Mija właśnie 150 lat od czasu przedstawienia Pomorza na mapach Reymann’s Karte w skali 1:200000. Dzięki Kazikowi możemy je obejrzeć na stronie: http://www.mapy.eksplorac....php?page_id=24
Nie znalazłem tam, niestety, legendy i daty wydania. Mimo to dość łatwo można ustalić okres ich powstawania po przedstawionych, lub nie przedstawionych, na nich obiektach których datę powstania znamy. Istnienie linii kolejowej z Bydgoszczy do Gdańska i z Tczewa do Królewca z narysowanym mostem kolejowym na Wiśle wskazuje na okres po 1857 r. Brak torów do Nowego Portu i kompletne jeszcze fortyfikacje Gdańska wskazują na okres do 1866 r.
Przy dokładniejszym wczytaniu się w te mapy wyłania się ciekawy i istotnie różniący się od obecnego układ dróg. Ze względu na rangę, a przypuszczam, że i na standard drogi przedstawiono je na 5 sposoby.
1 - Pojedyncza linia ciągła
2 - Linia ciągła i równoległa linia przerywana
3 - Dwie linie ciągłe
4 - Linia ciągła podcieniowana po obu stronach
5 - Dwie linie ciągłe podcieniowane od zewnątrz
W ten 5-ty sposób przedstawiono tylko kilka dróg w naszym rejonie.
- Z Gdańska przez Tczew, Świecie na południe
- Z Gdańska przez Przywidz, Kościerzynę na zachód
- Z Gdańska przez Kartuzy do Sierakowic
- Z Gdańska przez Oliwę na północ
- Z zachodu przez Chojnice, Starogard, Tczew, Malbork na wschód
Podejrzewam, że są to nowe drogi, niedawno wykonane. Brak ok. 10 km tej klasy drogi pomiędzy Sierakowicami i Doliną Jadwigi (Wilhelminenthal), skąd kontynuuje się ona na zachód i pewne nieścisłości w przebiegu drogi kościerskiej w rejonie Kolbud sugerują, że drogi te w okresie rysowania map były właśnie w budowie. (Pomiędzy Kolbudami i Jodłownem narysowana droga przechodzi przez Babidół, a nie wzdłuż Reknicy, jak faktycznie została wykonana)
O nie wiele wcześniejszym, niż wykonanie map, okresie budowania tych dróg świadczyć mogą równoległe stare trakty, często „wchodzące pod” nowszą drogę tak jak by te nowe zostały dorysowane do wcześniejszej wersji mapy.
Na pewno dużym wyzwaniem dla ówczesnych budowniczych było wykonanie drogi przecinającej Żuławy pomiędzy Tczewem i Malborkiem. Przez wieki teren ten był omijany, lub pokonywano go drogami wodnymi. Na mapie http://www.mapy.blink.pl/reymann/18_elbing.jpg
poza istniejącą do dzisiaj drogą przez Kończewice, Gnojewo narysowane są mosty przez Wisłę i Nogat. Nie są to te piękne mosty, na Wiśle stojący do dzisiaj, a na Nogacie znany tylko ze starych rycin bo te zostały wybudowane później (w Tczewie w latach 1888 – 91).
Sposób przedstawienia mostów może świadczyć, że były to mosty pontonowe. W Tczewie narysowane są dwa mosty, jeden do łachy w nurcie Wisły i drugi pokonujący koryto za nią. Ten most „pontonowy” narysowany jest, zresztą sporo na południe od tego z 1857r.
Podobnie narysowane mosty są w Korzeniewie koło Kwidzyna i w Grudziądzu.
Tu mam pytanie. Czy ktoś wie w którym roku wykonano tą drogę i jak wyglądały te mosty?
idąc drogą brukowaną w kierunku Koleczkowa i dalej chyba Rumii znależliśmy obmurowane tunele dla strumienia przecinajace tą drogę
po dokladnym obejrzeniu mamy takie fotki (z komórki niestety)
Piękny przepust
Jak wynika z daty na nim, to tylko 110 lat ,ale cała droga do Rumii jest wspaniałym, doskonale zachowanym zabytkiem dziewiętnastowiecznej inżynierii drogowej. Poza tym przepięknie wkomponowana w teren. Kto nie był tam, gorąco polecam. Ciekawe kiedy ją unowocześnią , czyli zniszczą
Podobną techniką (z kamieni polnych) jest wykonany przepust pod szosą Żukowo - Egertowo, dla dopływu Raduni tuż za Babim Dołem (na zdjęciu a1 - za żółtym znakiem drogowym). Nie wiem dokładnie kiedy ją budowano, ale podejrzewam, że wcześniej niż tą z Kamienia do Rumii, ale nie wcześnie niż 150 lat temu, bo na mapach (wspomnianych wyżej) jeszcze jej nie ma. (arkusz: http://www.mapy.blink.pl/reymann/17_behrent.jpg)
a1.jpg
Plik ściągnięto 35408 raz(y) 52,37 KB
a2.jpg wlot strumyka
Plik ściągnięto 35408 raz(y) 68,07 KB
a3.jpg wypływ od strony Raduni (lewa ścianka oporowa - nie oryginalna)
Wysłany: Sob Gru 29, 2007 3:48 pm Pontonowe mosty na Wiśle i Nogacie
Troszkę wyżej pytałem: "Na mapie http://www.mapy.blink.pl/reymann/18_elbing.jpg
poza istniejącą do dzisiaj drogą przez Kończewice, Gnojewo narysowane są mosty przez Wisłę i Nogat. Nie są to te piękne mosty, na Wiśle stojący do dzisiaj, a na Nogacie znany tylko ze starych rycin bo te zostały wybudowane później (w Tczewie w latach 1888 – 91).
Sposób przedstawienia mostów może świadczyć, że były to mosty pontonowe. W Tczewie narysowane są dwa mosty, jeden do łachy w nurcie Wisły i drugi pokonujący koryto za nią. Ten most „pontonowy” narysowany jest, zresztą sporo na południe od tego z 1857r.
Podobnie narysowane mosty są w Korzeniewie koło Kwidzyna i w Grudziądzu.
Tu mam pytanie. Czy ktoś wie w którym roku wykonano tą drogę i jak wyglądały te mosty?"
Ponieważ nikt nie śpieszy z odpowiedzią muszę sam walczyć...
Sprawdziłem, że tak oznaczano właśnie mosty pontonowe. Znalazłem, również, zdjęcie na którym jest przedstawiony most pontonowy na Wiśle. Nie jest to żaden z zaznaczonych na tej mapie, a most w Nowym. Nie jest z połowy XIX w, a z 1908 roku i nie łączy obu brzegów rzeki, ale jest na pontonach (pływający). Podejrzewam, że może to być fragment mostu w budowie, albo fragment otwierany (bo takie mosty na Wiśle musiały być otwierane dla przepuszczenia żeglugi), odstawiony do brzegu. Nie wykluczam, że to co widać na zdjęciu, to pomost portowy do którego mogły dobijać jednostki o większym zanurzeniu.
Może jednak ktoś wie coś więcej o tych dawnych mostach wiślanych?
Znalazłem widokówkę z mostem pontonowym w Malborku.
Niestety brak na niej daty. Może ktoś pomoże ustalić z którego roku to widok?
Ciekawi mnie również: co to za konstrukcja po środku nurtu połączona z tym mostem?
Znalazłem widokówkę z mostem pontonowym w Malborku.
Niestety brak na niej daty. Może ktoś pomoże ustalić z którego roku to widok?
Ciekawi mnie również: co to za konstrukcja po środku nurtu połączona z tym mostem?
Wysłany: Pią Sie 08, 2008 6:50 pm Re: Pontonowe mosty na Wiśle i Nogacie
Krzysztof napisał/a:
Troszkę wyżej pytałem: "Na mapie http://www.mapy.blink.pl/reymann/18_elbing.jpg
poza istniejącą do dzisiaj drogą przez Kończewice, Gnojewo narysowane są mosty przez Wisłę i Nogat. Nie są to te piękne mosty, na Wiśle stojący do dzisiaj, a na Nogacie znany tylko ze starych rycin bo te zostały wybudowane później (w Tczewie w latach 1888 – 91).
Sposób przedstawienia mostów może świadczyć, że były to mosty pontonowe. W Tczewie narysowane są dwa mosty, jeden do łachy w nurcie Wisły i drugi pokonujący koryto za nią. Ten most „pontonowy” narysowany jest, zresztą sporo na południe od tego z 1857r.
Podobnie narysowane mosty są w Korzeniewie koło Kwidzyna i w Grudziądzu.
Tu mam pytanie. Czy ktoś wie w którym roku wykonano tą drogę i jak wyglądały te mosty?"
Pewnie już to znasz ale...
Cytat:
Przeprawa przez Wisłę od wieków stanowiła nie lada problem. Potrzebny był do tego prom, który najczęściej znajdował się w posiadaniu mieszczan tczewskich na zasadach dzierżawy od władz miejskich. Na początku XIX wieku widoczne było, iż wzmożony ruch tamowany jest przez przeprawę promową. Za czasów napoleońskich skonstruowano most pontonowy, rozbierany na okres zimowy. Do tego samego pomysłu powrócono w latach 20. tamtego stulecia. W 1825 r. uruchomiono most, który rozpoczynał się u wylotu dzisiejszej ul. Wodnej. Kończył się pośrodku Wisły, na kępie. Stamtąd prowadziła drewniana przeprawa, za pomocą której można było przeprawić się na wschodni brzeg. Każdej zimy drewniany most rozbierano, a pontonowy most chowano do specjalnie w tym celu wykopanego portu.
W latach 40. XIX wieku dojrzała myśl o budowie stałego mostu przez Wisłę. Miał on być wykonany z rur, a każde przęsło miało liczyć 6 metrów rozpiętości. Niestety, w 1848 r. przyszła zawierucha Wiosny Ludów i plany te odłożono. Z biegiem czasu okazało się, że mosty rurowe nie były stabilne, szczególnie w okresie naporów kry na rzekach.
Na poziomie "0" w prawym skrzydle Politechniki Gdańskiej jest wspaniała wystawa przedstawiająca budowę tczewskiego mostu. Jest tam plansza z planem Tczewa z okresu budowy, doskonale ilustrujący ten opis:
Cytat:
Za czasów napoleońskich skonstruowano most pontonowy, rozbierany na okres zimowy. Do tego samego pomysłu powrócono w latach 20. tamtego stulecia. W 1825 r. uruchomiono most, który rozpoczynał się u wylotu dzisiejszej ul. Wodnej. Kończył się pośrodku Wisły, na kępie. Stamtąd prowadziła drewniana przeprawa, za pomocą której można było przeprawić się na wschodni brzeg. Każdej zimy drewniany most rozbierano, a pontonowy most chowano do specjalnie w tym celu wykopanego portu.
fDSC00557.jpg
Plik ściągnięto 33921 raz(y) 33,86 KB
gDSC00559.f2.JPG
Plik ściągnięto 33921 raz(y) 14,39 KB
aDSC00556f1.jpg
Plik ściągnięto 33921 raz(y) 62,92 KB
Ostatnio zmieniony przez Marcin Czw Wrz 04, 2008 1:55 pm, w całości zmieniany 1 raz
Na mapie z 1803 r. (okres przed napoleoński) w Tczewie jest jeszcze tylko przeprawa promowa, ale w Malborku na Nogacie jest, już most pontonowy. Z analizy ważności dróg (grubości linii je przedstawiających) wnoszę, że służył głównie do kontaktów pobliskich miejscowości Żuław Mzlborskich z metropolią. Na mapie z 1803 r. (okres przed napoleoński) w Tczewie jest jeszcze tylko przeprawa promowa, ale w Malborku na Nogacie jest, już most pontonowy. Z analizy ważności dróg (grubości linii je przedstawiających) wnoszę, że służył głównie do kontaktów pobliskich miejscowości Żuław Mzlborskich z metropolią. Ale napis: "Pastweg n. Marienburg" między przeprawą wiślaną i Alt Weichsel dowodzi, że już wtedy istniał trakt transżuławski do Malborka.
1803 Tczew.k.jpg
Plik ściągnięto 34423 raz(y) 59,01 KB
1803 Malbork.k.JPG
Plik ściągnięto 34423 raz(y) 33,51 KB
Ostatnio zmieniony przez Marcin Czw Wrz 04, 2008 2:02 pm, w całości zmieniany 1 raz
Witam, pierwszy raz piszę na tym forum. Chciałabym trochę zmienić temat, ponieważ interesuje mnie, w którym roku mniej więcej została wybudowana droga nr 7 , (chodzi mi o ten fragment z Elbląga do Nowego Dworu). Jeśli ktoś wie to proszę o pomoc Aha i jeszcze trochę poza tematem, czy ktoś wie z którego roku jest mapa "Des Kreises Elbing"
http://www.mapy.eksplorac....php?page_id=11 ostatnia mapa. Z góry dzięki za pomoc, na pewno ktoś wie:)
Ponieważ jest wąskotorówka do Stegny, to po ~ 1905 r.
Ponieważ nie ma śluzy na Nogacie w Michałowie, to przed ~ 1915 r.
Diana926 napisał/a:
w którym roku mniej więcej została wybudowana droga nr 7
Drogi z Gdańska, do Dworku (Baarenhof) z przeprawą promową w Kiezmarku (Käsemark) na Wiśle i z Elbląga za Nowy Dwór Gdański (Tiegenhof), w rejon (Orlofenfelde) z przeprawami promowymi na Nogacie i Izbowej Łasze istniały, już, w XIX w. Z Dworku do NDG można było przejechać przez Ostaszewo - Lubieszewo, ale to inna droga. Na mapie z 1940 r. http://www.mapywig.org/ka..._schoneberg.jpg połączenia, jeszcze nie ma, ale na polskich mapach z 1946 r. jest. Wynika z tego, że powstało w latach wojny (40 - 45).
Zagadką dla mnie jest to, kiedy uzyskała status ważnej drogi. W latach 70-tych jest to „E 81” (z Gdańska do Odessy) ale od kiedy? Kiedy i kto ustalił tą europejską numerację? Jeśli trasa „E 81” została wyznaczona przed wojną, to musiała przebiegać inną trasą. Może przez Tczew, Malbork?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum