruchomienia trakcji elektrycznej) ale w 1945 r., budynek dla administracji i kierownictwa parowozowni to nie budynek stacyjny.

Parowozownia Gdansk Zaspa, 4.09.1996.jpg
Plik ściągnięto 33067 raz(y) 56,94 KB

 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Wto Lut 23, 2010 9:46 pm   Re: Ciemne chmury nad parowozownią Gdańsk Zaspa

Hamburger napisał/a:
Wypada dodać, że parowozownia wybudowana została w 1887 r. (...)

Projekt Dolny Wrzeszcz napisał/a:
Dworzec przeładunkowy Zaspa Towarowa (Rangierbahnhof Saspe) powstał na początku wieku XX (zaznaczony jest już na planach pochodzących z 1908 roku), przy czym zabudowania, które możemy dziś podziwiać, pochodzą z okresu późniejszego (część powstała w latach 1913-1914, a np. lokomotywownia i dworzec - w 1917 roku).

Chętnie bym się dowiedział, która z dat jest prawdziwa (bo chyba chodzi o ten sam obiekt?)
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Sro Lut 24, 2010 12:20 am   

W latach 80. ówczesny maszynista-instruktor znalazł na strychu budynku administracyjnego MD Zaspa dokumenty mówiące o tym, ze w 1887 r. tam powstała parowozownia. Być może chodzi tu o małą dwustanowiskową szopę na terenie Freihafen, niewykluczone jednak że właśnie tu powstała pierwsza parowozownia. Natomiast stacja rozrządowa na Zaspie powstała już w latach 80/90. XIX w. i wkrótce, po oddaniu do eksploatacji w dniu 15.08.1899 r. odcinka Saspe - Weichselbahnhof nabrała dużego znaczenia. Wydaje się że w 1917 r. obiekty te (stację i parowozownię) rozbudowano.

A.Massel Kolej w Gdansku, fragment.jpg
Plik ściągnięto 33033 raz(y) 42,01 KB

 
mikado 
Langfuhrterka

Dołączyła: 29 Gru 2009
Posty: 78
Wysłany: Sro Lut 24, 2010 2:53 pm   

Czyli chodzi tu o lokomotywownię wachlarzową nieopodal wiaduktu na ul. Uczniowskiej? Miałam zamiar wybrać się w to miejsce jak tylko znikną śniegi, tym razem mam nadzieję, że polska biurokracja mnie nie zawiedzie :D
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Sro Lut 24, 2010 3:07 pm   

Na innym forum Hamburger zamieścił kiedyś parę zdjęć z lat siedemdziesiątych:



_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Sro Lut 24, 2010 7:03 pm   

Pumeks mnie uprzedził, gdyż porcję zdjęć trzymałem w zanadrzu do momentu aż przyjdą wspomnienia.... Wybaczcie mi więc zwłokę, ale serce mi się ściska jak widzę te zrujnowane hale, dla których nie ma miejsca w nowej rzeczywistości.
Faktycznie w latach 70. wykonałem trochę różnych ujęć tego niesamowitego miejsca. Tu stacjonowały dziś zapomniane, bądź znane młodej generacji tylko ze skansenów serie jak Oi1, Ok1, Tr203, Ty2, Ty4, Ty51, Ty246, czy ostatnia w Polsce Tw1-90 zwana "Kaczką". Tu panowała atmosfera pary przez 24 h na dobę i spotykały się różne "konie pociągowe" z innych jednostek jak Malbork, Zajączkowo Tcz., Bydgoszcz Gł., Toruń, Olsztyn itd. Były to maszyny serii Pm2, Pt47, Ol49, Ok1, Oi2 i inne. Wówczas byłem częstym świadkiem różnych zjawisk o których dziś możemy tylko pomarzyć. Np. w dni robocze, wczesnym rankiem w kierunku Gdańska Głównego wruszało 8 skuplowanych ze sobą parowozów różnych serii - to był widok ! Na manewrach na stacji rozrządowej Gd. Zaspa codziennie pracowały minimum 3 lokomotywy, z których jedna po południu z ciężkim bruttem udawała się do obsługi odcinka Zaspa - dworzec Wiślany. W międzyczasie w Brzeźnie, wzdłuż toru wyrosły już nowoczesne bloki, a tu czas jakby się zatrzymał - parowóz majestatycznie przemierzał szlak obok osiedla i cały skład z łoskotem przejeżdżał przez skrzyżowanie pod kątem 90° z torami tramwajowymi na ulicy Marynarki Polskiej.

Gdy po latach znów ujrzałem parowozownię, nie mogłem uwierzyć własnym oczom ! Czułem się jak 90 letni starzec, który pod koniec życia przybył oglądać miejsce bliske swej młodości - chce coś powiedzieć, ale zatyka go brak tchu, gdyż zupełnie nie może pojąć co się stało.... Hala i budynek administracji zrujnowane, prawie wszystkie parowozy, obrotnica oraz urządzenia do obrządzania maszyn dawno pocięte na złom, i.... cisza, kompletna cisza, i żadnych ludzi.
Ostatnio zmieniony przez Hamburger Sro Lut 24, 2010 7:30 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
mikado 
Langfuhrterka

Dołączyła: 29 Gru 2009
Posty: 78
Wysłany: Sro Lut 24, 2010 7:28 pm   

mieszkałam na uczniowskiej, ale bliżej ul. Gdańskiej, poza tym byłam za mała, żeby te parowozy pamiętać :oops: a szkoda...
Hamburger, mam takie pytanie odnośnie forum Miłosników Kolei. Przewija się tam nazwa stacji/parowozowni (sama nie wiem za bardzo) Danzig Saspe i Danzig Odz. Co znaczy drugi skrót? Bardzo mnie to zastanawia... :khmm:
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Sro Lut 24, 2010 7:37 pm   

Danzig Odz - to skrót od parowozowni Danzig Olivaer Tor, która wówczas była parowozownią główną, a Dzg Saspe tylko pomocniczą.
Przy okazji poprawiłem ostrość fotki.

Ty2-165 + Ty2-533, Zaspa (2) 2.05.1995.jpg
Plik ściągnięto 32928 raz(y) 66,88 KB

 
mikado 
Langfuhrterka

Dołączyła: 29 Gru 2009
Posty: 78
Wysłany: Sro Lut 24, 2010 7:51 pm   

Dziękuję :) a zachowało się coś z parowozowni przy Bramie Oliwskiej? Czy ktoś wie cokolwiek na temat lokomotywowni wachlarzowej przy trakcie Św. Wojciecha na wys. ul. Sandomierskiej? Nie bywam w tych rejonach, a znalazłam ją na mapie satelitarnej, jest jakoś szczególnie warta uwagi lub stara? Nie wiem, czy powinnam się fatygować z aparatem :mrgreen:
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Sro Lut 24, 2010 8:05 pm   

Z parowozowni na Oliwcu (Olivaer Tor) zachował się budynek z dużym zegarem na ścianie widoczny z przystanku Gdańsk Stocznia. W miejscu gdzie była hala wachlarzowa stoi wybudowany na pocz. lat 50. budynek utrzymania sieci trakcyjnej i stacjonuje tam skład pociągu sieciowego.
Parowozownia przy ul. Sandomierskiej to dawna parowozownia Danzig Rdz, po wojnie Gdańsk Południowy. Tu rozpoczął sie proces modernizacji PKP, gdy wprowadzono w l. 50. pojazdy spalinowe. W miedzyczasie hala uległa różnym zmianom i przeróbkom tak, że z pierwotnego wyglądu (no może poza samą bryłą) niewiele pozostało.
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Czw Lut 25, 2010 9:34 am   

Hamburger napisał/a:
MD Zaspa

A swoją drogą, poproszę wtajemniczonych o rozszyfrowanie skrótu MD. Domyślam się, że oznacza on lokomotywownię, a na swój wewnętrzny użytek tłumaczę go sobie "Maschinen Depot", ale pewnie jest trochę inaczej?
Tak w ogóle, przypomniałem sobie, że już gdzieś widziałem to kolorowe zdjęcie dymiącego parowozu, które podlinkowałem wczoraj. No i okazało się, że faktycznie, kupiłem kiedyś dwie pocztówki ze zdjęciami lokomotyw podpisanych jako "MD Zaspa" (na drugiej inny parowóz prowadzi pociąg do Kościerzyny w rejonie stacji Gdańsk Osowa). :wink:
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk