Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
tory w Letnicy?!
Autor Wiadomość
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Sro Lut 09, 2005 3:49 pm   

A bo to pierwszy zbocznicowany wątek? :hihi:
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Marcin 


Dołączył: 14 Mar 2004
Posty: 4244
Wysłany: Czw Lut 10, 2005 2:18 pm   

Ad rem...
Seestrasse, o to chodzi? :D

PICT0462.JPG
Plik ściągnięto 12700 raz(y) 42,22 KB

Kopia (2) PICT0462.JPG
Plik ściągnięto 12700 raz(y) 43,51 KB

_________________
Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Czw Lut 10, 2005 2:28 pm   

Marcin napisał/a:
Ad rem...
Seestrasse, o to chodzi? :D


Jeśli to to, to ta "lewa szyna" jest mocno umowna. "prawa" jest wyraźna, ale to może być równie dobrze ślad po poszerzeniu jezdni, która wcześniej miała w tym miejscu krawężnik.

Ale przebieg ulicy, a zwłaszcza jej łagodny łuk przed północnym zakończeniem ("wchodzący" w oś toru kolejowego, całkiem jak by tam kiedyś był rozjazd kolejowy), powoduje, że nadal nie wykluczam istnienia tam toru.
 
Makabunda 
po prostu ziom


Dołączyła: 21 Paź 2003
Posty: 1143
Wysłany: Czw Lut 10, 2005 2:48 pm   Pytanie podstawowe

Mam pytanie podstawowe, które może wykluczyć pewne hipotezy: jaki jest rozstaw śladów a jaki jest rozstaw szyn kolejowych?
 
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Czw Lut 10, 2005 2:55 pm   Re: Pytanie podstawowe

Makabunda napisał/a:
: jaki jest rozstaw śladów


Nie wiem, nie byłem tam...


Makabunda napisał/a:

a jaki jest rozstaw szyn kolejowych?


1,435 m. mierzony między wewnętrznymi krawędziami szyn.

To na tym zdjeciu sparawia wrażenie własciwego rozstawu (porównajcie do szerokości samochodów, wynoszącej mniej więcej od 1,6 - do 1,8 m)
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Czw Lut 10, 2005 2:58 pm   

Marcinie - tak, o to chodzi. Dzięki!
Zopciu - nareszcie temat który nas połączy :hurra: ja też nie wykluczam istnienia tam niegdyś torowiska :D
Makabundo - no właśnie... rozstaw... będę tam w najbliższą sobotę i choćbym się miała polożyć na ulicy, to zmierzę ten problem :wink: (1435 mm byłby wynikiem idealnym)
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Czw Lut 10, 2005 3:05 pm   

Makabunda napisał/a:
Zopciu - nareszcie temat który nas połączy :hurra: ja też nie wykluczam istnienia tam niegdyś torowiska :D


A byliśmy rozdzieleni?

Makabunda napisał/a:

Makabundo - no właśnie... rozstaw... będę tam w najbliższą sobotę i choćbym się miała polożyć na ulicy, to zmierzę ten problem :wink: (1435 mm byłby wynikiem idealnym)


Weź pod uwagę, że miejsce szyn zajęły kamienie. Nie wiadomo przy której krawędzi szyn były widoczne dzisiaj "linie". Czyli rozstaw tych linii może wynieść równie dobrze 1435 mm (o ile one są w miejscu wewnętrzynych krawędzi szyn) albo 1570 - 1590 mm (jeżeli "linie" są tam gdzie dawniej zewnętrzne krawędzie szyn)
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Czw Lut 10, 2005 3:10 pm   

Cytat:
A byliśmy rozdzieleni?

no, to kamień spadł mi z serca :wink:
co do adremu - jedną ze smutnych hipotez jest kwestia rozjechania się ze starości kostek bruku. boję się, że tak naprawdę nie było tam żadnych torów (vide plany)
a ten cytat powyżej jest ze mnie :<> :wink:
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Czw Lut 10, 2005 3:22 pm   

seestrasse napisał/a:
Cytat:
A byliśmy rozdzieleni?

no, to kamień spadł mi z serca :wink:
:


Jeśli chodzi o poglądy moralne, polityczne albo ekonomiczne, to tu jest tyle opinii ilu forumowiczów. Tyle, że to forum o Gdańsku a nie sejm. Ja nie przewiduję mozliwosci zrywania kontaktów w ramach tego forum z powodu różnic w poglądach.
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Czw Lut 10, 2005 3:29 pm   

Zoppoter napisał/a:
Ja nie przewiduję mozliwosci zrywania kontaktów w ramach tego forum z powodu różnic w poglądach.

ja również :D przybij piątkę :D
 
Grün 
Oberpomuchel


Dołączył: 03 Lis 2003
Posty: 7010
Wysłany: Czw Lut 10, 2005 3:39 pm   

seestrasse napisał/a:
Zoppoter napisał/a:
Ja nie przewiduję mozliwosci zrywania kontaktów w ramach tego forum z powodu różnic w poglądach.

ja również :D przybij piątkę :D

Gwoździami :^^
 
 
Makabunda 
po prostu ziom


Dołączyła: 21 Paź 2003
Posty: 1143
Wysłany: Czw Lut 10, 2005 3:52 pm   "Daszek"

Mi jednak wydaje się, że jeden ze śladów bardzo pokrywa się z osią jezdni. Oś jest najwyższym punktem przekroju jezdni tak aby woda spływała do krawędzi. Taki właśnie przekrój drogowcy nazywają "daszkiem". Ze względu na technologię układania bruku może on się również odznaczać jako nieciągłość w powierzchi brukowanej. Tak więc najprawdopodobniej nie będzie to ślad torowiska chociaż poczekajmy na wyniki pomiarów.
Reasumując środkowy ślad może to być swego rodzaju "szwem technologicznym" z czasów budowy jezdni.
Mechanizm jego powstania zamieszczam na poniższym obrazku. Powstał on w miejscu łaty do której poziomu niwelowano poziom lewej (1) strony jezdni. Po wykonaniu lewej strony łatę wyciągano i brukowno prawą stronę (2) niwelując do krawędzi już istniejącej części jezdni. W ten sposób w osi jezdni mogła powstać nieciągłość powierzchni.

Niestety nie mam pojęcia śladem czego może być druga "bruzda". Jeżeli byłby to ślad poszerzenia jezdni to bierze w łeb mój cały powyższy wywód.

Z niecierpliwością więc czekam na wyniki pomiarów in situ.

brukowanie.jpg
Plik ściągnięto 12643 raz(y) 24,04 KB

 
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Czw Lut 10, 2005 3:53 pm   

Grün napisał/a:
Gwoździami :^^

każdy sądzi według siebie :P
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Czw Lut 10, 2005 4:00 pm   Re: "Daszek"

Makabunda napisał/a:

Niestety nie mam pojęcia śladem czego może być druga "bruzda". Jeżeli byłby to ślad poszerzenia jezdni to bierze w łeb mój cały powyższy wywód.



Niekoniecznie. Jeżeli przyjąć, że najpierw jezdnia była wąska i zajmowała tylko lewą stronę obecnej jezdni, to ta niewyraźna bruzda byłaby jej pierwszą osią. Fakt, że jest słabiej widoczna od tej prawej świadczyłby o tym, ze może byc starsza... A potem poszerzono jezdnię op prawej stronie, dokładnie o taką samą szerokość. I wtedy prawa (lepiej widoczna) bruzda byłaby sladem po rozszerzeniu i jednocześnie "nową" osia jezdni.
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Czw Lut 10, 2005 4:02 pm   

no tak, ale z drugiej strony po co mianoby poszerzać ulicę? wydaje mi się, że osiedle domów robotniczych i bruk ulic powstawały w jednym czasie :???:
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk