Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
MAGISTRALA WEGLOWA - nowa ksiazka
Autor Wiadomość
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Nie Lis 16, 2008 1:46 pm   

Dla porównania - stan z lat 60-tych:

Starodworcowa 34.jpg
Plik ściągnięto 10764 raz(y) 42,56 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Nie Lis 16, 2008 10:41 pm   

Wydaje mi się że pierwotnie do linii zaliczała się bocznica do portu i stąd cała różnica.

Moznaby tak przypuszczac gdyby byly rozbieznosci w dlugosci odcinka Gdynia - Wielki Kack. Tu jednak wystepuja roznice w dlugosci odcinka Osowa - Kokoszki.
A propos Osowy - czy zachowalo sie jakies zdjecie z tej stacji ?

feyg napisał/a:
Dla porównania - stan z lat 60-tych:


Ladna fotka - brakuje tylko szyldu "Wielki Kack"....
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Pon Lis 17, 2008 9:00 pm   

Hamburger napisał/a:
A propos Osowy - czy zachowalo sie jakies zdjecie z tej stacji ?

Sam chętnie obejrzałbym takie zdjęcie. Plan stacji Osowa również...
Kiedyś, we wspomnieniach mieszkańca Osowy (Eugeniusz Gołąbk "Moja Osowa", Pomerania 7-8/1994) znalazłem taki opis:
"Na wysokości ul. Nowej stał budynek dworcowy, dość obszerny, piętrowy, z tzw. pruskiego muru, kryty dachówką, z ozdobnym motywem wschodzącego słońca na ścianie. Po zbudowaniu nowej linii kolejowej tor rozebrano, a budynek dworcowy zamieniono na mieszkalny. W czasie II wojny w jego pobliżu pracował tartak, z którego maszyny wywieźli, w znanym kierunku, nasi wyzwoliciele. Po wojnie około 60 roku, na starych fundamentach traków postawiono kilka prymitywnych maszyn do wyroby przepustów kablowych. Zakład istniał zaledwie parę lat, a potem cały teren - dawne pole zakonu pijarów - od ul. Sopockiej do skrzyżowania z ul. Barniewicką zabudowali nasi ludzie domami typu kostka, a dawny budynek dworcowy, bardzo już zrujnowany, rozebrali."
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Pon Lis 17, 2008 11:20 pm   

Brak zdjec, dokumentow to niestety typowe bolaczki linii ktore krotko istnialy. Moze cos znajdzie sie w Archiwum Akt Nowych lub Archiwum Dokumentacji Mechanicznej ? Linia ta jest interesujaca chociazby ze wzgledu na duze pochylenie toru (15 promili) i prowadzony ruch pociagow weglowych ze Slaska o ciezarze maksymalnym 1400 t. O ile w ruchu pasazerskim mogly wystarczac parowozy serii Ti4, to w ruchu towarowym musialy tu pracowac maszyny Tp4, a na popychu prawdopodobnie TKt1/2. Jesli jednak wezmie sie pod uwage profil calej linii Koscierzyna - Kartuzy - Kokoszki - Gdynia to takich trudnych odcinkow bylo wiecej np. Koscierzyna - Golubie Kasz., Somonino - Kartuzy i in. W kierunku powrotnym nie tylko odcinek Gdynia - Osowa byl "ostro pod gorke" ale rowniez m.in. Zukowo Zach. - Kartuzy. Niewykluczone wiec ze pod koniec lat 20., gdy funkcjonowal juz port w Gdyni, pociagi towarowe byly na calej tej trasie prowadzone trakcja podwojna !

Tp4-148 i Tp4-217, Pyskowice 25.09.1980.jpg
Plik ściągnięto 10669 raz(y) 33,63 KB

 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Pon Lis 18, 2019 5:33 pm   

Z: https://www.facebook.com/...&type=3&theater

75588187_2522172434505073_794784711737081856_o.jpg
Plik ściągnięto 6940 raz(y) 96,27 KB

 
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Pon Lis 18, 2019 11:43 pm   

Zdjęcie przedstawia próbne obciążenie tymczasowej konstrukcji mostowej na bajpasie toru kolei kokoszkowej, w Małym Kacku. Oba tory na zdjęciu są "kokoszkowe". Bajpas zbudowano, bo istniejący tor (ten z lewej) kolidował w tym miejscu z budową nowej linii. Za chwilę lewy tor zostanie rozebrany, a ruch puszczony po prawym torze.
Miejsce jest na tyle charakterystyczne, że można je nawet dziś odnaleźć.
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Nie Lis 22, 2020 7:31 pm   

Z: https://www.facebook.com/...766084556963122
Cytat:
Dziś szybkie nawiązanie do historii linii Kokoszki-Gdynia. Przetrwała ona w pierwotnym przebiegu niecałe 10 lat. 9 listopada 1930 roku otwarto północny odcinek (łączący Bydgoszcz z Gdynią) tzw. "Magistrali węglowej". Linię z Kokoszek skierowano do nowego dworca w Osowej. Stamtąd do Gdyni magistrala biegła (i do dziś biegnie) nowym śladem, już dwoma torami. Zmiana nastąpiła w ciągu jednej nocy!
O otwarciu nowej linii pisały chyba wszystkie polskie gazety - ale w "Ilustracji Polskiej" z 9 listopada 1930 r. zawarto bardzo ciekawe zdjęcia z czasu budowy magistrali - w tym jedno pokazujące starą linię Kokoszki-Gdynia i obok nasyp nowej linii.


magistr.1.jpg
Plik ściągnięto 4945 raz(y) 75,58 KB

magistr.2.jpg
Plik ściągnięto 4945 raz(y) 75,59 KB

magistr.3.jpg
Plik ściągnięto 4945 raz(y) 76,42 KB

 
 
Mikołaj 
Idi Admin


Dołączył: 13 Paź 2003
Posty: 8107
Wysłany: Wto Gru 01, 2020 9:52 am   

:==
to jest to miejsce w Małym Kacku

128567258_10225949388067946_5491917664415060927_o.jpg
Plik ściągnięto 4662 raz(y) 422,55 KB

128948142_10225949404868366_5448263331865020727_o.jpg
Plik ściągnięto 4662 raz(y) 328,34 KB

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk