A mnie nasunęła wątpliwości co do daty zdjęcia wstawionego przez Rafaela. Zdjęcie nosi datę dzienną 31 VIII 1939 r.
Zdjęcie wstawione przez Jaymsa w tym poście też ma datę dzienną, ale późniejszą o jeden dzień - 1 IX 1939 r.
Zdumiewa szybkość pokrycia się drzew przed dworcem liśćmi. Ponadto na zdjęciu z 1 IX 1939 drzewo po lewej stronie latarni jest trochę, ale wyraźnie wyższe niż na zdjęciu z dnia poprzedniego choć późniejsze zdjęcie jest robione z nieco większej odległości, więc nie może być to skutkiem innej perspektywy. Między tymi zdjęciami jest różnica co najmniej roku.
_________________ Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
Nie jest to moje zdjęcie a dokładną datę spisałem z podanej na jego odwrocie wydrukowanej informacji. Faktycznie jakoś tak zbyt spokojnie na tym zdjęciu jak na sierpień 1939. Z góry przepraszam za wprowadzenie w błąd. W temacie "pocztówki i zdjęcia" także wrzuciłem kilka fotosów ale nie podawałem ich dokładnych dat bo widzę że nie są one wiarygodne.
Na stacji Gdańsk Główny zachowała się do dziś budowla, która prawdopodobnie zniknie w ciągu najbliższych paru lat: schron pod peronem 3.
Na poniższym planie z okresu wojny zaznaczyłem na czerwono schron i zejścia do niego:
1 - istniejące, przy wejściu na zaplecze baru MacDonald's;
2 - istniejące, przy krawędzi peronu 4;
3 - na peronie 3, nie istniejące, zlikwidowane prawdopodobnie w latach 60-tych przy budowie tunelu w km 0+100;
4 - na peronie 2, nie istniejące;
5 - awaryjne, przez szyb wentylacyjny. Obecnie znajduje się pod krawędzią peronu 1, przy torze 6. Osobiście zamurowałem je 20 lat temu;
6 - istniejące, z tunelu w km 0+0.
Rozbiórka schronu nastąpi przy realizacji inwestycji "przedłużenie torów SKM do p. o. Śródmieście".
Wszystko się zgadza z wyjątkiem tego,że "zgubiłeś" jedno zejście do schronu,które istnieje do dzisiaj przykryte metalowymi płytami:D Razem było 7
Elektryfikacje linii dalekobieżnych wiodących przez stacje Gdańsk Gł. przeprowadzono w połowie lat siedemdziesiątych ub. wieku.stało się to mozliwe dopiero po obniżeniu torowiska na odcinku między wiaduktem na Hucisku i tym na wysokości UW. Poprzednio pociągi jadące przez Gdańsk musiały pokonywać spore wzniesienie na szczycie którego przebiegał Kanał Raduni. Była to wysokość na poziomie której znajduje się obecnie jezdnia wiaduktu na Al. Armii Krajowej. Cięższe składy towarowe ciągnięte przez lokomotywy parowe musiały na tym odcinku korzystać ze wsparcia dodatkowych lokomotyw które w tym celu musiano utrzymywać w ciągłej gotowości (pod parą) w parowozowniach Gd. Południe i Brama Oliwska.
Niestety syfonowanie Kanału Raduni przyniosło opłakane skutki dla samego kanału. Spowolnienie nurtu i ograniczenie ilości przepływającej wody przez skierowanie jej częściowo do fosy upustem pod Traktem Św. Wojciecha, spowodowało że na odcinku poniżej syfonu kanał zamienił się w cuchnący ściek. Pod warstwą brudnego błota znikł czysty piasek zaściełający dno kanału, ulotniły się gdzieś łabędzie zamieszkujące w drewnianym domku przy Moście "Kłódkowym" i nie słychać już niosącego się daleko w noc łoskotu spadającej wody ze stopni wodnych przy Wlk. Młynach. Trochę szkoda.
Dzięki
Czyli kiedy oddawano do użytku nowy wiadukt Błędnika, wszystkie tory przebiegające pod nim były już pewnie zaopatrzone w przewody trakcyjne?
A zdjęcie z "Fotopolski" z pociągiem prowadzonym przez parowóz, zrobiono jeszcze ze starego Błędnika, czyli chyba nie później niż 1967
Nowy Błędnik oddano do użytku w sierpniu 1970 roku po trzech latach budowy, a więc po elektryfikacji torów dalekobieżnych do Gdyni. Czy wszystkie tory pod wiaduktem były w tym momencie zelektryfikowane - niekoniecznie; trakcję elektryczną do Zaspy Towarowej po zachodniej stronie stacji uruchomiono pod koniec września 1970, a tory odstawcze po tej stronie chyba w ogóle pozostawiono bez elektryfikacji.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum