Ciekawostka z linii 229. Niestety nie potrafię podac zjakiej to jest gazety, bo to tylko odcięty kolejowy fragment artykułu. Soory jeśli już było lub ktoś to czytał.
Feyg-u - mógłbyś mi podrzucić w trybie pilnym (potrzebuję na wtorek) danych dotyczących mostu w Rutkach? I ciekawostek tamtego terenu kolejowego?
Kiedyś odważyłem się sformułować pewną hipotezę, dla co niektórych nieco zbyt odważną. http://www.ruciane-nida.o...topic.php?t=548
Co do mostu w Rutkach to postaram się wstąpić do biblioteki PAN-u i odszukać numer Danziger Zeitung z informacją o wymianie przęsła nurtowego mostu w Rutkach. Z tego co pamiętam w notatce była na przykład informacja o producencie nowego przęsła.
Znalazłem zdjęcie mostu z roku kwietnia 2002 r., kiedy to linię Pruszcz Gdański - Kartuzy w ramach imprezy "Kaszuby 2002" pokonano "na raty" od Pruszcza i od strony Kartuz. Wszystko przez zapadnięcie (wtedy jeszcze niewidoczne gołym okiem) nasypu pod Kolbudami.
Co do zniszczeń mostu z 1945 roku to pozwoliłem sobie na małe porównanie. Jak widać wysadzony został filar od strony Dzierżążna i prawdopodobnie koniec przęsła nurtowego od strony Starej Piły (co tłumaczyłoby upadek tego końca do zbiornika elektrowni). Całkowitemu zniszczeniu uległy również blachownicowe przęsła boczne. Zostały one odbudowane jako kratownicowe, co pociągnęło ze sobą konieczność obniżenia części filarów. Samo przęsło nurtowe zostało poniesione i odbudowane. Za 6 lat stuknie mu okrągłe 100 lat!!!
rutki_zniszcz_1.jpg
Plik ściągnięto 11564 raz(y) 31,18 KB
Rutki most kwiecień 2002.jpg Fot . Tomasz Paradowski
Kiedyś odważyłem się sformułować pewną hipotezę, dla co niektórych nieco zbyt odważną.
Odważnyś
A co do Starej Piły to jeszcze mam notatkę, że Minister Kolei pismem z dnia 16 X 1924 roku nadał prawo zejścia na grunt w celu wykonania studiów przedwstępnych dla budowy linii normalnotorowej ze Skarszew do Starej Piły.
Mam to gdzieś zeskanowane z Dziennika Ministerstwa Komunikacji, ale leży zakopane.
feyg napisał/a:
Wszystko przez zapadnięcie (wtedy jeszcze niewidoczne gołym okiem) nasypu pod Kolbudami.
Cały Holmbahn należał do Rady Portu i Dróg Wodnych (patrz mapka z tzw. "czerwoną linią"), natomiast administrowany był przez PKP.
Mapka pochodzi z artykułu F. Marszałka "Koleje na obszarze WMG", zamieszczonego w XVII/XVIII tomie "Rocznika Gdańskiego".
Usilnie zachęcam też do przeczytania artykułu A. Massela "150 lat gdańskiego węzła kolejowego" w nr 5/98 "Świata Kolei".
Co do mostu w Rutkach to postaram się wstąpić do biblioteki PAN-u i odszukać numer Danziger Zeitung z informacją o wymianie przęsła nurtowego mostu w Rutkach. Z tego co pamiętam w notatce była na przykład informacja o producencie nowego przęsła.
Wstąpiłem trochę ciekawostek znalazłem, ale do rzeczy: cała operacja wymiany przęsła na moście w Rutkach miała miejsce 15 lipca 1913 i trwała zaledwie 2 godziny!!! (od godz. 9-tej do 11-tej wieczorem). Wszystkie prace prowadziła firma Ruhland-Hütte ze Śląska.
Cały Holmbahn należał do Rady Portu i Dróg Wodnych (patrz mapka z tzw. "czerwoną linią"), natomiast administrowany był przez PKP.
Mam namierzony piękny reper z orłem w koronie i napisem PKP, który potwierdza tą tezę
Bo jest na budynku należącym do portu, ale zarządzanym przez PKP.
renekk napisał/a:
Usilnie zachęcam też do przeczytania artykułu A. Massela "150 lat gdańskiego węzła kolejowego" w nr 5/98 "Świata Kolei".
Tu akurat nie polecam fragmentów dotyczących Holmbahnu
Garść ciekawostek statystycznych dotyczących ruchu kolejowego w Gdańsku i okolicach w roku 1913.
W dniu 29 czerwca w Gdańsku odbył się drugi "Provinzional Sängerfest". Według prasowych zapowiedzi udział w nim miało wziąć 1700 chórzystów z 58 związków i stowarzyszeń śpiewaczych z Prus Zachodnich. Z tej okazji kolej uruchomiła specjalny pociąg z Elbląga. (Odjazd z Elbląga 7:45, Malborka 8:30, Tczewa 8:59, Pszczółek 9:17, Pruszcza Gdańskiego 9:33. Przyjazd do Gdańska 9:48 )
"Danziger Zeitung" 30 czerwca podał statystykę sprzedaży biletów w "śpiewaczą" niedzielę: ogółem w tym dniu sprzedano 21878 biletów z czego w Gdańsku Głównym: 8008, Gdańsku Kolonii (Schnellmühl): 316, Wrzeszczu: 5449, Oliwie: 1940, Sopocie: 4848, Nowym Porcie: 544, Brzeźnie: 365, Nowych Szkotach: 410. Obciążenie konkretnych odcinków wynosiło: Gdańsk Gł.-Wrzeszcz: 10588, Wrzeszcz-Oliwa: 11561, Oliwa-Sopot: 11110, Gdańsk Gł.-Gdańsk Nowy Port: 2147, Wrzeszcz-Gdańsk Gł.: 12730, Oliwa-Wrzeszcz: 13594. Sopot-Oliwa: 13656, Nowy Port-Gdańsk Gł.: 2084 pasażerów.
To nie teza, lecz konstatacja
A co do rzeczonego artykułu, to powinien być lekturą obowiązkową dla wszystkich interesujących się historią kolei w Gdańsku, a zwłaszcza dla piszących o niej...
Dzis cos z domowego archiwum - karta proby przyrzadu Pyram zamontowanego na parowozie TKp1-24. Probe przeprowadzono na trasie Gdansk Gl.- Kokoszki - Stara Pila w dniu 16.07.1937
Niestety, probowalem wielokrotnie dolaczyc material historyczny - nie da sie !
Dzis cos z domowego archiwum - karta proby przyrzadu Pyram zamontowanego na parowozie TKp1-24. Probe przeprowadzono na trasie Gdansk Gl.- Kokoszki - Stara Pila w dniu 16.07.1937
Dla niewtajemniczonych był to taki francuski "wynalazek" mający na celu "bezdymne" spalanie węgla. Szybko się okazało, że jego skuteczność jest niewielka i zrezygnowano z tej innowacji....
http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=548 : osobiście przeglądałem w Archiwum Państwowym w Gdyni teczkę akt dotyczących wytrasowania odcinka Stara Piła - Liniewo),
http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=548 : osobiście przeglądałem w Archiwum Państwowym w Gdyni teczkę akt dotyczących wytrasowania odcinka Stara Piła - Liniewo),
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum