Znalazłem ciekawą, moim skromnym zdaniem, mapkę - "korytarz" przedstawiony z perspektywy "do góry nogami"
Podejrzewam, że to jest ulotka propagandowa / reklamowa (niepotrzebne skreślić) przeznaczona dla Szwecji, która wskazuje zalety magistrali węglowej z Gdyni przez Kościerzyne i Bydgoszcz na Góny Śląsk. Wszak powstała wóczas koncepcja wykorzystania tej magistrali i portu w Gdyni do transportu Węgla do Szwecji i przywozu rudy żelaza ze Szwecji. W tych samych ładowniach statkowych i w tych samych wagonach.
Taka perspektywa jeziora wschodniego / morza bałtyckiego była typowa dla krajów skandynawskich. Po prostu tak to stąd widać
Toteż dlatego piszę, że to ulotka dla Szwecji. O magistrali węglowej. Zwróćcie uwagę na grubą prostą linię ilustrującą magistralę i napis "New railway". I na niemieckie nazwy miast w nawiasach (w Szwecji zapewne o wiele lepiej wówczas znane niż polskie). I na port gdyński zajmujący całą zatokę.
w Szwecji zapewne o wiele lepiej wówczas znane niż polskie
Jeszcze dwa lata temu na duzej mapie w terminalu promowym w Nynäshamn mozna bylo poogladac dawne nazwy miejscowosci na poludniowym wybrzezu Baltyku. Teraz najwieksze miasta zostaly zaklejone karteczkami z ich polskimi nazwami, ale te mniejsze caly czas sa pisane jak przed wojna
W książce Zygmunta Warmińskiego jest opisane, jak dużo wcześniej (ok. 1960?) jakiś partyjny działacz z PLO próbował podobnej interwencji w USA, ale Amerykanie się grzecznie wytłumaczyli że korzystają z jakiegoś tam międzynarodowego rejestru portów i to nie od nich zależy, w jakim brzmieniu są podawane nazwy portów nad Bałtykiem.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum