Podaję za Andrzejem Masselem (ŚK 5/98, str. 12):
1867: linia Am Olivaer Tor - Saspe - Neuahrwasser
1880: krótkie odcinki torów przy nowych nabrzeżach we Freihafen
1889: Linia Am Olivaer Tor - Weichselbahnhof (w cytowanym wyzej fragmencie historii Letnicy to własnie jest owa "bocznica", bzdura do kwadratu)
1899: połączenie Weichselbahnhof z Saspe, tworzące pętlę która umożliwiała wyjazd i powrót do Bramy Oliwskiej bez zmiany czoła pociągu (według tekstu o Letnicy mowa o "przedłużeniu bocznicy")
Owo połączenie z 1899 jest i na współczesnej mapie widoczne, tor wchodzi do stacji Zaspa Towarowa od strony Brzeźna. Linia od Bramy Oliwskiej do Dworca Wislanego została przerwana po 1945 roku. Żaden z omawianych torów nie pokrywał się z ul.Starowiejską (którą sobie znalazłem na planie ). Ale przebieg tej ulicy wygląda, jakby ona cała powstała wzdłuż dodatkowego toru kolejowego, który mógł tworzyć dodatkową mniejszą pętlę w obrębie portu. Być może, że tak jak Chmielna była to jezdnia funkcjonująca jednocześnie z torem. Ale to juz tylko moje domysly. Plan w ŚK nie pokazuje takiego toru.
Być może, że tak jak Chmielna była to jezdnia funkcjonująca jednocześnie z torem
Gdybyś znał ulicę nie tylko z mapy( ), wiedziałbyś, że to raczej wykluczone - na prawie całej długości pokryta jest niemiłosiernie nierównymi zapewne przedwojennymi kocimi łbami -jakichkolwiek sladów torowiska brak.
Gdybyś znał ulicę nie tylko z mapy( ), wiedziałbyś, że to raczej wykluczone - na prawie całej długości pokryta jest niemiłosiernie nierównymi zapewne przedwojennymi kocimi łbami -jakichkolwiek sladów torowiska brak.
Po pierwsze Seestraße własnie znalazła taki slad, chciałem zauwazyć, od tego sie zaczął ten wątek... Po drugie, jesli to jest niemiłosiernie nierówne, to nie wiem czy może byc przedwojenne...
Rozpatrzyłbym ewentualność, że ta nawierzchnia była rozbierana i ponownie układana przez polskich fachowców po 1945 roku. Na przykład z powodu napraw jakichś instalacji podziemnych (o ile są tam takie) albo z powodu ewentual;nych wybuchów w 1945 roku.
Ale oczywiście nie upieram się. Raz, że tego nie wiedziałem, dwa, że na planach nic nie ma. Tylko ten ślad odnaleziony przez Seestraße i osobliwy ukośny przebieg ulicy przemawiają za istnieniem tam wczeniej toru kolejowego.
ujrzalam w bruku ulicy Starowiejskiej slady po torowisku
Cytat:
jakichkolwiek sladów torowiska brak
he he no wyszło komicznie
chodziło mi o to, że nie zauważyłem tam (bezpieczniej tak napisać niż że nie ma) śladów po dłuższym, ciągnącym się przez całą ulicę torowisku. ale może lepiej nie będę się odzywał
nie zauważyłem tam (bezpieczniej tak napisać niż że nie ma) śladów po dłuższym, ciągnącym się przez całą ulicę torowisku
no cóż, mogę jedynie przytaknąć.
faktycznie ów ślad torów (cholera, a może to wcale nie były żadne tory ) jest bardzo krótki - ale jest, i wygląda na jak najbardziej normalnotorowy rozmiar.
no dobrze. mam nadzieję, że uda mi się dotrzeć na Starowiejską w sobotę i nacykam zdjęcia - i Wam pokażę, i ocenicie, co to mogło być
już lecę mnie też skręca
ps. MOGĘ SIĘ ZAŁOŻYĆ, że z tego wszystkiego wyjdzie the big guzik with the much bigger pętelka (przepraszam!!!) - i że namieszałam, bądź przywidziało mi się cóś
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum