Nie zwróciłem na to wcześniej uwagi: czyżby na dwóch ostatnich fotografiach widać po prawej gotycki mur ceglany? Innymi słowy, że w tym miejscu ziemne wały wykonano przed nim a nie na nim?
Podejrzewam, że to tylne ściany Hotelu de Marienburg i jego sąsiadów, ale nie jest wykluczone że wykorzystano stare mury
Wcześniej i od drugiej strony to tak wyglądało:
Jednak nie stary mur; on był w linii Bramy Długoulicznej (Złotej).
Dokładnie tak; od Bramy Długoulicznej biegł do Baszty Narożnej. Z tym, że były to dwie równoległe linie muru, starszy - wewnętrzny - mur wysoki, i dobudowany przed jego czołem nieco później mur niski. W XVII wieku, kiedy gotyckie umocnienia były już zbędne, Hans Strakowski wykorzystał je jako ściany budynków Dworu Miejskiego. Mimo zniszczenia w 1945, fragmenty tych murów można zobaczyć w ścianach ceglanego budynku pomiędzy ulicami Podgarbary i W. Bogusławskiego.
Ja właśnie miałem na myśli ten mur zewnętrzny. Jak rozumiem dochodził on do Bramy Karowej?
Nie, do Baszty Narożnej, tak jak pisałem, i stamtąd biegł na wschód wzdłuż granicy Prawego Miasta (przerywany bramami: Na Zbytkach, Żabią i Kotwiczników). Brama Karowa należała do odrębnego systemu umocnień, broniącego Przedmieścia (dziś zwanego Starym Przedmieściem). Przy czym Prawe Miasto było odcięte od Przedmieścia rowem z wodą (Vorstädtischer Graben), nad którym przed wspomnianymi wyżej bramami, czyli w ciągach ul. Zbytki - Rzeźnicka, Słodowników - Żabi Kruk i w ul. Kotwiczników przerzucone były mosty. Otto Kloeppel na swojej rekonstrukcji umieścił też łącznik pomiędzy Basztą Narożną a Bramą Karową, coś jakby murek na arkadowych łukach nad fosą, być może opierał się na jakichś znaleziskach archeologicznych, ale dla mnie ten łącznik wygląda dziwacznie i nie rozumiem sensu jego powstania.
Nie trzeba niczego zakładać, wystarczy się przyjrzeć. Przypominam, że "rycina" nie jest dokumentem źródłowym, a jedynie opracowaniem autorskim prof. O. Kloeppla, opartym - trzeba przyznać - na dobrej znajomości archiwaliów.
Brama Karowa znajdowała się z grubsza w rejonie późniejszego Prezydium Policji przy Karrenwall, czyli dzisiejszego gmachu ABW przy ul. Okopowej. Mostem zwodzonym wychodziło się z niej na drogę odpowiadającą późniejszej ulicy Schwarzes Meer, z grubsza odpowiadającej najbardziej wschodniemu odcinkowi dzisiejszej ul. Armii Krajowej. W czasie, do którego odnosi się rekonstrukcja Kloeppla, w tej okolicy leżał stawek "Czarne Morze", niem. Schwarzes Meer i budynki cegielni, zaznaczone jako Ziegelscheunen.
Piękne dzięki rzekł Koziołek . Nie mając Twojej wiedzy zakładałam taką możliwość, ale zawsze brakowało mi powera, żeby dalej gdzieś pogrzebać lub popytać. Ta społeczna kwarantanna ma też inne (po za unikaniem wirusa) skutki. Wiem więcej.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum