Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Dworce, koleje
Autor Wiadomość
Tschepplau 
dworzec...

Dołączył: 02 Lis 2007
Posty: 6
Wysłany: Pon Lis 05, 2007 8:18 am   

Ciekawostka z linii 229. Niestety nie potrafię podac zjakiej to jest gazety, bo to tylko odcięty kolejowy fragment artykułu. Soory jeśli już było lub ktoś to czytał.

1.doc
Pobierz Plik ściągnięto 577 raz(y) 76,5 KB

_________________
Kupię wszelkie bilety kartonowe PKP z terenu całej polski!
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Pon Lis 05, 2007 1:59 pm   

PLASER napisał/a:
Feyg-u - mógłbyś mi podrzucić w trybie pilnym (potrzebuję na wtorek) danych dotyczących mostu w Rutkach? I ciekawostek tamtego terenu kolejowego?

Kiedyś odważyłem się sformułować pewną hipotezę, dla co niektórych nieco zbyt odważną. :wink:
http://www.ruciane-nida.o...topic.php?t=548
Co do mostu w Rutkach to postaram się wstąpić do biblioteki PAN-u i odszukać numer Danziger Zeitung z informacją o wymianie przęsła nurtowego mostu w Rutkach. Z tego co pamiętam w notatce była na przykład informacja o producencie nowego przęsła.
Znalazłem zdjęcie mostu z roku kwietnia 2002 r., kiedy to linię Pruszcz Gdański - Kartuzy w ramach imprezy "Kaszuby 2002" pokonano "na raty" od Pruszcza i od strony Kartuz. Wszystko przez zapadnięcie (wtedy jeszcze niewidoczne gołym okiem) nasypu pod Kolbudami.
Co do zniszczeń mostu z 1945 roku to pozwoliłem sobie na małe porównanie. Jak widać wysadzony został filar od strony Dzierżążna i prawdopodobnie koniec przęsła nurtowego od strony Starej Piły (co tłumaczyłoby upadek tego końca do zbiornika elektrowni). Całkowitemu zniszczeniu uległy również blachownicowe przęsła boczne. Zostały one odbudowane jako kratownicowe, co pociągnęło ze sobą konieczność obniżenia części filarów. Samo przęsło nurtowe zostało poniesione i odbudowane. Za 6 lat stuknie mu okrągłe 100 lat!!!

rutki_zniszcz_1.jpg
Plik ściągnięto 11564 raz(y) 31,18 KB

Rutki most kwiecień 2002.jpg
Fot . Tomasz Paradowski
Plik ściągnięto 11564 raz(y) 58,08 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
swiss 


Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 42
Wysłany: Pon Lis 05, 2007 3:57 pm   

Tschepplau napisał/a:
Ciekawostka z linii 229.


ta oraz inne ciekawostki pochodzą z 'Księgi pamiątkowej Kolejarzy Polskich z rejonu Pruszcza Gd. w latach 1920-1939'
W razie potrzeby służę całością.

Przy okazji... Czy ktoś dysponuje powojennym zdjęciem dworca PKP w Pruszczu Gd.? Oczywiście chodzi o ten budynek, który już nie istnieje.
_________________
Forum Stary Pruszcz
 
 
Tschepplau 
dworzec...

Dołączył: 02 Lis 2007
Posty: 6
Wysłany: Pon Lis 05, 2007 5:48 pm   

swiss napisał/a:
Tschepplau napisał/a:
Ciekawostka z linii 229.


ta oraz inne ciekawostki pochodzą z 'Księgi pamiątkowej Kolejarzy Polskich z rejonu Pruszcza Gd. w latach 1920-1939'
W razie potrzeby służę całością.

Przy okazji... Czy ktoś dysponuje powojennym zdjęciem dworca PKP w Pruszczu Gd.? Oczywiście chodzi o ten budynek, który już nie istnieje.



Czy to jest jakaś książka?
_________________
Kupię wszelkie bilety kartonowe PKP z terenu całej polski!
 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Pon Lis 05, 2007 7:22 pm   

feyg napisał/a:
Kiedyś odważyłem się sformułować pewną hipotezę, dla co niektórych nieco zbyt odważną. :wink:


Odważnyś :)

A co do Starej Piły to jeszcze mam notatkę, że Minister Kolei pismem z dnia 16 X 1924 roku nadał prawo zejścia na grunt w celu wykonania studiów przedwstępnych dla budowy linii normalnotorowej ze Skarszew do Starej Piły.
Mam to gdzieś zeskanowane z Dziennika Ministerstwa Komunikacji, ale leży zakopane.

feyg napisał/a:
Wszystko przez zapadnięcie (wtedy jeszcze niewidoczne gołym okiem) nasypu pod Kolbudami.


Teraz też jest niewidoczne gołym okiem :)



Swiss - można się uśmiechnąć o Twoją pozycję?

Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4638
Wysłany: Pon Lis 05, 2007 8:15 pm   

PLASER napisał/a:
A jak już są spece, to pytanko - która stacja na Holmbahnie, jako ostatnia należała do PKP, a od której rozciągała się gdańska "kolej portowa"?

Cała kolej, również ta na terenie portu była obsługiwana przez PKP.
_________________
da, da, da...
 
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Wto Lis 06, 2007 1:53 pm   

Cały Holmbahn należał do Rady Portu i Dróg Wodnych (patrz mapka z tzw. "czerwoną linią"), natomiast administrowany był przez PKP.
Mapka pochodzi z artykułu F. Marszałka "Koleje na obszarze WMG", zamieszczonego w XVII/XVIII tomie "Rocznika Gdańskiego".
Usilnie zachęcam też do przeczytania artykułu A. Massela "150 lat gdańskiego węzła kolejowego" w nr 5/98 "Świata Kolei".

mapka1.jpg
Plik ściągnięto 11459 raz(y) 73,91 KB

 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Wto Lis 06, 2007 5:15 pm   

feyg napisał/a:
Co do mostu w Rutkach to postaram się wstąpić do biblioteki PAN-u i odszukać numer Danziger Zeitung z informacją o wymianie przęsła nurtowego mostu w Rutkach. Z tego co pamiętam w notatce była na przykład informacja o producencie nowego przęsła.

Wstąpiłem trochę ciekawostek znalazłem, ale do rzeczy: cała operacja wymiany przęsła na moście w Rutkach miała miejsce 15 lipca 1913 i trwała zaledwie 2 godziny!!! (od godz. 9-tej do 11-tej wieczorem). Wszystkie prace prowadziła firma Ruhland-Hütte ze Śląska.
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Sro Lis 07, 2007 12:34 am   

renekk napisał/a:
Cały Holmbahn należał do Rady Portu i Dróg Wodnych (patrz mapka z tzw. "czerwoną linią"), natomiast administrowany był przez PKP.


Mam namierzony piękny reper z orłem w koronie i napisem PKP, który potwierdza tą tezę :)
Bo jest na budynku należącym do portu, ale zarządzanym przez PKP.


renekk napisał/a:
Usilnie zachęcam też do przeczytania artykułu A. Massela "150 lat gdańskiego węzła kolejowego" w nr 5/98 "Świata Kolei".


Tu akurat nie polecam fragmentów dotyczących Holmbahnu :)

Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Sro Lis 07, 2007 4:42 pm   

Garść ciekawostek statystycznych dotyczących ruchu kolejowego w Gdańsku i okolicach w roku 1913.
W dniu 29 czerwca w Gdańsku odbył się drugi "Provinzional Sängerfest". Według prasowych zapowiedzi udział w nim miało wziąć 1700 chórzystów z 58 związków i stowarzyszeń śpiewaczych z Prus Zachodnich. Z tej okazji kolej uruchomiła specjalny pociąg z Elbląga. (Odjazd z Elbląga 7:45, Malborka 8:30, Tczewa 8:59, Pszczółek 9:17, Pruszcza Gdańskiego 9:33. Przyjazd do Gdańska 9:48 )
"Danziger Zeitung" 30 czerwca podał statystykę sprzedaży biletów w "śpiewaczą" niedzielę: ogółem w tym dniu sprzedano 21878 biletów z czego w Gdańsku Głównym: 8008, Gdańsku Kolonii (Schnellmühl): 316, Wrzeszczu: 5449, Oliwie: 1940, Sopocie: 4848, Nowym Porcie: 544, Brzeźnie: 365, Nowych Szkotach: 410. Obciążenie konkretnych odcinków wynosiło: Gdańsk Gł.-Wrzeszcz: 10588, Wrzeszcz-Oliwa: 11561, Oliwa-Sopot: 11110, Gdańsk Gł.-Gdańsk Nowy Port: 2147, Wrzeszcz-Gdańsk Gł.: 12730, Oliwa-Wrzeszcz: 13594. Sopot-Oliwa: 13656, Nowy Port-Gdańsk Gł.: 2084 pasażerów.
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Sro Lis 07, 2007 5:32 pm   

Cytat:
potwierdza tą tezę

To nie teza, lecz konstatacja :)
A co do rzeczonego artykułu, to powinien być lekturą obowiązkową dla wszystkich interesujących się historią kolei w Gdańsku, a zwłaszcza dla piszących o niej...
 
Roman 
Hamburger

Dołączył: 03 Lis 2007
Posty: 25
Wysłany: Wto Lis 13, 2007 12:03 am   

Dzis cos z domowego archiwum - karta proby przyrzadu Pyram zamontowanego na parowozie TKp1-24. Probe przeprowadzono na trasie Gdansk Gl.- Kokoszki - Stara Pila w dniu 16.07.1937

Niestety, probowalem wielokrotnie dolaczyc material historyczny - nie da sie !
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Wto Lis 13, 2007 12:35 am   

Roman napisał/a:
Dzis cos z domowego archiwum - karta proby przyrzadu Pyram zamontowanego na parowozie TKp1-24. Probe przeprowadzono na trasie Gdansk Gl.- Kokoszki - Stara Pila w dniu 16.07.1937

Dla niewtajemniczonych był to taki francuski "wynalazek" mający na celu "bezdymne" spalanie węgla. Szybko się okazało, że jego skuteczność jest niewielka i zrezygnowano z tej innowacji....
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
Bartosz B. 


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 533
Wysłany: Wto Lis 13, 2007 10:02 am   

feyg napisał/a:
http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=548 : osobiście przeglądałem w Archiwum Państwowym w Gdyni teczkę akt dotyczących wytrasowania odcinka Stara Piła - Liniewo),


Bardzo bym prosił o rozwinięcie, z wiadomego chyba powodu ( http://byekuf.republika.pl/kolej/kolej.html ).
Co m. in. z mostem w Trzepowie?
_________________
http://www.berlinka.pcp.pl - autostrada Berlin - Gdańsk - Królewiec
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Wto Lis 13, 2007 12:45 pm   

Bartosz B. napisał/a:
feyg napisał/a:
http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=548 : osobiście przeglądałem w Archiwum Państwowym w Gdyni teczkę akt dotyczących wytrasowania odcinka Stara Piła - Liniewo),


Bardzo bym prosił o rozwinięcie, z wiadomego chyba powodu ( http://byekuf.republika.pl/kolej/kolej.html ).
Co m. in. z mostem w Trzepowie?

Z rozwinięciem byłoby ciężko, przede wszystkim z uwagi na to że zdecydowana większość dokumentów jest pisana odręcznie gotykiem :II
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk